GB9- כיס מרה 9 שעיטת השמיים 天冲 Tian Chong

העמקה בתפקוד הערוץ של כיס המרה
GB9 Tian Chong

הנקודות על ערוץ כיס-המרה (שאו יאנג רגל) הן מהנקודות הקליניות ביותר למצבי נפש שיצאה מאיזון, ולבעיות מערכתיות מגוונות. במאמר זה אציג את החקר המלא שעשיתי על הנקודה כיס-מרה 9, 'שעיטת השמיים'.

אחד הדברים החשובים ברפואה הסינית, הוא לראות את הקשר המלא בין איבר, פאזה, ערוץ וצ׳י. ראיית התמונה המלאה תאפשר להבין את הפעילות הקלינית של כל נקודה ונקודה על אותו ערוץ.

על מנת להבין נקודה זו, כמו גם את כל נקודות הראש שעל ערוץ כיס מרה, עלינו להתחיל מהסרת המוכר לנו מהלימודים: איבר כיס-המרה הוא איבר פו – יאנגי (Fu) של פאזת העץ, ולכן קשור ללידה של הצ'י היאנגי החבוי בכליות, לפרישה שלו בגוף ובאופן כללי לתנועה שמזדקפת מעלה. אך לצד תפקוד האיבר, קיים התפקוד הייחודי של הערוץ עצמו של כיס-המרה. הערוץ, להבדיל מהאיבר, יכול להנחות ולהוריד את כל עודפי היאנג המצויים בראש ובבית החזה והצלעות, מטה לכדי אצירה וחתימה של היאנג בתוך הכליות. השילוב הזה של פרישת אש השר והורדה שלה, מתכתב בדיוק עם מערכת שאו יאנג, שהיא ביטוי של עליה וירידה של היאנג של הגוף שהוא אש השר.

לא בכדי חואנג יואן-יו כותב על כך:

*פיזיולוגיה:

甲木下行,化相火而归癸水,相火在水,是为下焦主气。

כיס מרה יורד למטה, מתמיר את אש השר ומשיב אותה לכליות. אש השר נמצאת במים, והיא המחמם התחתון שאחראי על הצ׳י (של כל הגוף).

少阳之经,自头走足,下行则相火蛰藏而温腰膝,

הערוץ של שאו יאנג, מתחיל מהראש ונע אל הרגל, יורד (מטה) ונע ואז אש השר בתרדמת חורף ואצורה, ומחממת את המותן והברכיים.

*פתולוגיה:

上逆则相火燔腾而焚胸膈。相火升炎,津血易耗. 相火上炎、助君火而刑辛金,则烦躁懊憹,气短胸盈。膈热郁发,皮毛不开,经中阳气,亦遂内陷。

(אך) כאשר עולה ומורדת, אז אש השר מתלקחת ופוצעת ושורפת את בית-החזה והסרעפת, רוק ודם בקלות מותשים. אש השר עולה וחורכת ומסייעת (להגביר) את אש הריבון, ומענישה את ריאות-מתכת. נוצרים התנועעות זעפנית, ייסורים וחרדה, קצרת ובית חזה שופע (צ'י יאנגי), סרעפת עם דיכוי חום ופליטה, עור ושערותיו אינם נפתחים, והצ׳י היאנגי שבתוך הערוץ גם הוא צונח פנימה.

לסיכום: כיס-המרה מעלה ומוריד את אש השר (היאנג של כל הגוף) כמערכת מווסתת של הצ'י היאנגי המביאה תנועה מעלה ומטה של היאנג בדומה לתנועה של ציר: כאשר ה'איבר' מוליד את אש השר והיאנג האביבי הוא מסייע לאדם ביציאה קדימה, לקיחת החלטות אומץ ונחישות תוך כדי ביטול פחד הכליות.

לעומת זאת, כאשר הערוץ מנחה את אש השר והיאנג מטה, פתחי ההכרה של הראש צלולים ואינם עמוסים או תקועים, הלב הריבון, כמו גם הריאות והקיבה אינם מוטרדים ונפגעים מעודף היאנג, כך שנוצרת צלילות ובוהק נפשי המסייעת לאדם בשיפוטיות נכונה, חדות וצלילות, ושקט נפשי.

אם כך הבנו שהערוץ שתנועתו מהראש (שמיים) כלפי הרגליים (ארץ), מוביל את היאנג של כל הגוף, אש השר, מטה לכדי אצירה ולמעשה בולם עלייה שלה מעלה. הביטו בכל הנקודות על הראש, למשל כיס מרה 20, או כיס מרה 14: כולן מסוגלות להוריד יאנג עודף ואש שר שופעת מהראש, כלפי מטה.

GB9- כיס מרה 9 שעיטת השמיים 天冲 Tian Chong

כעת כל שנותר הוא לבחון את הנקודה כיס מרה 9. נתחיל משמה:

天冲:

天,指头部。冲,冲要。天冲,星座名。借喻为高居头部冲要之

"שעיטת השמיים: שמיים מצביע על חלק הראש. שעיטה מצביעה על מקום שחשוב מבחינה אסטרטגית. שעיטת השמיים –  שם של קונסטלציה אסטרונומית. מטאפורה להשתלטות על מקום חשוב של הארץ מבחינה אסטרטגית, (בדומה) לחלק של הראש (בגוף האדם)".

אינדקציות מה- Da Cheng:

天冲。足少阳、太阳之会.主癫疾风痉,牙龈肿,善惊恐,头痛

"אחראית על שיגעון רוח – עוויתות, נפיחות בחניכיים, נטייה לבהלת-פחד, כאב ראש."

הסבר: הנקודה המרכזית בגוף למצב בו אש השר של כיס המרה והכליות, עולה מעלה ונצמדת ללב ומייצרת פחד עז, חרדות והלימות לב, חשיבה טורדנית ותחושת עומס בצידי הראש. משמע, היא מטפלת בעודף יאנג המגיע מכיס המרה והכליות, כזה שנצמד ללב ולראש, וגורם לחוסר איזון נפשי (עודף יאנג מערער את הנפש).

בנוסף, תנועת הנקודה היא כלפי מטה – מכיס מרה 8 הערוץ מתעקל וזורם כלפי מטה, זהו חלק ממהותה: שכן היא מורידה מטה בעוצמה שעיטה וחריגה מעלה של אש השר של כיס-המרה הנצמדת לנפש הלב ומטרידה אותו. כך במקום אומץ וצלילות נפשית, נוצרים פחד וחרדה.

שמה 'שעיטת השמיים' מעיד על מצב פתולוגי של שעיטת אש השר מעלה בעודף ועל יכולת הנקודה לטפל במצב זה. כל האינדקציות מעידות על כך: נפיחות בחיניכיים היא חום לוהט של אש השר שפוגע בקיבה ובערוצי יאנג מינג, נטייה לבהלת-פחד היא אש שר יאנגית שנצמדת ללב ומטרידה אותו, וכאב-ראש ורוח עוויתות הם כתוצאה מעלייה של יאנג עודף מעלה או קיום של יאנג עודף.

חשוב מאוד להיזכר כאן במשפט של ג'אנג גי'נג-יואה:

为君火,而相火上炎,则同气相求,邪归于心。心动不

"הלב הוא אש ריבון. כאשר אש השר עולה וחורכת, אזי (סוגי) צ׳י זהים מחפשים האחד את השני. פתוגן משתייך אל הלב, הלימות לב אינן שלוות".  

משמע, כאשר אש השר עולה מעלה בעודף, היא נצמדת ללב הריבון שגם שייך לאש, מגבירה את היאנג שלו וגורמת להלימות לב, ולשלל מצבים נפשיים.

* יישום קליני: כאשר דופק כיס-המרה שוטף, עם מצב של חרדה והלימות לב, ניתן למלא את הנקודה ולשלב אותה עם מעי גס 11 וקיבה 25. שילוב זה עם מערכת יאנג מינג יכול להגביל ולאסוף למרכז את העלייה של אש השר ולייצב את האדם.

כאשר דופק כיס-המרה שוטף, ודופק הריאות צף עם קשיי נשימה וחרדה ניתן לשלב את הנקודה עם ריאות 3.

כאשר דופק כיס-המרה שוטף וגם דופק הלב שוטף ניתן לשלב אותה עם נקודת איסוף צ'י איבר הלב, ערוץ עיבור 14.

כאשר יש רוח פנימית עם חוסר דם, לא נדקור אותה מיד כיוון שליאנג שיורד אין חומר ייני (דם) להיאצר בו.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

*תמונה: Greg Rakozy

המחבר:
רותם רקובסקי
חוקר את הכתבים הרפואיים המתקדמים ואת הכתבים הקלאסיים בשפת המקור
rochemlikes@gmail.com

Total
2
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts