דרך עיני החירש

"הסימנייה הסינית למילה חירש – 'לונג' – מורכבת בחצייה העליון מהסימנייה דרקון ובחצייה התחתון מהסימנייה אוזן. אם כך, חירש הוא אדם שיש לו דרקון באוזן. מה הכוונה? אפתח בכך שאין הכוונה לפגם פיזיולוגי באוזן…."

התרבות הסינית מאפשרת לנו להבין משמעויות נסתרות ונוספות מעבר לפן הפיזי. האם תהליך השמיעה – ההקשבה באמת צורך מאיתנו שמיעה פיזית בלבד כפי שהוא מתואר ברפואה המערבית? או אולי עבודה רוחנית? האם אדם חירש מפתח הקשבה אחרת? הקשבה של אמת, שמחברת את הלב עם החיצון?

אנסה להסביר בשתי דרכים מהו אם כן הבסיס לחירשות גנטית, האחת – הבנת הקשר של הכליות אל האוזניים והשנייה – הקשר של ה – jing  אל הכליות, האוזניים ולמושגי התורשה והגנטיקה.

לקריאת המאמר המלא לחצו כאן

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
רוני סיטיון
מטפלת ברפואה סינית עתיקה
ronisitiyon@gmail.com

תמונה: Kristina_R

Total
0
Shares
1 comment
  1. כמה הערות על השפה הסינית:
    א. בזמן הקדמון היה נהוג להשתמש בסימניה 聞 (שער ובתוכו אוזן – wen) ורק מאוחר יותר הופיעה הסימניה 聼.ההבדל בין שתי הסימניות הוא למעשה ההבדל בין לשמוע ולהקשיב. ting היא פעולה המתבצעת על האוזן ומשמעותה לשמוע את הצליל ואילו wen היא תוצאה של הפעולה ומשמעותה להפנים את הנשמע כך שלמעשה אדם יכול לשמוע אך לא להקשיב 聼不聞 כמופיע בכתבים הסינים הקלאסים
    礼记·大学:“心不在焉,视而不见,听而不闻,食而不知其味。
    ב. סימניות לא הומצאו בהקשר לרפואה סינית כך שלא כל אטיולוגיה של סימניה ניתן להסביר על פי ההגיון של רפואה סינית.
    ג. לא בכל סימניה סינית יש לכל מרכיביה משמעות הקשורה במשמעות הסופית. כלומר ישנן המון סימניות אשר חלק אחד בהן נועד להביע רעיון ואילו החלק השני נועד להביע את הצליל. במקרה של 聾 החלק העליון שהינו למעשה דרקון סיני בא להביע את הצליל long ואילו החלק התחתון מביע משמעות של אוזן.
    ד. יצירתיות ודמיון בבחינת משמעות הסימניות הסיניות זה טוב ונחמד אבל זה לא יכול להיות מנותק מהפרשנות המקורית לסימניות הקיימת במילונים הסינים (אני מדבר על המילונים העתיקים ולא בני ימיינו). בלתי אפשרי שנשליך משמעויות שאינן קיימות במקור רק בגלל שהן מתיישבות עם דעתנו.
    ה. במקרה של הסימניה 聾, הסינית מספקים מספר הסברים:
    1. חלק עליון (דרקון) משמש להבעת צליל בלבד.
    2. לדרקון הסיני אין כלל אוזניים והוא שומע למעשה דרך קרניו. על כן "אוזן דרקון" בא להביע העדר יכולת שמיעה.
    3. הקיסר הסיני מכונה דרקון וכך גם חפצים הקשורים בו. יש המסבירים את הקשר אוזן-הדרקון לביטוי ששימש את הפקידים לומר "הקיסר אינו מקשיב", כלומר אוזן-דרקון = אינו מקשיב.
    ה. חירשות גנטית במקור תוארה בסימניה אחרת 聩. כמופיע במשפט 聋聩不可使听. ואילו לונג 聋 מתייחס לאדם שאיבד את שמיעתו.

    עוד בנוגע למשמעות הסימניה 聼 ting
    1. לא ניתן לחלק את הסימניה לכל החלקים המוצגים בה. למשל לא ניתן להפריד גם ל"מוסר" וגם ל"לב". המילה מוסר 德 מורכבת משלושה חלקים – 彳 דרך, 直 ישר, 心 לב. כלומר ליבו הולך בדרך הישר ועל כן הוא בעל מוסר. השילוב 悳 המופיע בצידה הימני של הסימניה 聼 ומורכב מ"ישר" מעל "לב" כבר מביע את משמעות "לב ישר". לא בכל אופני הכתיבה של הסימניה מופיע חלק שלישי המתואר במאמר כ cheng. משמעות הסימניה אם כן היא להאזין עם לב ישר. בחלק מהסימניות הקלאסיות מופיע 壬 תחת האוזן ולמעשה הוא המרכיב המעניק לסימניה את הצליל ting

כתיבת תגובה
Related Posts