ההיבטים הרגשיים של טיפולי פוריות

טיפולי פוריות מנקודת מבט רגשית סינית
טיפולי פוריות

מדינת ישראל היא ללא ספק מעצמת פריון. יותר ויותר זוגות בישראל נעזרים ברפואה פורצת הדרך על מנת להיכנס להיריון. התהליך של טיפולי פוריות לעתים ארוך מאוד ובני-הזוג, והאישה בפרט נדרשים לעבור במהלכו מסכת של בדיקות רפואיות, טיפולים תרופתיים והתערבויות כירורגיות. יתרה מזאת, המסע הרגשי הקשה הופך לעתים למאבק הגדול של חייהם. מאידך, התמיכה בתהליך הנפשי איננה חלק מהפרוטוקול הטיפולי במרפאות הפריון בישראל, ונשים רבות מחפשות תמיכה פיזית ונפשית במסגרת הרפואה הסינית.

במאמר זה בחרנו להתמקד בהיבטים הרגשיים של תהליכי פוריות, לחדד מצבים בהם ישנה חשיבות עליונה להתייחס בטיפול למצב הרגשי ולהציע רעיונות לטיפול. הבחירה להתמקד כאן בנשים נובעת מתוך המפגשים עם נשים רבות בקליניקה, הזדהות וניסיון אישי, ואין בה התעלמות מהצורך בתמיכה גם בגברים בתוך תהליך סבוך זה.

כאשר אנו מלווים אישה בטיפולי פוריות, אנו נאלצים להתאים את האסטרטגיה הטיפולית שלנו לאופי הפרוטוקול המערבי שהיא מקבלת. יש תזמונים מדויקים לטיפולי דיקור, שמטרתם לתמוך בעבודת השחלות ליצירת זקיקים, הוצאת חום וסוגים נוספים של הצ'י הלא תקין (Xie Qi) המצטבר בעקבות התרופות וההורמונים, הבאת צ'י לרחם לעידוד ההשרשה ועוד. לעתים לא נותר לנו זמן להתייחס לעומק למצב הרגשי-נפשי של המטופלת, אם כי חשוב להבינו ולהכיר בהשפעתו הדומיננטית על התוצאה הסופית.

התחושות והרגשות שחווה האישה, עשויים להציף למודעות את הקשיים השונים הקיימים בתהליך ואיתם מתמודד הזוג, במטרה להגיע לסוף מוצלח. אולם כשהמצב הרגשי קשה, הוא עשוי להפוך לפתוגן פנימי אשר תוקע את התהליך כולו במבוי סתום. ניתן לראות את התופעה לעתים בקרב נשים שעוברות ניסיונות רבים של IVF ללא הצלחה, למרות שלא נמצאה בעיה פיזיולוגית כלשהי. במצב זה, עם כל החשיבות של העבודה העקבית על פי הפרוטוקול, יש לעצור ולהתייחס מבחינה טיפולית להיבטים הרגשיים של טיפולי פוריות.

אישה, פוריות ורגשות
(1)"At two times seven years fertility (Tian Gui) arrives"
" "Tian Gui- ווסת או פריון על פי תרגומים שונים, מחזוריות תקינה המאפשרת יצירת החיים החדשים. בגיל 14 הנערה הופכת לאישה.

"At fourteen years old the appropriate stage of development for a girl to become a women… There is enough blood and qi not only to maintain the girl's own life but also to nourish another. So the realization of her authentic, original pattern as a woman is achieved. This is a possible way of looking at the character "tian", that our natural life is already inside us, and needs only to be followed and  accomplished״. (2)

כפי שמסבירה אליזבט רושה, היכולת ללדת ילדים טמונה בכל אישה מרגע הולדתה. אותו ניצוץ החיים מתעורר בגיל הפוריות ומוכן לרקום עור וגידים. זהו מהלך טבעי של החיים. לראיה, הידע העתיק של הכנה לקראת ההיריון והלידה הועבר מאם לבת בכל התרבויות. הילדות הקטנות ספגו את האווירה של חיי השבט, ההיריון, הטיפול בתינוקות, ההנקה. התהליך הטבעי של הכנה והבשלה לקראת רגע ההתעברות והלידה החל כבר בגיל הצעיר והגיע לשיאו בגיל הפוריות.

נעז להגיד כי כל אישה מניחה שתוכל ללדת ילדים ביום מן הימים, גם אם היא לא בטוחה שתרצה בכך. הידיעה הזו תורמת רבות לעיצוב העולם הנפשי-רגשי של האישה ובמובן מסוים מגדירה אותה ככזו. נראה כי לעתים קרובות הדחף הפנימי לממש את הפוטנציאל הטמון בכולנו – להרות וללדת, חזק יותר מכל קידמה ומכל שינוי תרבותי.

מה קורה כשהידיעה הזו מתנפצת? ניתן לומר שאישה הסובלת מאי-פריון חווה אבדן ממשי, בדומה לאבל. אך אובדן זה אינו זוכה להכרה של הסביבה הקרובה, והאישה אינה מקבלת לגיטימציה לרגשות שעולים בה. יתר על כן, רוב הזמן היא נדרשת להמשיך בחייה כאילו לא קרה דבר ולהדחיק את סבך הרגשות שעולים בה (3). האישה חווה פגיעה עמוקה בדימוי הנשי שלה ובתחושת הערך העצמי שלה. לעתים מולידה תחושת הכישלון רגשות אשם עזים.

סקאלת הרגשות שחוות נשים בטיפולי פוריות ארוכה ומגוונת: תסכול המתבטא בכעס, חוסר שביעות רצון וחוסר סבלנות, התכנסות פנימה ותחושת בדידות, דיכאון והסתרת הטיפולים, דבר שמונע את האפשרות לקבל תמיכה ועזרה מהסביבה. לעתים קרובות ישנה פגיעה בדימויה המיני של האישה. המחווה האינטימית והמענגת של קיום יחסי מין הופכת למשימה שיש לבצע בתזמון מוגדר ולעתים אף לעול קשה. יש נשים אשר למעשה עוצרות את חייהן ועושות מעבר חד מחיים פעילים ומהנים לכאלה הסובבים סביב רופאים, אחיות, אולטרה סאונד, הזרקת הורמונים ועשרות טיפולים בשיטות שונות ומשונות. ואם זה לא מספיק, לא נשכח את תופעות הלוואי השונות של הטיפול ההורמונאלי כמו מצבי רוח משתנים, בחילות, עלייה במשקל, חרדות, גלי חום ועוד.

כל אישה שעברה טיפולי פוריות מכירה את רוב הרגשות האלה היטב. כאן מצוי הפרדוקס כי בעיות פריון, גם אם אין להן רקע פסיכולוגי-רגשי, עלולות להחמיר תחת הלחצים היום-יומיים המופעלים מבחוץ ומבפנים כאחד. למה גורם עומס רגשי זה? זה עשרות שנים נערכים מחקרים המצביעים על כך שטיפולי פוריות, ובמיוחד הפריה חוץ-גופית, גורמים ללחץ המשפיע באופן שלילי על הסיכוי להרות. מצוקות נפשיות כמו חרדה ודיכאון קשורות קשר הדוק לסיכויי התעברות נמוכים בקרב נשים שעוברות טיפולי הפריה (IVF). באחד המחקרים נמצא קשר בין דיכאון למספר נמוך של ביציות שנשאבו מהאישה בתהליך הפריית המבחנה, ולתנועתיות זרע נמוכה אצל הגבר. כשהחרדה והדיכאון התמשכו, נמצא קשר בינם לבין שיעור הריונות נמוך. כמו כן נמצא כי חרדה ודיכאון קשורים להפלות, למשקל לידה נמוך ולתכונות בעייתיות אצל היילוד, כמו קשיי ויסות רגשי (4).

רגשות כפתוגן מכריע
אנו בחרנו להציג את התהליך הרגשי דרך המודל של חמשת שלבי האבל המקובלים בפסיכותרפיה: שלב ההכחשה, שלב הכעס, שלב ההתמקחות (רציונאליזציה), שלב ההאשמה העצמית ושלב הקבלה. אם האישה מצליחה לעבד את הרגשות שעולים בה, היא יכולה להגיע לתחושה של השלמה שתאפשר לה התמודדות עם התהליך. (5)  כל אישה עוברת תהליך רגשי זה וכל שלב בו הוא טבעי ונורמאלי. היא יכולה לשהות בשלב אחד למשך יום או שעה ולשקוע בשלב אחר למשך חודשים. הרגש הופך לפתוגן מכריע כאשר האישה לא מצליחה לעבד אותו ושוקעת בתוך אחד מהשלבים ללא יכולת לעשות מעבר להמשך התהליך.

כעת נרחיב על כל שלב בצורתו התקינה והפתולוגית, ניתן תמצות של אסטרטגיית עבודה ונציע מספר רעיונות לטיפול. חשוב לנו להדגיש כי יש עוד דרכים רבות לנתח את התהליך ולהציע טיפולים רבים נוספים. הטיפולים אותם אנו מציעות הם לדוגמא, המחשה והשראה בלבד.

הכחשה
זוהי תגובה טבעית לפחד, לכן אפשר לקרוא לשלב הזה גם שלב הפחד: פחד הישרדותי מאי-המשכיות של החיים. כמובן שזהו פחד לא מודע ושייך ל- Zhi של הכליות. פחד זה קושר את Shen Qi (צ'י הכליות) ופוגע בערוץ התקשורת עם הרחם – Bao Luo. התנועה הלא תקינה ב- Zu Shao Yin (מרידיאן הכליות) עלולה להתבטא בחסימה נוספת של Dai Mai המקבל שני ערוצים מ- Kid10. חסימה של Dai Mai ושל Bao Luo לא תאפשר לתמציות להתפתח ברחם בצורה תקינה.
לעתים קרובות דרך ההתמודדות הפסיכולוגית עם הפחד היא הכחשה – "זה לא קורה לי", "רק הפעם זה לא הצליח", "הבעיה היא בזרע של הבעל". הפחד הקושר את המים עושה בקרה עודפת על האש ונוצרת פגיעה עמוקה בשכבת ה- Shao Yin המתבטאת בנתק בין האש, האחראית ל'מודעות הגבוהה' שלנו, למים. במקרה זה הלב (Ht-Xin) "לא רוצה לדעת".

ניתן לראות נשים רבות השוהות זמן ארוך בשלב תודעתי זה, גם לאחר שכבר עשו מספר רב של ניסיונות הפריה. לעתים ההכחשה אינה קשורה לידיעה אודות הקושי להיכנס להיריון, אלא לפחדים עמוקים הרבה יותר הקשורים לנושא האמהות, טראומה מלידה קודמת או פגיעות מיניות, התמודדות עם המוות של דמות חשובה בחיים ועוד. יכולות להיות תופעות של חרדה במיוחד בשעות הערב והלילה, פלפיטציות ונתק רגשי. האישה יכולה להתנהל כאילו לא קרה דבר, להמשיך בניסיונות ההפריה שוב ושוב בלי ליחס חשיבות לגופה המותש.

אסטרטגיה טיפולית – במידה ונוצר נתק בין אש למים יש לעבוד דרך אדמה. ניתן לחזק את Pi (טחול) ולעבוד דרך הנקודות בבטן או לעבוד עם הצ'י של Xin Bao (פרקרדיום) אשר מתווך בין הלב לכליות. במידה וישנה חולשה של הכליות נרצה לבנות את האיכות התקינה של המים ולחזק אותן. במידה ונרגיש כי ישנה חסימה במחמם התחתון או בכליות נרצה להניע את Shen Qi ואת האזור.
טיפולים לדוגמא:
פתיחת Dai Mai עם Kid10 – המטרה היא להניע ולהביא את האיכות התקינה של המים (והתמציות) לאזור. ניתן לשלב עם Gv4 ו/או Cv4 שהן נקודות המחברות את מרידיאני Zu Shao Yin (כליות) ו- Dai Mai אל 'שער המקור' – Ming Men.
Kid4 עם Cv17 – במקרה של חסימה בכליות ואי-הגעה של התמציות אל הלב, ניתן לפתוח אותה עם נקודת חיבור, אשר שולחת ענף אל אזור הלב.
Sp6+12 – זו דרך נוספת לפרוץ את החסימה במחמם התחתון, להוסיף את הצ'י המתווך של האדמה ולהזין את הלב.

כעס
זהו רגש חזק וחשוב אשר מניע אותנו לעשייה, שינוי ופריצת חסימות. לעתים קרובות רגש זה מופנה כלפי הסביבה ויוצר דפוסי התנהגות ילדותיים אשר מונעים מהאישה את החיבור לתהליך ואת לקיחת האחריות על עצמה ועל החלטותיה. כעס יוצר תנועה אלימה ובלתי מבוקרת של העץ. תנועה זו פוגעת ב- Gan (כבד) וב- Chong ואינה מאפשרת לדם לזרום בצורה תקינה ולהזין את הרחם ואת השחלות. צ'י אלים של Dan (כיס-המרה) עלול 'לשבור' את התמציות אשר מגיעות אל הרחם ולמנוע מהעובר להתפתח. כמו כן פגיעה בזרימה התקינה של שכבת ה- Jue Yin לאורך זמן תפגע בדם הלב ולא תאפשר תקשורת בין הלב לרחם דרך Bao Mai.

בשלב זה ניתן לראות נשים אשר מאשימות את הסביבה (רופאים, בעל, משפחה), אגרסיביות עד כדי אלימות (פיזית או ורבלית), ממורמרות מאוד ולעתים חוות תחושות של קינאה כלפי נשים אחרות. יכולות לסבול מכאבי ראש חזקים, שינויים חדים במצבי הרוח, בעיות עיכול ותופעות נוספות של Yang Rising. יש לציין כי נשים הנמצאות בשלב זה פחות מגיעות לקליניקה.

אסטרטגיה טיפולית – לבנות אדמה במידת הצורך, על מנת לחזק את המתכת שתצליח לבקר ולכנס את הצ'י המתפרץ, להניע עץ ולהרגיע רוח או עודף יאנג.
טיפולים לדוגמא:
פתיחת Yin Wei על מנת לווסת את Chong ואת תנועת הדם בשלושת המחממים. ניתן להוסיף את Sp16 על גבי המרידיאן שתוכל להרגיע ולתמוך ב- Gan (כבד) דרך הערוץ הפנימי.
ניתן להוריד / לכנס יאנג מטה בהרבה דרכים. למשל:
Co15 עם St12+44 – עבודה על שכבת Yang Ming שמאפשרת גם כינוס היאנג וגם בקרה על Gan.
Pc6 עם Cv7 – אפשרות להחזיר את האש הארצית חזרה אל שער המקור דרך הערוץ הפנימי של Shou Jue Yin (פריקרדיום) ו- Shou Shao Yang (תלת מחמם).
Gb39 עם Sp6 – אפשרות לכנס את היאנג של כיס מרה אל הרמה העמוקה של יין ועצמות כדי לתת כוח להעלות את הדם ואת התמציות אל הרחם ואל הלב.

שלב ההתמקחות (רציונליזציה)
זהו שלב חשוב בו עולם הרגשות עולה למודעות ואנו יכולים לצמוח מנטאלית ורוחנית. בשלב זה האישה משתפת את הסביבה ברגשות שלה, מנתחת את המצב, מדברת עליו ומחפשת פתרונות ועזרה. צמיחה זו מהווה צעד קדימה לקראת ההשלמה והתיקון ותלויה בחוזקו של Xin (לב) ובאיכות התקינה של דם הלב. כאשר אין 'ריק' בלב, הוא עמוס ואינו יכול להכיל את הרגש ולהנחות את ה- Mind. Shen-Spirit לא יכולה לשכון בלב כפי שהביצית המופרית אינה יכולה להשתרש ולשכון ברחם. האישה לא מסוגלת לעבד את התהליך וזה עלול לחסום את ערוץ התקשורת עם הרחם – Bao Mai.

במקרה זה ניתן לראות נשים אשר מוצפות רגשית, מדברות הרבה על מצבן, מחפשות סיבות והסברים, מתייעצות עם כל מי שרק רוצה לייעץ, אבל לא מצליחות באמת להתחבר אל הרגש. לעתים הן חוות קושי בשינה, מחשבות חוזרות ונשנות הפוגעות בריכוז וסימנים נוספים של Phlegm misting the Mind.

אסטרטגיה טיפולית – יש לחזקת או להניע את Xin (לב) ולתמוך ב- Pi (טחול).
חשוב לציין את הקשר המיוחד בין Xin ל- Pi. האדמה שולטת במעבר בין שיא היאנג המייצג את התהליך האנאליטי – המודעות, ליין המייצג הפנמה והשלמה. לכן התהליך לא יקרה ללא הכוח של האדמה. Yi של Pi סופג ועושה עיבוד ראשוני של הרגשות ומציג את ה'רעיונות' ל Shen Spirit של Xin. במקביל Xin מעלה את החוויה למודעות ו- Pi עוזר בעיכול הסופי והשלמה. זו היא מערכת יחסים ייחודית של Xin ו Pi אשר מזינים אחד את השני ונתמכים אחד בשני.
טיפולים לדוגמא:
Sp2,15 – רעיון של חידוש הקשר בין Pi ו- Xin. Sp2 עושה טרנספורמציה מהצ'י של האש אל צ'י האדמה ו- Sp15 ממשיכה את התנועה של הצ'י במרידיאן אל הלב.
Bl11 תעזור לכנס את הצ'י היאנגי פנימה ולעשות בקרה על הפעילות העודפת של הלב + Gv11 (Shen Dao) אשר תעזור להפיץ את צ'י ודם הלב (ויחד איתם את המודעות הגבוהה) לכל הגוף.
Ht9 – טיפול פשוט, אך חזק ויעיל מאוד – נקודת טרנספורמציה אשר עוזרת לעשות את המעבר אל כיוון האדמה (אפשר יחד עם Sp2).

האשמה עצמית
נשים רבות מגיעות בשלב זה לטיפולים משלימים ('אלטרנטיביים') כיוון שמתקשות לשאת עוד את הכאב, את האכזבה והייאוש. זהו שלב הסופי בהתמודדות עם כל תהליך רגשי, שלב של הפקת לקחים והשחרור הרגשי לקראת ההשלמה. המתכת האחראית על ה- Po המחבר אותנו אל עולם הפיזי, אל חוכמת הגוף, אל האינסטינקטים החייתיים ואל היכולת לחיות ולהתרבות.

כאשר יש חסימה בתנועת המתכת, ניתן לראות נשים שמתייאשות ומאבדות תקווה, מצבים של דכדוך עד דיכאון, הסתגרות מפני חברה, בכי רב או אי יכולת לבכות, נשים שמרחמות על עצמן ללא סוף, עייפות רבה ולעתים קרובות עצירות פיזית או רגשית.
לעתים מופיעות אותן תחושות לסירוגין עם כעס – ציר החיים (מתכת – עץ). העץ מנסה לפרוץ את גבולות המתכת ולהניע את הסטגנציה. במידה ותנועת העץ אינה חזקה מספיק עלולות הנשים להפנות את הכעס כלפי עצמן.

אסטרטגיה טיפולית – במידה ויש חולשה של המתכת, צריך לבנות את האיכות התקינה שלה ולעבוד עם Sheng Cycle – Zu Tai Yin / Zu Yang Ming (מרידיאני הטחול והקיבה). במידה וישנה חסימה ועודף (עם הרבה נוקשות וביקורתיות), יש לווסת את המתכת ולהניע.
טיפולים לדוגמא:
Lu7 עם Cv17 – פתיחה של בית החזה דרך Cv והנעה של צ'י הריאות החוצה (טיפול זה הרבה פעמים יגרום לבכי).
St40+Cv12 לחיזוק Fei Qi (ריאות) ואז להוסיף Cv6+17 – שתי נקודות הנקראות 'ים הצ'י' ומחברות יחד את הצ'י המקורי עם הצ'י של חיי היום יום, מקשרות בין מחמם התחתון לעליון.
Si5+6 – טיפול לוויסות צ'י הריאות והמתכת, ולתמיכה באישה שמרגישה כי כלו כל הקצין. 'תמיכה בזקן', שמה של Si6, מסמל את היכולת של Xiao Chang (מעי הדק) להחיות את אש העיכול במצבים בהם אין יותר כוח להכיל, כמובן גם ברמה המנטאלית והרגשית.

השלמה / קבלה
קבלה של המצב – פאזת האדמה. מתחילת התהליך ועד סופו יש חשיבות רבה לאדמה חזקה, אשר תעזור להכיל, לעכל ולעשות מעברים חלקים בין כל שלב ושלב. רק כך תוכל האישה להיכנס לעשייה שקטה ומתודית, תוך שמירה על פרופורציות נכונות, פוקוס – וחשוב מכל, על שפיותה בדרך להשגת המטרה. במידה ויש חולשה או חסימה בצ'י האדמה האישה עלולה להרגיש ששום דבר לא זורם ולא מסונכרן עם התחושות שלה, היא עלולה לפתח דפוסים אובססיביים ולהוציא הכול מעבר לפרופורציות ואף לפתח אי סבילות לתהליך (אם דרך תסמינים פיזיים כתגובה לטיפולים הורמונאליים או דרך תופעות נפשיות). דמיון מודרך, יוגה ומדיטציה וכמובן מגע מומלצים מאוד על ממנת לתמוך בכוח של האדמה ולהקל בתהליך כולו.

אסטרטגיה טיפולית – כאשר האדמה יוצאת מהאיזון, כול המעגל קורס ולכן חייבים להתמקד ולהזין את Pi (טחול) ואת המרכז.
טיפולים לדוגמא:
Sp1,2,3,4 – פורמולה עבור 'Yin Depression' המתאימה מאוד לפתיחה של החסימה באדמה ובמרכז. לא מתאימה במצב של חולשה גדולה של Pi.
Pc2,6,7 עם St9,36 – פורמולה ששמה 'Welcome the baby' והרעיון שלה לחבר את האישה לתנועה מקצבית של הצי ודם בשלושת המחממים ואל עצמה ברמה פיזית ונפשית, בעצם זו פורמולה שגם מאוד מחזקת את האדמה.

יש, נקלט! ומה עכשיו?
אין לתאר את תחושת האושר והשמחה אשר חווה אישה כאשר הריונה המיוחל נקלט. אמנם, עם השמחה מגיעות החרדות – מה יהיה אם ההיריון לא יחזיק? איך אוכל להתחיל הכול מחדש? מה אם אעשה משהו לא בסדר? ואם הבדיקות לא יצאו טובות? ועוד ועוד.

אין ספק ש'הריון בחרדה' הוא 'הריון בסיכון'. הנזק יכול להיות רב ועוצמתי לאם ולעובר כאחד. יתרה מכך, מכיוון שהיריון מהווה תחילת דרכנו כהורים ומשפיע רבות על עיצוב הגישה החינוכית העתידית שלנו, אותם פחדים וחרדות עלולים לחלחל עמוק לתוך הלא-מודע ולצוף מאוחר יותר אל מול הילד. אישה אשר עברה טיפולי פוריות ונכנסה להריון צריכה יותר מכל אישה אחרת את התמיכה המתמשכת שלנו כמטפלים לאורך ההריון כולו, אבל זה כבר למאמר אחר.

לסיכום
ההורות מתחילה הרבה לפני שהתינוק נולד. כבר ברגע ההחלטה להרות מתחיל התהליך המודע והלא-מודע לגיבוש של גישתנו כהורים. הדרך בה אנו נכנסים לתהליך זה, גם אם הוא סבוך, קשה ובלתי צפוי כמו במקרה של טיפולי פוריות, והדרך בה אנו מתנהלים בתוכו, מתחילה לעצב אותנו כהורים לעתיד. במידה ומצליחים לשמור על פרופורציות נכונות, אורך רוח, בריאות הנפש וקבלת תמיכה רחבה שנחוצה, בסוף התהליך (בתקווה שיהיה מוצלח) יזכו ההורים לתחושת השגיות וגאווה עצמית, אשר תלווה אותם לכל אורך ההריון ובהמשך החיים. באמצעות הכלים שלרשותנו יכולים אנו, המטפלים, לתמוך ולקדם לא רק את ההריון המיוחל, אלא לאפשר תמיכה חשובה בתהליך ייחודי זה.

תודה לכל הנשים האמיצות שנתנו לנו את הזכות ללוות אותן בדרכן זו.

הערות:
1. Su Wen – פרק 1
2. Elisabeth Rochat De La Vallee – The essential woman, עמ' 64
3. ציטוט ממאמרה של ד"ר ליאת הולר הררי – ההיבטים הרגשיים של אי פריון וטיפולי פוריות
4. ציטוט ממאמרה של ד"ר חנה גילאי גינור אשר התפרסם בעיתון "הארץ", מאי 2011 – הגיע הזמן לשילוב תמיכה נפשית בעוברים טיפולי פריון בישראל
5. ד"ר ליאת הולר הררי – ההיבטים הרגשיים של אי פריון וטיפולי פוריות

מזמינות את כולם להמשיך את הדיון אודות ההיבטים הרגשיים של טיפולי פוריות בהרצאה אותה נעביר ב 31.10.18 בתל אביב – הרשמה באתר של "רפואה סינית למשפחה" : https://bit.ly/2KM1bmM 

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

ביבליוגרפיה:
1. Elisabeth Rochat De La Vallee –The essential woman
2. Seven emotions – Elisabeth Rochat De La Vallee
3. מאמרה של ד"ר ליאת הולר הררי – ההיבטים הרגשיים של אי פריון וטיפולי פוריות
4. מאמרה של ד"ר חנה גילאי גינור אשר התפרסם בעיתון "הארץ", מאי 2011 – הגיע הזמן לשילוב תמיכה נפשית בעוברים טיפולי פריון בישראל
5. Treatment of infertility with Chinese Medicine by Jane Lyttleton
6. סמינר בנושא פסיכולוגיה סינית, קורס CCTM – פטר ואן קרוול

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
קליניקת ״רפואה סינית למשפחה״
masik01@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts