שני הריונות- מטפל אחד

הטיפול בסימפיוליזיס
הריונות

טיפול בנשים בהיריון פוגש אותנו המטפלים, לעיתים קרובות, עם חוסר הביטחון האישי שלנו ולוקח אותנו למקום תבניתי בעבודה. בין רשימת נקודות אסורות בהיריון, לחרדה הטבעית של המטופלת וחוסר ידע מעמיק בתחום הריון ולידה הקיים בקרב מטפלים, בוחרים רבים מאתנו בטיפולים "בטוחים" עם נקודות קבועות ובדוקות מראש.

מתוך הניסיון שלנו בטיפול בנשים הרות, למדנו כי עבודה מתוך תבניות ושימוש ב"נקודות קסם", לא מניבים תוצאות מספקות. לחילופין, טיפול המבוסס על ניתוח מצב האישה, אבחנה מבדלת, אטיולוגיה ובחירת נקודות הנובעת מתוך אסטרטגיה טיפולית ברורה, יעילים ונכונים יותר.

דרך יפה להמחיש זאת הזדמנה בפנינו בשבוע שעבר, כאשר הגיעו לקליניקה שתי מטופלות עם תלונה זהה לחלוטין- סימפיוליזיס. שתיהן בטווח גילאים דומה, 38-42. לשתיהן היריון שלישי. שתיהן בריאות, ללא היסטוריה רפואית מיוחדת. שתיהן התחילו לסבול בחודש האחרון מכאבים במפשעה, עצם הפיוביס ובטן תחתונה עד כדי ירידה משמעותית בתפקוד היום יומי. לשתיהן לא נמצא פתרון במסגרת רפואה מערבית.

סימפיוליזיס
סימפיוליזיס הינה תופעה נפוצה בהיריון מסוף הטרימסטר השני, יכולה אף להתפרץ במהלך הלידה. מאופיינת באי נוחות עד כאב משתק באזור האגן, בעיקר במפרק הקדמי- סימפיזיס-פוביס וגב תחתון. הסיבה העיקרית לכך היא הפרשת הורמוני פרוגסטרון ורלקסין במהלך ההיריון שמטרתם לרכך את הסחוס ולהגמיש רצועות חיבור ולאפשר לאגן להתרחב עם גדילת העובר ובלידה עצמה. חוסר איזון בין עצמות האגן ואף התרחקות / היפרדות במקרים חמורים, יוצרים לחץ וגורמים לכאב מקומי. הפתרון המוצע לאישה- משככי כאבים, מנוחה רבה ופיזיותרפיה של רצפת האגן.

מבחינה סינית – אנרגטית אפשר לנתח פתולוגיה זו בדרך הבאה:
אזור האגן נשלט ע"י Qi Shen (כליות), מוזן ע"י הדם של Gan (כבד) ושל Chong Mai, ומוחזק ע"י Pi Qi (טחול) ו- Dai Mai. הזרימה של Qi באזור נשלטת ע"י שלושת מרידיאני Yin ושלושת מרדיאני Yang של הרגל וכמובן ע"י התנועה המאוזנת בין Ren Mai ו- Du Mai.
כאב הינו סימן לסטגנציה העלולה להתרחש בכל אחד מהמרידיאנים המעורבים, ולרוב יושבת על רקע של חולשת Shen Qi , Gan Blood או Pi Qi.
על מנת לקבוע מהי אבחנה הסופית, יש להבין את מצבה והרקע הייחודי של כל אישה.
נחזור למטופלות והפעם נציג את הרקע הייחודי של כל אחת והטיפולים שבוצעו.

מטופלת א' – בת 38, ללא היסטוריה גניקולוגית מיוחדת, מנהלת שיווק – יושבת הרבה במשרד ומבלה הרבה שעות בנהיגה. אם לשתי ילדות בנות 7 ו- 10. נמצאת בשבוע 31 להיריון, אשר עד כה עבר בצורה תקינה וללא תופעות מיוחדות, למעט חוסר מועט בברזל. הריונות קודמים עברו חלק. עשתה יוגה לפני ובמהלך ההיריון והפסיקה עקב הכאבים. הכאבים החלו לפני חודש בהדרגה ומחמירים מיום ליום עד כדי שנאלצה לקחת חופשה מעבודה. מתקשה לשכב, לשנות מנחים, לשבת או לעמוד לאורך זמן. הכאב ממוקד בעצם הפיוביס ומושך לכיוון הירכיים לאורך המסלול Zu Shao Yang.

דופק – חסום באופן כללי, סטגנציה ב- Du Mai ו Pang Guang (שלפוחית שתן), מיתריות ב- Dan (כיס מרה) וחולשה בעיקר בעמדה של Gan ו- Pi.

דיון באבחנה – חולשה של Gan Blood וחוסר הזנה של האזור ע"י מרידיאני Zu Jue Yin, חולשה של Pi Qi, חסימה בזרימה התקינה של Du Mai אל מול חולשה וחסימה ב- Dai Mai.
Dai Mai שולט על האזור, יוצר ותוחם את המרחב, מחזיק הכול במקומו ומאפשר זרימה תקינה של מרידיאנים. בהקשר זה הינו מזכיר את תפקידה של פאזת האדמה. את חוסר האיזון של Dai Mai ניתן לראות דרך החולשה של Pi (עמדה של Dai Mai בדופק) ועודף במרידיאני Zu Shao Yang (פתיחת Dai Mai – GB41). שניהם מבטאים את התנועה השמימית הגדולה Da Yun של אדמה (GB in E ו- SP in E).

עיקרון לטיפול הראשון – הוצאת עודף מ- Du Mai ו- Zu Shao Yang והנעה של Zu Jue Yin לכיוון המפשעה.

הטיפול הנבחר – פיזור של GV16 ושל GB31, וחיזוק של LIV11,12.

GV16 – 风府 – Feng Fu – ארמון הרוח. נקודה אליה נאסף Qi פנימי וחיצוני ודרכה ניתן לא רק להזין ראש וגוף, אלא לשחרר עודפי רוח, Qi ו Yang.

GB31 – 风市 – Feng Shi – שוק הרוח. השימוש העיקרי בנקודה הוא הוצאת רוח פנימית או רוח חיצונית אשר חדרה למפרקים. הנקודה מנקה בצורה יעילה את מרידיאן Zu Shao Yang.

LIV11 – 阴廉 – Yin Lian – פינת היין. נקודה בה נאסף Qi ייני וממשיך לכיוון המפשעה דרך SP12 – SP13 – LIV12.

LIV12 – 急脉 – Ji Mai – דופק מתרגש. הנקודה מסיימת את המסלול הפנימי ממנו עולה Qi ייני אל אזור המפשעה, מזין את הגניטליה ומניע חסימות.

מטופלת ב' – בת 41, לא עובדת ומטפלת בשתי ילדות בנות 3 ושנה וחצי. שתי הבנות כתוצאה מטיפולי הפרייה על רקע חוסר פריון לא מוסבר, סבב הזרעות ומספר הפריות. היריון הנוכחי הוא ספונטני. מתרוצצת הרבה עם הבנות ולא ישנה רצוף בלילות כבר 3 שנים. נמצאת בשבוע 28 להיריון, אשר עד כה עבר בצורה תקינה וללא תופעות מיוחדות, למעט חוסר בהמוגלובין. הכאבים נוכחו בסוף כל היריון בצורה מתונה, לא הפריעו למהלך החיים וחלפו לאחר כל לידה. בהיריון הנוכחי הכאב החל בשבוע 25 בבת אחת. כאב חזק ומשתק בתחתית האגן ומושך לבטן תחתונה, נמשך כל היום וכל הלילה, מתקשה בתפקוד היום יומי.

דופק – איטי וחלש יחסית להיריון, חולשה משמעותית בעמדות Shen ו- Pi .

דיון באבחנה – הדבר המשמעותי ביותר הינו חולשת Pi & Shen Yang כתוצאה מהתשה של הריונות צפופים ואורך חיים. חולשה עמוקה זו הביאה לחוסר הזנה של האזור ושל המרידיאנים המיוחדים (בדגש על Du Mai ו Ren Mai) וגרם לחסימה.

עיקרון לטיפול הראשון – חיזוק Shen Qi והרמת Yang

הטיפול הנבחר – KID10 ו- GV20, שתיהן בחיזוק.

KID10 – 阴谷 – Yin Gu – עמק היין. נקודת He (ים) ומים של מרידיאן Zu Shao Yin. מנקודה זו יוצאים מספר מסלולים אשר חודרים אל אזור הגניטליה ופרינאום. נקודה לא רק מחזקת, אלא גם מניעה Qi ייני מעלה.

GV20 – 百会 – Bai Hui – מאה המפגשים. הנקודה הגבוהה ביותר בגוף, אליה מגיעים רוב מסלולי Yang והיא יכולה להזין ב Yang ולהרים Yang.

בשני המקרים השיפור היה מידי, רמת הכאב ירדה בצורה משמעותית, שתי המטופלת חזרו לתפקוד יום יומי וממשיכות בטיפול.

סיכום
אין ספק כי רק הבנה רחבה של פתו-פיזיולוגיה לרבות: מסלולים , Zhang-Fu וחומרים מעורבים בשילוב עם הבנת הרקע האטיולוגי של המטופלות, יכולה להביא לתוצאות טובות ועקביות בטיפול.
חשוב להכיר את המחלה. חשוב להכיר את הפרוטוקול לטיפול בה. אבל יותר מזה חשוב "להכיר" את המטופל.

שני המקרים ממחישים את חשיבותה של אבחנה מבדלת בכלל ובנשים בהיריון בפרט. הטיפולים שנבחרו שונים במהותם מבחינת העיקרון הטיפולי ובחירת נקודות הדיקור ושניהם הביאו לתוצאות מצוינות. מקרים מסוג זה מאירים את עינינו שוב ושוב לגבי הייחוד של הרפואה הסינית ביכולתה להסתכל באופן אינדיבידואלי על כל מטופל ולתת את המענה הייחודי עבורו. וכמובן, שיש עוד הרבה מה ללמוד!

קורס התמחות מעשית בטיפול וליווי נשים בהריון ייפתח באמצע נובמבר. לפרטים נוספים לחצו כאן.

תמונה: freeimages.com/Paige Foster

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
מטפלות ברפואה סינית
masik01@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts