הטיפול החיצוני במחלות עור

צמחים, שמנים וחימר ירוק
הטיפול החיצוני במחלות עור

לעתים קרובות אני נשאלת על האפשרויות לטיפול חיצוני בבעיות עור. בספרות ניתן למצוא מידע רב לגבי דיקור ופורמולות, אך בנושא של טיפול חיצוני במחלות עור המידע הוא יחסית דל.
במאמר זה אנסה להתייחס למגוון שיטות הטיפול הקיימות, כולל צמחי מרפא סיניים, שמנים, וידע נוסף שרכשתי עם הניסיון בקליניקה.

רפואה סינית
בכתבים העתיקים ניתן למצוא התייחסות לטיפול חיצוני בספר "סיכום מחלות חיצוניות" – wai ke da cheng, שנכתב ע"י qi kun בשנת 1655.
צ'י קון נתן את ההוראות הבאות לעבודה עם קומפרסים קרים: "קפל את בד הכותנה או המשי 7-8 פעמים, טבול בתמיסת מים חמימה והצמד לאיזור הנגעים בעדינות עם שתי ידיים למשך מספר דקות. החלף את הבד כשהוא מתקרר מעט. חזור על התהליך 4-5 פעמים. טכניקה זו יעילה להזרמת הצ'י והדם, להוצאת רעילות, שיכוך כאבים והנעה של דם תקוע… זוהי טכניקה יעילה וחשובה לטיפול בפצעים גדולים".

העקרון הטיפולי בעבודה עם צמחי מרפא סיניים תלוי במצב העור ובסוג המחלה אך בגדול אפשר לסכם אותו בצורה הבאה:
צמחים חמימים וחריפים יטפלו בגרד ובהרגעת העור.
צמחים מרים וקרים יטפלו בהוצאת חום וסילוק רעילות.
צמחים מרים, קרים או חמוצים יטפלו בספיחת לחות ומוגלה ויעודדו את החלמת העור.

ברפואה הסינית ישנן צורות הכנה וטיפול שונות: שטיפה, השריה, אבקה, טינקטורה, שמנים, תחליבים ומשחות וכן אידוי, חיטוי, פלסטרים וקומפרסים.
לצמחים בטיפול חיצוני יש להוסיף ברוב המקרים חומר שישמש בסיס לייצור הקרם, המשחה או הטינקטורה. בתקופה העתיקה השתמשו במגוון רחב של בסיסים כמו שומן של בעלי חיים, קליפות של ירקות, דבש, חומץ , חלב אורז וחלב-אם.

כיום, החומרים הנפוצים לשימוש זה הם: אלכוהול, שמני בסיס (שקדים, שומשום, זרעי ענבים), אלוורה, ואזלין ולנולין. הצמחים הנפוצים בשימוש חיצוני הם המסיסים יותר ביחס לאחרים ושאיכותם הטיפולית גבוהה.

אבחנה צמחים

גרד בעור- Fang feng, cang er zi, di fu zi, ku shen

הוצאת חום- Da huang, da qing yw, huang bai, hunag qin, hunag lian

לחלוח העור- Dang gui, gan cao, hei zi ma, hu tao ren, sheng di huang, suan zao ren, tao ren, xing ren

הפסקת דימום- Ce ba ye, di yu, dan qi, zi cao

ספיחת נוזלים- Cang zhu, long gu

דוגמאות לפורמולות חיצוניות

להתפרצות אקוטית של אקנה:
 Lu lu tong – 60gr
Cang zhu – 60gr
Bai bu – 15gr
Ai ye – 15gr
*להניח את הצמחים בסיר ולכסות בליטר וחצי של מים.
לבשל עד שהנוזל מצטצמם לחצי.
לאחר שהתערובת מתקררת, מסננים את הנוזלים וזורקים את הצמחים.
לשטוף את הפנים בנוזל שמתקבל מדי ערב לפני השינה.

לאטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור)
משחת אינדיגו – Qing dai 75gr
וזלין
להכניס את הוזלין לסיר ולחמם על אש נמוכה עד להמסה.
לתת לו להתקרר מעט ואז להוסיף אבקה ביחס של 1:4 ולערבב היטב.
להעביר לצנצנת ולמרוח על הנגעים 3 פעמים ביום.

*(נלקח מה- zhong yi wai ke lin chuang  shou  ce – a clinical handbook of wxternal desiesesin chinese medicine)

לדרמטיטיס בתינוקות (תפרחת חיתולים)
Zi cao – 100gr
Huang bai – 50gr
שמן שומשום – 500 מ"ל

*לטגן את הצמחים בשמן עד לקבלת מרקם כהה.
לחכות עד שמתקרר, לסנן את השמן ולזרוק את הצמחים.
להעביר את השמן לבקבוק ולמרוח 3 פעמים ביום.

שמני בסיס ושמנים אתריים
שמנים אתריים נפוצים מאד בשימוש חיצוני ויעילים ביותר כאשר בחירת השמן נכונה ומתאימה לאבחנה. אחד הנפוצים והיעילים ביותר הוא שמן הלבנדר, שהוא אנטיביוטיקה טבעית, מחטא, מנקה רעלים ומעודד תהליכי ריפוי, מונע היווצרות צלקות ותורם להגלדת פצעים תוך כדי עידוד התחדשות תאים מהירה.
את השמן ניתן למרוח על כל נגע שרוצים לזרז את החלמתו, אדמומיות בעור וגרד. ניתן למרוח אותו ישירות על העור, והוא בטוח לשימוש גם בילדים ותינוקות.

עץ התה
שמן אנטי ויראלי, אנטי בקטריאלי ואנטי פטרייתי. הוא מטפל במגוון עצום של מחלות עור כמו  כוויות שמש, אקנה, פטרת הרגליים, פטרת הציפורן , פוליקוליטיס ועוד. יש לו רעילות מסוימת לכן מומלץ למהול אותו בשמן בסיס.

שמן המפ
שמן ההמפ התפרסם לאחרונה בזכות יעילותו בטיפול מחלת הפסוריאזיס (ובמחלות עור בכלל). למרות שהשמן עשוי להקל על הסמפטומים (הורדת דלקתיות וריכוך העור) הוא לא יביא לריפוי של המחלה. במחקר שהתפרסם בשנת 2006 באתר Dermatological Science, נמצא שלשמן ההמפ לא הייתה השפעה משמעותית בטיפול במחלת הפסוריאזיס אך הוא בהחלט הקל על חלק מהתבטאויותיה כמו יובש.
מכיוון שהשמן עשיר באומגה 3 ו- 6 הוא יתאים לטיפול במחלות כמו אטופיק דרמטיטיס, אקנה ופסוריאזיס. בלקיחה פנימית יש להיזהר מתופעות לוואי כגון שלשולים, שומניות יתר של העור והשיער ובמטופלים עם סרטן הפרוסטטה.

שמן קוקוס
עוד שמן מופלא בעל יכולות מופלאות בטיפול בעור הוא שמן קוקוס. השמן אנטי-ויראלי, אנטי-חיידקי, אנטי- פטרייתי, אנטי-דלקתי, נוגד חימצון ומאיץ ריפוי פצעים. השמן מכיל חומצה לאורית ולכן הוא יטפל בהצלחה בהרפס סימפלקס, פטרת (בעיקר קנדידה), פטריות בציפורניים, אטופיק דרמטיטיס, פסוריאזיס ובכל מצב של יובש קיצוני בעור.

חימר ירוק
חימר ירוק הוא למעשה אדמה עשירה בתרכובות מינארליות שמקורה בצרפת.
מה שנותן את צבעו הירוק זה הגלוקונייט- תערובת של מינרלים עשירים בברזל בעלי צבע ירקרק. החימר הירוק אפקטיבי בצורה בלתי רגילה בטיפול במגוון עצום של מחלות, בעיות ותופעות עוריות. אני נוהגת לתת אותו לשימוש חיצוני, אולם ניתן להשתמש בו גם בלקיחה פנימית. אחד מתפקידיו הוא ספיחת רעילות ולכן מתאים לטיפול במחלות כגון- אקנה, פוליקוליטיס ומצבים של כיבים ונגעים.

חומץ תפוחים
אחת השטיפות הפשוטות והאפקטיביות ביותר. החמצה של תפוחי עץ בריכוז של 5% הוא החומץ המומלץ, צבעו יהיה צהוב כהה מלווה בריח חזק של חומץ. השימוש החיצוני בחומץ תפוחים יחטא, יקל על גרד  ויתן ברק לעור הפנים. לטיפול בסבוריאה, פסוריאזיס, דרמטיטיס, פטריות בציפורן, היפר-פיגמנטציה, אקנה ופוליקוליטיס מכל סוג.

ויטמין E
הוא נחשב כאנטי אוקסידנט מעולה וניתן למצוא אותו במוצרי קוסמטיקה ובקרם הגנה. הוא נפוץ בשימוש חיצוני ואף התפרסם כמטפל בצלקות, אך במחקר שהתפרסם בשנת 1999 ב- Dermatologic Surgery נמצא שאין לויטמין E שום השפעה על החלמת צלקות ואף יותר מכך , הוא עלול לגרום לתגובה אלרגית של העור ודפורמציה של הצלקת.

חשוב לדעת!
כל מטופל מגיב אחרת.
מה שיתאים לחולה אטופי אחד, לא בהכרח יתאים לשני, ואף יכול להחמיר את מצבו.
כאשר נותנים טיפול חיצוני למטופל, יש להיות ערים וקשובים לגבי כל שינוי שקורה, ליידע ולהדריך אותו בכל התהליך והכי חשוב –  לא להילחץ אם ישנה תגובה אלרגית, זה חלק מהדרך לאבחנה מדוייקת.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/okan okan

המחברת:
ורד דינאי
מטפלת ברפואה סינית
מתמחה בבעיות עור
WWW.ORMASHLIMA.CO.IL

Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts