רפואה סינית בלבד

ראיתי את הכתבה הזו באתר הידען לפני כשבועיים, בה מספרים על ביקור של פרופסור אדזארד ארנסט וד"ר סיימון סינג בארץ.
במסגרת הביקור שלהם, התארחו השניים בקמפוס ברושים, ונפגשו עם סטודנטים ומורים מתחומים שונים של הרפואה המשלימה.
מי שלא זוכר, השניים כתבו את הספר "ריפוי או פיתוי?", שגם גרר 2 תגובות כאן בסינית- האחת של גדעון רון והשניה של ניר פלורנטין.
מפגש שכזה, בין שניים ששללו את הלגיטיציה של מכלול השיטות תחת ההגדרה הרחבה של "רפואה משלימה", לבין אנשים מהתחום- מורים וסטודנטים, הינו מפגש שהיה מעניין אותי להיות בו. גם אתם?

לצערי, לא הוזמנתי למפגש הזה.
עכשיו אני חושבת שחבל שהמפגש לא נעשה בפורום רחב יותר, שאיפשר לקשת רחבה יותר של מטפלים וסטודנטים לעמוד מול מחברי הספר, שהוא סוג של שלילת המקצוע והלגיטימציה של כולנו.
למה לא ראו לנכון להזמין נציגים רשמיים של האגודות המקצועיות השונות?  עלתה בי תחושה מוזרה לשמוע על האירוח הזה באמצעות כתבה באתר הידען ולא על ידי הקולגות בקהילה שלי.

הדיון הציבורי סביב הספר הזה לא עושה טוב לרפואה הסינית.
אני מאלה שחושבים שטוב יהיה לרפואה הסינית לעמוד בפני עצמה, ולא להיות מסונפת למטריה הלא ברורה הזו של "רפואה משלימה".
אגב, אני חושבת שזה נכון לשתף פעולה עם הקהילות השונות, אבל נכון יהיה לכל שיטה לעמוד בפני עצמה על מנת שלא לבלבל בין השיטות. הומיאופתיה היא הומיאופתיה, רייקי זה רייקי, שיטת אלכסנדר זה שיטת אלכסנדר, ורפואה סינית היא רפואה סינית.
אין קשר בין השיטות הללו, ונסיון לעמוד על קשר מבלבל את כולם.
הנה לנו דוגמא חיה לכך, כאשר אנחנו מסתכלים על הספר המוזר הזה, שזכה להצלחה וגרם לנו לבעיה:
דיקור וצמחי מרפא סיניים מוכחים שוב ושוב כיעילים, ברמה מחקרית. המחקרים נזרקים מהחלון מסיבות שונות ומגוונות, ואנחנו זוכים לחוסר אישור הכותבים בהיותנו חלק מהמטריה הזו, של רפואה משלימה. מה יוצא מזה?
שמי שקורא את הספר, חושב שעכשיו יש לו גושפנקא גם מאנשי רפואה "אלטרנטיבית", כי מה- פרופ' ארנסט הוא הומיאופת, ואם הוא אומר שזה לא עובד, הוא הרי בטח יודע, לא? יופי. רפואה סינית באמת לא עובדת- פרופ" להומיאופתיה אמר, הוא בטח יודע, כי הוא מהתחום.
אנחנו, אנשי הקהילות המקצועיות השונות, יודעים שלא כך הדבר, אבל זה לא עוזר לנו. הקהל הרחב רואה את הדברים אחרת. וזו בעיה שאנחנו צריכים לתת עליה את הדעת.
אנחנו בבעיה כאשר לא רוצים להגיע למטפל סיני בגלל כל ה"ניו אייג'" וה"שאנטי באנטי", ובגלל סיפור על "מטפל הוליסטי" שסרח ואנס מטופלת (מה ההגדרה המדויקת של "מטפל הוליסטי", מישהו יודע?).
רפואה סינית זה לא ניו אייג', זה לא שאנטי באנטי וזה לא חבורה של מטפלים הוליסטים.
ההגדרות הכוללניות האלו עושות לנו עוול ונזק- ברמה פרטית בקליניקה וברמה כללית כקבוצהף כקהילה מקצועית.

אם הייתי מוזמנת למפגש הזה,  הייתי שמחה לשאול את פרופ' ארנסט וד"ר סינג אם הם ראו לנכון לעשות עבודת מחקר רצינית ומקיפה רק על רפואה סינית-על דיקור, צמחים, טווינא וצ'י קונג (או על נושא אחד בלבד). האם חשבו על לחקור בצורה רצינית ואובייקטיבית, תוך היעזרות באנשי מקצוע, את תחום הרפואה הסינית, ולשאול שאלות קונקרטיות שיעזרו לציבור ולא רק להפיכת הספר לרב מכר?

משום מה, ישנם אנשים מתחום הרפואה המערבית שמקדישים ממרצם ומזמנם לבוז לרפואה המשלימה באשר היא, להוריד מקרנה, ולהאדיר את הרפואה המערבית על חשבונה של הרפואה המשלימה.
אני מאוד רוצה להימנע ממחשבות על קונספירציות תאגידים, איום על בלעדיות וכו' וכו'- אבל זה מתחיל להיות קשה לעשות כן.
מאידך, עקב היות הדיקור חלק ממערכי קופות החולים והופעת הדיקור בצורה נרחבת יותר בבתי חולים שונים, אפשר לראות שלא כולם מתחום הרפואה המערבית הם ארנסט וסינג, שחושבים שהדיקור הוא בזבוז זמן ולא יותר מפלסבו.
נכון יהיה למנף את זה לתחומי הרפואה הסינית הנותרים, ולהתחיל ללמד את הציבור, שרפואה סינית על שלוחותיה שאוזכרו לעיל- אחת היא.

* תמונה: IVAN VICENCIO

Total
0
Shares
16 comments
  1. היי.
    אני חושב שסתם עושים מהספר הזה עניין. תמיד יהיו אנשים ספקנים ומרובעים וזכותם להיות כאלו. לא צריך להתרגש מזה. ההוכחה שדיקור עובד זה המטופלים שלי ושלך ושל כולנו. כאשר התחלתי לעבוד ברפואה סינית במרכז קהילתי בשדרות לפני כשנה, היה לפני מטפל בשיטה אחרת והוא סיים עם שני מטופלים קבועים. כיום כל רשימת התורים שלי מליאה לשבועיים הקרובים , ויש לי עוד רשימת המתנה. אנחנו כמו "מוצר צריכה" : אם אנחנו מייצרים מוצר טוב ואיכותי ומשווקים אותו בצורה טובה ואיכותית , אין לנו מה לדאוג ממשמיצים למינהם. על זה נאמר הכלבים נובחים והשיירה עוברת.
    אני אישית חושב שאנחנו כן צריכים להיכלל בכלל הרפואה המשלימה , ולו מהסיבה שצריך שיהיה גוף אחד בארץ שמסדיר את הנושא לטובת הציבור. אולי נכון שכל שיטה תקים לה אגודה , אבל בסופו של דבר צריך גוף אחד שיפקח על הכל , כדי שלציבור ולמחוקק תהיה כתובת אחת לפנות אליה ולא עשרות כתובות ובלגנים.

  2. היי.
    קראתי מעט מהספר ושמעתי ראיון איתם בפורום ויינט לא מזמן בתכלס הם טוענים שמישהו שדווקא רצה להוכיח שהרפואה המשלימה עובדת שכר את השירותים שלהם,לא יודע אם זה נכון או לא מה גם שהיום כל אחד יכול לכתוב איזה ספר ולטעון שטענות כאלה ואחרות זה לא ממש בעיה מה שבעיה זה מי שמייחצן ונותן במה לעובדות שהן לא באמת עובדות, כמו בזמנו אברי גלעד בתוכניתו תקף את הרפואה המשלימה ואת הדיקור שהוא מסוכן ביותר וגם חילק חינם את הספר הזה לכל יושבי הקהל,גם הזמונו איזה המאופט לתוכנית בוקר והוא היה צריך לייצג את כל התחומים כמובן לא בהצלחה רבה כי הביאו רופא כריש שפשוט קרע אותו, אז למי יש אג'נדה? באמת לא ברור חברות התרופות אולי או אולי הרפואים שלהם לא חסר אגו כמובן שלא כולם כי יש רבים שכן בעד התחום,הספר לא באמת רציני הבעיה שלנו ואני מתייחס לרפואה הסינית כרגע היא מה שאנחנו מדברים כאן הרבה וזה היחצנות שלנו אין אחדות אין גוף אחד שבאמת מייצג ומאחד אותנו, אנחנו עושים הרבה טיפולים ומנסים אבל לא עושים מספיק לעורר הדים בקרב הציבור הישראלי וזה חבל אני התחלתי לתת הרצאות ברפואה הסינית כיום בישראל על המחקרים ומה זה בכלל רפואה סינית,אני מקווה שהאגודה תבין שהיא חייבת לגייס אליה את כל המטפלים ולעשות כמה שיותר פעולות כדי לעודד את התחום שלנו בארץ. ואגב לא הזמינו איגודים מקצועיים ואנשים שונים פשוט ומכוון שכנראה לא רצו לענות על השאלות הקשות כי לא באמת יש להם תשובות.

  3. לי באופן אישי לא ברור למה קמפוס ברושים נתן להם במה? הייתי יכול להבין אם הם היו מתארחים בפאנל מדעי (אתר הידען באמת קורא לעצמו "אתר המדע המוביל בישראל"). אבל קמפוס שמלמד רפואה משלימה? נו באמת…

  4. יוסף,

    אני ממש לא מסכימה שצריך להיות גוף אחד שיפקח על כולם.
    שיטות שונות מצריכות חשיבה שונה. שוב, הומיאופתיה ורפואה סינית זה קלאסי לעניין זה- אין שום קשר ביניהן, ולא צריך להיות פיקוח משותף עליהן.
    אני יכולה למנות לך עוד הרבה מאוד שיטות שאינן קשורות לרפואה סינית.

    כל אחד ושיטתו ופיקוחו הוא- לפחות כך בעיניי.

  5. אורי,

    אני חושבת שסיפור האגודה הוא סיפור בעייתי מאוד, שהשותפים לו הם הוועדים השונים וגם הקהילה.
    וכן, אתה צודק, יש הרבה אנשים שמקדמים את האג'נדה שלהם
    שוב ושוב.

  6. רן,

    אני חושבת שזה דווקא לא רע להזמין מישהו שמשמיץ אותך כדי שיתעמת איתך פייס-טו-פייס.
    ככה יש אנשים שיכולים לענות להם לכל טענותיהם.
    בכנס מדעי אין מישהו שיבוא ויתן להן קונטרה.

  7. אני בספק אם מישהו נתן להם קונטרה. ובכלל, אין פה בסיס לדו קיום. הם באו לכסח. זאת פחות או יותר האג'נדה שלהם. אני יודע שבארה"ב הם נתבעו ע"י אגודת הכירופרקטים. לא יודע מה נגמר עם זה.

  8. ובכל זאת – גם רפואה סינית וגם הומאופתיה הן לא רפואה קונבנציונלית. וזה מכניס אותנו מתחת המטריה של רפואה משלימה.
    לגבי מחקרים – בדיוק אתמול התפרסם במוסף "זמנים בריאים" של ידיעות , סיקור על מחקר ענק שנערך בגרמניה על 1500 מטופלים , אצל חלקם בוצע דיקור על ידי מדקרים , ואצל חלקם בוצע דיקור על ידי פיזיותרפיסטים שאינם מבינים כלום ברפואה סינית. נמצא כי לא היה שום הבדל באחוזי ההצלחה. ההבדל היחיד היה שאצל מטפלים כריזמטיים ובטוחים בעצמם היו אחוזי הצלחה גבוהים יותר. המשמעות היא שמיקומי הנקודות ושאר התיאוריות הן פלצבו בלבד. (בדיוק כפי שהומאופתיה היא פלצבו).
    זה מחזק את מה שאני אומר כל הזמן (ומשום מה נמחק מהתגובה שכתבתי כאן) שאם רוצים דיקור יעיל צריך ללמוד להרגיש את מה שהסינים הרגישו. אם מטפלים לא מרגישים את מה שהסינים דיברו עליו – מרידיאנים וכו' , גם הטיפול הרבה הרבה פחות יעיל , וגם המטפלים פחות מאמינים בשיטה שלהם. אם הרבה מטפלים אפילו לא מאמינים שקיימים מרידיאנים , כיצד הם ישכנעו אנשי מדע בקיומם ? לעומת זאת כאשר מרגישים נקודה ומרידיאן בצורה ברורה , כאשר מרגישים בבירור את השינויים שהמחט עושה בנקודה , כבר לא מתרגשים מספרים כאלו.

  9. אני חושב שאין כאן שחור ולבן, זה לא או שאנחנו חלק המרפואה המשלימה או שבכלל לא. אני מניח שגם במקרה זה תלוי במי שואל ואיך כל אחד ממתג את הרפואה המשלימה.
    בכל אופן, כששואלים אותי באופן אישי במה אני עוסק אני עונה שאני מטפל בשיאצו, דיקור סיני וצמחי מרפא. ואין לי בעייה אם יקראו לזה רפואה משלימה או רפואה הוליסטית, אני יודע מה אני עושה, ואני יודע שזה עוזר למטופלים שלי! ולכל מי שחושב אחרת … שיהיה לו לבריאות.
    ובתגובוה למה שנאמר כאן לפניי: אני לא חושב שצריך אירגון גג שיפקח על כל הרפואה המשלימה. כולנו ראינו מה חשבו "ועדת המומחים" של המל"ג (לפני שנה בערך אם זכרוני אינו מטעה בי) במקרה הזה נגרם לר"ס נזק. ובהחלט חושב שיש מקום לקדם ולחזק אגודה שתיצג את מטפלי הרפואה הסינית.
    ולגבי ה"מושכים בחוטים" שמתרתם לא עולה בקנה אחד אם שלנו – בוודאי שיש כאלה ויש להם גם אגו גם אג'נדה גם השפעה וגם הרבה אבל הרבה מאוד כסף!! הם כאן והם לא זזים לשום מקום. אבל גם אנחנו כאן וגם אנחנו נשארים.
    אז שיתמודדו!

  10. היי יעל. כאשר בא מולנו משהו שמעוניין לפסול אותנו, הרי זה כדי שנצמח, ולכן עדיין חובת ההוכחה היא עלינו, והיא מתבטאת בעבודה יומיומית. כל יום וההצלחה שלו. ההוכחה היא בעובדות שבשטח. אני מצטרפת לפעמים להרצאות שמובאות לרופאים בקופח שבא אני עובדת. ההרצאות הן מטעמן של חברות התרופות וכדי שהרופאים והרוקחים יקשיבו, הן גם מלוות בארוחה טעימה, ורואה בשטח את לחצן של חברות התרופות ואת דרכי השיווק וברור שהכל נובע מפחדים, וכך גם הספר המדובר. נכון שבהתחלה, כשנתקלים בכזה ספר, זה מחליש, אבל זה יכול גם לחזק, כאשר רואים שבסך הכל השפעתו מינורית, המטופלים ממשיכים לבוא.

  11. היי יעל,

    הרבה זמן לא כתבתי, כי אני מאוד עסוק בלטפל בדיקור וללמד טאי צ'י שזה מבחינתי החשוב. וראשית ברכות על זכייתך בפרס אשר פורסמה בדה מרקר. קראתי את הספר ריפוי או פיתוי מזמן כי צפיתי שהוא יעורר אכן הרבה רעש וגם הגבתי בזמנו על הספר ולא אחזור על זה שוב.
    אני שותף לדעתך שחיבוק הדוב של הרפואה המשלימה אותנו ואנחנו אותה לא תורם ואולי מזיק לרפואה הסינית.
    אני חוזר ואומר שההתחנפות שלנו בפני "הממסד" של הרפואה המערבית והרצון שלנו "להוכיח" להם שגם אנחנו שווים במבחן התוצאה לא תרם לנו כלום.
    בתור אחד שמכיר היטב את המחלקות לרפואה משלימה בבתי החולים ובקופות החולים השונות, צר לי לאכזב את הכותבים כאן, אך הם לא מציעים דיקור סיני בגלל שהם מאמינים בו, הם מציעים דיקור סיני בגלל שהמטופלים מצביעים ברגליים והם שם בגלל הכסף והרצון לשלוט בכל מחיר בשירותים "רפואיים" לציבור.
    מתי שנפסיק לחפש "אישורים" אצל אחרים ולהזדנב לגופים שלא מסייעים לנו כולל האגודות השונות של הרפואה הסינית שבמבחן התוצאה השיגו אפס ואולי למטה מזה (ומבחן הסמכה זה כלום בריבוע…) ולהיות תלויים רק בעצמנו וביכולות שלנו אולי אז נצליח. והפלטפורמה המצויינת שיצרת היא מקום נהדר להתחיל בזה. תמשיכי במה שאת עושה…

  12. אני חושב שהתשובה הטובה ביותר לספר היא לבוא ולהעלות שאלות… למשל –
    מהי רפואה משלימה? כיצד בחנו אותה? כיצד נערכו המחקרים שבחנו אותה? מי היו המטפלים? איך הם בחרו נקודות? האם "המטפל הסביר" היה בוחר את אותן הנקודות לכל המטופלים שלו? האם ייתכן שקיימות הסחות במחקר שמטעות את התוצאות? האם ניתן לבחון רפואה משלימה בכלים של מחקר דאבל בליינד רנדומייזד קונטרול? האם צורת מחקר זו אמינה בבחינה של רפואה סינית? האם הכל ברפואה המערבית עבר מחקר? האם מבינים הכל ברפואה המערבית (למשל מיגרנה)? האם העובדה שאף אחד לא בדק מחקרית את "בואו נקפוץ ממטוס ללא מצנח" מעידה שעד שלא יוכח אחרת אין סיבה לקפוץ עם מצנח? מהי חשיבות ה"חוויה"? ועוד שאלות לרוב.. ודומני שגם רופא שמתנגד לרפואה הסינית צריך לשלוט כראוי בתשובות לשאלות האלו לפני שהוא כותב ספר המשמיץ ומבטל תורה מסורתית של 4000 שנה. יש חשיבות גם לצניעות בתהליך..
    דבר נוסף, אני ממש לא מסכים אם אמירתו של גיל שהאגודה לרפואה סינית לא השיגה כלום – זו פשוט חוסר הבנה או שליטה בכיצד תהלכים כאלו עובדים.. ובשורה התחתונה – צריך סבלנות, התמדה וחזון.. ולדעתי הדברים זזים מתחת לפני השטח וגם על פניו.. וזזים לכיוון הנכון יותר עבורנו כרגע וזה – "רגולציה עצמית" – כלומר – לא מכירים בנו עדיין – אנחנו ניצור מערך הכרה עצמאי.. אם נתאחד ונהיה גדולים מספיק .. המדינה פשוט תאמץ אותנו ולא תתחבט בכיצד להכיל אותנו (הם הרי לא מבינים בזה)

  13. היי אילן,

    סליחה על העיכוב בתגובה שלי אליך…
    אבל אני חייבת לציין שהשיוך שלנו למטריה כזו או אחרת משליכה עלינו השלכות שאני לא בטוחה שכולנו רוצים להיות מושפעים מהן. אנחנו יכולים לשבת יחד ולראות את כל ההשלכות הללו.
    אני לא רואה את היתרון האחד (או יותר) בזה שרפואה סינית מוגדרת כ"רפואה משלימה".
    מה שאתה חושב ויודע על עצמך זה מעולה, אבל מאחר ואתה מנהל עסק, צריך להיות לך אכפת גם מה אחרים חושבים ויודעים עליך כשהם רואים את שמך ובמה אתה עוסק.
    אכפת מאוד אפילו.

  14. היי רויטל,

    נכון, ההשפעה של הספר לא הרסנית, אבל היא גם לא בדיוק הכי מועילה בעולם.
    יש בה גם מן ההנצחה של הדיון, במקום להתקדם איתו קדימה, עוד צעד או שניים.
    התקיעות הזו כנראה נובעת מאינטרסים כלשהם של המחברים והמפיצים, אבל בסופו של יום, אם מסתכלים מי נפגע מזה יותר- זה אנחנו.

  15. היי גיל,

    תודה לך על המילים החמות.

    אני חושבת שיש גם וגם- לא כל הרופאים הם אנטי רפואה סינית ולא כל מחלקות בתי החולים וקופות החולים חושבות על ש"ח בכיסים ושליטה ברפואה הסינית.
    אין ספק שיש כאלו, אבל יש גם את אלו שלא חושבים כך.

    אני חושבת ששיח המחקרים כן עזר לנו, אבל זה רחוק מלעשות את כל העבודה. אני חושבת שחשוב להמשיך ולטפפח את התקשורת בינינו לבין הרפואה המערבית, אבל בהחלט לא צריך להתחנף, ולא צריך להגיע ממקום "קטן" יותר.
    לא משלימים שום דבר ולא באים במקום שום דבר.
    נמצאים בדיוק במקום שלנו, ומי שרוצה להרגיש מאוים מוזמן, אבל שיזכור שזה אצלו בראש ולא משהו שמגיע מאיתנו.

כתיבת תגובה
Related Posts