שלושת הדאנים והשיקוי המוזהב בצ'י גונג

אלכימיה וצ'י קונג
שלושת הדאנים

מדע האלכימיה החל מתפתח בסין עם סופה של שושלת האן (100 לספירה). מטרת האלכימאים היתה למצוא את החומרים שיוצרים ומפעילים את היקום, בהתאם לעקרונות הקוסמולוגים (יין ויאנג, צ'י וחמשת האלמנטים), על מנת למצוא את הדרך לחיי נצח. חיי נצח הינם מצב מטאפיסי של שלמות ואחדות, הבאים לידי ביטוי בצורת היאנג צ"י הטהור, הגולמי.

האלכימאים הראשונים, חיפשו את הדרך ליאנג הטהור של החומר על ידי הפיכת מתכות פשוטות לזהב.
החיפוש, החל בנסיונות לרקוח שיקוי – אליקסר – Dan , ונבע מההנחה, שעירבוב חומרים נבחרים על פי העקרונות הקוסמולוגים ייצור את השיקוי הנכסף. הם תרו אחר חומרים ייחודים, שיהיו ביטוי לנשי – יין ולגברי – יאנג. חומרים, שבעזרת בישול וחימום – נישואין והולדה, ייתאחדו ויישתנו ללא הרף.

אבן ה – Cinnabar, המנצנצת מתוך קדירת האלכימאי, מייצגת את תהליך השינוי, הוא הנישואים האלכימיים, המייצרים חיים חדשים. האלכימאים בודדו מאבן ה- Cinnabar –  את הכספית, כביטוי ליין, ואת הגופרית כביטוי ליאנג, וערכו איתן ניסויים.
מאות שנים של ניסויים רבים ומגוונים, בחומרים ובמינונים שונים ומשונים, ואלכימאים רבים, שמצאו את מותם על מזבח המדע, בהרעלות כספית. במקביל החלו האלכימאים לחפש אחר דרכי עבודה אישיות, פנימיות, שיובילו לחיי נצח. נוצרה האלכימיה הפנימית, שבה החיפוש התמקד במציאת "השיקוי הפנימי", בגוף.

המאסטרים של האליקסר הפנימי תרו אחר אמצעים להפקה ולהנעה של מרכיבי השיקוי בגוף. בעזרת צ'י גונג ומדיטציה הם חיפשו דרכים לטיהור וזיכוך של הגוף כדי להגיע ליאנג צ'י הטהור. הם העמיקו בתירגול ובהתבוננות כדי ללמוד ולהבין את תנועות הצ'י. במהלך השנים התפתחו שיטות שונות לאיסוף, בניה, שינוי והנעה של השיקוי. בכתבה זו אתמקד ב"שדות האליקסר" –  Dantián丹田 . שלושת מחסני האנרגיה, הכורים, להתמרה וליצירה של השיקוי המוזהב.

שלושת הדאנים נמצאים- באגן, שלוש אצבעות מתחת לטבור,  במרכז החזה – Cv17 ובראש.
בעומקו של הגוף, בליבתו, קיימות אותן שלוש בריכות פנימיות, הממוקמות על הציר האנכי, שבין מרדיאן העיבור – למרידיאן השליט. בקודקוד הראש – "מאה המפגשים"
Gv20 –  הציר נפתח לשמיים ובפרינאום – "מפגש היין" – Cv1, הציר משתרש באדמה.

בדאנים נאספים, משתנים ומזדככים שלושת האוצרות, הם החומרים הבסיסים שמרכיבים את האדם :
התמציות (Jing)  – השכבה האנרגטית העמוקה ביותר, התבניות לגוף הגשמי.
ה – SHEN –  האנרגיה הרוחית, השטחית ביותר, באמצעותה חווים ומנחים את הגוף.
הצ'י – הנשימה, האנרגיה החיונית, שמתווכת ומקשרת בין שתי השכבות האחרות.

בדאן טיאן התחתון נאספת התמצית ומותמרת לצ'י. בדאן טיאן האמצעי הצ'י הופך ל –  SHEH המתרגל חוזר אל הריקות. ובעליון ה – SHEN הופך ל – Wuji (מרחב אין סופי) – המתרגל מתאחד עם היקום והדאו.
ניתן לומר שבדאן התחתון מתבצע העיבור, בדאן האמצעי ובעליון העובר גדל, ובסופו של התהליך  – נולד האלכימאי, שהשתחרר מתוך גופו הגשמי ונעשה לישות רוחנית.
כדי לתמוך ולחזק ביכולות השינוי בין שלושת האוצרות , נוצרו במהלך השנים תירגולי צ'י גונג ומדיטציות שבנויים אף הם לפי שלוש הרמות: הפיזית, המנטלית והרוחנית.
בתרגול צ'י גונג ניתן לקיים במקביל את הרמות השונות וליצור שינוי אנרגטי מהותי.

הדאנים השונים ומאפייניהם:
שדה התמורה התחתון – השדה של האליקסר (השיקוי) לחיים ארוכים וחכמה.
מיקום: בבטן התחתונה, באגן. במרכזו של משולש, הנוצר על ידי מתיחת קו בין :   הטבור(8 Cv)–  Ming Men ((Gv4 – הפרינאום (Cv1). קודקודו של המשולש פונה לאדמה.

האגן בנוי משלוש עצמות, שמתחברות לשלד. סך החיבורים מעניק לאגן מבנה טבעתי רחב וחזק. קבוצות השרירים הגדולות ביותר בגוף נאחזות באגן ונותנות את הבסיס לכל התנועות העיקריות בגוף. המיקום המרכזי והיותו אחראי על מרכז הכבידה, הופכים את האגן לבסיס, לאזור מפתח ליציבה ולתנועה. הדאן טיאן התחתון ממוקם למעשה במרכז הכבידה של הגוף הפיזי, ומשמש כמרכז לאחסון וטרנספורמציה של הצ'י בגוף.
הדאן טיאן התחתון, הוא המחסן של אנרגיית האבות והכליות. לכאן נאספות התמציות, האנרגיות החומריות, הצפופות והדחוסות ביותר, ה Yuan- וה- Jing. זיקוק האליקסר מתחיל כאן – איסוף, עירבוב ובישול של הצ'י שנאסף מהיקום עם האנרגיות הבסיסיות התורשתיות. בעזרת חימום, התמקדות, ריכוז ומדיטציה, התמציות מתמוססות ומתרככות לצ'י. כפי שהקרח המוצק מתמוסס למים, כך התמציות הדחוסות משתנות לצ'י.

בסימניה של צ'י 氣רואים קדירה, בתוכה מתבשל אורז ואדים מיתמרים ממנה. כך גם בגוף – הבטן התחתונה היא הקדירה. הנשימה, שמכוונת אל הבטן התחתונה, מומשלת לאש, המחממת את גרעיני האורז, הלוא הם התמציות, שנאספות אל הדאן טיאן התחתון. האדים מסמלים את הצ'י שמופק בתהליך.
לחיזוק השדה התחתון מומלץ להתחיל בנשימות אל הבטן התחתונה והרפייה (בצ'י גונג מומלץ לתרגל בעמידה, אבל ניתן גם בישיבה או בשכיבה). השלב הראשון: הרפיה של הגוף מהמתחים והעומסים, ריכוך של השריריים והבשר.  סוקרים את הגוף, בתשומת לב, מהקדקוד ועד בהונות הרגליים בכל מקום משתהים ומרככים.

בשלב השני, המבט הפנימי והנשימה מתמקדים בבטן התחתונה, אפשר לכוון אל עבר השדה התחתון ולחוש כיצד הבטן מתמלאת בשאיפה, ומתרוקנת – בנשיפה. ניתן לדמיין כדור של אור באיזור הדאן טיאן, שמתרחב וממלא את האגן בשאיפה, ומתרכך וקטן בנשיפה. בחיי היום יום האנרגיה מהדאן טיאן התחתון, נמשכת כלפי מעלה לשימוש האינטלקט. ההרפיה וההתכוונות מאפשרות לצ'י להשתחרר ולחזור אל הדאן טיאן.
הנשימות הביטניות מניעות את הצ'י בכל הגוף ובמיוחד בבטן התחתונה ובאגן – המחמם התחתון. הפרינאום, המקור של שלושת המרדיאנים המיוחדים: העיבור, השליט וה –  Chong, נדחס ומשתחרר במהלך הנשימות הבטניות. הצ'י משתרש אל מעמקי האדמה, האגן מתיצב, זרימת הצ'י המקורי (Yuan), מתחזקת. התמצית מוטמרת לצ'י, שמיתמר אל החזה, אל הדאן טיאן האמצעי. ובמקביל נוצרת תנועה שזורמת ומניעה את הצ'י במרדיאנים המיוחדים לסירקולציה אין סופית.

שדה האליקסר האמצעי
מיקום : בחזה, במרכז הנוצר על ידי מתיחת קווים בין הנקודות הבאות :  Cv17 – Gv11,   Gv14 – , Cv22, Gv 6 –  Cv 12. מרכזו באיזור העליה הימנית של הלב. הלב נחשב למרכז של כל הרגשות. במקורות מאוחרים לעתים קשור הדאן טיאן האמצעי לבלוטת הטימוס. ישנם זרמים שממקמים את השדה האמצעי נמוך יותר באיזור של Cv14-15. אחרים, ממקמים אותו באזור  Cv 17 – ים הצ'י שאליו נאספות כל איכויות הצ'י הצלולות.

שדה האליקסר האמצעי, הבית של הרגשות, התקשורת הרגשית והמודעות, קשור אל הלב בראש וראשונה אבל גם לריאות ולגרון. הצ'י משתנה מקינאטי (תנועתי) למודעות והכרה. לכאן מגיעות האנרגיות שעברו טיהור בשדה התחתון וכאן גם נמשך תהליך הזיכוך. לאנרגיה שמגיעה אל הדאן טיאן האמצעי יש איכויות נוזליות כמו מים. בתהליך הזיכוך האנרגיה הנוזלית הופכת לאדים.
התהליך של שינוי הצ'י ל- SHEN מתרחש בתמיכת האש של הלב. כשהדאן טיאן האמצעי מתמלא באנרגיה מתעצמות התחושות והרגשות ומתעצמת המודעות. כשהצ'י משתנה ל SHEN – התקשורת נפתחת, ו"הלב במנוחה" כלומר המתרגל חווה שקט, רגיעה וזרימה טבעית ללא מאמץ.
ככל שהזרימה פתוחה ומשוחררת בשדה האמצעי, התנועה פתוחה ומשוחררת בגוף כולו. התקשורת בין חלקי הגוף השונים משתכללת ויש הזנה טובה לאברים הפנימיים. יכולות התיקשורת הבין אישיות גדלות ומתרחבות במעגלים הקרובים – משפחה חברים ובמעגלים הרחוקים – בכל מפגש באשר הוא.

שדה האליקסר העליון
שמות שונים  Mingtang- היכל האור, Zû-qiào פתח האבות, Niwan – חדר הבדולח.
מיקום: במרכזו של משולש הנוצר ממתיחת קו  דמיוני בין :  Gv16 – YinTang Gv20. קודקוד המשולש פונה לשמיים, ומרכזו באיזור בלוטת האצטרובל.  מיקום נוסף במפגש בין שני קוים:  מ – YinTang אחורנית מ- Gv20 למטה.

הראש נמצא במקום היאנגי ביותר בגוף.  הדאן טיאן העליון אוסף וסופג אליו את הצ'י השמיימי מהשמש, הירח, הפלנטות והכוכבים דרך הכניסה העליונה – Baihui – Gv 20. ה – SHEN של הגוף ש"עולה" כאדים מהדאן האמצעי, מתאחד עם האור המהדהד של הדאן טיאן העליון ועובר שינוי ושחרור למרחב האנרגטי של האדמה והשמיים. התהליך דומה להתפשטות של אדים אל המרחב. המתרגל חווה חוסר הפרדה בינו לבין היקום שסביבו. ככל שהדאן טיאן העליון מתמלא באנרגיה, מועצמת חווית האחדות, תחושת הקשר למרחב השמימי מתגברת, והאינטואציה, ההשראה, המודעות והתפיסה החושית גדלות.

האלכימאים התעניינו במיוחד ביכולת לפתוח את השדה העליון, כדי לפתח יכולות על טבעיות ואינטואציות, להגביר את התקשורת ואת התחושות של האושר העילאי וההתעלות מעבר לגבולות של הזמן והמרחב. כדי להגיע לשחרור של ה – SHEN, לחזור אל הריקות והצלילות ולהתאחד עם הדאו. וכך לזכות בחיי אלמוות המתאפשרים רק אם גופו ונפשו של המתרגל טהורים – יאנג צ'י טהור.
ישנם תירגולים רבים שונים ומשונים לפתיחת השדה העליון, חשוב לתרגל אותם רק לאחר פיתוח וביסוס של השדות התחתונים. כדי להגיע לשמיים צריך בסיס איתן באדמה!

לסיכום:
המערכת של הדאנים ממוקמת לאורך ציר אנכי במרכז הגוף. הציר הפולארי של הגוף, שנפתח בקודקוד- Bai hui לשמיים, מתחבר עם שלושת הדאנים ומושרש בפרינאום, באזור של Hui yin. שלושת הדאנים סופגים צ'י מהיקום ומהגוף, מזינים ומניעים את האנרגיות בגוף. באמצעות תירגול של שלושת הדאנים ניתן להגיע לחיי נצח, כלומר לחיות בכל רגע ורגע עם נוכחות מלאה.

חשוב לזכור שמרבית התהליכים קורים באופן טבעי, ואין סוד או ידע נסתר אחר מאשר להמשיך ולתרגל בעקביות. בזמן תירגול הצ'י מתפתח באופן טבעי, מניע את ה – SHEN , שנעשה אקטיבי בתהליך. המאמץ העיקרי באלכימיה מופנה לתירגול, לפיתוח המודעות ולמשמעת עצמית. כשחוזרים על משהוא פעמים רבות, הוא הופך לטבעי. עם המודעות מתפתחת היכולת לחוש ולהכיר את התהליכים פנימים של התנועה, ושל זיקוק וזיכוך הצ'י. המשמעת מאפשרת לא להסיח את הדעת לתרגל ולהנות. מה שנשאר זה לתת לתמציות, לצ'י ול – SHEN  לעשות את מה שהם אמורים ויודעים לעשות.

כשהגוף והמחשבות שוקטים, הנשימה מרוכזת מתחת לטבור, והמחשבה צלולה – האליקסר נוצר באופן טבעי.

בתודה למיכל יקור על עבודת העריכה והגהה.

תמונה: freeimages.com/Alexandre Jaeger Vendruscolo

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts