שורשים שמימיים

תסמונת המעי הרגיז והטיפול באמצעות הרפואה הסינית
שורשים שמימיים

אורי (שם בדוי) בן 37 נשוי באושר, אב לארבעה ילדים, בעל מסעדה מצליחה בתל אביב ומתכנן לפתוח עוד סניף באזור הצפון. הגיע לטיפול בגלל כאבי גב תחתון חזקים באזור זוקפי – הגב בצד שמאל אשר החלו לפני יומיים, כנראה בגלל סחיבה של ארגזי בירה.

לשאלותיי, אורי סיפר כי מדי פעם הגב נתפס, בעקבות עומס יתר של הרמת הילדים או מאמץ בעבודה. בנוסף אורי ציין כי הוא סובל מתסמונת המעי הרגיש וחרדות וכמובן, עייף מאוד – אבל "מי לא?".  בתשאול נשללה האפשרות שיש גורם משפחתי או תורשתי לבעיות נפשיות. לדברי אורי הוא בסה"כ 'אדם בריא', אבל בתקופת הצבא הוא החל לסבול מבעיות בקיבה שמאוחר יותר אובחנו על ידי הרופא כתסמונת המעי הרגיז (לאחרונה שונה השם ל'רגיש'). החרדות הופיעו ממש לאחרונה והן מגבירות את הרגישות בקיבה (או במעיים) ויחד עם זה מופיעים לעיתים כאבי ראש משתנים, ועליה של הדופק ואפילו של לחץ הדם.
לדבריו, תזונה מאוזנת המורכבת ממזון מבושל מיטיבה עם המצב של מערכת העיכול, אך לא תמיד הוא מצליח לאכול נכון. אורי מעשן כמחצית קופסת סיגריות ליום, אינו עוסק בפעילות גופנית.

הדופק – מעט מתוח, חסום ב-LIV , חלש בHT-, מעט בעודף ב-ST, חלש ב-KID ומתוח ב-BL.
לשון – רחבה, אדומה מעט (בעיקר בקצה), חיפוי מעט עבה במרכז, צבע צהבהב.
ברמת התסמינים האקוטיים אורי סובל מעודף במסלולי ה-BL ברמת ה-TMM (מרידיאני השרירים, או JING JIN בסינית) אך כמובן ברקע המקרה של אורי הוא קלאסי ומוכר ואת הטיפול ניתן לקרוא ברוב ספרי הרפואה הסינית, תחת הסינדרום – LIV תוקף את ה-ST, או גם חום ריק ב-HT עם חולשת KID.

בטיפול הראשון השתמשתי בנקודות CO6, SI7  ובנקודות BL67 בטכניקה פשוטה של טיפול מרידיאני- "push and pull", כלומר פיזור BL67  בערוץ שבו מופיע הכאב  (צד שמאל) וחיזוק הנק' BL67 בערוץ המקביל (בצד ימין).

כיומיים לאחר הטיפול אורי התקשר ובישר לי שאני "קוסם" ושהכאב חלף כליל. בנוסף הוא אמר שהוא לא מבין איך, אבל הוא מרגיש גם יותר טוב נפשית ומערכת העיכול פחות מציקה לו. הסברתי לו שזה טוב ושאני לא קוסם והזכרתי לו את מה שהרציתי לו בטיפול, על טיפול שלם ועל המערכות השונות ברפואה הסינית. אורי הודה לי מאוד אבל אמר שבהמשך יתפנה לטיפול עמוק יותר ושכרגע הוא יותר מדי עסוק במסעדה ובמשפחה.

לאחר כחודש אשתו התקשרה במקומו וסיפרה שהוא בהתקף חרדה ושהיא תשמח אם אוכל לקבלו SOS. כמובן שהסכמתי ובשעה אחת עשרה בלילה (שעת מבחן לערנות שלי אין ספק) הוא הופיע לטיפול. הוא סיפר שיש קשיים בעבודה ושהוא חווה מתח שהתגבר עד כדי חרדות קשות.
הסבר: אחד הקשיים בטיפול ברפואה הסינית ובכלל, הוא הטיפול במקור הבעיה. לעיתים קל יותר לטפל בתסמינים ולהגיע לתוצאות טובות. אך הסיבות שנשארות ברקע, לא תמיד מטופלות ואז ישנה חזרה של התסמינים, או אפילו חמור יותר- העמקה של התסמינים למערכות נוספות.

כל מטפל מבין את הצורך בטיפול יסודי בשורש הבעיה, אך מאידך הסימפטומים ואפילו התבניות מטשטשות את השורש, את האטיולוגיה, או את המקור להתפתחותן של המחלות. ברוב המקרים, זה נותן תחושת סיפוק (הדדי) נפלאה לשמוע מהמטופל/ת כי התסמינים שאיתם הגיע לטיפול – נעלמו. בין אם זה כאבי בטן, חרדות, כאבי ראש, גב תפוס, בחילה, עצירות וכד' או אפילו סינוסיטיס, כאבי גרון ומחלות 'שטחיות' –  אנחנו תמיד שמחים לשמוע ש"הקסם עבד".

כמה שנהיה צנועים או הוליסטיים, תמיד שמחתו של המטופל תשפיע גם עלינו.  במקרים רבים, אחרי שתסמינים חוזרים שוב ושוב וה'קסם' לא עובד, או כאשר הטיפול בתסמינים ובתבנית לא מראה תוצאות, אנחנו מחפשים נואשות אחרי השורש של הבעיה. לרוב, השורש קשור לאטיולוגיה של הבעיה או לשרשרת הבעיות שהאדם סובל מהן. איפה מתבטאים הסימפטומים, היכן הוא מקור הדפוסים וכיצד לזהות את השורש ולטפל בו?

בעזרת התיאוריה של הרפואה הסינית, נוכל לבחון את  מודל ה- HEAVEN, EARTH, MAN  (שמים-ארץ-אדם) ולומר שכשם שהאדם מורכב משלוש רמות שונות, כך גם המחלות והליקויים קשורים לשלוש רמות אלו:
I- MAN – REN: הביטוי של המחלות. לרוב מופיע במערכת מסלולים- JING MAI LOU, אך גם בסימפטומים שונים, תחושות, תפקודים וכד'.

II-    EARTH -DI : המנגנון שמפעיל את המחלה, הסיבה לבעיה. לרוב אלו תפקודי לקויים של  מערכת איברי ה-ZANG FU.
III-     HEAVEN   -TIAN : מקור הבעיות, הסיבה השורשית או האטיולוגיה. לרוב האטיולוגיה הנה תורשה (ברפואה הסינית מדובר במערכת המרדיאנים המיוחדים), או אורח חיים, או השפעות שמימיות מקוריות חשובות.
כמובן שהחלוקה של שמים-ארץ-אדם אינה מוחלטת וישנה חפיפה או השקה בין שלוש הרמות, אך אנו מבינים שכשם שהשמיים יוצרים את הארץ והמפגש בין שניהם יוצר את האדם, כך גם האטיולוגיה היא השורש שממנו מתחילות הפתולוגיות לצמוח והביטוי הוא תוצאה של שניהם. ההיררכיה ברורה והיא קיימת הן בתפקוד הנכון והן בפתולוגיות.

הטיפול בתסמינים, בסימפטומים, בעיקר אלה האקוטיים, אינו משולל כל יסוד, גם אם אנחנו מגדירים את עצמנו כמטפלים הוליסטיים. אם מדובר בכאב או בעיות בשלד שרירים, שנובעת מטראומה, או מפעילות מאומצת –  אנחנו רוצים להקל על התופעה מידית.

III – HEAVEN – המקור ממנו נובעים החיים וגם הסיבות לפתולוגיות.  לרמה זו שייכים שמונת המרידיאנים המיוחדים, ההשפעה השמימית בכלל, כולל השפעת הרוח, הרגשות וכמובן זמן הלידה. ההשפעה התורשתית נצרבת למעשה במערכת המרדיאנים המיוחדים. למשל, מרידיאן ה- CHONG הוא מרדיאן שאוסף את ההשפעות השמימיות ומוריד אותן לאיברי הגוף, בעזרת CV  ו-GV.  ב su-wen  64-72 בעיקר (וגם בפרקים מוקדמים יותר כמובן) נכתב רבות על הקשר בין הזמן שהאדם נולד בו לבין התפתחות של מחלות, נטיות אנרגטיות, תכונות אופי, התנהגות וכו'. בנקודה זו, בזמן הלידה, ההשפעה השמימית 'צורבת' משהו נוסף במערכת השמימית של האדם (קרי, 8 המרידיאנים המיוחדים, המערכת התורשתית, המוח, ההטבעה הגנטית, הרגשות).
למרות שאורח חיים הינו ביטוי ארצי, הוא מושפע לרוב מהנטייה האנרגטית של האדם, מההשפעות השמימיות.
המשך הטיפול באורי התמקד בתבנית שממנה הוא סובל- חיזוק החולשה של הHT- (ממנו, כאמור, נובעות החרדות), איזון ה-LIV וחיזוק ה-KID.

טיפול 2 –  SI7, ST40, KID7 חיזוק הכליות, הלב ואיזון הקיבה.
טיפול 3 –  LIV3 ,SI16 איזון וחיזוק הכבד וחיזוק הלב.
לאחר שני טיפולים אלו, אורי חש הרבה יותר טוב והמשיך לתפקד ביעילות בעבודה, אך הבנתי שאם לא נצליח לגעת באטיולוגיה, בסיבות ובשורש הבעיה, לא יהיה שינוי לאורך זמן. בתשאול של אורי ניסיתי להבין, מתי הכול החל, האם ישנה נקודה שממנה הבעיות החלו. ניסיתי לבודד יחד עם אורי את הגורמים, כגון- העבודה או גורמים אחרים, אך בסופו של דבר הגעתי למסקנה שהבעיה מקורה לא רק באורח החיים של אורי אלא בנטייה עמוקה אחרת.

אורי נולד ב – 18.12.1972 והמפה האנרגטית שלו מדגישה את אלמנט העץ בצורה חזקה מאוד. התוצאה היא שהאדמה נחלשת מאוד. בנוסף, האיברים החזקים, אלו שנוטים לעודף הם הGB- וה-BL והאיבר החלש באופן יחסי הוא ה-HT. על פי המפה הזו, יש לחזק את האדמה ואת הלב יותר מכל גורם אחר.
בטיפולים הבאים התייחסתי יותר לנטייה של אורי והרבה פחות לסימפטומים ואפילו לסינדרומים, תבניות הבעיה. בטיפולים הבאים חיזקתי את האדמה ואת הHT- בדרכים שונות, מבלי להתייחס ישירות ל-LIV שהוא אחד המחוללים של הבעיה.
טיפול 4- SP3  – חיזוק והדגשת אלמנט האדמה.
טיפול 5-  HT9 ST36 חיזוק ה-HT והדגשת האדמה.

אורי המשיך להגיע כל חודש לטיפול נוסף, אך ללא הישנות של הבעיות מהן סבל. למרות שבתחילה התנגד לכל שינוי של אורח החיים, הוא החל ללכת בחוף הים, לשחות מדי פעם ואפילו לחזור לספורט שאותו מאוד אהב בגיל צעיר –  כדורגל.
טיפול המשלב איזון הנטייה האנרגטית השמימית של האדם (לדוגמא חיזוק אדמה לאדם שסובל מחולשת אדמה, איזון אש לאדם שיש לו נטייה עודפת וקיצונית של אש) והתייחסות לזמן לידתו, הינו טיפול עמוק במיוחד. אנו בעצם משפיעים על האדם ברמה השמימית ביותר ועובדים על השורש ועל הנטייה המולדת של האדם ובכך מונעים מרדף אחרי סימפטומים ודפוסים שהם ביטוי למקור הבעיות.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Slavomir Ulicny

המחבר:
אמיר משאל
מטפל ברפואה סינית עתיקה

Total
0
Shares
2 comments
  1. נעים לקרוא את דבריך.

    יש לי שאלה: האם התכוונת לקיים g.m fire בשימוש של kid & st בטיפול השני ובאופן הזה לעבוד על ה ht?

  2. לאו דווקא. בכדי לעבוד על GM אש יש לחזק את ST41 או KID2 . את זה גם עשיתי במקרים דומים. תודה, אמיר

כתיבת תגובה
Related Posts