הטיפול בילדים על פי הרפואה הסינית העתיקה

שילוב בין עתיק למודרני בטיפול בילדים
הטיפול בילדים על פי הרפואה הסינית העתיקה

הקדמה
סיפור ההתמחות שלי בטיפול בילדים התחיל מתוך צורך אישי שלי, להיות מסוגלת לטפל בילדי כשהם חולים.
זכיתי ללמוד מג'וליאן סקוט לפני שנים כשנענה להזמנתו של יאיר מימון להגיע ללמד בארץ. המפגש הלימודי עם ג'וליאן טבע מונחי יסוד בהבנת עולמם האנרגטי של הקטנים, ומתוך השראה גדולה אשר הגיעה מהמפגש הייחודי איתו ומצפיות בטיפוליו בקליניקה, נולדה גישה אישית טיפולית אשר הלכה והתפתחה עם השנים.
הגישה הטיפולית בילדים העמיקה והתרחבה לאחר לימוד תורת הגזעים והענפים וה-cctm.
היום, לאחר שנים אלו של מפגש טיפולי עם ילדים, אני מוכנה להעביר מניסיוני הלאה, למען יהיו יותר ויותר מטפלים אשר יוכלו לתת מענה טיפולי לאוכלוסייה ייחודית זו.

ממקומי האישי, אספר לכם כי לאחר שהתחלתי לראות ילדים ולטפל בהם, הבנתי עד כמה המפגש איתם מוציא ממני את האש אשר נחבאית אל הכלים לעיתים קרובות, וזו המתנה הגדולה שאני מקבלת מעבודה זו.
הטיפול בילדים מאוד פשוט, מצד אחד, מאחר והם מגיבים מהר, ומחלימים מהר בד"כ.
מצד שני, מורכב, כי כל ילד מגיע מצויד עם הורה אחד לפחות, אם לא שניים, ולעיתים מופיעה גם הסבתא, סבא ואו דודים.
ולכן המפגש בקליניקה דומה לעיתים למופע קרקס, בו תשומת הלב נפרשת כמו מניפה למספר כיוונים בו זמנית. תהליך יצירת הקשר עם הילד ובניית אמון תאפשר מפגש טיפולי בודד או מתמשך לפי הצורך. יצירת הקשר עם ההורים ובניית אמון איתם תאפשר להם לתמוך בילד המבריא.

הטיפול בילדים על פי הרפואה הסינית העתיקה

ג'וליאן סקוט טבע מושגים בסיסיים בטיפול בילדים הידועים לכל מי שהתעניין בנושא ברמה הטיפולית. מונחים כמו ילד עודף, ילד חוסר, תסמונת ההצטברות (accumulation disorder), ו- L.P.F, הם מהבולטים יותר, המאירים אור על תהליך האבחנה המתבצע במהירות בתהליך הטיפולי.
במהלך שנותיי הראשונות כמטפלת ברפואה סינית עבדתי על פי השיטה המקובלת, TCM, וכן על פי הכלים שלמדתי מג'וליאן.
כשהתחלתי ללמוד את שיטת הגזעים והענפים, באופן טבעי, גם ההתייחסות לילדים השתנתה ברמה המקצועית כמובן. תהליך האבחנה השתכלל, כמו גם קביעת האסטרטגיה הטיפולית, תכנון הטיפול, וכן השימוש בנקודות.

ברצוני להתמקד ברשימה זו, באותן נקודות המייחדות את הטיפול בילדים על פי הגישה של הרפואה הסינית העתיקה- רס"ע.

הבנת הפילוסופיה הסינית עוזרת למטפל להבין את מטופליו ברמות שונות, ולהתאים להם טיפול מדויק
בשלב ראשון, כשמתוודעים לרס"ע, מבינים לעומק את החוקים הבסיסיים בפילוסופיה הסינית הקשורים בין השאר לנומרולוגיה. לדוגמא: המספר 5 הבא לידי ביטוי גם דרך 5 התנועות. חמשת התנועות באות לידי ביטוי ברמת השמיים, הארץ והאדם. כך שתמונת המציאות האנרגטית בתוכה האדם חי ופועל, הופכת להיות תלת ממדית במקום חד ממדית כפי שנלמד בד"כ.
ראייה תלת ממדית זו מאפשרת להבין את תפקודי האיברים לעומק רב יותר, כמו את מערכות המרידיאנים, הנקודות, והדרך לשימוש בהם.
לדוגמא- מערכת הנשימה, הנמצאת בתהליך התפתחותי בשנות חייו הראשונות של הילד, קשורה על פי הבנתנו, מבחינה אנרגטית, לריאות- QI FEI.
מבחינה מערבית, ידוע לנו כי מערכת הנשימה אינה כוללת רק את הריאות עצמן, אלא מכילה מספר איברים ורקמות כמו חלל האף, הנחיריים, הסינוסים, האדנואידים, פארינקס, לארינקס, מיתרי הקול, טרכיאה, סימפונות, הברונכוסים, האלוואולי והעור.
איברים ורקמות אלו נמצאים בתהליך התפתחות מתמשך אצל ילדים וקשורים אנרגטית לא רק לאנרגיית המתכת, אלא גם לאנרגיית העץ על פי הרס"ע. איברי המתכת שהם ה- FEI וה-DA CHANG, אמנם קשורים לאלמנט המתכת ברמת האדם ומערכת האיברים הפנימיים שלו, אך ברמת האדמה- כלומר על פי מחזוריות השעון, הזמן ועונות השנה, קשורים איברים אלו לעונת האביב ומכאן הקשר שלהם לעץ. כשמתבוננים במבנה הריאות עצמן, בתנועת הכיווץ וההרחבה החיונית לחיים ובמבנה הרקמות הפנימיות כמו הסילייה בתוך הנחיריים, אנו רואים כי מעורבות העץ עצומה, ובעיקר פוטנציאל התנועה אשר מספק למערכות הפנימיות שלנו.
כך שמבחינת היכולת של מטפל לראות את תמונת הגוף האנרגטי, יש כאן העמקה בהבנת האיברים הנוספים המעורבים במערכת הנשימה כגון הכבד- GAN QI.

הבנת חוקי האסטרונומיה והקוסמולוגיה הסינית מאפשרת לנו לטפל בהתאמה לחוקי הטבע והשמיים, להתאים את הטיפול לעונת השנה, לאקלימים השונים, לשעות היום, ולאנרגיות המצויות בשפע או בשפל על פי זמנים אלו
אנו פוגשים את הילדים בקליניקה, בשעות שונות של היום, ובעונות שונות של השנה. ברגע שאנו מבינים את החוקיות הפועלת ביקום, במרחב ובזמן הטיפול, נוכל לבנות מארג טיפולי אשר מחבר אנרגטית בין האדם לבין היקום בתוכות הוא חי.

הבנת האנטומיה, הפיזיולוגיה והפתולוגיה מערבית, יאפשרו לנו לבנות טיפול אנרגטי מדויק
מבחינת הרס"ע ישנה אפשרות לראות ולהבין את הגוף באופן מעמיק ונרחב יותר, מתוך ניסיון כן לשלב בין הראייה המערבית לבין הסינית.
על פי שיטה זו, אנו רואים כי דרך החשיבה וניתוח מקרה בקליניקה, מערבים גורמים נוספים (איברים ומערכות אנרגטיות), התורמים לאבחנה, לקביעת האסטרטגיה הטיפולית, ולבחירת נקודות הדיקור.

כל ילד הוא עולם בפני עצמו, המבקש טיפול אישי המותאם למבנה והנטיות האישיות שלו
גורם נוסף המייחד את הטיפול באמצעות הרס"ע, הוא האפשרות לראות את הילד כאינדיבידואל יחיד בעל פוטנציאל ונטיות אישיות משלו. הרבה מאוד ילדים סובלים בשנות חייהם הראשונות מבעיות דומות, הקשורות לרוב למערכת הנשימה ואו העיכול הנמצאים בתהליך של התפתחות. המבנה האנרגטי האישי של כל ילד, דורש התייחסות אישית, ולכן לא כל ילד הסובל מליחה, במערכת הנשימה העליונה, המתבטאת בשיעול פרודוקטיבי, יקבל את אותו טיפול.
קיים קשר הדוק בין האבחנה למפת הלידה של המטופל הצעיר. כתוצאה מהבנת אותה מפה, נוכל לאבחן מהן הנטיות האישיות לחוסר איזון אצל הילד, אשר באופן טבעי יובילו לבניית טיפול מותאם אינדיווידואלית לכל ילד, על פי נטיותיו וצרכיו.
המפה היא חלק מ- 4 עמודי הגורל הנלקחים בחשבון והינה נדבך חשוב בבניית הפאזל המתגלה לעיננו.

לדוגמא:
מעין, צעיר נמרץ וידידותי.
תלונה עיקרית: נטייה לקוצר נשימה,צפצופים, שיעול וליחה.
מתקרר בקלות, כל התקררות מסתבכת לשיעול, ליחה, צפצופים וקוצר נשימה, המסתיים בטיפול תרופתי של משאפים, לעיתים אנטיביוטיקה, ואף היה אשפוז בעבר.
תאבון– טוב, עדין יונק ברוב הזמן, והתחיל לטעום מעט מזונות מוצקים כמו מרק ירקות, דייסת אורז, אבוקדו, תפוח, בננה. לא שתה פורמולת חלב מעולם.
יציאות– טובות.
שינה– מתעורר לינוק, כשאינו נושם טוב- מחרחר ומשתעל.

היסטוריה רפואית:
הריון ולידה- תקינים.
חיסונים- לא חוסן עדיין.
בגיל 8 שבועות אובחן עם ברונכיוליטיס, אושפז וקיבל אינהלציות.
היסטוריה רפואית משפחתית: לאבא מערכת נשימה רגישה ונטייה לאלרגיות.
דופק: מחמם אמצעי גדוש ומלא- ליחה, גם הכבד (gan), גם הקיבה (wei).
עמדת הכליות (shen qi) חלשה, עמדת הריאות (fei qi) חלשה אף היא.
בלוטות לימפה- קטנות ורכות.

ניתוח המקרה:
אטיולוגיה
– נטייה משפחתית לחולשת ריאות ונשימה.
– התקררות בגיל מאוד צעיר כתוצאה מאותה חולשה, אך גם היא גורם המחליש בעתיד את המערכת הנשימתית.
– נטייה לחולשת הריאות ע"פ מפת הלידה של מעין.
– תזונה- במעבר מהנקה מלאה, קיבל מזונות קרים ומלחלחים מבחינה אנרגטית, שגרמו לעומס על מערכת העיכול, ולהצטברות הליחה.

אבחנה:
– חולשה מולדת של צ'י הכליות- shen qi.
– חולשה של צ'י הריאות- fei qi
– סטגנציה של ליחה- כתוצאה מתזונה.

עיקרון טיפולי:
– חיזוק shen qi.
– חיזוק fei qi.
– איזון מערכת העיכול.

טיפול:
מעין קיבל שישה טיפולים בתדירות של פעם בשבועיים.
הדיקור התמקד בחיזוק ואיזון של אותן מערכות. לאחר שמצבו התיצב, התראינו פעם בחודש למספר חודשים, וכעת אנו נפגשים רק בשעת הצורך, בזמן מחלה.
בד"כ הדיקור מתבצע רק בצד אחד על פי מין המטופל, וכולל נקודה אחת או שתיים לכל היותר, כשבתחילה התמקדתי בחיזוק ה-shen qi, צ'י הכליות, ובכוונה לא השתמשתי בנק' על גבי מרידיאן הכליות על מנת לא לצרוך צ'י ממקום חלש. הנק' בהן השתמשתי היו
Co 6+7, St 40, 37, 39, Sp 3,4,6, Bl13", על פי הצורך ובהתאם למצבו של מעין בזמן הטיפול.
כמו כן, קיבלו הנחיות לשינוי בתזונה, ולאחר מכן, במשך תקופה מאוד ארוכה היה בריא לחלוטין ונקי מליחה.

למעשה, אנו רואים כאן חולשה וחוסר איזון הנובעים מההיסטוריה המשפחתית, מאורח חיים ומנטייה אישית לחולשה הקשורה למפת הלידה שלו. יש להתייחס לכל אלו בזמן הטיפול. היסטוריה של בעיות נשימה אצל האב העוברות אל הבן, הינה אטיולוגיה שכיחה שנראה לא מעט בקליניקה, והדרך להתמודד עם השפעה זו, תהיה דרך חיזוק אנרגיית הכליות של המטופל, ובעיקר דרך חיזוק מערכת העיכול המתפתחת (internal duct).
לגבי אורח חיים או תזונה, יש להתייחס נקודתית ולתת עיצות והנחיות לתזונה נקייה מעומס ליחתי.
לגבי נטייה אישית לחולשת איבר מסוים על פי מפת הלידה של הילד, יש להשתמש באותם מרידיאנים חזקים על מנת לחזק ולאזן את הילד ובכל הרמות.

לא כל הילדים אשר נולדו בשנת לידה אחת יסבלו מאותן בעיות, ויקבלו את אותה אבחנה וטיפול. אנרגיה המאפיינת שנה מסוימת יכולה לבוא לידי ביטוי אצל כל ילד באופנים שונים ולגרום לסימפטומים ולפתולוגיות שונות.
לכן, בכל ילד המגיע לטיפול, נבצע אבחנה הכוללת האבחנה מערבית- רקמות ואיברים המעורבים, תרגום אנרגטי של המערכות המערביות לאנרגטיקה הסינית, אבחנה סינית (התבוננות, הקשבה, הרחה, מגע, דופק ותשאול), נכין לכל ילד מפת לידה, ונשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותינו כולל החוש האינטואיטיבי, על מנת להגיע לאבחנה המדויקת ביותר אשר תתאים לילד.

הטיפול מאוד עדין, והשימוש במספר מועט של מחטים מאפשר לחווית הטיפול לעבור בעדנה, וללא התנגדויות. והילדים בד"כ חוזרים לטיפול שני ושלישי בשמחה ועם ציפייה למפגש חיובי ומלא בשמחה.

המאמר מוקדש לכל הילדים בהם טיפלתי במהלך השנים, ובמיוחד לשלישייה הפרטית שלי, הזוכה לקבל דיקור בכל שעות היממה, על פי הצורך כמובן, ובהתאם לשמש ולירח.

ארם צייג, אפרת אברמסון וגלי שטופמן פותחים את קורס חמישה ניצנים, קורס התמחות לטיפול בתינוקות, ילדים ומתבגרים באמצעות הרפואה הסינית. לפרטים נוספים לחצו על הקישור המצורף: חמישה ניצנים.

תמונה: Liane Metzler

המחברת:
אפרת אברמסון
מטפלת ברפואה סינית עתיקה
efratabramson@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts