סקירת ספר נקודות

לראשונה נתקלתי בספר Anatomical Illustration of Acupuncture Points לפני כשלוש שנים, בדוכן של הוצאת PMPH  בכנס ברוטנבורג. הציגה אותו Dr. Suzanne Robidoux  שערכה את הגרסה האנגלית של הספר.
PMPH – People's Meidcal Publishing House היא הוצאת ספרים סינית, המוציאה לאור ומתרגמת ספרות מקצועית רפואית, ופועלת תחת החסות של ההוצאה לאור הרפואית- מקצועית הלאומית. החדירה של PMPH למערב (ובעיקר לארה"ב, שם יושב הסניף הגדול ביותר שלה מחוץ לסין) היא חלק מהתהליך הגדול שבעזרתו מבקש הממשל הסיני לחזור ולהוביל מקצועית את אחד מנכסי האומה הבולטים ביותר שלה – הרפואה הסינית.

מעיון קצר בספר לפני כמה שנים, התרשמתי שהספר שונה מאד מהספרים שקניתי בזמנו בסין, שגם המתורגמים ביניהם, לא היו קריאים ובעיקר לא נעימים לעין. העיצוב הסיני מאוד לא אסטטי לעין מערבית, כפי שאני חווה אותו באתרים או חומר שמגיע מסין, ונובע אולי מאופן ההתיחסות השונה לכתב שלהם, אשר גורמת להבדל משמעותי במבנה העיצובי המודרני של הטקסטים שלהם.
בכל אופן, בספר הנוכחי ובשאר הספרים של PMPH ניכר מאמץ גדול לעשות אותו קריא ונעים לעין מערבית.
כשקיבלתי לאחרונה את הספר, שמתי לב מיד לשמו של טוביה סקוט ברשימת הכותבים, ופניתי אליו לשאול מספר שאלות.

טוביה סיפר לי שבשלוש שנים האחרונות מאז נתקלנו בספר בגרמניה, הוא היה עסוק בעריכה מקצועית מחודשת של הספר. כשראיתי את הספר, הוא מספר – מאוד אהבתי אותו ואת החידוש שלו בהצגת הנקודות אבל ראיתי שהיו חסרים בו מספר דברים שחשובים לנו במערב ושהסינים לא כל כך מתייחסים אליהם: למשל, דגש על המרידיאנים ועל האנרגטיקה של הנקודות. לכן פניתי והצעתי את עצמי לערוך את הספר כך שיתאים לקורא המערבי.

מהם התוספות והשינויים שנערכו?
ט: עברתי נקודה נקודה והוספתי לכל נקודה את האנרגטיקה שלה – הנקודות העתיקות וחמשת האלמנטים. במקומות מסויימים הוספתי תפקודים ובחלקם מיקדתי את הטקסט. לאחר מכן, סוזן לקחה את כל ההערות וערכה אותן לתוך הספר.
האם יש הבדלים משמעותיים בין הספר הזה ל מדריך של Deadman?
ט: ממש לא, רובו המחלט מאוד דומה מבחינת התוכן, יש נקודות שהן תמיד מקור לחילוקי דעות ואנחנו מכירים את הגרסאות השונות בין המורים, הספר הזה מציג את המקובל בסין, שהיא עדין המקום שבו יש הכי הרבה רפואה סינית בעולם.
מה היה כל כך מיוחד בספר שמשך אותך להשקיע בו מאמץ? הרי שנים אנחנו לומדים עם הספר של Deadman והוא ממש לא רע.
ט: זה נכון, הספר של דדדמן  מצוין אבל שטחי בנוגע לפירוט מיקומי הנקודות. כמורה לנקודות דיקור מאוד חשוב לי שהתלמידים ידעו לאן המחט נכנסת, לכן במשך שנים אני נוהג לקחת את התלמידים לדיסקציות ומראה להם את המבנה האנטומי של הנקודות. בספר הזה לכל נקודה יש שלושה שרטוטים: תצלום על פני העור, שרטוט אנטומי ללא עור של נטר (שנחשבים השרטוטים המקובלים ביותר בעולם) וחתך אנטומי שמראה לאן המחט נכנסת.

בסינית נקודות הדיקור נקראות XUE שמשמעותו שקע או מערה ולכן חשוב מאוד להבין עד לאן צריך להכניס את המחט. אני חושב שבשלב הלימוד של הנקודות צריך לשים דגש על המיקומים ואח"כ להתחיל ללמוד את התפקודים ע"פ האסכולה שבה אתה מטפל. לכן יש מקום לספר טוב ברמת המיקומים של הנקודות שזה משהו שלא נתקלתי בו עד כה. אני מאמין שזה ספר שיכול להתאים לכל בתי הספר מכיוון שהוא נותן דגש על הבנת המיקום.
מה עוד ניתן לומר על הספר?
ט: קודם כל הוא מאוד נוח לשימוש, צבעוני עם דפי כרומו נקיים ומעוצבים, קל מאוד להתמצא בו ולקבל מידע מהיר. היבט חשוב נוסף הוא שמחיר הספר זול יותר משמעותית וזה יקל על הסטודנטים. בברושים מהשנה הבאה יהפוך הספר לספר הלימוד שלנו במקום דדמן.

לאחר הראיון עם טוביה חזרתי לספר ועיינתי בו ארוכות. אכן, הספר נעים וקל לשימוש, השרטוטים מאוד מפורטים ונותנים ערך שאין בספרים אחרים. לטעמי, הספר יחווה כפחות מאיים בעיניים של סטודנט מתחיל (אני זוכר את השוק שלי שקיבלתי לראשונה לידי את דדמן), הוא מסביר היטב ובצורה מאוד ויזואלית את המיקום של הנקודה.
לשם השוואה עברתי על מספר נקודות. לא ראיתי הבדלים מהותיים במידע על מיקום הנקודות, אבל אכן, יש הבדל בהסברים על תפקוד חלק מהן.
כמעט כל התפקודים שאני מכיר מדדמן מופיעים, אך לא בפירוט גדול ביחס לספרים אחרים. הסינים התמקדו בתפקודים פיזיולוגים של הנקודות (מבחינה סינית ומערבית) ולי בלטו בחסרונם התפקודים הנפשיים והרגשיים שלהן, כגון הרגעת נפש, השפעה על ה Shen, הירמון בין ה Hun ל Po וכן הלאה.
בנוסף, חלק שאני מאוד אוהב אצל דדמן וחסר לי כאן הוא הדיון על כל נקודה ואיסוף ידע מהמקורות, כזה שמאפשר לקורא להבין כיצד התגלגלו ונוצרו האינדקציות והתפקודים לאורך הזמן.

הספר מאוד פשוט ונקי ומתמקד בעיקר בלבד, ולכן אולי, כפי שמציין טוביה, מתאים יותר ומאיים פחות לסטודנטים מתחילים, שיוכלו לחפש את העומק של כל נקודה ונקודה בהמשך הדרך.
מעבר לכך, לעיניי האוהבות אסטטיקה עדיין היה קשה להתרגל לעיצוב הסיני המודרני, על אף המאמץ הגדול שנעשה להעמיד כל דף בצורה מאוד מסודרת ונקייה, אני עדיין מעדיף את העיצוב  הקלאסי של דדמן; אבל זה, כמובן, עניין של טעם – ואולי גם רק עניין של זמן, עד שנאלץ כולנו להתרגל לדפוסי המחשבה והאסטטיקה של המעצמה הסינית.

Anatomical Illustration of Acupuncture Points – 2nd edition
Guo Chang qing, Ph.D., Hu Bo Ph.D., Liu Nai-gang, Ph.D. & Tuvia Scott, L.Ac

במסגרת ספיישל "מדף ספרים" גולשי אתר סינית מקבלים 10% הנחה בעת רכישת הספר.
באתר פרובוק, הוסיפו את הספר לעגלת הקניות שלכם, ולפני התשלום, הזינו את הקוד SINIT בשדה הקוד באתר.
לעמוד הספר באתר פרובוק לחצו כאן

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
אסף מור
מטפל ומורה ברפואה סינית
מנהל קונגרס ה- ICCM
assaf@assafmor.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts