כנס רפואה משולבת- למי זה טוב?

הלשכה למקצועות בריאות משלימים בישראל שלחו מייל, ובו אזכור לכנס העתיד בשילוב: מקומה של הרפואה המשלימה במערכות הבריאות בישראל.
זו לא פעם ראשונה שאני שומעת על הכנס הזה, וזו לא פעם ראשונה שאני תוהה על קנקנו. אבל הנה, הגיע המייל וכרגיל- המילים התחילו לגאות, אז החלטתי לכתוב.

כנס "העתיד בשילוב: מקומה של הרפואה המשלימה במערכות הבריאות בישראל"
אוקיי, הכותרת כבר נראית לי קצת מוזרה.
מה זאת אומרת "מקומה של הרפואה המשלימה במערכות הבריאות בישראל"? האם יש עוד מקום לתהות על מקומה, כאשר כל קופת חולים מתהדרת ביחידה של רפואה משלימה?? שלא לדבר שכמעט בכל בית חולים יש יחידה לטיפולי רפואה משלימה…
התשובה היא כנראה כן, והוכחה נוספת לכך היא מאבק איגוד העובדים בכללית משלימה, שצריכים להיאבק על זכויות בסיסיות של עובדים.
והנה כבר מתעוררת השאלה הבאה- אם המקום אינו ברור, למה קופות החולים ובתי החולים מזמינים את הרפואה המשלימה לביתם?
הרי אם המקום היה ברור, לא היה צורך לקיים כנס שמדבר על העתיד שבשילוב.
אנחנו לא רואים כנס שמדבר על העתיד של הרפואה המערבית, נכון? רוצה לומר, המקום של הרפואה המערבית ברור לכולם.
איך זה שהמקום של הרפואה המשלימה עדיין לא ברור, כאשר יש לנו דו קיום בכל מקרה בכל קופת חולים וכמעט בכל בית חולים?

המשתתפים בכנס
עיינתי מספר פעמים ברשימת המשתתפים בכנס, ועלו בי מספר שאלות:
1. למה כולם רופאים- M.D? האם לכולם יש נגיעה לעולם הרפואה המשלימה?
2. ראיתי 2 נציגים של רפואה סינית- עופר ברנוביץ' ומרגלית שילה (אני לא בטוחה שהיא מטפלת ברפואה סינית, למיטב זכרוני כן). ראיתי גם שמינה פארן מופיעה בדברי הברכה. לא ראיתי נציגים של הומיאופתיה, נטורופתיה, שיאצו, עיסוי, פלדנקרייז, אלכסנדר, רפלקסולוגיה וכל שאר השיטות שנמצאות תחת ההגדרה של רפואה משלימה. איפה הם? האם הוזמנו ולא רצו להגיע? ואם כך- מדוע החליטו לא להגיע? האם לא הוזמנו?? ואם כך- מדוע?
3. איפה נציגי האגודות בכל הפאנלים המכובדים? למשל, הכי קרוב מבחינתי- איפה נציגי האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי? למה הם לא שם?
4. איפה נציגי הלשכה למקצועות בריאות משלימים? מן הסתם הלשכה כנראה תומכת בכנס, אחרת לא הייתה מפרסמת אותו בניוזלטר שלה. למה לא הוזמנתם לחלוק את בימת הכנס עם שלל הרופאים?

נושאי הכנס
קריאה ראשונה ושניה ושלישית של הנושאים המוצגים בפאנלים השונים מוכיחות, שהכנס בעיקרו בודק את "כשירות" הרפואה המשלימה בעיניים מערביות.
כלומר מדעיות. כלומר, התשובה שתתקבל תלווה באותיות מ.ש.ל (מה שצריך למצוא). מה שאומר שהתשובות לא תהיינה בהכרח לטובתנו.
איך תוכיחו צ'י למדען?
ועכשיו עולה בי עוד שאלה- אחרי כל המחקרים שנעשו על צמחי המרפא הסיניים, האם יש עדיין מקום לדון בשאלה אם הרפואה הסינית יכולה לעזור למתן תופעות לוואי של טיפולי כימותרפיה? זה הנושא של פאנל ב'- אונקולוגיה משולבת. איפה כל המומחים ברפואה סינית שעוסקים יום יום ברפואה סינית וסרטן?? האם יאיר מימון ונדב שרייבום למשל הוזמנו לכנס, או לפחות לפאנל הספציפי הזה?

למי מיועד הכנס?
אז עכשיו אני מסתכלת על השאלות ששאלתי עד כה, ואני תוהה- למי מיועד הכנס הזה?
אני מעריכה שיש שלוש תשובות אפשריות, אנסה לבדוק אותן אחת אחת:
האפשרות הראשונה היא שהכנס מיועד לרופאים: מה שכמובן מסביר היטב את הנוכחות הגדולה של רופאים מכל המחלקות האפשריות כמעט. הרופאים באו להתדיין בינם לבין עצמם בכל הקשור לרפואה משלימה, איפה המקום שלה ביחס לרפואה מערבית, איפה כדאי לשים אותה, אולי יש כמה דברים שכדאי לדעת עליה כי היא גם יכולה לעזור לפעמים.
יש שם מספר נציגים של רפואה סינית כסוג של עלה תאנה, יש עוד כמה רופאים שמעורבים בתהליכים שקשורים לרפואה משלימה וזהו.

האפשרות השניה היא שהכנס מיועד לעוסקים ברפואה משלימה: אם זו התשובה, שהרי יש פה בעיות גדולות בכל הקשור לפאנלים שנבחרו ולהיעדרות הבוטה ביותר של אנשי הרפואה המשלימה מכל התחומים.
ברור לי שזו לא התשובה הנכונה, אך בכל זאת, למען חידוד הבעייתיות בכנס הזה, אני מציינת את האפשרות הזו.
והגענו לאפשרות השלישית:

הכנס מיועד לרופאים ועוסקים ברפואה משלימה כאחד
ברור, הרי מדובר על כנס רפואה משולבת, על העתיד בשילוב (גם הכותרת מעידה על כך).
אני מצטערת, לי זה ממש לא ברור.
אם רוצים לדבר על העתיד של הרפואה המשלימה בארץ, צריך להזמין את נציגי הרפואה המשלימה ללא יוצא מן הכלל.
אם רוצים לדבר על העתיד של הרפואה המשלימה בארץ, צריך להזמין מספר שווה של רופאים ואנשי רפואה משלימה.
אם רוצים לדבר על העתיד של הרפואה המשלימה בארץ, צריך להבין שלא צריך לבחור בין רפואה משלימה ורפואה מערבית. אפשר לשלב. ומתוקף כך, צריך להבין שהרפואה המשלימה צריכה להפסיק להיות מוזכרת כל הזמן בנשימה אחת עם הרפואה המערבית, ולא צריך להסתכל עליה תמיד ביחס לרפואה המערבית.

ובנימה אישית וגם קצת עצבנית
כל הכנס הזה מריח לי לא כל כך טוב.
אם מישהו יודע לתת לי תשובות ענייניות לשאלות שלי- אשמח אם תשאירו אותן בתגובות, כדי שכולנו נוכל להבין יותר טוב מה קורה פה.
אבל עד אז, אני בתחושה שהעתיד לגבי "המקום שלי" ביחס לרפואה המערבית נתון ב- 100% לרופאים M.D, דוקטורים ופרופסורים, שאני לא בטוחה בכלל שמבינים את מה שעומד מאחורי הרפואה המשלימה באמת. אני בתחושה שהם מבינים בעיקר את הפוטנציאל הכלכלי והפופולרי שבעניין.
אני גם לא יודעת עד כמה הרופאים המשתתפים בכנס למדו רפואה סינית, למשל. אולי עשו את המסלול המקוצר המיועד לרופאים וזהו?
האם הם יכולים להבין את מה שעומד מאחורי הרפואה הסינית באמת? אם אני צריכה ללמוד את זה 4 שנים לפחות- ותמיד יש מקום ליותר- למה הם יכולים לסכם את הסיפור הזה בשנתיים?

והשאלה היותר בוערת- הפאנל הוא 98% רופאים מערביים. אם כך- מדוע הרפואה המערבית דנה בעתיד הרפואה המשלימה ללא נציגות מכובדת, הולמת וברורה של הרפואה המשלימה?

העובדה שהאגודה שאמורה לייצג אותי אינה נמצאת בכנס שכזה מכעיסה אותי מאוד.
בין אם הם הוזמנו ובין אם לא, מהרגע שהם ידעו על כנס שכזה הם היו צריכים להילחם על מקומם בכנס, שכולו מריח מהשתלטות של הרפואה המערבית על הרפואה המשלימה.
אין לי ספק שהמארגנים של הכנס חושבים שהם עושים עבודה חשובה וראויה, אבל אני רואה הרבה מאוד בעיות בכנס שכזה.
אז אני עושה 1+1, ולצערי התשובה אינה 2. התשובה נשארת 1 בלבד.
חברים, הכנס הזה לא מסמל טובות לרפואה סינית ולרפואה המשלימה. לא יתכן שהעתיד של הרפואה המשלימה יהיה בידיים של רפואה מערבית.
ממש כשם שעתיד הרפואה המערבית אינו נתון בידיי הרפואה המשלימה.

עכשיו אתם
מה דעתכם? מאוד אשמח לקרוא את תגובותיכם.

Total
0
Shares
39 comments
  1. הייי
    אני ממש מסכים אין ספק שהרפואה המערבית רואה בנו כמשהו שצרכים לדון בו כמטרד או כמשהו שאין אליו התייחסות רבה. היה בעבר כבר כנס שם שילוב בין הרפואה המערבית לרפואה משלימה שם היו נציגים רבים יותר מהתחום הכנס היה בחיפה ושם בהחלט היה יותר כראוי להציג את שני הצדדים
    הבעיה היא שהתחום שלנו עד כמה שהוא ותיק הוא לא קרוב להכרה שיש בעולם לאומת ישראל שכאן הכל זז לאט.
    ולכן מתייחסין אליו כאל תחום שאפשר לתת לו תנאים לא מכובדים בלשון המעטה ואני מברך על כך שהתחילו להלחם על זכויות בססיות ולא שותקים יותר ,לצערי עם כל הכבוד לאגודה אני לא חושב שהיא מייצגת את כלל ציבור המטפלים בארץ היא לא עושה רעש ואין מספיק פעילות ולא מספיק פעילים היא לא מצרפת לשורותיה את כלל ציבור המטפלים כרגע רק מי שעושה את מבחן ההסמכה שלהם יכול להיכנס אז אם אנחנו בתוכנו לא מאוחדים כמו שיש לשכת עורכי דין או רו"ח שמייצגים אותם באמת יהיה לנו קשה להשתלב באופן סופי ומוחלט.

  2. יעל,
    את מעלה שאלות נוקבות.
    למה שלא תשאלי את עופר ברנוביץ מה זוית ראייתו בכל העניין?

  3. היי , כיף להסכים איתך פעם אחת.

    באשר לסיומת "לא יתכן שהעתיד של הרפואה המשלימה יהיה בידיים של רפואה מערבית" , הרפואה הממוסדת היא הרפואה המערבית , משרד הבריאות הוא הרפואה המערבית והעתיד של הרפואה המשלימה הממוסדת (דרך קופ"ח וכו') הוא בידיים מערביות. גם בקופות החולים שמפנות לרפואה משלימה , מי שקובע הכל זה רופא מערבי.

    הדרך להצליח היא דרך הצלחות ושיתופי פעולה של מטפלים ברפואה משלימה. בסופו של דבר , הקופות הכניסו את הרפואה המשלימה פנימה כי הן חשבו שזה יתן להם רווחים , אם זה לא היה רווחי אינני יודע האם הקופות היו מכניסות את זה.
    המדובר כאן בתקציבים , ואם תשאלי רופא מערבי האם להשקיע את הכסף מסל הבריאות בתרופה X או ברפואה משלימה , רוב הרופאים המערביים יגידו להשקיע בתרופה.

    החוכמה היא ליצור מצב שלא יוכלו להתעלם מאיתנו. ליצור את המצב הזה דרך הצלחות טיפוליות ודרך שיווק.

  4. שלום,
    ישנן מדינות במערב שהמעמד של הרפואה האלטרנטיבית הרבה יותר מכובד ותופס מקום גדול יותר. אני בטוחשזה יקרה גם כאן כשמערכת הבריאות בארץ תבין שאין ברירה ותיאלץ להיעזר בשירות שלנו ושל שיטות נוספות.
    דרך אגב המסלול של רפואה סינית לרופאים גם לי ממש לא ברור. מדוע אדם במעמד של רופא, רוקח או אחות לא צריך ללמוד פילוסופיה סינית, חלק נכבד מן התיאוריה של הרפואה הסינית, צמחי מרפא, מקצוע מגע, לתרגל אבחנות ברפואה סינית. אלו שנתיים שאנחנו היינו מספיקים לעשות בפחות משנה. האם האינטרס הוא לקרב בין הרפואה הקונבנציונאלית לרפואה הסינית, ליצור רפואה משולבת?
    ייתכן שיש אינטרסים כלכליים גם. לפי דעתי זה לא אחראי ללמד בצורה כזו וגם לא מכבד את הרפואה הסינית.

  5. …..ובהמשך לדברי יוסף: אני רואה ברפואה הסינית הקהילתית דרך אחרת לקבל "לגיטימציה" ו"הכרה": ככל שיותר אנשים יקבלו טיפולים בדיקור סיני, כך הלגיטימיות שלנו תגדל. ההכרה בנו תבוא מלמטה – מההמונים. או אז – לא אנחנו נצטרך "להתדפק על דלתות" הרפואה הממוסדת אלא להיפך…!
    נשמע כמו חזון למועד? אני וחבריי לדרך עושים את הצעדים הראשונים במסע בן אלף המילין הזה….

  6. היי אור,

    האמת היא שאני לא בטוחה שאני יודעת איך הרפואה המערבית רואה אותנו.
    לדבר עם רופא פה רופא שם זה כולנו עושים. ברור לי שהם לא מבינים, ופייר? אני לא יודעת עד כמה באמת מעניין אותם להבין או בכלל עד כמה זה משנה להם.
    כמו גם אצלנו- יש קשת רחבה של אנשים שהם רופאים, ולא כולם חושבים אותו הדבר.

    לגבי העולם- זה כמובן תלוי איפה אתה מסתכל וגם על מה, כי אומנם בהכרה אנחנו מפגרים אחרי מדינות אחרות, אך מבחינת רמת הידע, אנחנו במקום טוב דווקא, ועל כך יעידו מטפלים בארץ שמלמדים גם בחו"ל.

    אכן, בעיות רבות יש עם האגודה, אבל עדיין זה לא ברור לי למה הם לא בכנס הזה.

    תודה על התגובה,
    מערכת סינית- יעל

  7. האמת? רעיון לא רע בכלל.
    שלחתי לכמה אנשים, נראה לי שאשלח גם לעופר ברנוביץ'.

    כוכב אתה. 🙂

  8. הו- אם היינו מסכימים כל הזמן לא היה מעניין. 🙂

    אין לי בעיה שהרפואה המערבית תהיה מעורבת בקבלת ההחלטות בכל הקשור למיסוד.
    גם לא שיניתי את דעתי לגבי מיסוד, חייב להיות סדר בבלאגן- שכידוע אנחנו חלוקים בעניין זה.
    אבל לא יתכן שהיחידים שינהלו את העניין הזה הם רופאים שאין להם נגיעה מלאה בתחום הרפואה הסינית (ומתוקף כך גם המשלימה).

    בודאי שאם אשאל רופא את השאלה שלך הוא יגיד תרופה, ממש כמו שאם אשאל אותך איפה להשקיע, אני חושבת שהתשובה ברורה.
    הרעיון הוא ליצור דו קיום אמיתי, ושאף צד לא ייבהל מהצד השני.

    אין ספק, האגודה צריכה להשקיע ביחסי ציבור, בהסברה, ולהגיע למצב שאין יותר כנסים שעוסקים ברפואה משלימה ואף אחד מחברי הועד אינו מוזמן.

    תודה על התגובה,
    מערכת סינית- יעל

  9. היי תומר,

    אני חושבת שלמסלולים מקוצרים לרופאים יש כמה שיקולים- כלכלי, גישור בין שתי השיטות ואולי לתת לרופאים עוד כלי שהם יוכלו להיעזר בו (השיקולים אינם כתובים בסדר כלשהו).
    אני באופן אישי לא חושבת שזה נכון, ממש כמו שרופאים לא יכולים להיות פתאום פסיכיאטרים אחרי שנתיים, או פסיכולוגים. איש יקר האיר את עיניי לגבי הנקודה הזו, ואני חושבת שזו דוגמא נהדרת.

    תודה על תגובתך,
    מערכת סינית- יעל

  10. אגב
    יש הרבה רופאים שמעונינים ומתענינים במה שיש לנו להציע ולהגיד בתור אחד שעבד באסף הרופא במחלקת שיר"מ יש הרבה מהם שרוצים לשתף פעולה זה הכל בגישה כי שיר"מ לדוגמא מרכז חזק עם אנשי מקצוע מתחום הרפואה למשל מי שמנהל אותם הוא פרופסור של הבית חולים. והם דוחפים את זה על ידי פגישות הרצאות וגורמים להבנה כמה זה חשוב ואצלנו בכללי האגודה לא מספיק חזקה אין באמת גוף חזק שנלחם אלא זורק הצהרות כמו צריך למסד צריך לעשות אבל צריך לעשות ולמצוא אנשים חזקים גם רופאים שמתענינים ועוסקים בתחום והיו מעונינים לעזור לאגודה, כי שאין אפילו שר בריאות נראה שזה לא מתקדם לשום מקום וצריך למצוא אנשים חזקים שיעזרו כי בימינו קשרים זה הכל ופוליטיקה חשובה ואין מה לעשות.אגב לא אשמת האגודה שהיא לא חזקה דיו כי רוב האנשים עובדים שם ללא שכר וקשה למלא תפקיד מלא.

  11. דווק הכנוס הישראלי השנתי שהיה בחיפה בחודש מאי הדגים שילוב אמיתי של המטפלים ולא היתה שם התמקדות רק בענייני הרופאים. צריך לקוות שהם יארגנו גם בשנה הבאה כינוס כזה בשותפות של כל הארגונים. באתר ההרשמה שלהם יש הודעה שהם מתכננים אירוע ארצי נוסף בשנת 2010 http://www.meshulevet.co.il

  12. היי יעל,

    הכנס הוא של הסתדרות הרפואית ולכן רוב המשתתפים רופאים אבל גם אנחנו מוזמנים. חלקם ממציגים פגשתי בכנס רפואה משולבת שהיה בחיפה והתרשמתי שהם בעד רפואה משלימה וגם משלבים אותה בעבודתם. אבל יש ביננו פערים רבים בהבנה מה זה רפואה משלימה ומי יכול לטפל. גם חסרה לנו שפה משותפת וגם בהסתדרות רפואית מבינים את זה. את הכנס של רפואה משולבת שיהי בחיפה אירגן ד"ר גלעד כהן שמנהל מאוחדת אקסטרה, אבל במאוחדת אקסטרה לא מקבלים לעבודה מטפלים ברפואה סינית שהם אינם רופאים. חשוב לי לדעת מה חושבים בהסתדרות רפואית על עתיד רפואה משלימה ומה מקומנו ברפואה משולבת ולכן החלתתי ללכת לכנס.

  13. שלום יעל ושאר הקוראים המבורכים,
    אתחיל ואומר שאני מסכים עם הרוב המוחלט של דבריך, ואני בעצמי שאלתי את אותן השאלות את ערן בו אריה, יו"ר החברה לרפואה משלימה בהסתדרות הרופאים לכשהגיעה לידי הידיעה על הכנס. לצערנו הידיעה הזאת הגיעה מאוחר מידי מכדי להשתלב בתוכנית, היות ואף אחד לא יצר ותחזק את שיתוף הפעולה בין החברה לרפואה משלימה בהר"י לבין הלשכה למקצועות בריאות משלימים.

    הסיבה שתוכנית הכנס נראית כפי שהיא נראית, הן מבחינת תכנים והן מבחינת הרכב הפאנלים היא מאוד מובנת מעצם יוזמי הכנס ומארגניו שהינם קודם כל רופאים לכל דבר, אשר בנוסף יש להם נגיעה בתחומים מצומצמים מאוד ממקצועות הרפואה המשלימה.

    אומר לזכותם שערן בן אריה מאוד שמח על הפניה שלי ומעוניין לקיים כנסים משותפים בעתיד הן מבחינת תוכן והן מבחינת משתתפים

    עלינו לזכור כי אנשי הרפואה המערבית, בין הרופאים עצמם ובין אנשי האדמיניסטרציה, הפקידים והמנהלים, הם אלה שקובעים את מדיניות הבריאות הציבורית של ישראל, וכיום החברה לרפואה מלשימה שמונה סה"כ 120 חברים, אשר להם נגיעה כזאת או אחרת ברפואה המשלימה – הם אלה שקובעים את הטון במערכת הבריאות, ראיה לכך – אפילו שר הבריאות בעצמו מגיע לכנס הזה.

    הסיבה שהלשכה מעודדת את המטפלים להגיע לכנס, וכתבתי זאת בניוזלטרים האחרונים – זה שחשוב מאוד שיהיה ייצוג לעוסקים ההומוגנים ברפואה משלימה, שישמיעו את דברם – יעלו שאלות, או לפחות יראו נוכחות ואכפתיות למתרחש בזירה הציבורית מבחינת הרפואה המשלימה במערכת הבריאות.

    לדעתי האישית הסיבה שאין ייצוג ועיסוק במקצועות רפואה משלימה מעבר לרפואה סינית, תזונה וצמחי מרפא היא שאנשי הממסד הרפואי פשוט לא רואים במקצועות האחרים כרפואה לגיטימית (לא שרפואה סינית היא ממש לגיטימית בעיניהם, אבל בדרך לשם). החזון של החברה לרפואה משלימה בהר"י זה להפוך את המקצועות לאקדמיים, שילומדו באוניברסיטאות תחת פיקוח המל"ג וכיום יש רק שני מקצועות עליהם מדברים ברצינות – רפואה סינית ונטורופתיה. שאר המקצועות, ורוב העוסקים בתחום הבריאות המשלימה (כ 70-80%) בכלל לא נתפסים כשווי ערך לדיון. למרות שהם כן נותנים שירותי בריאות במסגרת קופות ובתי החולים בארץ – פרדוקס מצחיק בעיניי.

    המסקנה שלי מכל ההתנהלות הזאת ובכלל של הרפואה המשלימה בישראל – שעלינו המטפלים לקחת אחריות על עצמנו ועל מצבנו. בדיוק בגלל זה הלשכה למקצועות בריאות משלימים משיקה מחדש את תו התקן RCP לעוסקים ברפואה משלימה באמצעות האיגודים המקצועיים. וזאת במטרה למתג את המקצוע כולו, הן כלפי הלומדים והעוסקים, הן כלפי הציבור, והן כלפי הממסד, כתחום מקצועי, מאורגן וממוסד.
    התהליך הזה אינו קורה בין לילה, וגם לא תוך כמה חודשים – זה ייקח כמה שנים, אך אם לא נתחיל אותו היום, אנו עלולים למצוא את עצמנו מחר תחת מרותם הלא מתאימה לדעתי של הסתדרות הרופאים, משרד הבריאות והמל"ג.

    יש בישראל כ 12,000 עוסקים פעילים ברפואה משלימה מעשרות שיטות טיפול ואם כולם יהיו חברים באיגודים המקצועיים ובRCP נוכל בהחלט להביא לשינוי מהותי במקומה ועתידה של הרפואה המשלימה בישראל. על כן עלינו לשים את חילוקי הדעות בצד, ולנסות להשפיע מבפנים – לא להיות חלק מהתהליך במציאות של היום, זה אומר לפגוע בעתידה החופשי של הרפואה המשלימה.

    במקרה שלכם באופן ספציפי – העוסקים ברפואה סינית, עברו את הבחינות המתאימות, קבלו הסמכת האיגוד והירשמו לRCP. אמנם האיגוד עצמו אינו מאמין בתו התקן הזה, ואינו מוצא אותו מתאים לרפואה הסינית – הוא רוצה רישיון ייחודי ממשרד הבריאות גם במחיר של הליכה לאוניברסיטאות, אך אם תרצוגם את זה תוכלו לשנות – האיגוד הוא ישות דמוקרטית ואתם יכולים להשפיע על כל החלטה. כך או כך – קחו אחריות על המקצוע שלכם, על העתיד שלכם כמטפלים והשפיעו על המערכת מבפנים.

    מקווה לראותכם בכנס הנוכחי – לשבת מהצד ולבקר זה לא חכמה גדולה (:
    אמרו את דברכם בכנס! אמרו זאת לשר הבריאות, אמרו זאת למנהלי בתי החולים וקופות החולים, תמכו בלשכה ובאיגוד לרפואה סינית, אם הוא פועל בדרך שנראית לכם נכונה, ואם לא – פשוט שנו אותה – האיגוד הוא שלכם (:

    בהצלחה לכולנו

    אופיר סלע
    יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים של ישראל

  14. אור,

    ברור שיש רופאים שפתוחים לרפואה המשלימה, אני מכירה כמה כאלה.

    יש כמה בעיות שעולות מתוך הכנס הזה, פירטתי את מה שמציק לי ברשומה, ואני מעריכה שאם הייתי יושבת וחושבת על זה עוד, הייתי עולה על עוד כמה.
    מספיק לי מה שיש לי עד כה.

    בנתיים, מציק לי שאף אחד מחברי הוועד לא רואים לנכון להגיד משהו על הנושא הזה (וכמה נושאים אחרים), למרות שהקישורים לרשומות הללו הגיעו לתא הדואר הישיר שלהם.
    כל הדברים היפים שאומרים על שתיקה לא תופסים פה לדעתי….
    חבל.

    תודה,
    מערכת סינית- יעל

  15. תודה זוהר על התגובה.
    אני מקווה שמשהו אמיתי באמת יצא מזה.

    מערכת סינית- יעל

  16. היי אולגה,

    תודה על תגובתך.

    תרצי לכתוב ביקורת על הכנס לאחר שתשתתפי בו?

    מערכת סינית- יעל

  17. שלום יעל ולכולם,
    אכן טון עצבני משהו עולה מדבריך ובתור אחד שהיה בכנס אני בהחלט מסכים עם חלק מדבריך והשגותיך, אך בהתיחס לכותרת שנתת לדבריך אני חושב, בדיעבד, שהכנס היה טוב לכולנו.
    לא אגיב על הכל (השעה קצת מאוחרת) אך בכל זאת מספר נקודות:
    אין ספק שהעדרם של ראשי האגודה וחוסר היצוג של אנשי "הרפואה המשלימה" (מיד הסבר לגרשיים שכתבתי)בפאנל ובהרצאות שניתנו בכנס, בעייתי מאוד ופוגם ברמתו של הכנס. יש לצין עם זאת שיצוגם של ארגונים ושיטות אחרות היה נעדר עוד יותר והסתכם בקטע נגינה (יפה כשלעצמו)של תרפיסטית במוזיקה והרצאה קצרה של ד"ר אלון רשף (פסיכיאטר) על חשיבות הטיפול במגע . דבר זה בולט בעיקר על רקע הפירסומים הבולטים של "נותנת החסות העיקרית" (ציטוט) מכללת רידמן, שאגב דאגה להדגיש את המסלול המקוצר לרופאים שנפתח אצלה. ואגב, להערכתי רק כשליש מהקהל היו רופאים ואנשים מהממסד הרפואי.

    הסבר לגרשיים: כאשר קראתי את התגובות ראיתי את התדירות בה אנו, אנשי הרפואה הסינית, מדברים על עצמנו כרפואה משלימה. אחד הדברים שעלו בכנס, כמעט פה אחד, על כך שעברנו את העידן הזה. 99% מהדוברים (שכמעט כולם כאמור, רופאים מערביים) הדגישו את העובדה שעבר העידן בו דיברנו על רפואה תחליפית (אלטרנטיבית) וגם זה שבו דיברנו על רפואה משלימה (לצד רפואה קונוונציונלית טולרנטית), וכיום אנו מדברים על רפואה אחת, רפואה אינטגרטיבית. ולעיתים עולה הרושם שהצד שמולנו (=רופאים, ממסד, קונוונציה….) עושה צעדים גדולים יותר לקראתנו אל עבר עמק השווה, מאשר אנו מוכנים לעשות כלפיו. איני מחפש סימטריה אך חשוב להיות הגונים, ומפוקחים ולהבין שעלינו לעבוד יחד למען מטופלינו ולמען החברה כולה.

    ע"מ לעבוד יחד אנחנו חייבים להכיר זה בזה כצעד ראשון, ולדעת לדבר זה עם זה כצעד שני. נכון אנשי הרפואה הביולוגית/מערבית/קונוונציונלית מבוססת העובדות (EBM), לא מדברים סינית ולרובם אין שאיפות להפוך למטפלים ברפואה סינית, אך ראשי המערכת מכירים בהכרח של שינוי הוראת הרפואה כך שיכלול הבנה רבה יותר של שיטות הריפוי השונות, ושל שיפור יכולת התקשורת של הרופא עם שיטות אלה למען בריאות המטופל. הוסכם, לדוגמא, שיש להכניס שדה חובה למילוי בטופס קבלת המטופל אצל כל רופא שמטרטו האם המטופל מקבל טיפול נוסף כלשהו מעבר לטיפול הקונווננציונלי. דבר זה יאלץ את הרופאים להבין את המשמעויות של טיפול בצמחים (אולי התחום הבעיתי ביותר בהקשר זה), טיפול בדיקור, הומאופטיה וכו'. לצערי, חלק גדול מהמטפלים ברפואה סינית (וגם אני בתוכם) לא מכיר את כלל המשמעויות של כל התרופות והטיפולים הקונוונציונלים אותם מקבלים המטופלים שלהם. יש חשיבות גדולה מאוד, לטעמי, בהעלאת רמת הידע וההבנה של הרפואה הביולוגית בקרבנו המטפלים והסטודנטים.

    נושא המחקר וחשיבות הEBM עלה שוב ושוב בכנס. אין ספק (נדמה לי) שיש חשיבות גדולה לקידום המחקר בתחום הרפואה הסינית. התרשמתי מהנאמר בכנס, כי ראשית, יש נכונות לעשות זאת, שנית, שיש הבנה שע"מ שזה יתבצע צריכים לקרות שני דברים:1. פתיחת מרכזי המחקר (קרי, בתי חולים ואונברסיטאות) למחקרים בתחום, 2. יש ליצור ולפתח טכניקות מתודולוגיות וכלי מחקר חדשים שיתאימו למחקרים ברפואה סינית ושיטות ריפוי אחרות.

    לסיכום (כי כבר באמת מאוחר) אומר, כי להשקפתי, רפואת הEBM היא הרפואה הנותנת את הטון כיום והיא תמשיך בכך עוד זמן רב, עלינו להתאים את עצמנו אליה (בעיקר על מנת לשפר את עצמנו) כפי שעליה להתאים עצמה אלינו. אנו יכולים לחכות ל"מהפכה עממית" וליום שבו הרופאים "יתדפקו על דלתנו" , אך נדמה לי שעד ליום הזה כולנו (ובעיקר האנשים הזקוקים לעזרתנו) נפסיד.

    אופיר מיכאליס

  18. היי אופיר,

    תודה על תגובתך, אני חושבת שהיא חשובה מאוד.

    ראשית, חבל מאוד שהר"י לא ראו לנכון לפנות לגופים המייצגים את הרפואה המשלימה כדי להזמין אותם לכנס שמדבר על עתיד הרפואה המשלימה.
    יש פה הלך מחשבה שגם אם לא נעשה בזדון, עדיין מראה על בעייתיות גדולה בתפיסת העולם של המארגנים- שכפי שציינת, הם קודם כל רופאים.

    אין לי בעיה עם העובדה שאני צריכה לנהל דו שיח עם אנשי הרפואה המערבית.
    למען הסר ספק, אני משתמשת ברפואה מערבית, סומכת עליה מאוד, חושבת שיש בה דברים גאוניים ואין לי שום דבר נגדה.
    הבעיה שלי מתחילה כאשר באים לדון בעתיד שלי ולא מזמינים אותי או את אלו שמייצגים אותי לשיחה.
    ושוב אני חוזרת פה לנקודה הראשונה שלי, ואני חוזרת אליה כי היא מעידה שוב ושוב על הלך רוח בעייתי מאוד.

    בעוד אני מבינה את המחשבה שלך, שאתה אומר שחשוב להיות שם כדי להראות נוכחות, אני חושבת שאם לאנשים שמארגנים את הכנס חשוב שנהיה שם, מן הראוי שיפנו לאנשים שמייצגים אותנו.
    זה משדר רצינות ורצון לשיחה.

    גם אני חושבת שכל אחד מאיתנו חייב להיות מעורב בתהליך, אבל זה לא בדיוק עובד ככה, וגם אתה יודע את זה, אחרת לא היית עומד בראש הלשכה. אין ברירה, צריך להתאגד, כי ככה הדברים עובדים, וזה בסדר.
    אבל איך זה יכול להיות שיש כזה כנס ואף אחד מהגופים שמייצגים אותנו אינו מוזמן? אז אתה יודע מה, אפשר לומר שבעצם האנשים שכן הוזמנו לפאנלים השונים כגון עופר ברנוביץ' לקחו על עצמם את הנציגות, וזה בסדר גמור, אבל זה נראה יותר כמו לצאת מידי חובה מאשר באמת להזמין לדוח- שיח אמיתי, שאמור להוביל לפירות כלשהם.

    אני חושבת שנכון לרשומה זו, הנושא אינו הפעילות של האגודה לרפואה סינית.
    ואתה יודע, דווקא בגלל שמדובר על הרפואה המשלימה באופן כל כך גורף, דווקא אתם אלו שהייתם צריכים להתעקש להיכנס לפאנלים ולהיות חלק בלתי נפרד מהכנס הזה. אני כמובן לא מנסה לתקוף או להגן, את הביקורת שיש לי אני אומרת, כמו גם את הפרגונים. אבל אם מדברים על העתיד של הרפואה המשלימה בארץ, נציגי הרפואה המשלימה צריכים להיות נוכחים.

    אשמח לשמוע ממך איך היה הכנס, אשמח לפרסם זאת בסינית כדי שכולם ישמעו ויקראו וידעו מה קורה.

    תודה,
    מערכת סינית- יעל
    אם

  19. היי אופיר,

    תודה על דברייך, אתה אומר דברים של טעם.

    רק אאיר שיש בהרבה בתי חולים גדולים בארץ מרכזי מחקר משולבים- איכילוב, בלינסון הם רק דוגמאות.
    אני באופן אישי לא הרוסה על מחקרים, אני חושבת שיש בעייתיות גדולה עם מחקרים שנכפים על הרפואה הסינית, ואני אומרת נכפים כיוון ומדובר על שפה מערבית מדעית שנכפית על משהו שהוא לא מערבי ולא מדעי.
    אז כבר נתוני הפתיחה אינם לטובתנו. זו דעתי האישית, ויחד עם זאת, אני מבינה את הערך של מחקרים, יודעת שהם משרתים אותנו לא רע בכל הקשור לדו-שיח, אבל עדיין, אני חושבת שיש להם משקל רב מדי.

    בכל הקשור לתרופות- אכן, יש צורך ללמוד את זה באופן עצמאי, אם כי יש לפחות מכללה אחת שמעבירה קורס מעמיק בעניין בכל הקשור לטיפול משולב בין תרופות וצמחי מרפא וזו מכללה תמורות.
    אם זה מעניין אותך, אתה יכול לפנות אליהם וללמוד את הדברים הללו שם.
    בכל מקרה, אתה יכול ללמוד את הדברים בצורה עצמאית פר מטופל.

    תודה על הדברים,
    מערכת סינית- יעל

  20. הי יעל,
    תודה על תגובתך.
    אני חושש שאין לנו ויכוח.
    שיטות המחקר והמתודולוגיות הקימות כיום במחקר הרפואי אינן תמיד מתאימות לחקר ההשפעות שיש לדיקור או לצמחי המרפא על האדם הנוטל אותן. לכן ציינתי כפי שגם צוין בכנס, את הצורך לפתח דרכים חדשות ונכונות יותר.
    מובן שניתן וצריך ואני מניח שכולנו עושים זאת ברמה כזו או אחרת, ללמוד "בתנועה" או "פר מטופל", אך אני עדין סבור שבמקביל יש להעלות את רמת לימודי המדעים במכללות במהלך שנות הלימוד הבסיסיות.
    שוב תודה,
    אופיר

  21. מחקרים זה בהחלט דבר נחמד אין ספק אבל כמו שיעל אמרת דבר נכון בהרבה מקרים רואים את המחקר בעיניים מערביות כולנו יודעים שלמטפל יש חשיבות עליונה בהצלחת הטיפול וזה לא מספיק רק לידקור או לתת צמחים אחרת לא היינו יותר מטכנאים ואנשי הרפואה לא מבינים תמיד את הנושא הזה, כמו המתקפה האחרונה של הספר חדש שיצא בנושא מחקרים ברפואה משלימה מה עובד ובעיקר מה לא עובד כי הרי במחקר אני יכול להוכיח שהשמים ירוקים אם אני רוצה, הכל עיניין של אינטרסים מי מזמין את המחקר ובאיזה שיתוף הוא נעשה האם בשיתוף עם מטפלים מסויימים או כללי או רק של רופאים לכן יש בעיתיות במחקרים מאסיביים, ואם מביאים לתוכנית בוקר מסויימת רופא והומאופט שיסבירו על המחקרים והרופא והמנחה קוטלים את הרפואה המשלימה ולהומאופט לא נותנים לדבר כי הוא לא חד לשון מספיק אז בהחלט יש בעיתית של ייצוג אני חושב שהרבה מטפלים בכירים וחזקים בתחום שלנו שכבר התבססו לא ירצו לנגח או להתווכח יתר על המידה עם הרופאים, ולכן אמור להיות גוף ייצוגי מספיק חזק כדי שכולנו נוכל לצאת ולהלחם על מה שמגיע לנו כי רפואה אינטרגטיבית זה בהחלט הדבר הבא והשיתוף בלתי נמנע!

  22. המצב המתואר בכתבה המפורטת איננו חדש. אנו חיים בתקופה של מגע בין שתי תפיסות שונות ברפואה: הקונבנציונאלית האלטרנטיבית [ כל שם אחר הוא טוב].
    לרשות הראשונה עומדים אמצעים רבים: משרד הבריאות, הסתדרות הרופאים, קופות חולים, בתי חולים , תעשיית התרופות, האקדמיה ועוד.
    מה עומד לרשותינו? לא הרבה.
    דבר ראשון עלינו להכיר את המצב ולהכיר את מה שקורה בעולם. אין לקטר או להתלונן על כך שהצד שמנגד משתמש בכליו. במידה ולנו היו כלים,ודאי היינו משתמשים בהם. אלא שאין לנו.
    דבר שני עלינו להסכים על דרך משותפת, על פעולה מאוחדת , על מטרה, על מוסר. אם אנחנו רוצים להיות אלטרנטיבים אנו חייבים לתת אלטרנטיבה גם לדרך שהממסד פועל.
    כמי שהקים את העמותה לרפואה סינית מסורתית ועמד בראשה מספר שנים כדי להוביל מהלך של הסדרת מקצוע הדיקור [ראשון מבין המקצועות להסדרה לפי דרישת משרד הבריאות, אני יודע עד כמה טרפדו כוחותינו את המהלך.
    דבר שלישי עלינו לגייס את מטופלינו, אוהדינו והקהל הרחב.
    תהליכים אילו דורשים זמן, כסף ו'משוגעים לדבר' המסכימים להקריב הרבה.
    כל עוד הנ"ל לא נעשה, דבר לא ישתנה לטובה.
    עלינו להתעורר לעשייה ולפעולה למעננו, למען מטופלנו ולמען כל הקהל.
    קודם להשפיע על מה שניתן להשפיע [כוחותינו] ורק אחר כך לנסות לפתוח בדושיח עם הכוחות שממול.
    כך היא התפתחות היחיד, כך היא התפתחות החברה.
    יאללה, התעוררו כבר למציאות , לקראת פעולה יעילה וחכמה.

  23. הייתי בכנס , מטעם קופת חולים מכבי , והתאכזבתי מאד , בישראל של שנות 2010 אין כבר מקום לשאול האם יש לשלב את הרפואה הסינית בישראל אלא , איזה עוד טיפולים יש לשלב ע"מ לרפא או לעזור לאדם לשמור על איכות חיים
    כל באי הפאנל היו רופאים חלקם אנטי הרפואה המשלימה והיציגו אותה כפלסבו ואחרים תומכים בה
    למטפלים לא היה מקום בכנס , עופר ברנוביץ סיכם את העזרה של הרפואה הסינית בטיפול משלים לחולי סרטן
    דר עדי צוונאג ממכבי שלמדה רפואה סינית דיברה ע הרפואה הסינית כמשלימה למקרים שהרפואה המערבית לא עובדת ויש הרבה מקרים כאלה , ושאר הרופאים הביאו מנסיונם אצל המטופלים שהדגש היה אולי הכל פסיכולוגי
    מאד מאכזב שזה מה שחושבים הרופאים בישראל על הרפואה המשלימה
    בתחילה דיבר רופא מארה"ב – לא זוכרת את שמו – שאמר שכיום יש בתי חולים בארה"ב שהרפואה השלימה היא חלק מבית החולים ולא צריך לשלם עליה בנפרד והוא מקווה שכך יהיה גם אצלנו
    ועוד רופא שאמר שגם הרפואה המערבית יכולה להיות שרלטנות כי במקרים מסוימים – טיפול כמוטרפי- אפשר לגרום למוות
    עוד נקודה מעיניית שעלתה הייתה שהציבור בישראל לא מספר לרופאים שהם מטופלים גם ברפואה משלימה כי הרופאים מזלזלים בהם
    ופה הרופא המערבי צריך לבדוק עמו , ואולי יש מקום להוסיפ בדף הפציינט גם את הסעיפ הזה – מטופל ברפואה משלימה – למרות שלרופא האינפורמציה הזאת לא אומרת כלום כי לא יודע מה זה אומר ]
    חבל שחלק מהרופאים בישראל עדיין צריכים להישאל האם יש מקום לרפואה המשלימה ועל זה צריכים לעשות כנס

  24. היי יוסי,

    תודה על תגובתך.

    אציין ואומר, שה"קיטור" או "התלונה" העיקרית שלי היא כאשר מכתירים אירוע מסוים כבמה לשיתוף פעולה בין הרפואה המערבית למשלימה.
    אם הרפואה המערבית, במסגרת הכנס הזה, באמת רצתה לדבר על שיתוף פעולה, מן הראוי להזמין את נציגיה.
    ההגיון הפשוט, שעליו גם נסמכת הרפואה המערבית, הוא שמכתיב את הנקודה הזו שעליה נשענת כל הרשומה הזו.

    לא בטוח שצריך לפצל את המהלך לשני חלקים נפרדים.
    יכול להיות שיותר נכון להגיע להסדרה מתוך שיתוף הפעולה. הדבר יכול להאיץ את התהליך, וגם אם ברמה בירוקרטית הדבר תקוע בכלל כל מיני סיבות שקשורות ולא קשורות אלינו, עדיין המציאות תראה שיתוף פעולה שמציב את טובת המטופל בראש סדר העדיפויות. שלא לדבר על עוד מקומות עבודה עבור בוגרים, על אפשרויות מחקר משותפים ועוד.

    אני מסכימה איתך על הנקודה שצריך להיות קצת יותר מאוחדים ומאוגדים.
    חבל שחברי וועד האגודה עדיין לא רואים לנכון להגיב לדיון פה.

    תודה,
    מערכת סינית- יעל

  25. היי רונית,

    תודה על תגובתך.

    הצטערתי לשמוע את אכזבתך.
    אופיר כתב לפנייך תגובה קצת שונה, מעניין ששניכם יצאתם עם התרשמות כה שונה מאותו כנס.

    אין ספק שאנשי הרפואה הסינית שהגיעו היו ניסיון לא מוצלח בעליל של מארגני הכנס להציג גם "קול אחר".
    כאמור, יש נציגים לקשת הרפואה המשלימה בארץ. היה צריך להביא אותם.
    אני בספק אם הם לא ידעו על הלשכה, על האגודות השונות….
    חבל חבל.

    תודה,
    מערכת סינית- יעל

  26. היית צריכה לעשות כמוני: לזרוק את ההזמנה, כמו את כל ההזמנות לכנסים/ארועים/WHATEVER דומים בלי לטרוח כלל לקרוא אותה. בחיי הקודמים (ככירורג) למדתי משפט המשמש אותי עד היום: THE PROOF OF THE PUDDING IS IN IT'S EATING, אנחנו לא צריכים להוכיח כלום עם אף אחד. מה שאנחנו עושים עובד, והשטח הוא ההוכחה, לא אסופת מחפשי מעמד כוח וכבוד.

