מוסיקה לקליניקה בספוטיפיי

מוסיקה לקליניקה וההשפעה של מוסיקה על המוח
מוסיקה לקליניקה

האם אתם משמיעים מוסיקה בקליניקה שלכם במהלך הטיפולים?
או שאולי אתן מאלו שממש מעדיפות שיהיה שקט?
ממשק ספוטיפיי הגיע לארץ במרץ 2018, ולכבוד כך, בדקנו את ההשפעות של המוסיקה על בני האדם, וחשבנו שנכון יהיה להציג בפניי גולשי סינית את הממשק שאנחנו משתמשות בו מזה כמה שנים, שמנעים את זמננו ומרגיש לנו הכי נוח (ולמען הסר ספק- אין לי קשר לחברה ואיני מקבלת אחוזים על כל מנוי שנרשם).

מוסיקה והשפעותיה

למה צריך בכלל מוסיקה בטיפולים? לא חייבים האמת, אבל כדאי לדעת למשל, שלמוסיקה יש היבטים טיפוליים לא מבוטלים:
ב- 2006 התפרסם מחקר בעיתון The British Journal of Psychiatry, שגילה כי לטיפול במוסיקה יעילות גדולה בכל הקשור לטיפול באנשים עם סכיזופרניה. ובכלל, טיפול באמצעות מוסיקה הוא כלי שנמצא יעיל כחלק ממערך טיפולי שלם. שיפור כתוצאה מטיפול שכזה בא לידי ביטוי בכישורים חברתיים, הפרעות אכילה, עזרה בהתפתחות קוגניטיבית ואומרים שיש בה לסייע גם בשיקום פיזי והתפתחות מוטורית (ויקיפדיה).

ההשפעה של המוסיקה באה לידי ביטוי בהחלמה ממצבים בריאותיים שונים, עד כדי כך שבשנת 2013, פנה אורטופד בשם רובין טרנר למוסיקאי בראין אינו, בבקשה להלחין מוסיקה לחולים המאושפזים בבית החולים מונטיפיורי בבריטניה, לאחר שראה את ההשפעה של המוסיקה של אינו על אימו. המוסיקה של אינו הרגיעה אותה, וטרנר חשב, שזו דרך טובה להרגיע את האוירה בבית החולים- למטופלים וגם לרופאים, והדבר יעודד ויסייע להחלמתם של המטופלים.

פרופ׳ דניאל לויטין ממונטריאול, כתב ב- 2006 ספר בשם ״This Is Your Brain On Music: Science of A Human Obsession", שדן בשינויים הקוגניטיבים שמתרחשים במוח בזמן ההקשבה למוסיקה. הספר, שהיה לאחד מרבי המכר של אותה שנה, ניסה להוכיח את ההשפעה של המוסיקה על בני האדם באופן מדעי. מתוך ראיון שנערך עם פרופ׳ לויטין בעיתון הארץ: ״"מוסיקה משנה את המבנה הכימי במוח בדומה לשימוש בסמים לא חוקיים מסוימים", אומר לויטין. "אנחנו יודעים שישנם אנשים המשתמשים במוסיקה כמו שאחרים משתמשים בסמים. מאזינים למוסיקה מסוימת כדי להצליח לצאת מהמיטה בבוקר, או נרגעים עמה כשחוזרים מהעבודה, משתמשים בה כדי לבצע מטלה אחרת באותו הזמן. האזנה למוסיקה נוטה להפעיל את אותו אזור במוח שאחראי על תחושת העונג, על ייצור והפרשת הדופמין. עם זאת, לא כל סוג מוסיקה תיצור אצל כל אחד את השינוי הזה במוח. זה תלוי בטעם המוסיקלי האישי".״

מצורף סרטון קצר שיכול להסביר עוד קצת את הששפעה של מוסיקה על המוח:

 

נעים להכיר- ספוטיפיי

על קצה המזלג- ספוטיפיי הינו שירות מוסיקה דיגיטלי, המאפשר לנו סטרימינג של מוסיקה תמורת תשלום חודשי קבוע (יש גם גירסה חינמית המלווה בפרסומות והגבלות שונות).
החברה השוודית הוקמה ב- 2008 והתרחבה כמובן באירופה ובארה"ב, ועכשיו, 2018, הגיעה גם אל ארץ הקודש.
השפע שניתן למצוא בספוטיפיי הוא אדיר, הן מבחינת מוסיקה על סגנונותיה הרבים, והן מבחינת פודקאסטים. הממשק נוח, המוסיקה לא תופסת מקום במחשב או במכשיר הסלולרי (אלא אם כן בוחרים להוריד פלייליסטים להשמעה ללא חיבור לרשת), ולאחר מעט זמן, בו האלגוריתם עובד על מנת לזהות את הבחירות המוסיקליות שלנו, הממשק יציג לנו שפע של אפשרויות שאולי נאהב.
ניתן להנות מהשירות במחשב הנייח, לפטופ וסמארטפון- בעזרת האזניות המוסיקה מספוטיפיי איתנו בכל מקום.

מוסיקה לקליניקה

אוקיי, אז שילמנו לספוטיפיי, יש לנו משתמש, סימנו לעקוב אחר גיבורי ילדותנו… עכשיו, איך נמצא מוסיקה שתתאים לקליניקה שלנו? וגם, איך נחליט מה מתאים?

במוסיקה, כמו ברפואה משלימה, הדברים הם אינדיבידואלים.
מה שמיד אומר, שלא חייבים מוסיקה עם פכפוכי מים- אלא אם זה מוצא חן בעינינו.  כך בדיוק עם ציוצי ציפורים והחליל של זמפיר. אפשר שהמוסיקה שנבחר תהיה עם פסנתר בלבד, או צ׳לו למשל.

אפשר להתחיל לעשות חיפושים על פי מילות מפתח בספוטיפיי, ואפשר גם להתחיל עם הפלייליסט של סינית!
כן, כן- לדעתי לפני יותר משנה העלנו פלייליסט עם מוזיקה שתוכל להתאים לכל קליניקה המעוניינת להשרות אוירה נינוחה ונעימה למטופליה. הנה היא מצורפת מטה. האזנה נעימה!

* תמונה: Mohammad Metri

המחברת:
יעל ארנסט
מנהלת אתר סינית
yael@sinit.co.il

במהלך כתיבת הכתבה נעזרתי בכתבות הבאות:
מדהים: כך מוסיקה משפיעה על המוח שלכם– Ynet
פסיכולוגיה של המוסיקה– ויקיפדיה
מוסיקה בריאה: בריאן אינו  ילחין מוסיקה לבתי חולים– Ynet
כיצד המוסיקה משפיעה על המוח– הארץ

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts