פורמולות קלאסיות ברפואה סינית מסורתית

סקירת הספר של גייל אברמוב וסלעית דפנה
פורמולות קלאסיות ברפואה סינית מסורתית

הספר ״פורמולות קלאסיות ברפואה סינית מסורתית״ הוא המשך טבעי ומתבקש לספר על צמחים בודדים מאת סלעית דפנה, והוא נכתב בשיתוף עם גייל אברמוב. הספרים ערוכים בצורה שתואמת לשיטת הלימוד במכללות, על בסיס החלוקה לקבוצות לפי תפקודים, ובנויים כמדריך שמסכם את המידע ומאפשר חיפוש מהיר ותמיכה נוחה בעבודה הקלינית.

בדומה לקודמו, גם ספר זה כולל הקדמה היסטורית על רפואת הצמחים, הספרות העתיקה עליה היא נשענת, הסבר בסיסי ומועיל על המבנה הקלאסי של פורמולות והחלוקה הפנימית לתפקידים שונים של הצמחים: קיסר, שר, עוזר, משרת. מוסברות שיטות הכנה ועיבוד של צמחים, כיצד לחשב מינונים ולהמיר מינון לשיטת הכנה אחרת.

עיקר הספר מכיל הסבר על כל פורמולה, כאמור, לפי קבוצות. המידע מאורגן בטבלה שחלקה העליון עוסק בפורמולה כולה – קטגוריה, פעילות, סימפטומים עיקריים, התוויות נגד ואינטרקציות עם תרופות. בחלקה השני מפורטים כל צמח, עם המינון והתפקידים העיקריים שלו בפורמולה. בחלק התחתון, שבחלק מהמקרים הוא ארוך מכולם, מופיעות הערות המחברות: דגשים או תוספות על תפקוד הפורמולה, על צמחים מסוימים, השוואה קצרה בין פורמולות דומות ומודיפיקציות אפשריות.

האינדקס שבסיום הספר מאפשר חיפוש לפי קבוצה ולפי שם הפורמולה.

אחד האתגרים המרכזיים שלנו כמטפלים ברפואה סינית בישראל, היא שאסור לנו להשתמש בצמחים רבים המופיעים בפורמולות במקור, לעתים צמחים שהם לב הפורמולה. רשימת הצמחים האסורים משתנה מדי פעם ובוודאי שאין אפשרות לצפות מה עוד יקרה לגביה.
המחברות מספקות הצעות לתחליפים לצמחים אסורים ברוב הפורמולות, ובכך עונות על צורך אקוטי וחשוב. אולם בחלק מהמקרים, למשל בפורמולות שתפקודן נשען משמעותית על צמח מרכזי
(למשל קיסרים כמו Ma Huang, Da Huang, Hou Ma Ren) מוצגות הפורמולות כפי שהן, ללא התייחסות ישירה לנושא.

לדעתי, היה עוזר ובמיוחד למטפלים בתחילת דרכם, לציין במפורש – אם לדעת הכותבות אין לנו דרך, נכון לזמן כתיבת הספר, לעבוד עם פורמולה כפי שנכתבה במקור. במקרים בהם מוצע תחליף, כדאי לדון לפחות בחלק מהמקרים, בהשפעה על אופי הפורמולה שיש לקחת בחשבון עם המודיפקציה (למשל, האם יש לשנות מינון, האם אספקט מסויים של הפורמולה ייחלש וכדומה).

סיכום
הספר עבה יותר מספר הצמחים הבודדים, הוא בעל כריכה רכה ויכול בקלות לגור על מדף נגיש בקליניקה שלכם ולעזור כאשר אתם מתלבטים וזקוקים להבהרה או רענון.
באופן דומה לספר הבודדים, הספר יכול לתמוך היטב בסטודנטים ובמטפלים מתחילים, בעיקר. הוא לא יחליף את הספרים עבי הכרס של בנסקי, אבל יתן מענה למי שקל לו יותר בעברית ורוצה מדריך קליני שמכיל גם מידע שימושי וחשוב בנושא של אינטרקציות עם תרופות, ומידע 'מערבי' מתוך מחקרים רלוונטיים.

ומחשבה אישית
במהלך  הלימודים ברפואה סינית קורה לא פעם שסטודנטים תוהים מדוע עליהם להקדיש זמן ללימוד צמחים, פורמולות או דרכי טיפול שאינן אפשריות או נהוגות בארץ.  עם ההתקדמות בלימוד, נדמה לי שמחלחלת ההבנה שלימוד החומר כפי שנכתב בכתבים, משרת את ההבנה המעמיקה של עקרונות או אופני החשיבה הסינית.

לטעמי האישי, יהיה נהדר אם עכשיו, כשיש בעברית ספר בודדים וגם ספר פורמולות, הספר הבא שייצא לאור בארץ בנושא רפואה סינית, ייכתב כשלב נוסף, חופשי מסדר הלימוד (שכבודו לגמרי במקומו מונח) הנהוג והנדרש בשנות המכללה. אלא מתוך ניסיון קליני בפרקטיקה כאן: בדגש על סוגי פתולוגיות נפוצות, קשר לאקלים ולתרבות, דגש על מציאת תחליפים ולא רק בגלל אישור משרד הבריאות אלא לאור מגבלות של עלויות, כשרות, סוגי הכנה או נגישות של צמחים ובעיות אפשריות אחרות, איתן מתמודדים מטפלים ביום יום.

פורמולות קלאסיות ברפואה סינית מסורתית

פורמולות קלאסיות ברפואה סינית מסורתית
גייל אברמוב וסלעית דפנה
לרכישה לחצו על הקישור המצורף: ספר פורמולות.

המחברת:
תמי ברקאי
מטפלת ברפואה סינית ובשיאצו
לאתר של תמי
Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts