אורז ותה יש בארץ נידחת

החשיבות של אורז

אורז, בדומה ללחם אצלנו, נחשב לא רק המאכל העיקרי בסין אלא גם בעל ערך נשגב עד כדי אלוהי.
האורז, כספק אנרגיה עיקרי, מביא אושר לסיני העני החולם להריח את ריחו, לפחות על צלחת אחת ביום. בסין שותים יין אורז, אוכלים עוגיות של אורז בכלי אוכל עשויים מאורז, וחוסר נימוס ייחשב למותירים גרגיר אורז על הצלחת.
הוא לבן ומבריק בזכות מי המעיינות ומזג האוויר הקר ואין צורך להוסיף לו דבר. עם זאת, המשמעות שנתנו הסינים לאורז עמוקה הרבה יותר ומעוגנת בקוסמולוגיה הסינית כמייצגת את האנרגיה הויטלית ואת תמצית החיים.

רוצה לומר צ'י? אמור אורז
האורז, בצורה מיקרוקוסמית, מייצג את הצ'י, חמשת האלמנטים, היין והיאנג דרך מחזוריות העונות.
כזה האורז הממתין בבטן האדמה בחורף, אוגר אנרגיה עצומה בצורתו היינית והסבלנית, וממתין לפריצה יאנגית החוצה מתוך האדמה בבוא האביב. בקיץ הוא מגיע לשיא פריחתו, בסתיו הוא מתחיל את תהליך קמילתו לפני שהוא חוזר לאדמה, פורץ שוב וחוזר חלילה.
הביטוי של הצ'י דרך האורז מיוצג בצורה נראית ובלתי נראית לעין, עצירה, תנועה, שינוי וטרנספורמציה.

הצ'י, בהיותו בלתי ניתן להגדרה, מוגדר על פי פעולתו ותפקודיו.
הצ'י מייצג, בצורתו היאנגית, את ענני האדים היוצאים בעת בישול והרתחת האורז. הצ'י אף מייצג בצורתו היינית את גרגיר האורז הלא מבושל.
האורז נראה בצורתו הנוזלית או המוצקה, קרה או חמה, פורח, נובל או נסתר בתוך האדמה, כמו הצ'י בצורותיו השונות הניבט בצורה דומה בתופעות הטבע או בגוף האנושי.

אורז נחשב מזון פשוט, נייטרלי, לא חם ולא קר ולכן מומלץ לאכילה בכל ארוחה. בכתובים העתיקים נכתב שהרמוניה מושגת אם יש אש, מים, חומץ, תבלין, מלח ושזיף לבישול האורז שנועד לרתיחה, לאידוי או להקפצה על אש חיה.
התמזגות כל הטעמים דרך הטרנספורמציה שעובר האורז, המונח על צלחתו של הסועד, עשויה להביא להשפעה מאזנת על הלב ועל המיינד. כאשר הלב מסופק, הצ'י זורם בצורה טובה והמחשבה צלולה.

האורז נקשר גם עם הג'ינג
המונח ג'ינג, בדומה לצ'י, מתייחס לחומר במצב מרוכז המכיל בתוכו את המהות האמיתית ואת האנרגיה החיונית להתפתחותו התקינה של אדם.
בריאותו ואיכות חייו תלויים בכמות ובאיכות הג'ינג שלו. הסימנייה הסינית, אורז לא מבושל, היא גם הסימניה המייצגת ג'ינג. משמעות דואלית זו מראה על יכולתו של זרע האורז לצמוח, ליצור חיים ולהזין.
האורז מייצג מזון עשיר באנרגיה, פשוט ונגיש. הסינים מאמינים שמחלות נגרמות כתוצאה מאכילת אוכל מורכב, אורז שהפך מלוטש עם השנים והיה בשימוש העשירים גרם למחלות.
אורז פועל בצורה מיטיבה על הטחול והקיבה, מחזק את מערכת העיכול, מחזק את היין, טוב כנגד שלשולים, מקל קשיי בליעה ונועד לשמירה על עור בריא.

הסימניה אורז
בסימניה הסינית רואים את האורז עם שורשים, עלים וגרעינים.
תחילת הסימניה בעת הקדומה, היא של תשעה גרגירי אורז כסימן לשפע. מאוחר יותר, עם התפתחות השפה, נחצתה הסימניה על ידי קו המראה גרגיר אורז אחד בכל אחת מארבע הפינות. סימניה זו באה להמחיש את הזרעים המתפזרים בזמן הדישה.
גם הסימניה צ'י, בדומה לאורז, נכתבת משני רכיבים –  אדים ואורז.

הסימניה שדה אורז מזכירה את המילה מוח. שדה אורז יכול להיות ברמה סימבולית גם מוח.
כפל משמעות זה אינו מקרי, יתכן שהכוונה הייתה לכך שיש צורך במוח כדי לעבוד וליצור שדה מניב של אורז. לחילופין, אכילה של אורז מחזקת את תקינות המוח. בכל מקרה אורז מקושר עם תמצית החיים ונחיצותם.
אם אורז עשיר כמו צ'י, איך אתם אוהבים את האורז שלכם?
חמוץ, מתוק עם צ'ילי, מלח, מתובל, מאודה או מוקפץ, עם זעפרן, בסגנון סיני, הודי, עירקי, עם עגבניות, אחד אחד, בסמטי, מלא או אורגני?
ערכו של האורז, אכן, לא יסולא בפז.

המחברת:
שרונה פומס
יועצת פנג שואי
אתר בית הספר הגבוה לפנג שואי

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts