ההריון שלא היה

הריון מדומה ברפואה הסינית המסורתית
ההריון שלא היה

ברצוני להקדיש את המאמר בהערכה רבה לתלמידי שנה ד' רפואה סינית במכללת סמינר הקיבוצים שסיימו החודש את לימודיהם ויצאו לדרכם הטיפולית. הסבלנות הרבה שהייתה להם לשמוע אותי מדבר על מחלות מערביות, שדים מזרחיים, רוחות רעות וצמחים טובים איפשרה לי לכתוב מאמר זה. על כך אני מודה להם.
כמו כן ברצוני להודות לד"ר מולי לינדר וגב' גילי אגר על קריאתם הראשונית של המאמר, הערותיהם והארותיהם החכמות.

"המחזור החודשי שלהן נפסק, הן משמינות, מפתחות תאווה למלפפון חמוץ ובחודש התשיעי הן אפילו חוות ירידת מים וצירי לידה, אבל תינוק לא יוצא מזה".

הריון מדומה, או פסאודוסיזיס (pseudocyesis), הוא תופעה נדירה למדי, שמתרחשת ב: 6-1 מתוך 22 אלף לידות. על אף שמדענים עדיין נאבקים להבין מהן הסיבות לתופעה, מחקרים חדשים בבני אדם ובבעלי חיים מתחילים לספק לה הסבר, שחושף את תפקידם הן של ההורמונים והן של הפסיכולוגיה כגורמים להריון מדומה.
נשים הסובלות מההפרעה מציגות מגוון תסמינים, שמצליחים להכות בתימהון גם רופאים מנוסים.
לא רק המטופלות מאמינות שהן הרות, גם הסימפטומים שמייצר גופן תומכים בטענה זאת: הפסקת וסת, תפיחת הבטן, בחילות והקאות, גדילת שדיים ותאווה מוגברת למזון – כולם אופייניים, כמובן, לנשים הרות.(2)
על אף שמדובר בהפרעה חריגה, מקרים של הריון מדומה התגלו כבר בתקופות קדומות ומוכיחים שהתופעה אינה מוגבלת לזמן מסוים או לתרבות כזאת או אחרת. ב-300 לפנה"ס, דיווח הרופא היווני היפוקרטס על 12 נשים ש"האמינו כי הן הרות". לפי ההערכות, גם מלכת אנגליה מרי טיודור סבלה מהריון מדומה בעקבות לחץ שהופעל עליה להעמיד יורשים, ולא הותירה אחריה צאצאים. כמה פרשנים אף סבורים כי פרצי האלימות שלה, שהעניקו לה את הכינוי "בלאדי מרי" (Bloody Mary), הגיעו אחרי שגילתה כי היא לא נושאת ברחמה יורש.

במשך מאות שנים, ההריון המדומה היה עניין של פסיכיאטרים, שהוליד שלל תיאוריות פסיכולוגיות בנוגע למקורותיה של התופעה. מכתביו של זיגמונד פרויד עולה, כי המטופלת המפורסמת ביותר שלו, "אנה או" (3), האמינה כי הרתה לפסיכואנליטיקן שלה לשעבר, יוזף ברויאר. פרויד ייחס את ההריון המדומה שלה לתופעה שאותה הוא הגדיר כ"העברה" (Transference) או התקה של מאוויים או תחושות מוקדמות אל המטפל. מאוחר יותר הפך המושג לאחד ממושגי היסוד במשנתו של פרויד.

פסיכיאטרים אחרים טענו כי הריון מדומה מתרחש בקרב מטופלות הנואשות להרות, או שיש להן תשוקה עזה להיות מעורבות בחוויית ההריון של אחת מבנות המשפחה.
עם זאת, לעומת כל התיאוריות המייחסות הריונות מדומים ללא מודע, מחקרים ביולוגיים מראים כי ייתכן שגם להורמונים יש חלק בתופעה. בשל המספר הקטן של מטופלות הסובלות מהתופעה, לא נערכו מחקרים ביולוגיים מקיפים שמאפשרים לקבוע את הדיוקן ההורמונלי האופייני של המטופלות. ואולם, מחקרים שנעשו באוניברסיטת מישיגן ובמקומות אחרים מצביעים על כך שבגופן של מטופלות רבות נמצאו כמויות גדולות של הורמונים כגון אסטרוגן ופרולקטין, שעשויים לגרום לתסמינים כמו התנפחות של הבטן או הופעת חלב, וגם לתסמינים פסיכולוגיים, כמו הרצון להיקשר לתינוק.
המחקרים מעלים את האפשרות כי הריון מדומה הוא תוצאה של מעגל קסמים של גוף ונפש: המצב הרגשי הראשוני גורם לייצור כמויות בלתי רגילות של הורמונים, שמשפיעים על המצב הרגשי והגופני כאחד. לדברי ד"ר מרי ארסקין (4), ביולוגית באוניברסיטת בוסטון שחוקרת את ההיבטים הנוירולוגיים של מערכות הרבייה, חרדה עלולה להיות אחד המצבים הרגשיים המסייעים להניע את הגלגל הזה. "המתח עלול להשפיע במידה רבה על מחזור השחלות", סבורה ארסקין.

אצל כלבים, שבקרבם שיעור ההריונות המדומים גבוה בהרבה בהשוואה לאדם, הוסברה ההפרעה בייצור מוגבר של הורמוני רבייה מסוימים, בעיקר של פרולקטין. שלא כמו אצל בני אדם, המחזור השחלתי של כלבות הוא שלב ממושך, שבו המבנה השחלתי המכונה "קורפוס לוטאום" מייצר כמויות גדולות של פרוגסטרון. אם הכלבה אינה נכנסת להריון, הקורפוס לוטאום מתבלה לאט, לאורך תקופה של עד 70 יום. התוצאה היא צניחה ברמות הפרוגסטרון, שגורמות להפרשת רמות גבוהות של פרולקטין ולאחר מכן לייצור חלב, לבטן מוגדלת ולהתנהגויות אימהיות מוטעות.

הווטרינר כריס קובל מקליפורניה, שמטפל במקרים רבים של הריון מדומה בכלבות, אומר כי "במצב הזה יש כלבות שמתחילות לשמור על בובות המשחק שלהן ומתנהגות כאילו הן היו הגורים שלהן. מדהים עד כמה ההורמונים האלה בעלי עוצמה ואיזו השפעה יש להם". לדבריו, הדרך הטובה ביותר לטפל בהריון מדומה בכלבות היא לתת להן מנות של הורמונים מאזנים, כמו טסטוסטרון, שמחזירים את רמות הפרולקטין לטווח נורמלי ועוצרים את התסמינים.

"כשהגוף מדבר" הפרעות סומטופורמיות:
הפרעת סומטיזציה מוגדרת כתלונה על תחלואה גופנית שאין לה תמיכה בממצאים רפואיים ומביאה לטיפול רפואי ולפגיעה בחיי המטופל. מופיעה לפני גיל 30.
כדי לאבחן הפרעת סומטיזציה צריך להתקיים לפחות אחד מכל הבאים:
* היסטוריה של כאב בלפחות ארבעה מקומות או תפקודים.
* שני תסמינים של מערכת העיכול (מלבד כאב) כגון בחילה, נפיחות, רגישות, הקאות.
* תסמין אחד הקשור במין (מלבד כאב) כגון אדישות או חוסר תפקוד, אי סדירות המחזור.
* תסמין פסאודו נוירולוגי אחד: למשל, תסמינים המחקים פגיעות חושיות או מוטוריות או חריגות במודע ובזיכרון. (פתאום לא רואים-לדוגמא).

הפרעת המרה (הפרעה קונוורסיבית):
בעבר נקראה היסטריה. היא דפוס שבו מופיעים תסמינים כמו נוירולוגים כגון ליקוי תפקוד גופני מסוים, או אבדן שליטה בהיעדר כל ליקוי אורגני (עיוורון פתאומי, למשל).
ההפרעה אמנם מסווגת כחלק מההפרעות הסומטופורמיות, אך יש הטוענים כי נכון יותר לסווגה כחלק מההפרעות הדיסוציאטיביות, יחד עם אמנזיה דיסוציאטיבית, דה-פרסונליזציה, ריבוי אישיויות ועוד.
היפוקרטס חשב בעבר כי ההיסטריה היא בעצם תופעה של נדידת הרחם – וזה מסמל רצון בזוגיות, ולכן הדרך לפתור את ההיסטריה היא נישואין.
התפתחות הפרעה קונוורסיבית:
* רצון להתחמק ממצב לא נעים כלשהו
* מעלה משאלה חולפת להיות חולה כדי להימנע מן המצב
* אולי קשור ברגשות אשמה וצורך בהענשה עצמית
* לעיתים קשור בהשגת רווחים ישירים ועקיפים
מרגע שעולה ההפרעה היא מחוזקת גם בהפחתת חרדה וגם ברווחים (אהדה)

שלושה סוגי תסמינים מרכזיים של הפרעת ההמרה:
1. חושיים. כל החושים יכולים להיות במוקד ההפרעה:
אנסתזיה- אובדן רגישות
היפואסתזיה- אובדן רגישות חלקי
היפראסתזיה- רגישות יתר
אנלגזיה- אובדן רגישות לכאב
פרסתזיה- תחושות חריגות כגון דקירה, דגדוג או נמלול
2. מוטוריים :
השיתוק מוגבל בד"כ לאחת הגפיים, ואובדן התפקוד הוא בררני (לכתיבה אבל לא לטריפת קלפים). רטט ועווית (טיק) נפוצים.
בדיבור:
אפוניה- יכול לדבר רק בשקט, ואילמות
3. פנימיים:
כאבי ראש, התקפי שיעול קשיי נשימה, חיקוי מלא של תופעות כגון הריון מדומה, ועוד.

שלושת התסמינים הנפוצים ביותר בהפרעה קונוורסיבית הם שיתוק, אילמות ועיוורון.

"חלומות מיניים" ו-"עוברים שטניים":
המקרה המיוחד של "חלומות מיניים" ו-"עוברים שטניים" כפי שנכתב בספר המקרים של Lu Fu(5) רופא משושלת Ming:
"בחורה צעירה שאינה נשואה סבלה מאל ווסת (אמנוריאה / Bu Jing). נשלחו לטפל בה רופאים רבים, אך אף אחד לא יכל להבין או לספר מה אירע לה.
מר Lu בדק אותה לבסוף ומצא שבטנה גדולה כאילו היא בהריון (מה שמסביר מדוע אין לה ווסת, אך זהו מצב בעייתי ,שכן זוהי נערה לא נשואה וללא עבר של יחסי מין). הוא בחן את פניה, קרא את הדופק שלה ומצא שהדפקים שלה שקטים בצורה לא רגילה (וכנראה לא מתאימה לנערה צעירה).
לפיכך הוא אמר לה: אם מחלתך לא נגרמה ע"י חלומות מוזרים, היא חייבת להיות תוצאה של חדירת שדים מזיקים.
הגברת לא חזרה אליו עם תשובה מיידית. היא נכנסה אל חדרה וסיפרה למשרתת הותיקה שלה:
'בקיץ האחרון עברתי ליד מנזר (6) וליד אכסדרת ההתבודדות חשתי, שליבי פועם ונע, כאשר ראיתי פסל מוזר של ישות אלוהית בזמן בין הערביים. באותו הלילה, חלמתי על גבר הדומה לישות שראיתי בין הערביים ולפיכך שכבתי וקיימתי יחסים אינטימיים איתו.
לאחר מכן, נפגעתי ממחלת כבד (Gan Bing). הייתי מאוד מבוישת (7) מלספר זאת למשפחתי או חבריי ומה שהרופא אמר זאת אמת לאמיתה'.
המשרתת הוותיקה סיפרה אחר כך לרופא את סיפורה של גבירתה הצעירה. והרופא אמר: פני הגברת נראו בחלקן אדומות ובחלקן חיוורות, הדופק שלה היה משתנה בפתאומיות ממלא לדק. אלו בדיוק הסימנים של השפעות שטניות. הגורם למחלתה היה בהתאמה לסימנים שהופיעו בצורה נמרצת, עם כי לא קריטית.
מר Lu המליץ לה על המרשם 'Tao Ren Jian' על מנת לנקז הצטברויות. הגברת לקחה את המרשם, קיבלה ווסת כבדה מלווה בשישה או שבעה גושי דם שגודלם ככבד של חזיר, כל אחד מהם עם חור הדומה בגודלו לעין הדג (מה שמסביר את מחלת הכבד שלה לאחר קיום היחסים עם השד וששת העוברים השטניים שיצאו כגושי דם גדולים). לבסוף היא נרפאה לחלוטין.

המרקחת 'Tao Ren Jian' נרשמה על מנת לנקז גושי דם ולנתץ דם קרוש. היא מכילה:

Tao ren 12g
Su mu 12g
Shen di huang 6g
Meng chong 3g
Shui zhi 3g

הגברת הצעירה הייתה אישה מהמעמד הבינוני או הגבוה (היתה לה משרתת, היא נבדקה ע"י מס' רופאים), נשים ממעמד זה בסין ביקשו להיות עצמאיות, להתאהב או לרכוש השכלה, אך אובחנו בשל אותן משאלות כהיסטריות ונשלחו על ידי אבותיהן או בעליהן לטיפול כפוי. נשים עצמאיות ודעתניות איימו על המסורת הסינית בעלת התפיסה הברורה של תפקיד הגבר ותפקיד האישה. הגברת הצעירה שלא יכלה בחברה המסורתית לקיים יחסים אינטימיים עם בחור שתבחר לה, חלמה בלילה על פסל שטני, שחדר לנשמתה ולגופה ופגע בה.

"הגוף המורד"- סיפורה של שלומית (8):
שלומית, בת 37 , הגיעה לקליניקה שלי דרך הפסיכיאטרית שלה שחשבה שרפואה סינית תוכל להועיל לה. שלומית, אחות בכורה לזוג תאומות הקטנות ממנה ב- 4 שנים, במשפחה דתית לאומית, האחיות נשואות ובעלות ילדים, והיא לא התחתנה מעולם. למעשה, בררנותה היתה כה גדולה וגרמה לה לצאת רק עם 3 גברים במשך חייה. היא עבדה במשרד בטחוני בתחום המחשוב, הצליחה מאוד בעבודתה, נעימה למראה ולשיחה.
תלונתה העיקרית הייתה תסמינים מוזרים שרודפים אותה: בחילות, כאבי בטן, גרד בבטן התחתונה, שיעול, צרבות וכאבי ראש מיגרנותיים.
בתשאול היא סיפרה שכאבי הראש והבחילות מופיעים מזה כמה חודשים וכאבי הבטן והגרד, הבחילות והשיעול הופיעו בחודש האחרון. כששאלתי אותה אם היא בהריון, היא צחקה ואמרה: חשבתי שכן, הרגשתי שכן, הייתי מאוד רוצה להיות אך אין מתנדבים…
חשבתי על פשר התסמינים ואמרתי לה: לעיתים אדם חולה מכיוון שעשה מעשה אסור, חטא לעצמו או לסביבה, אכל יותר מידי מתוק (קיבלת סוכרת), שתה יותר מידי אלכוהול (הרס את הכבד), התנהג לא כיאות כלפי ידידיו (וסבל מיסורי מצפון). לעיתים אדם חולה כחלק מניסיון וללא אשמה ישירה (חצה את הכביש ברמזור ירוק ונדרס ע"י נהג שיכור, תינוק שחלה במחלה קשה ועוד').
שאלתי אותה- איזו התמודדות יותר קשה, ניסיון או מעשה אסור? שלומית מיד ענתה נכונה, ניסיון יותר קשה, במעשה אסור אתה מבין את הגורם ואפשר לתקן, בניסיון אתה לא יודע מה הגורם ואיך להתמודד.
אמרתי לה שהיא צודקת ושאלתי אותה האם מחלתה היא תוצאה של ניסיון או מעשה אסור?
שלומית חשבה ואמרה: מעשה אסור. אני לא נותנת לאף אחד לחדור אלי וגופי נשאר ריק ומיוסר. אני לא מקיימת יחסי מין אבל חולמת עליהם, אני לא אוהבת אף אחד ובוכה כל יום על בדידותי, הגוף שלי כמו גם ליבי חסום.
בשלב הזה, הפסקתי לשאול שאלות, חשתי ששלומית נמצאת ברגע לא קל וביקשתי ממנה שתחלוץ את נעליה ותשכב על מיטת הטיפולים.
כשנשכבה אבחנתי דופק ולשון.
הדופק היה מיתרי בשתי הידיים ובייחוד בעמדת הריאות ביד ימין.
הלשון הייתה סגלגלה וקצת נפוחה, מה שהצביע על חסימה כתוצאה מקור.

אבחנה:
יסוד המתכת מאפיין מאוד את שלומית. תווי גופה ישרים ופניה מלבניות. היא מגיעה לטיפול מסודרת ומטופחת, מרחיקה במעט את הכיסא שלה מהכיסא שלי ומשלבת זרועות ורגליים. היכולת לחתוך היא יכולת השחור- לבן של המתכת, במקרה של שלומית, לחתוך קשרים עם גברים. ה-Po, האיכות הנפשית של המתכת מסמנת את הקשר בין החוץ והפנים. היכולת לחוות את שבעת הרגשות כתוצאה מגירוי חיצוני נחסמה. שלומית נותרה בודדה, חסומה וכואבת. כאבי הראש, הגרד, השיעול, הבחילות וכאבי הבטן, כל אלו ביטאו חסימה של דם וצ'י מורד הנובע מתפקוד לקוי של צ'י הכבד (תפקידו העיקרי- הזרמה חופשית של צ'י בכל התעלות). כאשר המתכת חסומה היא מבקרת את העץ התנועתי שלא מצליח להוציא ענפים חדשים.
הדופק המיתרי והלשון הטיבו לתאר את החסימה ומטרת הטיפול הייתה להניע צ'י ודם, לחמם ולתמוך בצ'י המקורי.

הטיפול:
לאורך הטיפולים דקרתי את שלומית בנקודות הבאות (4-12 מחטים לטיפול):
LU 1+LU9 לתמוך ולהניע צ'י בתעלת האיבר שאחרי על הזרימה בכל המסלולים ושולט בצ'י.
PC 6+REN 17 להניע את הצ'י, לפתוח את בית החזה להשיב צ'י מורד ולהרמן פעילות הקיבה.
LU 11+CO 11 נקודות ה-Ghost של Sun Simiao המייצגות את יסוד המתכת.
SP 8+SP 10+UB 17 להניע דם
REN 8+ST 36+DU 20 דיקור ומוקסה לתמוך בצ'י המקורי.

צמחים:

Shao fu zhu yu tang mod. / from (yi lin gai cuo)
Xiao hui xiang 3 g
Gan jiang 3g
Rou gui 6g
Wu ling zhi 6g
Yan hu sou 3g
Mo yao 3g
Dang gui 9g
Chuan xiong 6g
Pu huang 6g
Chi shao 6g
Jie geng 3g

הערות:
מרשם הצמחים פועל על מנת להניע את הדם, לפזר את החסימה, לחמם את התעלות לטפל בכאב.
זה היה המרשם הראשוני שטיפל בבעיה העיקרית של שלומית הצ'י המורד והחסימה של הדם.
Xiao hui xiang- מחמם, מניע את הצ'י ומטפל בכאב.
Gan jiang, Rou gui- מחממים, מניעי צ'י בתעלות ומשככי כאב.
Wu ling zhi- מניע דם, מחמם ומשכך כאב.
Yan hu sou- מניע דם מחמם.
Mo yao- מניע דם ושובר חסימות, מגמיש את הגידים והרצועות.
Pu huang- מניע דם, משיב את הצ'י למסלולו, מפזר חסימות מהחזה.
Chuan xiong- מניע דם ומחמם.
Chi shao- מניע דם ומקרר.
Dang gui- מחזק ומניע את הדם.
Jie geng- מכוון את המרשם לריאות ולמחמם העליון.

סיום:
שלומית טופלה במשך כ-6 חודשים. לאחר כחודש התסמינים הוטבו משמעותית ולאחר כ-3 חודשים נעלמו כלל וכלל. היא יצאה עם גבר נחמד שהכירו לה חברים והיא עומדת להתחתן. בפגישתנו האחרונה היא שאלה אותי האם התסמינים שהיו לה ישובו בהריון אמיתי והאם היא תצטרך אז טיפול? אמרתי לה שיתכן שכן אבל אז הטיפול יהיה שונה לחלוטין, הן הדיקור והן הצמחים.
היא שאלה אותי האם השדים הסיניים חודרים לאישה גם בהריון אמיתי? צחקתי והשבתי לה שאין סיכוי! הם מפחדים מהגבר האמיתי שלה.

הערות:
1. המרכז לבריאות הנפש "לב השרון".
2. "גבר מי שנכנס להריון": תסמונת ההזדהות – "Couvade Syndrome" באה מהמילה couver בצרפתית שמשמעותה "לבקוע מהביצה". הריון מדומה יכול להתרחש גם בגברים, בחילות בוקר, התכווצויות, כאבי גב ובטן נפוחה, כולם תסמינים עליהם דיווחו גברים שבנות זוגן היו בהריון. התופעה ידועה כ"תסמונת ההזדהות".
לא ברור מדוע גברים מסוימים סובלים מתסמינים הדומים לאלו של בנות זוגן אך ייתכן והתופעה קשורה לחרדה במהלך ההריון. האבות לעתיד דיווחו על טווח של תסמינים, כולל התכווצויות, כאבי גב, שינויים במצב הרוח, בחילות בוקר, עייפות, דיכאון, אינסומניה וכאבי שיניים. במקרים קיצוניים יותר, גברים פיתחו בטן נפוחה שנראתה כמו בטן הריונית.
רוב הגברים הבחינו בתסמינים בשלבים המוקדמים של ההריון של בת זוגן. אחרים נאלצו להתמודד עם הבעיות כמעט עד ליום הלידה עצמו. רוב התסמינים נעלמו לאחר הלידה – של האם… אם תהיתם.
3. אנה או (27 בפברואר 1859 – 28 במאי 1936) הינו הכינוי שהוענק על ידי הרופא והפסיכולוג יוזף ברוייר למטופלת ברטה פפנהיים, שהוזכרה בספר אותו כתב בשיתוף עם זיגמונד פרויד, "מחקרים בנושא היסטריה", לצד מספר מקרים נוספים. שיטת הטיפול החדשנית בה השתמש ברוייר, שכונתה על ידי ברטה "טיפול בדיבור", הניחה את היסוד לשיטת הפסיכואנליזה. תיאור המקרה הפך לאחד הידועים בענף הפסיכולוגיה.
4.Northrop L., Shadrach J. and Erskine, M.S. 2006. Noradrenergic innervation of the ventromedial hypothalamus is involved in mating-induced pseudopregnancy in the female rat. J. Neuroendocrinology, 18:577-583 .
5. Yao ruoqin & xu hengzhi (1933/1971), song yuan mingyi lei an.
6. מנזרים ישנים הם מקומות בהם מתאכסנים שדים, רוחות ויצורים מסוכנים. הם בטח לא מקום הבילוי לנערות סיניות הגונות, וחל איסור להסתובב לידם.
7. נערה ממשפחה הגונה לא תקיים יחסים אינטימיים עם גבר זר, לא כל שכן עם דמות שד. אם הייתה מספרת יחס משפחתה וחבריה כלפיה עלול היה להיות נוקשה למדי וסיכוי למצוא חתן ראוי קלושים.
8. שם בדוי.

* הגהה: מערכת סינית

*תמונה: Anthony Tran

המחבר:
טל בלו M.A.O.M
מטפל ברפואה סינית וצמחים
מורה לרפואה סינית
talbello77@gmail.com

Total
0
Shares
2 comments
  1. מדהים אותי כל פעם מחדש אפילו שאני מטפלת כבר 12 שנים,איך הדיקור ממש משנה את הגורל של האדם.
    למדתי שכשאדם נולד יורד חוט שאינו נראה ומתחבר ל-GV4
    וכך האדם מקבל את האנרגיות והמידע והמודעות מהשמיים. ושהדיקור בעצם פותח,מניע,מחזק את האפשרות שלו לראיה יותר טובה ומודעות יותר טובה וזה אכן ככה
    דרך הדיקור פתאום אנשים עוזבים עבודה שלא התאימה,מחליפים אישה או גבר שלא התאים והיה קושי לעזוב.והם בסך הכל באו בגלל כאבי ראש…..ואפילו הדיקור שמטפל בכאבי הראש משנה אותם…משיל מעליהם את הקליפות היבשות.
    בגלל זה אני אוהבת את הדיקור.

כתיבת תגובה
Related Posts