תשאול החולה הסוכרתי – טבלת מעקב

תשאול החולה הסוכרתי
תשאול החולה הסוכרתי

במפגש הראשון שלנו עם המטופל, אנו משתדלים לאסוף כמה שיותר מידע שעשוי לסייע לנו באבחנה מדויקת, ובניית תכנית טיפול יעילה. כחלק מהתשאול, אנו מבררים את הרגלי התזונה של המטופל. אצל החולה הסוכרתי, לא תמיד אפשר לבנות תכנית תזונתית שתקלע בדיוק למטרה, לכן אני נותן לו משימה, ומתשאל אותו שוב כעבור שבועיים.

המשימה היא למלא טבלת מעקב, שמטרתה לבדוק אם התפריט החדש יעיל, ובאיזו מידה.

הטבלה, כפי שניתן לראות, מתחלקת למספר עמודות:
בעמודה הימנית, המטופל ממלא את תאריך הבדיקה ובעמודות הבאות את רמת הסוכר.
כיוון שלא קל למטופל לדקור את עצמו שבע פעמים ביום, מומלץ להתמקד בבדיקה בצום, ושתים-שלוש בדיקות נוספות ביום, בעיקר לאחר ארוחות עיקריות. בעמודת ההערות, על המטופל לפרט את המרכיבים והכמויות, בכל אחת מהארוחות שאחריהן מדד את רמת הסוכר. בארוחות בהן רמת הסוכר הייתה תקינה מספר פעמים, אנו מבינים שאותם מרכיבים מתאימים למטופל ולא מעלים את רמת הסוכר בדמו, ולכן אין חובה להמשיך לבדוק את רמת הסוכר לאחר אותה ארוחה, ואפשר להתמקד בארוחה המכילה מרכיבי מזון אחרים.

במהלך השנים, באמצעות טבלת המעקב, נתקלתי בכמה נתונים מעניינים שקשה היה לצפות מראש, ובנוסף הטבלה משקפת במדויק את הרגלי המטופל, שלא תמיד מספר הכול בפגישה הראשונה. למשל, יש מטופלים שלחם מחיטה מלאה מסוג מסוים, משפיע עליהם פחות טוב מלחם חיטה מלאה מסוג אחר או לחם כוסמין או שיפון. יש מטופלים שמוצרי חלב מעלים את רמת הסוכר בדמם, יש כאלו שמזון מטוגן עושה זאת, ויש כאלו שרמת הסוכר עולה דוקא לאחר אכילת…חריף.

מטרה נוספת של עמודת ההערות, היא לראות מצבים יוצאי דופן. למשל, ישנם מקרים בהם רמת הסוכר גבוהה  באחד הבקרים במדידה בצום. מבט חטוף בעמודת ההערות של יום אתמול מראה, שארוחת הערב התקיימה באירוע משפחתי משמח, וכללה בין השאר: לחמנייה ("כזאת קטנה"), תפוח אדמה, קצת פסטה, ו'כפית' עוגה.
יש ימים בהם רמת הסוכר גבוהה, ושוב עמודת ההערות שופכת אור;
אצל אחת זו יכולה להיות דלקת בדרכי השתן ואצל מטופל אחר היו ימים מתוחים יותר מהרגיל.
כשהמטופל מספר במפגש הראשון על הרגלי אכילה גרועים, אני לא ממהר לרשום צמחי מרפא ומסתפק בשינוי תזונתי. בחלק גדול מהמקרים, השינוי עושה את שלו ואין צורך בטיפול נוסף.

כמו כן, הטבלה עשויה לתת מידע על יעילות צמחי המרפא או תוספות המזון במידה ורשמנו כאלה למטופל.
אפשר גם לראות בטבלת המעקב את רמות הסוכר לפני שהחל ליטול צמחי מרפא לעומת תקופה בה נטל אותם, או את רמת הסוכר בהם עשה הפסקה (אקראית או יזומה) בלקיחת הצמחים.
לסיכום, טבלת המעקב משקפת באופן יעיל את השפעת התזונה והצמחים בעיני המטפל והמטופל, לעומת בדיקת המוגלובין מסוכרר (המוגלובין A1c), או בדיקות סוכר יומיות שלא על פי טבלת המעקב.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Patrycja Cieszkowska

המחבר:
אורון אופק Lic.Ac
מורה ומטפל ברפואה סינית מסורתית
אתר הבית של אורון אופק


Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts