צמיחה מהשורשים

הכנס האחרון של החברה הישראלית לרפואה משלימה בהסתדרות הרפואית, 'בהר"י', נערך בבאקה אלערביה. הכנס, שנקרא "צמיחה מהשורשים" התקיים באקדמיית אלקסאמי. ההתרגשות מקיומו של הכנס ניכרה הן במארגנים והן באורחים, והורגשה אוירת האינטגרציה. אינטגרציה בין לאומים – מוסלמים, דרוזים, אורחים שהגיעו מהרשות הפלסטינית ויהודים, ואינטגרציה בין שיטות רפואה שונות – מערבית, מזרחית ומסורתית. בכנס ניכרה אוירה של רצון וכוונה למצוא את הדרך המתאימה ביותר למטרת שיפור הבריאות של המטופלים, כך מצאתי את עצמי מאזינה להרצאות אשר תארו מוקדים רבים של עשייה שכל כוונתה שילוב בין רפואות שונות לתועלת בריאות הציבור.

החברה הישראלית לרפואה משלימה הוקמה בשנת 2002 ומאגדת למעלה מ- 140 רופאים וחוקרים בעלי הכשרה וזיקה אקדמית ומקצועית ברפואה משלימה ופועלת לקידום העשייה הקלינית, ההוראה, המחקר, האתיקה והרגולציה ברפואה משלימה בישראל. החברה חרתה על דגלה קידום רפואה אינטגרטיבית הכוללת את מגוון צרכי הטיפול בחולה על בסיס מצוינות, יושרה, מחקר ומחויבות לבטיחות המטופל. לפי דברי יו"ר החברה, ד"ר ערן בן אריה, חבריה שואפים ליצירה של רפואה אינטגרטיבית בה רפואה משלימה מהווה חלק בלתי נפרד מהטיפול הרפואי במערכת הציבורית. בדרך זו הם פועלים להעצים את הכוח המרפא באדם.
זהו הכנס השנתי השני של החברה הישראלית לרפואה משלימה והוא נערך בשיתוף פעולה עם מרכז המחקר אלקאסמי, העמותה הישראלית  לצמחי מרפא ושירותי הרפואה המשלימה בקופות החולים. הכנס עסק בשילוב של רפואה מסורתית בטיפול הרפואי ובקידום מחקר מתוך ראיית הרפואה המסורתית כמשאב ייחודי לאזורנו.
השנה הושם דגש על השילוב של רפואה מסורתית ברפואה המודרנית ועל הקשר המסורתי-תרבותי המחבר בין מדינות המזרח התיכון בהתבסס על טיפול בצמחי מרפא, והושם דגש מיוחד על רפואת הרמב"ם ורפואת אבן סינא.

את הכנס פתחו הרב הגאון שלמה משה עמר, הרב הראשי לישראל, אשר ייחד את דבריו לרפואת הרמב"ם וד"ר אחמד נאטור נשיא בית המשפט השרעי לערעורים. אח"כ ברכו ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההיסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר מוחמד עיסאווי, נשיא אקדמיית אלקסאמי וד"ר מינה פארן, נשיאת העמותה הישראלית לצמחי מרפא.
פרופ' אפרים לב מאוניברסיטת חיפה, החוקר את ההיסטוריה של הרפואה, הציג מרשמי תרופות בכתב ידו של הרמב"ם אותם הוא חוקר, הכתובים בשפה הערבית ובאותיות עבריות.
פרופ' בשאר סעד, אשר כיהן כיו"ר הכנס ביחד עם דר' ערן בן אריה, דיבר על הבסיס המחקרי ליישום של הידע מהרפואה המסורתית אל הטיפול הרפואי. ד"ר בן אריה  אמר בדברי הפתיחה: "המזרח התיכון הוא בעל היסטוריה תרבותית עשירה של רפואה מסורתית. פעילות מדעית בין-תרבותית השואבת מהתרבויות השונות ביהדות ובאסלאם תוך שימוש בכלים מדעיים של מחקר, מאפשרת היום להציע את הרפואה המיטבית למטופל". הוא דיבר על כך שבישראל של היום הרפואה המשלימה מטביעה את חותמה במפגש היומיומי בקהילה ובבתי החולים, כך שהיום יש לרפואה המשלימה יכולת להעצים את הטיפול על כל היבטיו – גוף, נפש ורוח.

ד"ר חאלד  מחמוד, סגן נשיא המכללה בה התארחנו, הציג לנוכחים את מכללת אלקסאמי כאקדמיה אנושית הדוגלת בשויון, אשר נוסדה ע"י מאמיני הזרם הסופי באיסלם. הוא דיבר  על משנתו של הנביא מוחמד וסיים את דבריו באימרה של הנביא מוחמד:  "מי שעוזר לאנשים הוא האדם שאלוהים אוהב יותר מכל".

בכנס המעשיר השתתפו מרצים המכהנים במחלקות השונות בבתי החולים, והתרשמתי שכולם מסורים למטרה, למצוא את הטוב ביותר עבור מטופליהם. לאחר הרצאות הפתיחה  בחרתי מבין שפע ההרצאות להאזין לפאנל מומחים שעסק באונקולוגיה. משתתפי הפאנל הציגו בפני באי הכנס מוקדים שונים של מחקר, עשייה ויישום בהם נעשה מאמץ לשלב רפואה משלימה בטיפול בחולי סרטן.
כך זכיתי לשמוע את הרצאותיהם של ד"ר יאיר מימון וד"ר שחר בן ארי. ד"ר יאיר מימון, מומחה לרפואה סינית ממרכז רפואות לרפואה משולבת, דיבר על ההיבט האונקולוגי ברפואת הצמחים הסיניים, על כך שלרפואה הסינית יש הצלחה לאורך ההיסטוריה בטיפול אונקולוגי. עדיין יש כיום חוסר בתיעוד מחקרי מדעי, זאת משום שהרפואה הסינית היא ייחודית וייעודית למטופל המסוים, לכן נראה שיהיה בלתי אפשרי לחקור אותה מדעית. הוא תיאר את המחקר בפורמולת צמחים LCS101 אשר הראה תוצאות יעילות בתמיכה בחולים אונקולוגים.

הרצאתו של ד"ר שחר לב ארי, המנהל את המעבדה לצמחי רפואה וחקר הסרטן במרכז הרפואי ת"א, עסקה  במחקר מעמיק על השפעת הכורכום בטיפול בחולים אונקולוגים. הרצאה מעניינת  נשא ד"ר ערן בן אריה. בהרצאה הוא  תיאר את העבודה הנעשית במרכז הרפואי לין. ביוזמתו של ד"ר בן אריה הוקם במרכז רפואי זה בחיפה, מערך שלם של תמיכה בחולי הסרטן, והוא מכנה אותו  'אונקולוגיה אינטגרטיבית'. במסגרת המרכז ניתנת לחולה האפשרות להיתמך ברפואה האלטרנטיבית – באקופונקטורה, יוגה, הדרכה תזונתית, צמחי מרפא ועוד. בהרצאתו של ד"ר בן אריה שמעתי על השפעותיו של הלימון על חולי סרטן הפרוסטטה, על השפעות הקינמון, הכורכום, הג'ינג'ר, הרימון, השוש והליקוריץ על שיפור סיכויי החלמתו של החולה האונקולוגי. כל אלו משולבים בעבודת המרכז הרפואי לין בחיפה.

מכיוון שבחרתי בפאנל על  אונקולוגיה אינטגרטיבית, לא זכיתי לשמוע את הפאנלים האחרים אשר עסקו בסוכרת, בהשמנה, בקרדיולוגיה, בגריאטריה, בטיפול רוחני, ברפואת כאב, בבעיות פריון ועוד. הפסדתי את הרצאתו של ד"ר ניר עמיר בפאנל שעסק בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, ואת ד"ר מוטי לוי שדיבר על הטיפול בהורים לילד עם הפרעות קשב.
הפסדתי את דר' עפר רז שדיבר על הפריות חוץ גופיות, תזונה טבעית וצמחי מרפא. הכנס היה עשיר כל כך במרצים, ערבים ויהודים ורבים לא זכיתי לשמוע.

הכנס האיר את עיני לעובדה שכאן, בישראל, כבר קיים פסיפס של רפואה משלימה ומסורתית המשתלבת ברפואה המערבית. קיים מאגר בילתי נדלה של אנשים טובים העושים ימים כלילות על מנת למצוא את הרפואה הטובה ביותר למטופליהם. הרפואה המשלימה האינטרגטיבית אכן פרושה היום בכל הארץ, מוכיחה את עצמה, ומוצאת לה קהל של אוהדים, תומכים וחוקרים גם בין אנשי הרפואה המערבית. בכנס ניכרה בכל התרגשותם של המארחים ושל האורחים אשר הדגישו את רעיון שיתוף הפעולה בין ערבים ליהודים.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
רויטל כרם
מטפלת ברפואה סינית
כותבת בירחון 'חיים אחרים'.

revitalkerem@walla.com

Total
0
Shares
2 comments
  1. מאוד יפה. גם דו קיום אמיתי ולא מזויף , גם הסתכלות רחבה ושילוב של מספר שיטות , בהחלט נשמע מעניין !

כתיבת תגובה
Related Posts