מי אתה מאסטר טונג?

אודות מאסטר טונג
מאסטר טונג

מאסטר טונג, Tung ching – chang, נולד ב- 1916 בעיר Pingdu, במחוז Shangdon אשר בצפון סין.
הוא היורש היחידי לשיטת דיקור שעברה במשך דורות במשפחתו ואשר ישנו תיעוד שלה כ- 1800 שנה אחורה.
הרפואה הסינית של משפחת טונג נותנת דגש בעיקר על דימום ודיקור, ומתבססת על הכתבים העתיקים של הרפואה הסינית כמו ה – Huang di nei jing, Shang han lun, Pi wei lun ועוד.
השיטה יעילה מאוד ולרוב רואים תוצאות מיידיות או תוך זמן קצר. השימוש הוא בכ- 500 נקודות, שחלקן הן הנקודות המרידיאניות המוכרות, חלקן נקודות אקסטרה על המרידיאנים וחלקן נקודות אקסטרה שאינן מרידיאניות.

בשנת 1949, בעקבות השתלטות הקומוניסטים על סין ומכיוון שמשפחתו של מאסטר טונג תמכה בצד המפסיד, ברח מאסטר טונג לטייוואן ושם צבר הכרה גדולה מאוד כמטפל בעקבות טיפולי חינם שהעניק לחיילים שהיו אחיו לנשק. כשהשתחרר מהצבא פתח מאסטר טונג קליניקה פרטית בטייפי.
מאסטר טונג טיפל בקליניקה במשך 26 שנה עד שנת 1975 וטיפל בעשרות אלפי מטופלים (אומרים שנתן כ- 100 טיפולים ביום), וחלקם היה ללא תמורה כספית, מאסטר טונג לא הפלה בין מטופליו וטיפל בכל אדם ללא קשר למעמדו החברתי והכלכלי.
הוא נתן להרבה מטפלים ורופאים לצפות בו עובד, כולל רופאים מקנדה ווייטנאם, ולבסוף הוא העביר את התורה שלו ל- 73 מטפלים שהתחייבו לאותם קודים מוסריים ואתיים שהוא עבד לפיהם ואשר התחייבו גם ללמד את בנו את השיטה במידה וירצה. בנו בחר להיות מהנדס ולא לעסוק ברפואה.
שמות 73 התלמידים חרוטים על קיברו של מאסטר טונג.

טכניקות הדיקור והמניפולציות של המחטים מעט שונות מהמקובל בשאר שיטות הדיקור:
מאסטר טונג נהג להשתמש במעט מחטים ושם דגש על נקודות שיכלו לטפל במספר רב של פתולוגיות ודיסהרמוניות, הדיקור נעשה לרוב רחוק ממקום הבעיה ורוב נקודות הדיקור נמצאות על הידיים רגליים ופנים כאשר נקודות על הבטן והגב היו מוקזות (הקזת דם). מאסטר טונג לא הרבה לדבר ולהסביר בקליניקה, תלמידיו היו נדרשים לצפות ולהבין לבד מדוע כל נקודה עושה מה שהיא עושה, דבר הגרם להתפתחות תיאוריות שונות לגבי ההסברים על סיבות הפעולה של הנקודות אם כי על התפקוד יש הסכמה.
מאסטר טונג כל הזמן ניסה לשפר ולחדד את שיטת עבודתו ולא היה מקובע על טכניקה ורעיונות ישנים.
הוא זנח דברים שלא עבדו ותמיד ניסה לגלות דברים חדשים שיעבדו טוב יותר מהקודמים.
מאסטר טונג נפטר בשנת 1975 והשאיר אחריו ידע עצום ויותר מכך- מספר ענק של שאלות לא פטורות שעל הממשיכים בדרכו לגלות בעצמם…

משום מה רוב המטפלים ששמעו על השיטה של מאסטר טונג אך לא למדו אותה חושבים שהיא עוסקת באורתופדיה וכאב אך אין כך הדבר. השיטה מטפלת במגוון רחב של בעיות כמו ולמעשה אין הבדל בינה לבין הרפואה הסינית המסורתית מבחינת המגוון הטיפולי שהיא מספקת.

סיפור מקרה לדוגמה:
פנינה- נ+2, בת 38 הגיעה לטיפול ב– PMS, ממנו היא סובלת "מאז הווסת הראשונה, אבל התופעות החמירו בשנה האחרונה ועכשיו הן הפכו לבלתי נסבלות".
בתשאול עולה שהתופעות העיקרית הן עצבנות, התפרצויות ללא שליטה של כעס ובכי לסירוגין וכאבי בטן תחתונה. המחזור עצמו סדיר כ – 30 יום, הווסת עצמה 3-4 ימים, והתופעות מתחילות כשבוע לפני הווסת ומגיעות לשיא ביום הראשון של הווסת.
כאן חשוב להבהיר משהו שאולי יראה מוזר להרבה מטפלים:
פעמים רבות אני לא מסתכל על הלשון ולא לוקח דופק כדי להגיע לאבחנה, בייחוד כשאני משתמש בשיטה של מאסטר טונג ולרוב גם התשאול שאני עושה הוא קצר מאוד ומסתכם בתשאול קצרצר של התלונה העיקרית. לא כאן המקום להסביר מדוע ואם זה נכון, אך אוסיף ואומר רק שברגע שמבינים את השיטה אז האבחנה הקצרה הזאת מספיקה והוכחה לכך היא בתוצאות.

בחזרה לפנינה, הטיפול הראשון היה בשבוע שלפני הווסת והיא כבר התחילה להרגיש את העלייה בתופעות ה- PMS, הנקודות שנדקרו הן: FUKE ביד ימין (מורכבת מ -2 נקודות) ו- HUANCHAO ביד שמאל, (הסבר על מיקום הנקודות בהמשך).
הטיפול הבא היה לאחר כשבועיים, כלומר כ- 5 ימים לאחר סוף הווסת. פנינה דיווחה כי השבוע שלפני המחזור עבר ללא התופעות הרגילות והיא לא מאמינה שהטיפול השפיע כך. בטיפול באותו יום נדקרו אותן נקודות רק הפוך בידיים, FUKE בשמאל ו- HUANCHAO בימין.
הטיפול ה- 3 היה כחודש לאחר השני מכיוון שפנינה נסעה לחו"ל במסגרת העבודה, היא דיווחה שגם המחזור האחרון עבר ללא תופעות מיוחדות, הטיפול היה זהה לטיפול הראשון.
שם הסתיימה סידרת הטיפולים כאשר הודעתי לפנינה שאם התופעות יחזרו שתחזור גם היא לטיפולים.

היא לא חזרה… אז התקשרתי אליה היום, שנה וקצת אחרי הטיפולים כדי לבדוק שהכל בסדר ואני לא סתם מלאה אתכם בפרטים והיא הייתה שמחה לספר לי שנכון להיום הכל בסדר והתופעות לא חזרו.

נכון שזה מקרה קיצוני ברמת האפקטיביות שלי אבל תתפלאו, זה קורה הרבה כשעובדים בשיטה של מאסטר טונג.

קצת על הנקודות:
הצירוף של FUKE ו- HUANCHAO משמש אותי כמעט לכל בעיה גינקולוגית ובעיות פריון.
הנקודות נדקרות כל אחת ביד אחת כאשר כל טיפול מחליפים את הצד שלהן, FUKE יושבת על מרידיאן הריאות בצד האולנרי של החלק הפרוקסימלי בצד הדורסאלי של האגודל, היא מורכבת כיחידה של 2 נקודות ו- HUANCHAO על מרידיאן המחמם המשולש בצד האולנרי והפלמרי של החלק השלישי של אצבע הטבעת במרכז בין המפרק השני והשלישי, אני משתמש בהן כמעט לכל בעיה של האזור הגניטלי, לרוב בצירוף נקודות נוספות לפי הצורך (לדוגמה ST44 לדיסמנוראה).

לסיכום, השיטה של מאסטר טונג היא שיטה מדהימה שעוזרת לטפל בהרבה מצבים עם מעט נקודות ועם הרבה חוכמה מאחוריה ברגע שמתחילים לחקור אותה.

שימו לב: חשוב להבדיל בין מאסטר טונג לד"ר טאן, מדובר על שני אנשים שונים לגמרי.

תמונה: freeimages.com/John Grech

המחבר:
שחר פרידמן
מטפל ברפואה סינית
rskhila@gmail.com

Total
0
Shares
24 comments
  1. מאמר מעניין, תודה!
    אך מסיפור המקרה שמתואר הבנתי שהגישה בשיטת טונג הינה סימפטומטנת,כלומר אם יש רשימת סימפטומים מסויימת מטפלים בקומבינציית נקודות שמתאימה לכך. האם הבנתי נכון?

  2. שונים לגמרי אך ד"ר טאן למד ממנו רבות….

    כתבה יפה, באה בדיוק בזמן שאני מנסה את 2 הנקודות האלה על מטופלת שלא הגיבה לטיפולים הקודמים לדיסמנוריאה שלה… מקווה שיצליח!
    אגב, כתוב בספר של ד"ר יאנג (ממשיך דרכו) שטונג טיפל בנשיא קמבודיה לאחר שלקה בשבץ…

    אשמח אם בכל זאת קצת תסביר לגבי עניין האבחנה.. כלומר האם תוסיף נקודות שקשורות לבעיית הרקע או כלל לא?

  3. השיטה של מאסטר טונג מאוד מיוחדת והתוצאות מצויינות. אחד הדברים היפים בשיטה הזו הוא שהאיזון ניכר מאוד גם בדופק. זה הרבה יותר מטיפול סימפטומטי. ממליץ לקרוא את הספר של מריים לי שלמדה אצלו והביאה את השיטה לארה"ב:
    Master Tong's acupuncture

  4. הי רואי,

    1. שים לב שאתה דוקר את FUKE שזווית ההחדרה היא מקבילה לעצם ולא ב 90 מעלות לעור… טעות נפוצה (תעזר בתמונות)

    2.קצת קשה להסביר ברגל אחת לגבי האבחנה רק אומר שתעשה את האבחנה שאתה עושה בדרך כלל ותראה אם אתה יכול למצוא הסבר שיספק אותך לגבי הנקודות… כלומר לפעמים ההסבר הוא TMM לפעמים 5 הפאזות, לפעמים שכבות וכו' ההסבר לדעתי הוא בעיקר בשביל המטפל… לאותה אבחנה יכולים להיות צדדים שונים, לי יש את ההסברים שלי ואת הדרך שאני מאבחן ולך או לכל אחד אחר את הדרך שלו, אף אחד לא יודע איך מאסטר טונג באמת איבחן, ד"ר יאנג (תלמידו) לא מאבחן עם דופק או לשון וגם כמעט לא משתמש במפה של כף היד של טונג (למי שמכיר) אלה מסתפק בתישאול קצר והמון ידע פרקטי.

  5. הי בוריס,
    השיטה אינה סימפטומטית, יש לה עומק כמו כל שיטה/זרם אחר ברפואה הסינית.
    אך מאסטר טונג שלימד את תלמידיו פחות הסביר הסביר מדוע איך ולמה הדברים עובדים אלה דרש מהם לחשוב בעצמם ולחפש את התשובות ולכן כל תלמיד פיתח תיאוריות שונות לגבי איך הדברים עובדים…כמובן לפי הרפואה הסינית, למשל ד"ר יאנג משתמש בהסברים שלו הרבה בשכבות, הסבר אחר הוא אזורי אסוטיאציה שנמצאים בגוף להבדיל ממרידיאנים שמשפיעים על האנרגטיקה של שאר הגוף… עומקים של נקודות הם הסבר נוסף למשל נקודות כמו GB31 בעומק מסויים ישפיעו על הGB אך בעומק אחר על הכליות ובעומק שלישי על הלב… בקיצור הטיפול גם אם נראה סימפטומטי הוא לא הוא בהחלט מטפל בשורש הבעיה.

  6. 3.לגבי נקודות נוספות לפעמים אוסיף ולפעמים לא אין פה משהו מוחלט.

  7. באופן פרקטי היה לי כבר ברור שצריך לדקור ככה, כי ב-90 מעלות זה נראה לי כואב בטירוף! אני תופס עם אצבעות יד שמאל את העור ועם יד ימין משחיל את המחטים בזוית הכי שטוחה שאני יכול.(רק סיירין 0.16X 15.

    השאלה היא (ונראה לי שזה מה שבוריס התכוון) היא אם נעשית אבחנה מבדלת, כי אני למשל מצאתי סופסוף רשימת פרוטוקולים של טיפול (יש לי קובץ שאשמח לעלות כאן אם רק אדע איך)ויש שם כמה אופציות לכל בעיה. אז השאלה היא אם האופציות הן בהתאם לאבחנה מבדלת או לא.

    הייתי בקשר פעם עם תלמיד של סוזן ג'ונסון מדנמרק, שאחראי על אתר מאד יפה בנושא טונג: http://www.tungspoints.net/
    ניסיתי לשכנע אותו להביא אותה לארץ לתת סמינר אבל לא יצא מזה כלום….

  8. שמעתי על הספר שלה שיש שם המון טעויות במיקומי הנקודות. הספר של יאנג ומאהר יותר מומלצים למיטב הבנתי. יש לי את של יאנג והוא טוב

  9. שלום,
    אז ככה… יש הרבה אבחנה מבדלת אך כל הרעיון הטיפולי הוא אחר הוא יותר קרוב לחשיבת מרידיאנית מאשר לאבחנה של ZANG FU, אבל לא רק, ברוב המכללות או יותר נכון בכל מכללה לימדו אותנו דרך אחת מרכזית לחשיבה של אבחנה מבדלת שממנה בוחרים נקודות וצריך לצאת מהחשיבה הסטנדרטית שאנחנו מכירים כדי להבין את הנקודות של מאסטר טונג, את ההבחנה תעשה איך שאתה רוצה, דופק, תשאול, ZANG FU, 8 העקרונות לא משנה איך אתה מיע לאבחנה העיקר שתגיע אבל כדי להבין איך לבחור את הנקודות אז יש שוני בין הדישות, בין גישה מריאדיאנית ל 5 הפאזות ל STEMS & BRANCHES ליפני וכו' … ברגע שהגעת לאבחנה עשית את רוב העבודה הנקודות זה החלק הקל.
    דוגמא: כדי לחזק את הטחול אפשר לדקור את SP3 לפי גישה אחת או את SP2 לפי חשיבה מעט שונה או יש מי שידקרו את HT9 (חיזוק האימא) כדי לחזק את הטחול אני בד"כ דוקר את SI3 (או SI4) חיזוק שיכבה מקבילה) כל אחד והדר"כ שלו.
    לסיכום ההבדל בין הגישות הוא לא האבחנה אלה ההיסתכלות על מה יטפל באותו חוסר איזון.

  10. גם בספרים של יאנג יש אי דיוקים וטעויות ( גם בין הספרים והמהדורות השונות), בכלל לכל תלמיד של טאנג יש וריאציות מעט שונות על מיקומי (חלק) מהנקודות, צריך תמיד לבדוק בכמה שיותר מקורות וז לתת לניסיון להוכיח את עצמו.
    אחד הוויכוחים הגדולים בין ממשיכי דרכו של ד"ר טאנג הו לגבי מיקום LING GU ו- DA BAI אני מכיר 4 ואריאציות שונות.

  11. דרך אגב! נזכרתי ששנה שעברה באחד השיעורים של ר. יפנית שהשתתפתי (של רן כליף) הוא סיפר שהיה לפני כמה שנים בטייוואן וראה שם אסכולות דיקור משפחתיות שנוסדו עוד לפני כל הגישה המודרנית של סינדרומים ושכבות של TCM וסיפר שהם עובדים לגמרי בצורה סימפטומטית ,פשוט לכל רשימה מסויימת של סימפטומים יש קומבינציית הנקודות שמתאימה. חוץ מזה בטייוואן יש שימוש נרחב ביותר בטכניקות של הקזת דם שמשפיע מאוד על תוצאות המהירות של הטיפולים. החיסרון בגישה הזו שאגב לפי תאורו-"יעילה אש" שצריך לזכור בעל פה הרבה קומבינציות של נקודות. אני מניח שמסטר טונג שייך לאחת המשפחות האלו ששמרו את המסורת העתיקה ביותר לאורך הרבה דורות.

  12. השיטה אינה שיטה סימפטומטית, היא אולי נראת כסימפטומטית אך היא מאוד עמוקה ומי שמכיר את שיטתו של מאסטר טונג יודע שיש עומק רב וחשיבה שמתבססת על רעיונות מהקיסר הצהוב מה – SHANG HAN LUN, PI WEI LUN ועוד… למתבונן מבחוץ היא אולי נראית סימפטומטית אך מהכרה מעמיקה אני יכול להבטיח שהטיפול הוא עמוק ומטפל גם בשורש, כל הטיפולים של מאסטר טונג מטפלים גם בשורש, צריך רק להבין את החשיבה שהיא טיפה אחרת.

  13. היא מסבירה בספר שלתלמידים השונים של ד"ר טונג יש דעות שונות לגבי חלק מהמיקומים וטכניקות הדיקור ומציינת שישנם מצבים שהמטפל צריך להחליט איזו גישה לאמץ. למשל באיתור ודיקור של Jian Zhong. אבל התוצאות באמת טובות

  14. נ.ב.

    FUKE המחטים צריכות להיות צמודות לעצם ואפילו מעט לגעת בעצם ואז יש את העיקרון של כליות משפיעות על עצמות, עצמות משפיעות על כליות – ואז מלבד השימוש במרידיאן הריאות להפצת והנעת צי גם נשפיע על הכליות לחיזוק מחמם תחתון וכן לחיזוק צי ודם.

  15. שלום שחר,

    אני חייב לך תודה גדולה על כך שחשפת אותי לראשונה לשיטתו של מאסטר טונג (לפני כשנתיים בקורס אבחנות אצל עמוס זיו…). גם השראה רבה שאבתי מן המפגש איתך – מאז יש לי מוטיבציה לשבת על העכוז, לחקור וללמוד דברים שלא מלמדים בבצפר.  

    אני מיישם את משנתו של מאסטר טונג בקליניקה ונהנה מן התוצאות האפקטיביות והמהירות.

    רבים מן המטפלים בשיטה הזו משתמשים בסט מצומצם של 10-15 נקודות בלבד (ב- 90% מן הטיפולים). אני חושב שזה פשוט מעולה! אותן נקודות הנמצאות בשימוש תדיר הן בעלות טווח קליני כה רחב, כך שאין צורך אמיתי להשתמש בנקודות פחות יעילות (כך הניסיון מלמד). ד"ר לי יון, המלמדת את השיטה בארץ, סיפרה כי ד"ר יאנג, אחד מ- 73 התלמידים של מאסטר טונג, היה לעיתים משתמש ב- 3 נקודות במהלך יום טיפולים שלם (ויש לברנש קליניקה מפוצצת). חשוב לציין, כי הדברים הנ"ל נכונים לשיטה "הפשוטה" המוצגת בספרים של מרים לי, ד"ר יאנג ופאלדן קרסון. הטכניקה המתקדמת יותר של מאסטר טונג, שיטת ה- Dao Ma (שלושת המחטים), הינה פחות שבלונית. אולם, גם בה יש מבחר צירופים יותר פופלארי מצירופים אחרים.

    מי ייתן ושיטתו של מאסטר טונג תהיה חלק ממערך לימודי הרפואה הסינית בבתי הספר בארץ.

  16. הי משה,
    שמח שאתה משתמש בשיטה וממשיך ללמוד ולא נעול כמו רבים אחרים על איזו אמת מוחלטת אחת.
    משיחות שהיו לי עם ד"ר יון ואם עוד תלמידים של ד"ר יאנג, פאלדון קארסון וגם מטפלת שהכירה את מרים לי וכן מנסיון שלי אני יכול לומר בוודאות שנכון שיש נקודות שעובדות ומתאימות ליותר מקרים (כמו גם ST36 שמתאימה כמעט לכל דבר) אבל ככל שאתה רואה יותר מטופלים ונתקל במקרים יותר מסובכים או סתם פטולוגיות עקשניות אתה חייב לפתח את היכולות לעבוד עם עוד נקודות שיתנו את הכיוון הסופי לטיפול, יזרזו את תהליך ההחלמה (או החזרה לאיזון) ויביאו את המטופל לתוצאות רצויות שישמרו לאורך זמן.

  17. שלום שחר,
    מהם הטקסטים העיקריים של מאסטר טונג שאתה לומד אותם / עובד איתם / שואב מהם מידע? יאנג? מאהר? אחרים?

    תודה.

  18. אסתי שלום,

    כשהתחלתי להשתשמש בשיטה של מאסטר טונג התחלתי עם הספר של מרים לי, אח"כ באו הספרים של יאנג ( יש 4) וגם החומר שמופיע באתר שלו, אח"כ הספרים של מאהר, כמו כן למדתי עם ד"ר לי יון שלמדה אצל ד"ר יאנג ( וגם הרבה שיחות איתה, אנחנו עובדים ביחד במכבי טיבעי), בנוסף אני בקשר אם עוד בחור אמריקאי שלמד אצל פלדון קארסון שעובד כבר הרבה זמן עם השיטה.
    הסופרות היא מקור טוב אך בכל הספרים יש הרבה טעויות מיכוון שהם לא נערכו בצורה טובה (למשל יש הבדלים במיקום מספר נקודות בין הספרים של יאנג, בינם לבין עצמם לא לספרים שמישהו אחר כתב, ושוני בין מהדרות וכו').
    אני תמיד מחפש ומנסה למצוא הבנה משלי לגבי התיאוריה והנקודות מההבנה והידע שלי של הרפואה הסינית, רק כדי שיהיה לי הסבר לעבוד איתו, אני מוצא שהרבה פעמים חשיבה מרידיאנית וחשיבה לפי שכבות מספקת תשובות טובות, למזלי יש לי הרבה מטופלים לעבוד איתם כך שאני יכול לבדוק מה עובד ומה לא ובד"כ הדברים עובדים די טוב.

    אולי אם יהיו מספיק מתעניינים יהיה אפשר לבטוח קורס בנושא.
    הכי חשוב לדעתי זה לנסות לחכור לבד ולחפש תשובות בכתבים הכלסיים של הרפואה הסינית, ברגע שלך יהיה הסבר ותוכלי לנסות אותו את תוכלי לבד לפתח תואוריות ורעיונות משלך לגבי איך ומדוע השיטה ודיקור בכלל עובד, לא רק בשיטת מאסטר טונג אלה לגבי הדיקור בכלל.

  19. שלום שחר
    אני מבינה שאתה כבר מתמצה בשיטות העבודה של מאסטר טונג.אני רק שמעתי על והשיטה שלו מעניינת אותי,אשמח מאד להצטרף לקבוצה המעונינת ללמוד .האם אתה מכיר מטפל שיכול להעביר קורס ברמה?- נא לשלוח במייל.
    מלכה בזק

  20. הי מלכה, כרגע אין קורס מקיף וברמה לשיטה. מדי פעם ד"ר לי יוןף שלמדה אצל ד"ר יאנג עושה סדנאות קצרות על נושא מסויים (עיכול, כאב) לפי השיטה.
    אם יהיו מספיק מתעניינים אןלי אני אפתח קורס…

  21. דיסטאלי או פרוקסמאלי למה?
    כיוון ההחדרה הוא מיכיוון גב כף היד אל הצד הפלמרי, פנים כף היד.
    אם תכנס לקישור של הנקודה יש תמונה

כתיבת תגובה
Related Posts