בתי ספר מובילים ברפואה הסינית המסורתית

השתלשלות אסכולות שונות ב- TCM
בתי ספר מובילים ברפואה הסינית המסורתית

"אדם צועק את שחסר לו
חסר לו ביטחון צועק ביטחון
חסרה לו הדדיות צועק הדדיות
חסרה לו גאווה צועק גאווה
חסר לו יחד צועק יחד
אדם צועק את שחסר לו
לא חסר לו – לא צועק"

(מאיר אריאל)

ההיסטוריה המתועדת של הרפואה הסינית מתחילה לפני כ-4000 שנה. מבט על מגלה אסכולות רבות של מחשבה ושיטות טיפול, היסטוריה ארוכה של רעיונות ושיטות שצמחו אט אט, תוך התבוננות מעמיקה, תרגול אין סופי וכבוד לרוח הראשונית של הדברים כהוויתם. רעיונות אלו שימשו כרבע מאוכלוסיית העולם על מנת לשפר את בריאותם ואת חיוניותם בזרם החיים הבלתי פוסק. השוני הרב בסין בין האזורים השונים, הניבים השונים, המזון והתבלינים המועדפים על התושבים במחוזות השונים יצר אסכולות שונות של שיטות טיפול וריפוי.

מקובל לחלק את רפואת הצמחים הסינית למס' בתי ספר מובילים שהתפתחו עם השנים.

ההתחלה:
שושלת :HAN 206 לפנה"ס – 220 לספירה. נחשבת כזמן של חוכמה ,ערנות וניסיון. זו הייתה תקופה שהתאפיינה בשלום ותהילה, תקופה בה מתעצבת סין כמרכז המכיל ומעבד את המידע הזורם מהמדינות והעמים שמסביבו.
בשנת 150 לספירה נולד רופא הצמחים המפורסם ביותר בסין העתיקה. שמו היה Zhang Zhong-Jing. הוא היה אדם קר ומחושב שנולד להיות דיפלומט וכתב את הספר הידוע:
SHANG HAN ZA BING LUN – ותיאר מצב של חדירת רוח חיצונית קרה לשכבה החיצונית והמשך הפגיעה שלה לתוך שש השכבות. הספר כלל יותר מ-100 מרשמים שחלק גדול מהם בשימוש עד היום. הספר הזה נערך 50 שנה לאחר מכן בידי Wang Shu-He מחבר הקלאסיקה של הדופק. Wang החליט לחלק את הספר לשני חלקים: דיון בבעיות הנובעות מקור- SHANG HAN LUN, הדן במחלות הנגרמות ממחוללי מחלה חיצוניים, וכן עיקרים מלשכת הזהב JIN GUI YAO LUE, אשר דן בעיקר בבעיות פנימיות. 1000 שנה לאחר מכן בזמן שושלת מינג ייסד Liu Wansu 1120-1200 את בית הספר המקרר. טענתו הייתה שבמצבי מחלות חום צמחים מקררים יטיבו עם הגוף ויסלקו את הפתוגן.

התפתחות בתי הספר:
זמן שושלת ג'ין ויואן JIN-YUAN 1115 – 1368 A.D. היה תקופת פריחה לרפואה הסינית ונוצרו מס' בתי ספר חשובים שניסו להסביר הופעת מחלות וטיפול בהן.

The School of COOLING- 1120-1200:
1000 שנה לאחר פרסום ה-SHANG HAN LUN בזמן שושלת ג'ין ייסד
Liu Wansu1120-1200 אדם חם מזג ותזזיתי את בית הספר "שיטות הקירור". התזה שלו הייתה שחמשת המעברים וששת האקלימים החיצוניים הם הסיבה למחלות. הוא נתן חשיבות מרובה לתנועת האש וטענתו הייתה שבמצבי מחלות חום צמחים מקררים יטיבו עם הגוף ויסלקו את הפתוגן. אחד המרשמים הנפוצים לטיפול בסילוק פתוגן חיצוני, הנעת צ'י כתוצאה מבעיה פנימית, ניקוי חום ורעלים הוא: Fang Feng Tong Sheng San.

Attacking School- 1156-1228:
בשנת 1156 נולד אדם לוחמני שהפך להיות רופא צבאי בשם:Chang Tzu-ho- Zhang Congzheng
הוא התמחה ברפואה סינית והיה ראש בית הספר המתקיף. הוא פיתח את אסכולת "ששת הדלתות ושלושת הצעדים" אסכולה זו האמינה שרוב המחלות הם תוצאת חדירה של ששת הפתוגנים החיצוניים של השמיים, ששת הפתוגנים החיצוניים של האדמה (טל,ערפל, גשם, שלג, ברד, בוץ) וששת ההתנהגויות הפתוגניות של האדם (צריכה ושתייה מוגזמת או לא נכונה של מזונות מלוחים, חריפים, תפלים, מרים, חמוצים ורכים). התגובה הטיפולית צריכה להיות סילוק הפתוגנים באמצעות שלושה טכניקות התקפה היו בבסיס הרעיון של פיזור החוצה של הפתוגנים החיצוניים: הזעה, הקאה ושלשול. אחד המרשמים המפורסמים שהוא כתב לטיפול במצבי דיזנטריה הוא: Mu Xiang Bing Lang Wan.

The School of Warming and Invigoration /sp-st school 1180-1251:
ראש בית הספר הידוע בימינו "כבית הספר של הקיבה והטחול" היה אדם מהורהר ואוהב מתוק שנועד להיות רופא ונולד בשנת 1180 בשם: Li Gao כינויו היה "הג'נטלמן של החומה המזרחית".
התזה שלו הייתה שרוב המחלות מקורן בהפרעה של פעילות הקיבה והטחול שנפגעים מצריכה לא נכונה של מזון ומשקה, עבודת יתר ועולם הרגשות. ספר המופת שלו "Pi Wei Lun" טיפולים בקיבה ובטחול, הציג את אחת הפורמולות הנפוצות והמיוחדות ברפואת הצמחים הסינית:
Ginseng and Astragalus Combination Bu Zhong Yi Qi Tang פורמולה התומכת במרכז ומעלה את הצ'י.
האדמה היא המרכז וכאשר המרכז חלש האדם יופרע בקלות- תפיסה ייחודית זו נשמרת במשך שנים ארוכות כמאפיין את ההתייחסות הסינית לטיפול מניעתי של מחלות.

School of Nourishing the Yin 1281-1358:
ראש בית הספר "הזנת היין" היה אדם חביב ועמוק בשם: "Zhu Zhenheng" הוא נולד בפרובינציה ZHEJING בשנת 1281. נהוג היה לכנותו שר האש.
הוא נטל על עצמו ליצור שיטת לימוד של רפואה אותה הוא יישם בעבודתו וקרא לה: Gezhi Yulun -מחקרים בתיאוריות העמוקות.
התיאוריה שלו הייתה מבוססת על טיפול בהזנת ה-YIN ובצינון "שער האש". מחשבתו הייתה שבחולי נפשי או גופני האש וה-YANG יוצאים מאיזון ופוגעים בשכבות העמוקות וב-YIN.
הנחתו הייתה שבני האדם מתמכרים לדברים מהנים בתזונה ובפעילות ופוגעים ב-YIN כתוצאה מהאש הנלוות לפעילויות אלו (אתם יכולים לדמיין…).
שני רופאים מפורסמים נוספים: WANG LU ו-DAI SIGONG המשיכו את עבודתו וניהלו את בית הספר בהשקפה של תמיכה ב-YIN הכליות והכבד בכל טיפול של מחלה כרונית.
אחד המרשמים הנפוצים באסכולה זו, התומך ב-YIN ומסלק חום נקרא:
Da Bu Yin Wan- Major Yin Nourishing Pill.

The School of Epidemic Disease- wenbing:
שושלת מינג התאפיינה בדיון הננטש בין שתי תיאוריות שתיארו התקפת רוח חיצונית כמקור למחלות פנימיות. תיאורית "הרוח החמה"- WENBING, ותיאורית הרוח הקרה"- SHANG HAN. איש הצמחים הראשון שקבע קריטריונים ברורים לגבי האבחון בין פתולוגיות הנובעות מפתוגן חיצוני חם היה אדם חם מזג בשם : WANG LU, שהיה בכלל בבית הספר של הזנת ה-YIN. הוא תיאר איך רוח חיצונית חמה יכולה לפגוע לאורך זמן בשכבות העמוקות. כך זה נמשך במשך שלוש מאות שנה של מגפות חום שפגעו קשות באוכלוסייה הסינית. בשנת 1582 (שושלת QING) נולד רופא נוסף שהמשיך וגיבש את התיאוריה של "השפעות העודף" וייסד את בית הספר של תיאוריות המחלות המגפתיות בשם:
WU YU XING.
התזה שלו טענה שמגפות חום מתפרצות לא בגלל פתוגנים חיצוניים אלא כתוצאה מהשפעה של מקור מגפתי פנימי. ברפואה הסינית מתייחסים עד היום לתיאוריה זו כשדנים בגורמים למחלות ילדות כגון אבעבועות ואדמת. הוא המיר את רעיון ששת השכבות ברעיון ארבעת השלבים :
WEI / QI / BLOOD / YIN.
הפורמולה המפורסמת לטיפול במחלות חום חיצוניות Yin Chao San נכתבה על ידו.

סיכום:
אסיים את המאמר על בתי הספר הקלאסיים של רפואת הצמחים הסינים במס' מילים על הקשר ביניהם שכן רובם התפתחו סביב אותה תקופה.
1. הרופאים שהשתייכו לבית ספר מסוים יכלו להשפיע גם על בתי ספר מקבילים ואף ללמד בהם.
2. לא הייתה "אמת אחת" וידעו המטפלים שטיפול באסכולה מסוימת תיטיב עם בעיה מסוימת ואסכולה אחרת תשמש במצב אחר.
3. ריבוי בתי הספר נחשב כמצב המייצג את עומק התפיסה של הרפואה הסינית המסורתית, היקף היכולות שלה ויכולת ההתאמה שלה במצבים המשתנים.

אסיים במלותיו של הפילוסוף צ'נג יי: "העיקרון הוא אחד; הופעותיו מרובות. כאשר מדברים על השמיים, הארץ, וכל הדברים ביחד קיים רק עיקרון אחד. אולם כאשר מתאימים זאת לבני אדם, כל יחיד נושא עיקרון".

*תמונה: Pan Xiaozhen

מקורות:
1. CHINESE HERBAL MEDICINE MATERIA MEDICA / BENSKY GAMBEL /EASTLAND PRESS
2. THE JIN-YUAN MEDICAL REFORMS / by Subhuti Dharmananda, Ph.D
3. BI YU. HISTORICAL MATERILS OF T.C.M STUDIES / BEIJING MEDICAL PUB.
4. משפט סיום מתוך מאמרו של ד"ר גדי ישי "על החומר של הנפש" אונ' חיפה.

המחבר:
טל בלו
מטפל ברפואה סינית וצמחים
מורה לרפואה סינית
talbello77@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts