הצ'י בכתבים הקלאסיים – סקירה

המהות החמקמקה של צ'י

"Qi itself is neither a substance nor a spirit."

זהו המשפט הפותח את הספר. קחו רגע, תנשמו עמוק. קראו את המשפט הזה שוב. אליזבט בוחרת לפתוח את ספרה החוקר את מהות ה-qi בכתבים הסיניים הקלאסיים, בהגדרה מה הוא לא. לא מה הוא כן, אלא מה הוא לא. העובדה הזאת לכשעצמה באה ללמדנו כמה מעט אנו יודעים על המושג הכול כך שגור הזה. מושג שאנו משתמשים בו בשיא הטבעיות בקליניקות שלנו, מידי יום.

את אליזבט רושה דה לה וואלה אין צורך להציג. אין סטודנט לרפואה סינית שלא מכיר. האישה והאישיות היא גלולת השראה לעוסקים בתחום ויעידו על כך אלו מבינינו שזכו להיות נוכחים בהרצאות שלה (אליזבט מקפידה להגיע לארץ מידי שנה). בספרה זה, מנסה אליזבט להתחקות אחר המהות החמקמקה של ה-qi, כלי העבודה של המטפל ברפואה סינית. דרך העמקה בכתבים פילוסופיים ורפואיים שונים וניתוח הסימניות הסיניות, היא מציגה את התפתחות רעיון כוח החיים לאורך ההיסטוריה הסינית.

כדרכה, פורשת בפנינו אליזבט  ציטוטים מרשומות האביב והסתיו, אומנות המלחמה, כתבים שונים של מנציוס ופילוסופים קונפוציאניים נוספים , ה-Huainanzi וכמובן ה-Neijing וה-Nanjing. אליזבט פורטת את מערכת ההקשרים שבין ה-qi לבין הקוסמולוגיה הסינית, עונות השנה והסדר הטבעי, מערך הרגשות האנושיים ומעגל חמשת האלמנטים.

מי שמכיר את סגנון הכתיבה של אליזבט יודע שהספרים שלה (רובם נכתבו יחד עם האב קלוד לאר) אינם תמיד קלים לקריאה ואינם עוסקים בפרקטיקה הטיפולית הסינית. אליזבט איננה קלינאית. היא מאגר ידע עצום ובלתי נדלה של הכתבים הקלאסיים עליהם מושתת הרפואה הסינית. והספר הזה, כמו הכותבת שלו, הוא מקור השראה. הוא יזכיר לכם בדיוק למה התאהבתם במקצוע.

A Study of Qi
Elizabeth Rochat de la Vallee
Monkey Press
לרכישת הספר לחצו כאן.

study_qi_ran

 

 

 

 

 

תמונה: freeimages.com/Steve Graham

המחבר:
רן לואל
מטפל בדיקור, טווינא וצמחי מרפא
כותב בבלוג סין בחמישים דקות

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts