אסטמה של העור- סיפור מקרה

הטיפול בעדי בת השנתיים
אסטמה של העור

מהי אטופיק דרמטיטיס?
אטופי – אלרגי (ביוונית "שלא במקומו");
דרמטיטיס – דלקת עור.
המחלה מכונה גם אסטמה של העור עקב שכיחותה הרבה אצל ילדים עם רקע של בעיות נשימה ואסטמה.
ברפואה הסינית, המחלה נקראת "מחלת ארבעת הקפלים" על שם מיקומה השכיח בקפלי הידיים והרגליים. אטופיק דרמטיטיס הנה דלקת אלרגית של העור, המאופיינת בתפרחת וגרד כרוני. עקב שינויים סביבתיים (כזיהום אוויר המכיל יותר אלרגנים) ושינויים באורח החיים המערבי (תזונה לא נכונה ומתח נפשי), עלתה שכיחות המחלה בשנים האחרונות ומגיעה עד כדי 15% מהאוכלוסייה.

מתי המחלה מופיעה? ומתי תחלוף?
אצל 50% מהתינוקות החולים במחלה היא מופיעה כבר בשנה הראשונה לחיים. אצל 30% נוספים היא מופיעה בין גיל שנה לחמש שנים. קשה לנבא מראש את התפתחות המחלה אך בדרך כלל עם ההתבגרות חלה הטבה וההפוגות בין ההתקפים גדלות. כ – 80% מהילדים נרפאים עד הגיעם לבגרות. הטיפול ברפואה הסינית יזרז את היעלמות המחלה ויגדיל את ההפוגות בין ההתקפים.

מהם מאפייני המחלה?
ישנם ארבעה מאפיינים עיקריים בולטים:
גרד: המחלה מלווה בגרד עז הפוגע באיכות חיי המטופל ומשפחתו.
תפרחת: אדומה, מלווה ביובש ניכר בעור.
דלקת עור: זיהומי עור, בפרט בחיידק הסטפילוקוקוס או בפטריות, מהווים גירוי חזק לדלקת עור ולהפיכתה למצב דלקתי כרוני.
מחלה אלרגית נוספת: נזלת אלרגית (קדחת השחת), אסטמה, דלקת עיניים, תגובת יתר לעקיצות, אלרגיה למזון. שכיח מאוד למצוא אחת או יותר מתופעות אלה בחולה אטופיק דרמטיטיס.

מה גורם למחלה?
הרפואה הסינית מכירה בגורמים תורשתיים ובהפרעות מערכת חיסון כגורמים העיקריים, אך מאבחנת גם מצבי חוסר איזון פנימי, היכולים להתבטא במספר תסמונות של חוסר איזון.אחת האבחנות הבולטות בחולים אלה היא חולשה של מערכת העיכול הגורמת להצטברויות חום בגוף. חום זה עולה לעור וגורם ליובש חזק – הגורם לגרד עז. שכיח מאוד שמטופלים אלו מתלוננים כי חם להם יותר ולכן איזון פנימי של הגוף יביא לזירוז תהליכי הריפוי והקלה בתופעות המחלה.

רקע תורשתי– בכ- 70% מהמקרים קיים רקע של היסטוריה משפחתית. יתכן כי המחלה התורשתית לא תופיע באותה צורה אלא כמחלה אחרת מתוך מכלול המחלות האלרגיות (נזלת אלרגית, אסטמה וחום). מחלות תורשתיות אינן עוברות בהכרח ישירות מהורים לילדיהם, אלא יכולות לדלג על דור אחד ואף יותר. מחקרים העלו כי בחולים שאין להם רקע של היסטוריה משפחתית, סיכויי הריפוי טובים יותר.

הפרעות במערכת החיסון– המחלה נגרמת עקב הפרעה בבקרה של הגוף על תאי מערכת החיסון שלו- בעיקר על פעילות תאי הדם הלבנים (לימפוציטים), אך גורמים חיצוניים עלולים להשפיע לרעה על שיווי המשקל החיסוני ולעורר או להחמיר את הדלקת המתרחשת בעור. גורמים אלה הנם:
א. אלרגיה – מגע עם גורם חיצוני זר המעורר תגובה אלרגית (אלרגן), כגון מזון ואבק הבית.
ב. זיהומי עור – חיידקים, וירוסים ופטריות.
ג. גירוי פיזי – יובש, פציעת עור, שפשוף וחיכוך של העור.
ד. מתח נפשי – אי שקט וגירוד של העור גורם לפציעתו והחמרת המחלה.

עדי (שם בדוי): ילדה בת שנתיים
תיאור כללי: ילדה בת שנתיים עם אבחנה של אסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס). לאמא יש כבר 20 שנה אסטמה של העור במצב חריף. הגיעה למרפאה עם פריחה קלה בפנים ובידיים. הפריחה החלה שבועיים לפני שהגיעה למרפאה והאם מרחה על אזורי הפריחה משחת אלוקום (משחת סטרואידים קלה יחסית). כמו כן, האם נתנה לילדה טיפול "פניסטיל" בלילה (כדי למנוע את הגרד – הטיפות מכילות אנטי-היסטמין) ומשחה אנטיביוטית מאחורי האוזניים (בדרך כלל לילדים עם אסטמה של העור מופיעה דרמטיטיס בקפלי האוזניים). כאשר הילדה הגיעה למרפאה עדיין נשארו שרידי פריחות קלות המעידים על פעילות אלרגית. לאור ניסיונה המר של האם, היא הגיעה עם הילדה במטרה למנוע התפתחות של המחלה.

סימנים ותופעות: יציאות רכות בדרך כלל ובחודש האחרון בתדירות גבוהה יותר. עור רגיש באופן כללי ומגיבה באופן אלרגי לעקיצות. בדרך כלל בריאה, לא מתקררת הרבה, אנרגטית מאוד ואף נראית חסרת מנוחה.
לשון: מעט אדומה, קצה אדום וחיפוי לבן.
דופק: מעט מהיר.
אבחנה: הצטברות חום ולחות בטחול ובלב המועברת ומצטברת לבסוף בשרירים ובעור.
הסבר: רוב הילדים הקטנים עם אסטמה של העור מאובחנים כך. בגילאים אלו (עד גיל 3-4), חוסר האיזון מתבטא בדרך כלל בבעיות סביב הטחול. רק בגילאים מאוחרים יותר, יכולות להצטרף גם תופעות כמו חוסר יין או חוסר דם.
עקרון טיפול: סילוק רוח-חום, סילוק לחות והפסקת גרד.

טיפולים:
1. טיפול פנימי: פורמולת צמחים באבקה, מינון של 1 גרם ליום:
Jin Yin Hua… 8gr
Bai Xian Pi…. 6gr
Di Fu Zi………. 6gr
Shan Yao…… 5gr
Ku Shen…….. 5gr
Ju Hua……….. 4gr
Chan Tui……. 4gr

הסבר: הפורמולה עובדת על פי עקרונות Fu Ping Yin (למרות שהצמחים שונו), פורמולה המשלבת צמחים מסלקי רוח חמה עם מסלקי לחות והפסקת גרד. זהו טיפול המתאים למצב אקוטי יחסית.
Jin Yin Hua: מסלק רוח חמה ויעיל ביותר בטיפול במצבי דלקות עור למיניהם. כמו כן, בעל פעילות אנטי-בקטריאלית, מה שהופך אותו למתאים במיוחד לטיפול באטופיק דרמטיטיס המלווה פעמים רבות בזיהומים בקטריאלים (בעיקר סטפילוקוקים) כזיהום משני לדלקת העור האלרגית.
Bai Xian Pi, Di Fu Zi: מסלקים לחות ובעלי פעולה חזקה במיוחד להרגעת גרד של אלרגיות.
Shan Yao: ניתן לחיזוק ותמיכה בטחול.
Ku Shen: מסלק חום ולחות ובעל פעילות אנטי-פטרייתית. גם פטריות מהוות זיהום משני לדלקות אלרגיות ולכן צמחים נוגדי פטריות יעילים במצבי אסטמה של העור.
Ju Hua: מסלק רוח חמה ומרגיע את הכבד. בדרך כלל ילדים עם אסטמה של העור נוטים לחוסר מנוחה ועצבנות – Ju Hua משמש גם כמרגיע.
Chan Tui: מסלק רוח חמה ובעל פעילות נגד גרד.

2. טיפול חיצוני: Topic Medis Wash Cleanser לשימוש בעיקר באמבטיות – השרייה ו -Topic Medis Light Gel לשימוש לפי הצורך במקרים של פריחות.

טיפול מעקב ראשון: שבועיים לאחר תחילת הטיפול. הפריחה נעלמה לחלוטין.
היציאות השתנו והפסיקו להיות רכות (בילדים וגם במבוגרים שינוי ביציאות מהווה אינדיקציה משמעותית ליעילות הטיפול).

טיפול מעקב שני: חודש לאחר תחילת הטיפול. הייתה אפיזודה קצרה של יומיים פריחות אשר טופלו בהצלחה עם Topic Medis Light Gel. היציאות קצת נוטות להיות קשות, יש סיכוי כי הצמחים ייבשו יתר על המידה, אבל עדיין לא בדרגה המחייבת שינוי של הפורמולה.

טיפול מעקב שלישי: חודשיים לאחר תחילת הטיפול. אין פריחות בכלל ומה שנשאר זה עור קצת יבש ומחוספס. משום כך, הוחלף Topic Medis Light Gel ב – Topic Medis Cream, אשר נועד להוריד את החספוס ולהעלות את רמת הלחות בעור והנו גם בעל תכונות משקמות עור פגום. אין צורך לתת צמחים נוספים היות והילדה הגיעה למצב מאוזן ופעילות האטופיק דרמטיטיס הנה קלה ביותר. במצב כזה, די להשתמש בטיפול חיצוני, כגון התרחיץ והקרם, כדי למנוע התפרצויות נוספות. עדיין יש צורך לשמור על תזונה מבוקרת ולהיות עם אצבע על הדופק למקרה שיהיו התפרצויות נוספות.

פרוגנוזה: זהו מצב אידיאלי, בו האם המודעת לבעיה, הביאה את ילדתה כבר בתחילת התהליך. ילדה כזו שהייתה מקבלת טיפול קונבנציונלי רגיל הייתה נכנסת למעגל משחות קורטיזון ללא טיפול פנימי ובכך ייתכן ובטווח הארוך הבעיה הייתה מחריפה יותר ויותר. בטיפול ובאיזון ע"י הצמחים, נוצרת אפשרות כי הבעיה תיעלם לחלוטין או במידה ותופיע מאוחר יותר היא תופיע בצורה קלה וניתנת שוב לשליטה.

תמונה: freeimages.com/stoll

המחבר:
אמיר קלי, M.Sc Lic.Ac
מטפל ברפואה סינית, מומחה לטיפול בבעיות עור
akalay@netvision.net.il

Total
0
Shares
1 comment
  1. בדיוק הגיעה אלי לקליניקה ילדה כזו אבל בת 6
    תודה על השיתוף ושיהיה בהצלחה גם עם מקרים אחרים.
    קרן רגב הרצליה

כתיבת תגובה
Related Posts