5 רעיונות למכללות ברפואה סינית בנושא בוגרים

כחודשיים וחצי נשארו עד סוף סמסטר ב' (כולל מבחנים), ואז יצטרפו לשורותינו בוגרים טריים, מלאי תקוות לקליניקה משגשגת ופורחת.
אלו מאיתנו שכבר צברו מספר שנים מחוץ למכללה, יודעים לספר שהמציאות אינה מלווה במטופלים המאיימים לשבור את דלת הקליניקה שלנו, ושהחיים לא ממש קלים אחרי 4 שנים, בעיקר ברמה מקצועית.
הדרך לשפע תסכולים ופרישה מוקדמת הינה קלה- קלה מדי אם תשאלו אותי- והמכללות מתקשות לתת מענה, הן במהלך הלימודים והן אחריהם.

אחת המטרות שלנו באתר סינית- מרכז בוגרים ברפואה סינית היא להוות בסיס מידע עבור אלו המעוניינים להמשיך בדרכם המקצועית ברפואה סינית ולהשקיע בה.
אך לדעתי, לא מספיק להיכנס לפעולה בתום 4 שנים או הרבה אחרי, חשוב גם לדבר על הדברים הללו במהלך הלימודים, וכן, נראה לנו שגם שנה א' זה זמן מתאים להתחיל לדבר על העתיד- אפשרויות העסקה, בניית קליניקה, לימודי המשך וכיו"ב.
למה לא עושים זאת?
אני לא יודעת לתת את התשובה לעניין, אך ברור לי שהעניין הזה צריך להשתנות, גם לאור השינויים שעתידים לקרות במסגרת חוק דיקור, מבחן הסמכה ואקדמיזציה, אך בעיקר כדי לטפח בוגרים מקצועיים שיהוו קהילה מקצועית מכובדת בישראל.
אתם יכולים לצחוק עליי ולהגיד "you had a dream", אבל אני רצינית לחלוטין.
יש לי 5 רעיונות למכללות לרפואה סינית, לתחילת התהליך, שיוכלו לעזור לחזון הזה להפוך למציאות:

1. לא לעבוד בחינם– דבר ידוע הוא שהמבקשים להיות אסיסטנטים צריכים לעבוד בהתנדבות במשך שנה אחת ורק לאחריה מתחילים לקבל שכר. הבעיה מתחילה כאשר מכללות שונות מתחילות להתנות את האסיסטנטיות ביותר משנה אחת עבודה ללא תשלום, והאסיסטנטיות כוללת בדיקת עבודות, נוכחות בכל השיעורים, הישארות עם סטודנטים גם לאחר תום השיעור, נוכחות בתרגולים ועוד. הדבר מהווה סוג של גושפנקא שבתחילת הדרך צריך לעבוד בחינם. שנה ראשונה זה סביר, אבל לא יותר מזה. מכללות יקרות- עניין זה עלול להשליך על כל התנהלות עתידית של בוגרים בעולם המקצועי. למדו את הבוגרים שלכם שעבודה ברפואה סינית נותנת תמורה כלכלית. חזרות על החומר זה יופי, אבל זה לא במקום תשלום. לפחות שכר מינימום- זה רק הוגן.

2. שיעורי מנהל עסקים– מעטים הם הבוגרים שיוצאים ממכללה עם ההבנה שכשהם מתחילים קליניקה, הם מתחילים עסק עצמאי לכל דבר. וככזה, יש מספר דברים שצריך לעשות כמו לפתוח תיק במע"מ, תיק במס הכנסה, להתייעץ עם רו"ח ועוד ועוד. בדיוק על העניין הזה עלתה בסינית הכתבה "תקציר המדריך לבוגר שיעיז", שנותן את הנקודות הראשונות שיש לשים לב אליהן בכל הקשור לפתיחת עסק עצמאי. אך צריך לדעת, כל עסק מצריך תוכנית עסקית- מפורטת עד כמה שניתן, וכמובן- כדאי גם לחשוב על שיווק בצורה מקצועית, שקולה, נכונה, עם מטרות ברורות, פניה נכונה לקהל יעד… מכללות יקרות- אתן אלו שצריכות לדבר איתנו, הבוגרים שלכן, על הדברים הללו. אתם הרי יודעים בדיוק על מה מדובר- אתם בעצמכם מטפלים שעמדו פעם בדיוק באותו מקום, מול אותן שאלות. אם לא אתם אז מי?

3. המשך לימודים– בוגרים חייבים להבין שהמשך הלימודים הוא אינו בגדר המלצה או מותרות אלא בגדר חובה. לא משנה באיזו מכללה הם בוחרים, הם צריכים להבין שהמשך ההתמקצעות היא חלק מכל קריירה מקצועית. ואת זה צריך להטמיע בתוכנית הלימודים בכל שנה מארבע שנות הלימוד, ובכל שיעור. הרי החלוקה ל- TCM, Stems and Branches היא סתמית, מדובר על רפואה סינית אחת, ולכן צריך להכיר את כולה ולהמשיך ללמוד אותה, לא הכל נכנס במסגרת של 4 שנים. מכללות יקרות- יש מביניכן אלו שאינן מכירות בבוגרים מלפני 6 שנים ומעלה, ובכך מקשות על תשלום שכר לימוד שהוא גם כך גבוה. תמחרו קורסים שאנחנו יכולים לעמוד בתשלומם, תתנו הנחות איפה שאתם יכולים- בעיקר לבוגרים שלכם, ולאורך מסלול של ארבע שנים הדגישו את החשיבות של המשך לימודים. לא רק למען הכיס שלכם אלא עבור הבוגרים המקצועיים שלכם. בסופו של דבר, הם נציגי המכירות הטובים ביותר שיהיו לכם אי פעם.

4. האגודה לריפוי סיני מסורתי– אוי, האגודה. לא להאמין כמה יח"צנות לא טובה יש לאגודה לרפואה סינית בארץ, ובתוך קהילת הרפואה הסינית עצמה! כל השמועות, התככים, הבעיות, חוסר היענות בהרשמה- לרוב המכריע של הבעיות האלו יש שורש אחד- חוסר מידע משווע. ואם יש מידע הוא מוטעה, ובהיעדר מידע אמיתי ונכון- התוצאה צפויה וברורה. נכון, לאגודה יש פה הרבה מה לתקן והרבה מה לעשות. אבל המכללות יכולות לעזור לעניין על ידי העברת מידע באופן שוטף עד כמה שניתן מהאגודה- כל המכללות נמצאות בקשר שוטף עם האגודה, ובעיניי מחובתן לקדם את האגודה כגוף המייצג את קהילת הרפואה הסינית בארץ בעיקר לאור העובדה שאין עוד גוף המייצג את קהילת הרפואה הסינית בארץ. צריך להסביר את הקורה באגודה משנה א', לעודד הרשמה, להסביר למה זה טוב, מה זה נותן, לאן זה לוקח, מה זה יכול לתת לסטודנטים, מה זה יכול לתת לאסיסטנטים (רמז- סעיף מספר 1)… צריך להסדיר את התחום הזה בראש ובראשונה בשביל עצמנו, לא בשביל עולם הרפואה המערבית ולא בשביל תהילת עולם עבור חברי הועד. מכללות יקרות- עזרו לקדם את ענייני האגודה עבור הבוגרים שלכם.

5. מסלולי התקדמות אפשריים– ברפואה הסינית, אין מסלולי התקדמות אפשריים שאנחנו יודעים שאם נבחר אחד, נגיע למטרה שהצבנו לפנינו. אין מסלולים ברורים, כל אחד טווה את המסלול שלו ומחזיק אצבעות שזה באמת יוביל אותו למטרה הנכספת. לפחות בחלק מהדרך המקצועית, מכללות יכולות לעזור- בכל הקשור לתפקידי הוראה. כאן תעזור הגדרה מאוד ברורה של הדברים, למשל- שנה ראשונה של אסיסטנטיות בחינם, החל משנה שניה תשלום מסוים וידוע מראש, שעולה בשנה השלישית- יחד עם טווח האחריות של האסיסטנט ובשנה רביעית כבר אפשר להתנסות יותר בשיעורים פרונטלים כדי לצבור ניסיון וכבר בשנה החמישית מתייצב מורה לתפארת המכללה. מכללות יקרות- כולם מרוויחים- הבוגר, הסטודנטים ואתם.

האם אנשי המכללות קוראים בסינית? אולי כן ואולי לא. במידה וכן, אני מקווה שהם יקחו את הרעיונות המוצעים כפי שהם- רעיונות המוצעים לשם מתן עזרה לבוגרים ברפואה סינית, ואלו הם רק חמישה רעיונות ראשונים והם בבחינת טיפה בים, יש עוד דברים שחשוב ליישם.
בכל מקרה, אנחנו בסינית ממשיכים ונמשיך לתת מענה לדברים אלה ועוד בכל הדרכים העומדות לרשותנו, ונשמח להמשיך לייעץ לכם הבוגרים, והבוגרים-לעתיד בכל אשר נוכל. אתם מוזמנים גם ליצור איתנו קשר ישיר במייל: info@sinit.co.il.

האם יש לכם עוד רעיונות? ומה אתם חושבים על הרעיונות האלה? מה אתם כסטודנטים, כבוגרים (ואולי כמתעניינים בלימודים) הייתם רוצים לראות קורה במסגרת המכללה שלכם?
רשמו לנו, נשמח לקרוא ולהגיב חזרה.

חג פסח שמח מאוד לכולם!

Total
0
Shares
3 comments
  1. אדמין תודה רבה על המאמר.

    כותרת הפסקה הראשונה לא מדויקת אך מודגשת וזה מגדיל האכזבה.
    הכותב/ת מציין לא לעבוד בחינם אך מדייק לאחר מכן,
    לא לעבוד בחינם בשנה השניה דיקא.
    יש רופאים בסין שגובים כסף רק במידה והטיפול מצליח.
    גישה מוסרית זו, באה בשם אידיאל ערכי.
    מה ערך או אידיאל חבוי בעבודה בחינם בשנה ראשונה ?
    זהו ביטול עצמי לא ראוי, ונגזר לרוב ב"זכותן" של המכללות היקרות תרתי משמע.
    עובד חינם, על בסיס יומיומי, "שובר כלים" ולרוב עבודתו שווה חינם.
    אל תעבדו חינם !

  2. היי,

    תודה על תגובתך.

    ראשית, חשוב לציין שהכותבת היא אני. 🙂
    דבר שני שאציין הוא שאין סיבה להתאכזב. אם תשים לב, לא מדובר על עבודה חינם בתחום הרפואה הסינית בכלל, אלא על עבודה חינם כאסיסטנטים. אין ספק שזה יכול להקיש ולהמשיך לעבודות נוספות כגון טיפול וכיו"ב, אבל הסעיף הספציפי אליו אתה מתייחס מדבר על אסיסטנטיות.

    כפי שודאי תשים לב בקריאה שניה, רשום שזה עוד איכשהו בסדר לעבוד חינם בשנה הראשונה, כאשר מדובר על אסיסטנטיות של בוגרים חסרי ניסיון בהוראה. נניח שזה עוד איכשהו מניח את הדעת (אבל לא באמת).
    שנה שניה ואילך- אין שום סיבה שלא לקבל תשלום עבור העבודה.
    אין ספק שבעולם מתוקן צריך לקבל כסף גם על השנה הראשונה, אבל מאחר ואנחנו לא חיים בעולם מתוקן, אפשר לראות שגם בתחומים אחרים (מישהו סיפר לי על פסיכולוגיה למשל), שנה ראשונה של תרגול היא חינם, שלא לדבר על שנים מתקדמות. וזה בעולם האקדמיה.

    שנה אזרחית טובה,
    יעל- מערכת סינית

כתיבת תגובה
Related Posts