Wei Zhong- BL40

Xue Xi

הנקודה Bl-40 נחשבת על ידי מטפלים רבים לנקודה החשובה ביותר לטיפול בכאבי גב.
הערכה רבה זו מתבטאת בהכללתה בקבוצה של 4 נקודות הנקראות "4 נקודות השליטה הראשיות" (ראש ועורף: Lu-7, פנים: Co- 4, בטן: St- 36 וגב:Bl- 40).
אבל, האם Bl- 40 אכן מתאימה לכל בעיות הגב ואם כן- באיזה טכניקת דיקור ראוי להשתמש במצבים פתולוגיים שונים?
על שאלה זו אנסה לענות על ידי הסתכלות על שמות הנקודה ועל מאפייניה.

Wei Zhong
Wei- עקום, כפוף, להתכופף תחת משא כבד
Zhong- מרכז
1. שם הנקודה מלמד אותנו על מיקומה- במרכז הכפל שמאחורי הברך כאשר היא מעט מכופפת.
2. שם הנקודה מרמז על חשיבותה בטיפול באדם שהחיים הם לו משא כבד ואין הוא יכול עוד לשמור על יציבה אנכית ישרה. בכך "נשבר" הציר המחבר שמים וארץ ולאדם אין עוד כוח להחזיק את עצמו. מכאן אנו למדים שהנקודה הזו מחזקת את הציר האנכי באדם.

Xue Xi
Xue- דם
Xi- הצטברות
1. טכניקת דיקור ידועה בנקודה Bl- 40 כוללת הקזת דם מהורידים הבולטים בכפל הברך ובמיוחד עם ישנם ורידים גדושים בדם כהה, תופעה המעידה על סטגנציה של הדם. סטגנציה של דם היא אחת הסיבות המוכרות לכאבים כרוניים בגב התחתון. על כן שם הנקודה- לנקז את הצטברות הדם.
2. שם הנקודה מייחס לה את תפקיד נקודת ההצטברות של הדם. בתור שכזו- דיקור הנקודה מביא לשחרור חום וסטגנציה מהדם באופן כללי. לכן חשיבותה בטיפול בבעיות כלליות של חום בדם כגון פריחה, גירודים ומחלות עור נוספות.

תפקידים עיקריים
1. נקודת ים- נקודות הים ידועות ביכולתן להשפיע על האיבר הפנימי הקשור במרידיאן (במקרה זה- שלפוחית השתן), אבל, באותה המידה, נקודות הים מעלות בגוף את האיכות האנרגטית הטמונה באיבר הפנימי. במקרה זה- דיקור של Bl- 40 מביא לעליה באנרגיה של מים. אנרגיה זו מהווה גורם מקרר לגוף ובעיקר לדם עקב הבקרה של ה- Bl על ה- Ht (במעגל הבקרה של חמשת המעברים) והשליטה של Ht בדם.
אינדיקציות מעניינות לשימוש ב- Bl 40 בהקשר זה הן "סינדרום אי- שקט בעובר", גלי
חום, הרפס זוסטר, הקאת דם ודימום מהאף,כאבים וקושי בהטלת שתן- כולם בעקבות
חום בדם. בנוסף- אנרגיית המים מרגיעה את החום ואת החרדה (אש) הנוצרים
מהתמודדות הגוף עם כאב וכך מקילים על כאב הגב.
2. נקודת אדמה- נקודות האדמה נותנות יציבות ובסיס לאדם להישען עליו. האדמה מאפשרת את יישור הציר בין שמים וארץ ואת היכולת לשמור על יציבה אנכית ללא מאמץ. ברמה הפיזיולוגית נקודות האדמה מביאות להרפיית השרירים ולשיפור זרימת הדם בשרירים.
3. נקודת היציאה של המרידיאנים המסתעפים של Bl ו- Kid- המרידיאן המסתעף של ה- Bl עולה מ- BL40 אל הישבן, משם לעבר עצם הזנב וחודר לתוך פי הטבעת (לכן הנקודה שימושית גם בטחורים). הוא נפגש עם מרידיאן Gb (וכך נוצרת ב- Gb 30 ,שהיא נקודת היציאה של מרידיאן מסתעף Gb , נקודה נוספת בעלת חשיבות רבה בטיפול בכאבי גב- בעיקר כאשר אלה מלווים בהקרנות לישבן ולרגליים) ואז חודר לעומק ומגיע לכליות ולשלפוחית השתן. מכאן הוא עולה בעומק הגב לאורך עמוד השדרה, חודר אל הלב וממשיך למעלה עד למפגש עם המרידיאן הראשי ב- Bl 10.
המרידיאנים המסתעפים מביאים Wei Qi להגנה על פנים הגוף ומעלים את תמציות אנרגיית האיברים הפנימיים אל המוח. הפתולוגיות שלהן מאופיינות בכאבים או נימולים חד- צדדיים (יש אפשרות של נדידה בין הצדדים לאורך זמן) שמופיעים רק ביום או רק בלילה בצורה מחזורית.
השימוש במרידיאנים המסתעפים דורש טכניקת דיקור מיוחדת שנקראת בפי Nei Jing "דיקור הופכי". טכניקת הדיקור ההופכי דורשת שימוש דו- צדדי בנקודת היציאה של המרידיאן המסתעף (במקרה זה Bl40), כאשר בצד הכואב יש לחזק את הנקודה ובצד שאינו כואב יש לפזר את הנקודה. בדיוק הפוך מהטכניקה המשמשת לטיפול במרידיאני TMM שמטפלים אף הם בפתולוגיות של Wei Qiוכאב.

הטיפול בכאבי גב
ניתן לסכם את השימוש ב- Bl 40 לטיפול בבעיות גב באופן הבא:
1. במצבים של חולשה המאופיינים בכאבי גב עמומים וכרוניים שהולכים ומחריפים במהלך היום ועוברים במנוחה יש לחזק את הנקודה (עדיף רק בצד אחד- גברים בשמאל ונשים בימין) ולאפשר ליציבות ולתמיכה של אספקט האדמה שבנקודה לתת את השפעתה.
2. במצבים אקוטיים שהגב "נתפס" בעקבות תנועה או בהלה פתאומית עם כאב חזק וחוסר יכולת לזוז יש לדקור את הנקודה בטכניקה עדינה, ללא כאב, באופן דו- צדדי. טכניקה כזו מביאה לידי ביטוי את אנרגיית המים של האיבר, מרגיעה ומקררת את הגוף ומעודדת הרפיה של השרירים הגדולים.
3. במקרים של נטייה חוזרת להיתפסויות של הגב עם מוקד כאב ברור וחד יש לשקול הקזת דם מהורידים באזור הנקודה, במיוחד אם יש בהם גודש של דם ברור לעין. זהו מצב של סטגנציה של דם.
4. במקרים של כאבי גב "מוזרים"- חזקים, חד- צדדיים, באים והולכים, לעיתים מלווים בהקרנות כאב בלב או בחזה או בקושי בנשימה יש לטפל במרידיאן המסתעף לפי הטכניקה שתוארה לעיל.

במקרים כאלה מומלץ לא לערבב בטיפול נקודות נוספות שכן הבעיה שוכנת ברמת ה- Wei Qiושימוש בנקודות מרידיאניות אחרות מפעיל את ה- Ying Qi ופוגם באפקטיביות הטיפול. ניתן לשלב בטיפולים אלה את נקודות הבאר Bl67 המפעילות את מרידיאן ה- TMM לשם העצמת אפקט התנועה בטיפול אך במקרה זה חשוב לא לשכוח שטכניקת הטיפול מתהפכת בנקודות אלה.
5. במקרים של כאבי גב שנובעים מאזור עמוד השדרה התחתון ומוקרנים למותן ולישבן חד- צדדי, עם או בלי מעורבות של הקרנות לרגל כדאי לשקול טיפול במרידיאנים מסתעפים של Bl ו- Gb יחדיו.
6. במקרים המאופיינים בכאב, הקרנה, תחושת שריפה או נימול מהברך ומטה, או בתופעת "drop foot" אשר נהוג לייחס אותם לבעיה דיסקוגנית היוצרת לחץ על שורשי העצבים בחוט השדרה הדיקור ב- Bl40 אינו מטיב עם הבעיה ויש לחפש את התשובה במרידיאני ה- TMM, במרידיאנים המיוחדים (בעיקר (Yang Qiao Mai, בנקודות מקומיות או בטיפול סיסטמי.

המאמר פורסם לראשונה בעיתון האגודה לריפוי סיני מסורתי.

המחבר:
רני אייל
מטפל ומורה לרפואה סינית קלאסית
faith@actcom.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts