סדנא עם ג'וליאן סקוט- סקירה

ג'וליאן סקוט היה בארץ והעביר סדנא ל- 50 מטפלים בילדים
סדנא עם ג'וליאן סקוט

יום חמישי קייצי של חודש מאי. לחות תל-אביבית דביקה מכה בך כשדלתות הרכבת נפתחות יחד עם נקבוביות הזיעה, שמתחילות לעבוד בנסיון עקר לווסת את טמפרטורת הגוף.
במתחם סמינר הקיבוצים סטודנטים מחליפים טיפים ועצות, מנסים להסדיר את הדופק לקראת בחינות סוף הסימסטר. בכיתה אחת בפאתי הקמפוס, מתאספים כ- 50 מטפלות ומטפלים  לסדנא עם ג'וליאן סקוט.

סקוט התפרסם בעולם בעקבות ספרו  Acupuncture in the Treatment of Children, ומאז הוא מטפל ומרצה מבוקש במקומות רבים בעולם בתחומו. שמחתי מאוד על ההזדמנות לשמוע ולראות אותו פנים-אל-פנים.
את המפגש פתח יאיר מימון בתודה בשם כולנו על כך שזכינו לביקור נוסף של סקוט. הרבה וותק יש  לו כבר בארצנו הקטנה מאז ביקר כאן לראשונה ב-1994. מאז הגיע פעמים רבות לישראל לקונגרס, הרצאות, קליניקות מודרכות וסדנאות. נראה שהוא נהנה להיות כאן, ולפגוש מטפלים ותיקים וחדשים שבחרו ללמוד עוד משהו על העולם הקסום של הרפואה הסינית לילדים.

הסדנא חולקה לשני חלקים החלק הראשון, עסק במה שמכונה על-ידי סקוט "מחלות רחם"
(womb illnesses)  ובהן "ליחה ירוקה בערוץ הכבד"  (green phlegm in the liver channel) וחוסר איזון בריאות (lung imbalance). החלק השני עסק בטכניקות טיפול שונות בדיקור, לייזר ואלקטרו.
החלק הראשון היה המוצלח יותר לטעמי.

באופן כללי, ג'וליאן סקוט מאיר כי ישנן מחלות שבעבר היו קלות יותר לטיפול.
סקוט רואה משמעות רבה להשפעה הסביבתית על היכולת שלנו לטפל ביעילות ובמהירות במחלות אלו כיום. לדבריו, הסביבה עטויית הפלסטיק בה אנו חיים (מוצרי פלסטיק, מזון עטוף בפלסטיק, חממות מפלסטיק…) יוצרות סוג של ריחוק, או "אלרגיה",  ניתוק והפרדה שאינם טבעיים. גם לסביבה הבינארית, הממוחשבת, החדה, יש השפעה מתכתית חזקה, הפוגעת בגמישות הרגשית/נפשית, ופוגעת בריאות ובנשימה. די בהסתכלות מהירה סביבנו כדי לראות  את הסגירות הזו של בית החזה כשאנחנו וילדנו מבלים שעות רכונים מול מסכי מחשב, טלויזיה וטלפונים חכמים, ואנו מבינים את הסטגנציה הנוצרת מהם.
בנוסף, הגיע סקוט להבנה, שישנן פתולוגיות הנראות בקליניקה, שמקורן הינו עמוק יותר מסטגנציה של Qi או חוסר. מדובר כנראה על פתולוגיות שנוצרות עוד לפני הלידה, כשהתינוק עדיין ברחם אימו.

Womb Illnesses
אחד הדברים שעוזרים לנו בהגנה בהפרדה ובניתוק היא לחות. הגוף שלנו מייצר באופן טבעי לחות, ליחה ומוקוס כדי להגן על עצמו, וכאשר הגוף חש צורך כרוני או מוגבר להגן על עצמו, נוצרת לחות פתולוגית. לחות זו יכולה להתפתח גם אצל העובר. הלחות, מעצם טיבה הסטגנטיבי, פוגעת בתנועה הבסיסית ביותר שבין ה-shen ל-jing , בין הכליות לבין הלב , היא משפיעה על יכולת ההתבטאות של יאנג הכליות וכמובן גם על כבד.

ללחות או לליחה הסטגנטיביות הללו יש ביטויים שונים לאורך שלבי החיים השונים מינקות ועד זקנה.
בילדות הביטויים העיקריים הם עיכוב גדילה, דלקות אוזניים, נטיה לעששת, נזלת ירוקה. כל אלה יכולים בדרכים שונות להראות כחולשה של צ'י הכליות, אך ההבדל העיקרי הוא שבמצב אותו מתאר סקוט, אין חולשה אמיתית אלא סטגנציה המונעת מצ'י הכליות לבוא לידי ביטוי.

בגילאים מבוגרים יותר הביטוים יכולים להיות מגוונים עוד יותר וביניהם, מצבים פיזיים כגון אקנה, עודף משקל, שחלות פוליציסטיות, גלי-חום; וגם מצבים ריגשיים כמו דכאון, קושי בהגדרת הזהות המינית ועוד.
מעניין לראות שגם סקוט וגם מטפלים אחרים (כמו ג'ובאני מצ'וצ'ה לדוגמא), רואים יותר ויותר את תופעות גיל המעבר השונות, ככאלה הקשורות בסטגנציה, מאשר ככאלה הקשורות לירידה בצ'י ובין (yin) הכליות כפי שבד"כ נלמד אצלנו.

אין תחליף למחט
החלק השני של הסדנא עסק כאמור בטכניקות דיקור וטיפול, והיה, כאמור, קצת פחות מוצלח לטעמי. סקוט חידד את הצורך בתרגול ושיפור טכניקת החדרת המחט והשגת הצ'י בצורה מהירה ויעילה, והדגיש מאוד את הצורך בתרגול פיזי ומנטלי של המטפל על-מנת לשפר את היכולות הטיפוליות. זמן רב (מדי) הוקדש אחר-כך לטכניקות הטיפול בעזרת לייזר ואלקטרו. תחום הטיפול בלייזר מתפתח בשנים האחרונות אך אולי בשל המחיר הגבוה של הציוד (כ- 2000-2500 יורו למכשיר ברמה טובה), ולמרות היותו אפקטיבי ונטול כאב, הוא לא מתפתח בקצב מהיר יותר. בכל מקרה, אומר סקוט, אין תחליף למחט.

סיכום
לסיכומו של דבר ניתן לומר כי על אף שניצול וחלוקת הזמן היו יכולים להיות טובים יותר, עבורי הסדנא היתה מעניינת וטובה. היא העלתה בי שאלות חדשות והביאה מספר תובנות שכבר מיושמות בקליניקה שלי. היה נעים לראות איך מטפל בסדר גודל כזה יכול להשאר פשוט, עניו ורגיש, ומוכן לחלוק בשמחה ובחיוך רחב, מתובל בהרבה הומור בריטי, את הידע והנסיון העצומים שברשותו. ואולי זה,בעצם, השיעור החשוב ביותר.

אופיר מיכאליס הוא הזוכה בתחרות "סדנא עם ג'וליאן סקוט", שהתקיימה באתר סינית, בשיתוף עם מרכז רפואות- מדיטף.

הכותב:
אופיר מיכאליס
מטפל ברפואה סינית
ofir_tcm@walla.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts