תיאוריית המרידיאנים – Jing Luo

תיאוריית המרידיאנים על פי שון גודמן
תיאוריית המרידיאנים

Jing החוטים האורכיים הראשיים ששזורים בצורה חזקה.
Luo החוטים האופקיים שמחברים את החוטים הראשיים.
על פי הרפואה הסינית, ללא התפקודים של איברי ה- zang fu והבקרה, ויסות וניהול של מערכת המרידיאנים החיים לא יכולים להתקיים. תיאוריית ה- zang fu ותיאוריית המרידיאנים jing luo הן שתי התיאוריות הבסיסיות והחשובות ביותר של הרפואה הסינית. על מנת להבין ולהכיר את הרפואה הסינית חובה להכיר את שתיהן.
מדוע, אם כך, נזנחה תיאוריית המרידיאנים?

אני חושב שיש שתי תשובות עיקריות לשאלה זו, הקשורות להתפתחות הרפואה הקונבנציונאלית: הראשונה קשורה במורפולוגיה של המרידיאנים. המרידיאנים עוברים דרך חריצים הנמצאים בין מבנים אנטומיים, אבל עד היום, למרות המחקרים הרבים של הרפואה הקונבנציונלית, לא הצליחה רפואה זו לזהות את המבנה האנטומי של המרידיאנים, ולכן כל הרעיון של קיומם מוטל בספק. יש גם רופאים סיניים שלא מאמינים שהמרידיאנים באמת קיימים. לכן חוסר ההוכחה לגבי הקיום הפיזי של המרידיאנים הינו החולשה הגדולה של תיאוריה זו. חשוב לציין שב-nei jing וב- nan jing ישנה הבנה מאוד מדויקת לגבי האנטומיה של גוף האדם. כנראה שהסיבה העיקרית לידע הזה נעוצה בניתוחים לאחר המוות ובהוצאות להורג בסין הקדומה דרך חיתוך איטי (1)  língchí 凌迟. הקיסר היה מוציא להורג אסירים שביצעו פשעים חמורים, במוות  אכזרי ואיטי ע"י 1000 ולפעמים 3000 חתכים. לאט לאט קילפו את השכבות האנטומיות מבלי להרוג את האסיר. הרופאים של הקיסר הורשו לצפות בהוצאות להורג וכך ניתנה להם הזדמנות לראות את המבנים האנטומיים בגוף חי.

מבחינת התיאוריה של הרפואה הסינית, למרידיאנים בהחלט יש ביטוי פיזי (מורפולוגי). הם עוברים בחריצים Jián xì 閒隙 הנמצאים בין מבנים אנטומיים: למשל בין שני שרירים, בין גיד לעצם או בין עצם לכלי דם וכו'. בתוך החריץ אנו מוצאים את הנוזל הבין תאי. ניתן לומר, אם-כך, שהמרידיאנים הינם הרווחים שבין מבנים אנטומיים. המבנים מורכבים מ- 5 סוגי רקמה: עור, שרירים, כלי דם, עצמות, גידים ורצועות . כל 5 סוגי הרקמה עטופים ברקמה מחברת אשר יוצרת את שתי הגדות של התעלה. סביר להניח שהרופאים של הקיסר ראו את החריצים הבנויים מהרקמות השונות ואת הנוזל הנמצא בתוכן, והיתה להם הזדמנות לראות איך החריצים מגיבים.

הסיבה השנייה שתיאוריית המרידיאנים פחות מקובלת היום הנה הדרך שבה הרפואה הסינית מבינה את הפיסיולוגיה של גוף האדם. לפי תיאוריית המרידיאנים למערכת המרידיאנים יש תפקיד חשוב בוויסות תהליכים פיסיולוגיים המתרחשים בגוף. וויסות התהליכים מתרחש בעיקר בגפיים, היכן שנקודות האקופונקטורה העיקריות נמצאות.  לעומת זאת, על פי ההשקפה של הרפואה הקונבנציונאלית  אין קשר בין וויסות תהליכים פיסיולוגיים של האיברים הפנימיים לבין תהליכים המתרחשים בגפיים.  למשל, לפי הרפואה הקונבנציונאלית אין קשר בין האזור שבו עובר מרידיאן ה- Tai Yin של היד לבין פעולת הריאות. בגלל חוסר הוכחות לאפשרות זו, בוחרים להתעלם מתיאוריית המרידיאנים ובמקום זאת נותנים דגש רב לתיאוריית ה- zang fu, שלכאורה מסתדרת יותר עם הרפואה הקונבנציונאלית. זו הסיבה לכך שב-60 השנה האחרונות התפתחה בסין גישה של סיווג מחלות לסינדרומים של איברי ה- zang fu, המתאימה יותר לחשיבה של הרפואה הקונבנציונאלית.

תיאוריית המרידיאנים מהווה חלק חשוב מהבסיס התיאורטי של האקופונקטורה שהתפתחה על פני אלפי שנים דרך הסתכלות אמפירית וניסיון קליני. ללא הבסיס הזה היכולת הקלינית של האקופונקטוריסט נפגעת. פעמים רבות אני נשאל ע"י סטודנטים ומטפלים אילו נקודות כדאי לבחור על מנת לטפל בבעיה מסוימת. הם רוצים שאתן להם נקודות ולפעמים מבקשים נקודות מיוחדות. אקופונקטוריסט חייב להכיר הרבה מעבר לנקודות, דבר ראשון יש לנסות ולהבין איזו מערכת לא מתפקדת ורק לאחר שמבינים זאת בוחרים את הנקודות. אין קיצורי דרך ואין נוסחאות שמתאימות לכולם, אלא יש להתאים טיפול לכל מטופל ומטופל. ידע בתיאוריית המרידיאנים מאפשר זאת, כמו מפה שבאמצעותה אנו מנווטים דרך הסימפטומים של המטופל. ברגע שאנחנו יודעים למקם את המטופל על המפה אנחנו יכולים למצוא את הדרך שבה נוכל להחזירו לאיזון.

"בגלל המידה הטובה של 12 המרידיאנים, החיים מתקיימים ומחלה שמתפרצת ניתנת לריפוי.
12 המרידיאנים הינם המקום שבו המתחילים מתחילים ומאסטרים מסיימים.
למתחיל זה נראה פשוט, המאסטר יודע כמה זה קשה".
(הציר השמימי פרק 11)
לאחר שנים של חקירת תיאוריה זו ויישומה בקליניקה, אני מבין טוב יותר את הרפואה הסינית והתוצאות בקליניקה השתפרו ללא היכר.
בשני המקרים הבאים אדגים את השימוש בתיאוריית המרידיאנים בעבודה הקלינית.

סיפור מקרה א'
בת 57, אם ל- 7 ילדים.
תלונה עיקרית
יובש בעיניים – כנראה מתרופות שלוקחת לגלאוקומה.
בזמן האחרון נמצאת במתח בעיקר סביב נושא העיניים. זה התחיל לפני שנה כאשר הלחץ התוך עיני עלה, מרגישה שלוקחת את זה "בלי פרופורציה" ומאז לא מצליחה להירגע. באופן כללי מאז שהתחיל גיל המעבר פחות רגועה.
כאב גב לומבארי.
היסטוריה רפואית
מגיל 30 מיגרנה עם המחזור, להוציא תקופת ההיריון וההנקה. גם אמה סבלה ממיגרנה. הכאב התחיל תמיד מהעורף ועולה לעיניים ואז לכל הראש.
המחזור הפסיק לפני שנה.
צניחה של השלפוחית.
ניתוח קיסרי.
תרופות
לוקחות תרופות לגלאוקומה וכולסטרול גבוה.
10 השאלות
תמיד סבלה מקור, לפני שנתיים התחיל גיל המעבר ועכשיו חם לה יותר.
לעתים סובלת מהזעות לילה.
סובלת מהפרעות שינה בעיקר סביב המתחים שיש לה בזמן האחרון. אם בשבת ישנה בצהריים לא יכולה להירדם בלילה.
לשון
מחורצת, אדומה, אזורים ללא חיפוי, במקומות בהם יש חיפוי זה לבן ודביק.
דופק
דק
מישוש מרידיאני
מרידיאן ה- Shao Yang של הרגל לקראת הברך גושים עמוקים.
נודולות קטנות לאורך מרידיאן ה- Jue Yin של הרגל.
נודלה באזור LI10.
אבחון המרידיאנים הפגועים
•    Shao Yang של הרגל והיד.
•    Jue Yin של הרגל.
•    Yang Ming של היד.
•    מרידיאן ה- Shao Yin של הרגל.
אסטרטגיית טיפול
התמקדות ביובש של העיניים, בחוסר שקט ובכאבי הגב דרך מרידיאן ה- Yang Mingשל היד.

מרשמים
טיפול ראשון
רגל ימין 77.05, 77.06, 77.07   יד שמאל Tw-5, 33.04, 33.05.
רגל שמאל Ki-3, Liv-3  יד ימין   Ht-7.

טיפול שני
בטיפול השני דימום של Bl-40.
יד ימין 11.17 צד נגדי שמאל רגל 88.12 ו- 77.28
יד שמאל 22.04, 22.05  צד נגדי ימין Liv-3.

בכל המחטים התבצעה טכניקה שוויונית.
טיפול פעמיים בשבוע למשך שבוע וחצי.
תוצאות
השיפור התחיל לאחר הטיפול השני.
לאחר 5 טיפולים היובש בעיניים וכאב הגב התחתון נעלמו.
בעלה מעיד שהיא הרבה יותר רגועה.
ניתוח
בטיפול הראשון עדיין לא הספקתי לחשוב לעומק על המקרה וחשבתי שהפתולוגיה יושבת על שני מרידיאנים, לכן טיפלתי ב- Shao Yang עם ה- Shao Yin.
•    Shao Yang – בגלל הממצאים שהתגלו במישוש והמיגרנות שמתחילות מהעורף ועולות לכיוון העיניים.
•    Shao Yin – בגלל הזעות הלילה, חוסר השקט, הלשון האדומה, המחורצת עם אזורים ללא חיפוי וגיל המעבר.

בטיפול השני לאחר שחשבתי קצת על המקרה חידדתי את האבחון והטיפול. הממצאים שנמצאו במישוש על מרידיאני ה- Shao Yang של הרגל והיד היו עמוקים וככל שהממצא נמצא עמוק יותר זה יכול להעיד על פתולוגיה יותר כרונית או מחלה שהייתה בעבר. במקרה הזה מדובר במיגרנות. לכן למרות שהיא עדיין סובלת ממיגרנות זה לא קשור לתלונה העיקרית.

Yang Ming של היד
בטיפול השני הגעתי למסקנה שיש מעורבות גדולה של מרידיאן ה- Yang Ming של היד ולכן רוב הנקודות נבחרו מהמרידיאן. איזנתי אותו עם שני מרידיאני יין של הרגל: ה- Jue Yin וה- Shao Yin של הרגל.
מלבד הממצאים שנמצאו על מרידיאן ה- Yang Ming של הרגל ישנן 3 סיבות נוספות שהביאו אותי לחשוב שהפתולוגיה נמצאת על המרידיאן:
1.    מרידיאן ה- Yang Ming של היד כמו כל שלושת מרידיאני היאנג של היד מווסתים את איברי החישה.
2.    מה שמבדיל את מרידיאן ה- Yang Ming של היד משני מרידיאני היאנג האחרים של היד הוא שלפי תיאוריית המרידיאנים, למרידיאן ה- Yang Ming של היד יש תפקוד חשוב בוויסות של נוזלי ה- jing (פרק 10 Ling Shu). נוזלי ה- jin כוללים את  נוזלי ההזעה והדמעות. לכן יובש בעיניים והזעת לילה בהחלט יכולים להיות קשורים עם מרידיאן ה- Yang Ming של היד. השתמשתי בנקודה של מאסטר דואנג הנמצאת על מרידיאן ה- Yang Ming של היד 11.17 הנקראת mu 木 – עץ. לנקודה יש יכולת לטפל ביובש בעיניים ויש לה השפעה על הכבד הנפתח לעיניים ולכן נקראת עץ.
3.    ניתן להשתמש במרידיאן ה- Yang Ming של היד לטפול בכאב הגב הלומבארי
(למשל בצירוף הנקודות 22.05 ling gu  ו- 22.04 da bai בו השתמשתי). היכולת של השילוב הזה לטפל בכאב גב לומבארי נובעת בעיקר מ:
•    שעון: מרידיאן ה- Yang Ming של היד נמצא מול מרידיאן ה- Shao Yin של הרגל הקשור עם הכליות ששולטות על הגב התחתון.
•    שתי הנקודות נדקרות צמוד לעצם, דיקור צמוד לעצם מחזקת את הכליות.
•    הדמיה: ling gu נמצאת באזור המדמה את הגב התחתון.

מרידיאן ה- Jue Yin של הרגל
מרידיאן ה- Jue Yin של הרגל קשור לכבד הנפתח לעיניים ואחראי על ויסות התפקוד המנטלי והרגשי. בחרתי להשתמש בשתי נקודות, הנקודה הראשונה 88.12 שנמצאת על מרידיאן הכבד והיא מבין הנקודות העיקריות באקופונקטורה של מאסטאר דואנג להשפעה על הכבד. בנוסף הוספתי את Liv-3 שהיא נקודות המקור ולכן מחזקת. השילוב של liv3 עם 22.04 ו- 22.05 דומה מאוד באפקט ל-4 השערים.

מרידיאן ה- Shao Yin של הרגל
למרידיאן יש השפעה כללית על נוזלי הגוף. השתמשתי ב- 77.28 שהיא בעצם חופפת ל- Ki-8. לפי האקופונקטורה של מאסטאר דואנג לנקודה יכולת השפעה על יובש בעיניים. Ki-8 היא נקודת ההצטברות של ה- Yin Qiao Mai, המרידיאן מביא אנרגיות ייניות לעיניים.

סיפור מקרה ב'
בת 34
תלונה עיקרית
נמצאת בשבוע 28 להריון. התחילו צירים מוקדמים כמעט פעם בשעה.
בהריון הקודם גם סבלה מצירים מוקדמים בשבוע 28, מידי 5 דקות והייתה בשמירת הריון, ובשבוע 29 אושפזה בשל מחיקה של צוואר הרחם, כתוצאה מריבוי ותכיפות הצירים. קיבלה טיפול תרופתי, הצירים פסקו ולבסוף ילדה בלידה רגילה. הפעם לא רוצה להגיע למצב של אשפוז ושמירת הריון.
היסטוריה רפואית
סובלת מדלקות גרון חוזרות.
דופק
תילי וקצת מתגלגל
מישוש מרידיאני
מישוש מרידיאני גושים באזור L iv-3.
אסטרטגיית טיפול
הרגעה כללית והרגעה של הצירים.
אבחון המרידיאנים הפגועים
יש פגיעה במרידיאן ה- Jue Yin של הרגל שיש לו תפקיד חשוב בויסות של הרחם.
מרשמים
שלושת המרידיאנים היינים של הרגל יכולים להשפיע על הרחם אך במקרה זה הגושים  שנמצאו באזור liv3, במישוש המרידיאני, הביאו אותי לבחור נקודות מעל הברך שעל פי האקופונקטורה של מאסטאר דואנג נחשבות בטוחות מאוד בהריון.

77.12  , 77.13, 77.14  – שלושת הנקודות נמצאת על מרידיאן ה- Jue Yin של הרגל ויש להן השפעה מאוד גדולה על הכבד. דיקור 3 נקודות על אותו מרידיאן נקרא טכניקת dao ma שמחזק את האפקט של הטיפול. בגלל שהנקודות נמצאות בתוך שרירים הן יכולות לטפל גם בבעיות של שרירים, במקרה הזה מדובר בשריר הרחם.
לקחתי גם נקודה על מרידיאן ה- Tai Yin של הרגל 88.09 נקודה שנמצאת בחלק העליון והמדיאלי של הפטלה, יש לה יכולת לטפל בהריון בסכנה להפלה.
Gv-20 – על מנת להרגיע ולהרים את הצ'י.
Yin Tang – מרגיעה.
אוזן: shen men, zero point, uterus
תוצאות
לאחר הטיפול נפסקו הצירים לחלוטין, לאחר יומיים חזרו אבל בתדירות נמוכה. בסה"כ 3 טיפולים. בזמן הכתיבה נמצאת בשבוע ה- 31 ללא צירים (לעיתים רחוקות בלבד).

————————————-

(1) Death by a Thousand Cuts /  Timothy Brook and Gregory Blue

להמשך המאמר בנושא חשיבות התיאורייה המרידיאנית ככלי טיפולי לחצו כאן
לפרטים אודות קורס בנושא מערכת ה- Jing Luo, לחצו כאן

עריכה והגהה: תמי ברקאי

המחבר:
שון גודמן
מטפל ברפואה סינית
לאתר קצה המחט

Total
0
Shares
3 comments
  1. מעניין מאוד וחשוב שון. מאיפה לקוחים מספרי הנקודות? אני לא מכיר את זה אולי זה בעייה במעבר לאתר או ש11.17 זו נקודה של ממש?).

    יישר כוח 🙂

כתיבת תגובה
Related Posts