  27. אחרי שהגבתי טרחתי לעבור על תגובותיהם של האחרים (בריפרוף, אני מודה) אז ככה: לתומר ולך בענין קורסים לרופאים- אתן לא מכירות את הקורסים ואתן לא יודעות על מה אתן מדברות, הרמה (לפחות בקורסים בהם אני למדתי ואח"כ הקמתי וניהלתי בזמנו) מאוד גבוהה, גם בפילוסופיה, גם בגישה הפיזיולוגית, הפתולוגית, ההרבולוגית. בוגר קורס כזה טוב לא פחות מבוגר מכללה מהקיימות בארץ, תשאלו את טוביה סקוט מברושים למשל. או את יאיר מימון שניהל במשך שנים את הקורס בבר-אילן, או את דודי פרלה שניהל אתי את הקורס באוניברסיטה העברית בירושלים, או את ניר עמיר מתמורות. לענין הלגיטימציה של המקצוע, קודם כל מי שחירבן לנו את העסק הם ידידינו, "חברינו" (עלאק) מארגון העל ומהאיגוד הסיני, כשהיינו כבר אחרי קריאה ראשונה בכנסת לחוק האקופונקטורה הצליחו כל מיני אינטרסנטים לקבור אותו סופית, מתוך התחום, תבררו למה הם עשו את זה, אל תאמינו לי, תשאלו את יוסי מורגנשטרן ורוני ספיר, שיחד אתי עשינו ימים כלילות בהקמת האיגוד וכתיבת ודחיפת החוק. תפסיקו להרגיש נחותים אז לא ייתיחסו אליכם כנחותים, אבל זה דורש משהו: יושרה, ידע, חוכמה, אחריות, למי ששאל למה מטפלים אלטרנטיבים לא מקבלים יחס כמו רופאים: רופאים עוברים סלקציה מאוד קפדנית כדי להתקבל ללימודים (במכללות כל מי שיש לו כסף מתקבל), רופאים ממשיכים לעבור סלקציה ובחינה מאוד קפדנית במשך 6 שנות לימוד ושנת סטאז', עם בחינה ממשלתית בסוף הלימודים, מי שלא עומד בכך- עף, במככלות אין משהו שאפילו מתקרב לזה, רופאים עוברים התמחות מאוד קשה ודורשנית של 6 שנים נוספות כדי שירשו להם לקרוא לעצמם מומחים, אין דוגמא או משהו דומה אצלינו. אדם ממוצע גומר צבא בגיל 21, נגיד שטייל שנה במזרח=22, 6 שנות לימודי רפואה=28, שנת סטאז'=29, נניח שהוא מוצא מיד מקום להתמחות (לא פשוט) ל-6 שנים=35 שנים, ורק אז זה מתחיל, אז בבקשה- קצת פרופורציות, לא יותר מזה, ובכל זאת, אני, כרופא הייתי מהראשונים לדרוש שהרפואה הסינית תקבל הכרה ומעמד במדינת ישראל (ולהזכירכם- דווקא אני לא צריך את זה באופן אישי) ואנשים עם חישובים שמו רגליים למהלך. אין לי כוח להמשיך.

  28. ואגב, רק רשימה קטנה, מצאו אתם את המשותף: שי פינטוב, ראול דודריגז, ניר עמיר, רמון וולמן, שמואל הלוי, דן ליבון, ראובן ברק, בין הפותרים תוגרל תעודה (למשל LIC AC. מטעם מישהו/שקר כלשהו? ואם כבר פתחתי פצע אז נחטט בו קצת: באיזה זכות מתהדרים כל ידידינו, המורים שלכם בתארים נבובים שכאלה, LICENSED מטעם מי ביוק? את מעלה על הדעת מקצוע בו כל אחד לוקח ומעניק לעצמו תואר בדוי והקהל ייתיחס לעוסקים בו ברצינות? בואו, תתייחסו אל עצמכם ואל המקצוע שלכם ברצינות ובכבוד, ואז תצפו שגם העולם יעשה כך. כבוד מקבלים (מי שמגיע לו), לא תובעים.

  29. היי,

    אני באופן אישי לא חושבת שאני צריכה את הכותרת של רופאה.
    אני מטפלת ברפואה סינית, זה בדיוק מה שאני עושה- מטפלת באמצעות הרפואה הסינית.
    יש גם הבדל בין הלימודים, כפי שראובן ברק ציין באחת מתגובותיו פה בבלוג, וזה בסדר. לא כולם צריכים להיות רופאים.

    תודה על תגובתך,
    מערכת סינית- יעל

  30. היי ראובן,

    תודה על כל תגובותיך, אגיב לכל אחת בנפרד, ברשותך:

    אני לא עשיתי כמוך כיוון ואני חושבת שצריך לספר לאנשים אחרים שאולי לא יודעים על קיומם של אירועים כאלו, וגם כי אני רוצה להיות מודעת לדברים שקורים סביבי.
    אולי עליך זה פחות ישפיע עקב מעמדך שהוא דיי מקובע- אתה ותיק בתחומך, ו- Like it or not, תואר הדוקטור המאוד מכובד שיש לך (ואני אומרת את זה בשיא הכנות- באמת מכובד) מעניק לך גושופנקא אדירה בעיניי הציבור.
    הרבה מאוד אנשים יעדיפו ללכת אליך מאשר למטפל אחר, רק בגלל שאתה בעברך רופא מערבי- ועוד כירורג! כל בוגרי פולניה למיניהם רואים בך את התגלמות השלמות! 🙂

    נחזור לדיון הרציני:
    מקומך אינו נמצא בסיכון. בניגוד למעמד של מטפלים רבים אחרים שהם פחות ותיקים ממך, פחות ידועים ממך. סביר להניח שענייני החוק לא ישפיעו כהוא זה על הפעילות שלך- אבל זה לא המצב של הרבה מאוד מטפלים אחרים- ולדעתי חובה עליהם להיות מעורבים ומודעים למה שקורה סביבם.
    אני מדברת עליך כי אתה העלת את זה, אבל יש עוד הרבה שמות שאנחנו יכולים לציין שנהנים מאותו מעמד.
    אני חושבת שאתה יכול להרשות לעצמך לזרוק את ההזמנות הללו, אבל אחרים ממש לא.

    אני גם חושבת שאתה בזמנך היית פעיל במה שהיום נקרא האגודה, תרמת מזמנך כדי לקדם את התחום, ואני מאמינה שבדרך כזו או אחרת אתה עדיין מקדם אותה (אפילו באמצעות הבלוג שלך).
    עכשיו הגיע זמנם של אחרים, גם שלי, וזה חלק ממה שאני עושה בסינית.

    אני מסכימה איתך, מבחן התוצאה הוא הרבה יותר חשוב מכל מחקר או כל דיון שהוא.
    לכן אני גם כבר לא טורחת לנסות להסביר מה זה רפואה סינית, אלא מפנה לטיפול. הדרך היחידה להבין מה זה באמת זה לחוות את זה- לחוות את הדיקור, את הצמחים, את השינוי, ולראות איך זה משפיע על חייך. אחר כך אפשר להתחיל לדבר על צ'י, יין יאנג ושאר החברים.

    תודה,
    מערכת סינית- יעל

  31. אז מספר נקודות:
    לצערי אני יודעת על מה אני מדברת. יכול להיות שבעבר הקורסים לרופאים היו קצת יותר טובים, אבל מהאנשים שאני פגשתי ועוד קצת מידע שיש לי- לא התרשמתי בכלל שמדובר על רמה גבוהה, על הבנה של פילוסופיה.

    אני חושבת שכל מי שהשתתף בדיון הזה דווקא לא מרגיש נחות מהרפואה המערבית או כל רופא אחר.
    אבל אדבר רק בשם עצמי- נחותה אני בטח לא מרגישה. היום אני לא מטפלת, אבל כאשר טיפלתי, הרגשתי שאני יודעת מה אני עושה, הרגשתי שאני יודעת מה קורה- נחיתות זו מילה שמעולם לא חשבתי עליה בהקשר לרפואה סינית.
    אתה לא יכול להכחיש שהעוסקים ברפואה המערבית לוקים בפטרוניות קשה, ולא ברור אם זה מגיע מחרדה כלשהי למעמדם, לכיסם, לשניהם ביחד או פשוט מפחד מהלא ברור והבלתי ניתן להוכחה מדעית.
    ברור שלא כולם- אני עושה הכללה גסה, אבל זה בעיקר לצורך הדיון.

    הרשומה הזו לא באה כדי להתנגח באגודה. היא באה כדי לנסות להבין מה זה בדיוק הכנס הזה, למי הוא הטוב, וכן, נשאלת השאלה- למה נציגי הרפואה הסינית לא שם. גם נציגי הרפואה המשלימה בכלל- להלן הלשכה- לא נכחו שם, אבל לפחות אופיר סלע הגיב כאן, מה שאני לא יכולה להגיד על אף אחד מחברי הוועד.
    חבל מאוד.

    נראה שבטנך מלאה מרוב עיסוק רב שנים בנושא.

    תודה,
    מערכת סינית- יעל

  32. אה- פה אתה פותח דיון שאני כבר מזמן דיברתי עליו, גם בסינית וגם מול רני אייל, דן ליבון ושאר חברי הוועד.
    את השתלשלות הדברים אתה יכול למצוא בקישור המצורף: http://www.sinit.co.il/review.aspx?id=50
    התייחסות לדברים שהעלת נמצאת בסעיף מספר 2: אתיקה (בכתבה עצמה).

    תודה,
    מערכת סינית- יעל

  33. הייתי רוצה להעיר 3 הערות לתגובתו של ראובן ברק:

    אתה כותב לגבי הקורסים לרופאים ש: "בוגר קורס כזה טוב לא פחות מבוגר מכללה מהקיימות בארץ" – ואני מאמין לך, ולפיכך נשאלת השאלה – אם אפשר להכשיר מטפל בדיקור בתוך מס' חודשים ובצורה טובה, אז מה בדיוק עשינו 4 שנים במכללה? (תשובה אפשרית – שילמנו המון כסף…). אני יודע שהרבה מטפלים לא יסכימו איתי אבל לדעתי אפשר להחמיר בסלקציה למכללות ולקצר את ההכשרה באופן משמעותי (שנה וחצי?).

    הערה שנייה לגבי כך שמטפלים רוצים לקבל יחס כמו זה שרופאים מקבלים.
    אני חושב שהרצון הזה הוא בעוכרינו. אני באופן אישי לא חושב שאנחנו צריכים לדרוש יחס כזה – וכמו שכתבת, כבוד לא דורשים אלא מקבלים. הכבוד שאנחנו צריכים לקבל לא צריך לבוא מהממסד הרפואי אלא מהמטופלים שלנו. הם ורק הם מעניינים אותי באמת.

    אנחנו כל הזמן רוצים להתשלב בממסד הרפואי – אבל אני דווקא מתבונן בזה בדאגה, וחושש שאם הממסד הרפואי יאמץ אותנו אל חיקו באמת, אז אני צופה סכנות לא מעטות – החל מהדרישה לטפל בצורה מסויימת דרך כך שכולנו נהיה מחוייבים לעשות דוקטוראט או שרף הכניסה יהיה 7 שנות רפואה רגילה, ועד לכך שיחליטו מה ראוי ומה לא ראוי ללמד.

    והערה אחרונה – האם יש סיכוי שנדע אי פעם מי שם רגליים למהלך של חוק הדיקור ומדוע??

  34. שלום רואי, יעל אומרת שרמת הקורסים לרופאים היום היא לא כמו שהייתה כשאני הכרתי אותם, לא יכול להתווכח איתה אני כבר שנים לא בעסק. אבל זכור שרופאים שמגיעים ללמוד רפואה סינית מגיעים כשיש מאחוריהם לא מעט שנות טיפול, ידע בפתולוגיה, וחינוך לחשיבה קלינית, אבחון, ניתוח מקרים, אבחנה מבדלת וכו', ולכן מבחינתם זה רק ללמוד עוד גישה טיפולית, ועל כן השנתיים או השלוש מספיקות, בניגוד לבוגר מככלה שמגיע בד"כ אחרי טיול בהודו, וצעיר ממקבילו הרופא ב-10 שנים לפחות. לעניין מה עשיתם ועל מה שילמתם- אנימציע שתבדוק תוכניות לימודים ב-PACIFIC COLLEGE למשל ותקבל את התשובה לשאלתך. לעניין היחס "כמו לרופאים" וחיבוק הדוב של הממסד הרפואי- אני מסכים אתך, ותמיד טענתי שעלינו להתרחק מהדבר ולא לבקש להיות מטומצים על ידי אימא חורגת שכל כך לא אוהבת אותנו, זה רק בעוכרנו, להערתך שהכבוד הוא מהמטופלים- כיוונת לדבריי. לשאלה האחרונה= אני לא רוצה לפתוח כרגע את תיבת הפנדורה הזאת, כי היא בלתי ניתנת לסגירה, רק ארמוז בשאלות, ולא בתשובות (האמן לי שאני יודע אותן): מי התעקש על כך שהאיגוד יצטרף לארגון העל שהיה אז תחת שליטתו של יאיר שמר? מה היו הכוונות שמאחורי הדבר?, מי הרוויח מזה ומי הפסיד (רמז-אנחנו)? למה נעצר חוק האקופונקטורה אחרי שעבר בקריאה ראשונה בכנסת בימי כהונתו של ייצור בשם דני נווה כשר בריאות, מי הייתה אז יועצתו לענייני רפואה משלימה, מה היה הקשר האישי שלה עם השר ואשת השר ואיזה מיכללה נוהלה על ידה? על כל זה ודברים נוספים בפרק הבא של BUBBLES- IF YOU SWALLOW THEM YOU'LL SINK

  35. ראובן- בהערתך לרואי אתה כותב על הניסיון שיש לרופא שמגיע ללמוד רפואה סינית.
    אז מה אם יש לו את כל הדברים הללו? זה עדיין לא פוטר אותו מללמוד פילוסופיה סינית שעליה בנויה הרפואה הסינית, זו הרי חשיבה אחרת לגמרי, ואני לא צריכה לספר לך על זה.
    גם רופאים המעוניינים להיות פסיכיאטרים ופסיכולוגים צריכים להתחיל מההתחלה.
    אז למה לא כך במקרה של רפואה סינית?

    מדובר על קורס רזה מאוד, שמלמד דיקור, לא מלמד רפואה סינית.
    אז אם ככה, בואו נעמיד דברים על דיוקם- אם רופא למד דיקור, הוא יודע דיקור, ולא רפואה סינית.
    כלומר, הוא למד עוד טכניקה שמדברת על להכניס את מחט X לנקודה Y במצב Z.
    אני בטוחה שתסכים איתי שזה רחוק מלהיות מטפל ברפואה סינית.

    אגב, ציינת את ניר עמיר באחת התגובות שלך כרופא שלמד רפואה סינית, אם אני לא טועה הוא למד רפואה סינית 4 שנים ואז למד רפואה מערבית. אפשר לבדוק את זה, אם נרצה. 🙂

    מערכת סינית- יעל

  36. יעל, במשך שנים לא מעטות למדתי ולימדתי רפואה סינית לרופאים, רמת הפילוסופיה הנלמדת הייתה גבוהה ביותר, אני הייתי שם, אני לא יודע על סמך מה את מחווה דעה נחרצת כל כך, אם היית נוכחת בקורסים שכאלה ואת יודעת אחרת אצטער לשמוע, אל תתבלבלי עם מה שנקרא MEDICAL ACUPUNCTURE הנלמדת בקורסים של אגודת הרופאים, לא על זה אני מדבר, אלא על הקורסים שהיו בזמנו בבר-אילן, בתמורות, באוניברסיטה העברית (בניהולי ושל דוגי פרלה) והים בברושים, המרוכז בידי טוביה סקוט, שמהכירי אותם רמתם גבוהה. בקשר לניר-הוא הלך ללמוד רפואה לאחר שהיה מטפל וותיק ברפואה סינית, והצעתי שתשאלו אותו למה עשה זאת. שבת שלום

כתיבת תגובה
Related Posts