שמונה הגיגים אודות מערכת שמונת המרידיאנים המופלאים

כתבה פרסומית
שמונה הגיגים אודות מערכת שמונת המרידיאנים המופלאים


לפני חמש שנים התקיים בפעם הראשונה סמינר "מחט חבויה" בנושא שמונת המרידיאנים המופלאים (או מיוחדים, כפי שנהוג לקרוא להם). בחרנו בשם זה לסמינר כי במהלך כל שנות ההוראה, בהן אנו מלמדות נושאים שונים, התבקשנו שוב ושוב להרחיב ולהעמיק אודות נושא זה. הרגשנו שעבור מטפלים רבים זהו ידע חבוי המבקש לצאת לאור. מאז אנחנו מלמדות בהתרגשות ובתשוקה רבה סמינר זה. זהו מסע מרתק גם עבורנו. הוא העשיר לנו את הידע לאין ערוך והשביח את איכות והצלחת הטיפולים בקליניקה, הוא ללא ספק עדיין לא הסתיים.

עם הזמן הסמינר זכה לפורמט משודרג של שמונה מפגשים, בדיוק כמו מספר המרידיאנים. הספרה 8 מייצגת יכולת הפצה של צ'י חיוני או מלא חיות (Vital Qi) לכל עבר, בדיוק כמו הביטוי של 8 המרידיאנים המיוחדים בגוף. זוהי גם מטרתנו ברפואה סינית למשפחה: הפצת ידע ייחודי זה לכל מי שחפץ בכך.

החלטנו לכתוב שמונה הגיגים אודות רשת המיוחדים, לכל אחד מהמרידיאנים הקדשנו "נושא" אחר (זו רק טעימה). חלק מהדברים יהיו לכם מוכרים, חלקם אולי תשמעו בפעם הראשונה, ייתכן וחלק מהנכתב יהיה שנוי במחלוקת. כך או כך, אנחנו מקוות שזה יגרום גם לכם לצלול לתוך העולם המופלא של שמונת המרידיאנים המיוחדים. מקוות שתיהנו.

Du Mai– בתור התחלה בחרנו לדבר על ענף חשוב ומעניין של המרידיאן.
את המסלול העולה של Du Mai כולנו מכירים, אבל האם אתם זוכרים שיש לו גם ענף יורד? בואו ניזכר בענף המדובר: יוצא מ- Bl1, חודר אל המוח באזור Gv20 (נקודת כניסה של ים המוח), ויוצא ב- Gv16 (נקודת יציאה), שוב מתפצל, ודרך Bl12 יורד לאורך Zu Tai Yang (מרידיאן שלפוחית השתן), עד לנקודה Bl23 ואל איבר הכליות.

זהו ענף חשוב מאוד. הוא ממחיש את העובדה כי Du Mai לא רק מעלה יאנג מעלה, אלא אוסף ומוריד את היאנג הגדול מטה ופנימה אל האיברים הפנימיים, אל הכליות ואל ה- Dai Mai. עבודה עם מסלול זה יכולה להועיל לנו במצבים רבים בהם נרצה לעודד תנועה של יאנג מטה, החל מכאבי ראש, כאבי גב (במיוחד כתוצאה מחדירה של קור), חוסר חשק מיני, טיפולי זירוז/השראת לידה ועד למצבים נפשיים של אי שקט או מאניה.

לדעתנו, היכרות עם הענפים (הרבים) שיש לכל אחד מהמרידיאנים המיוחדים היא אחת הדרכים הנהדרות להבין את תפקידם הרחב ולבצע טיפולים בדיקור במצבים שונים מתוך הבנה וכוונה מדויקות.

Ren Mai במקרה של Ren Mai בחרנו לדבר על שם המרידיאן ומשמעותו.
חשוב לציין כי שמות של המרידיאנים המיוחדים מעידים על תפקודם, זאת בניגוד לשמות המרידיאנים ברשת הראשית המתארים את מיקום זרימת המרידיאן ואיכות של צ'י, לדוגמה Zu Tai Yang (היאנג הגדול הזורם ברגל).

Ren Mai 任 脈 – הסימנית מורכבת מ"אדם" בצד שמאל ומימין סימנית של הגזע התשיעי 壬, משמעותה; פעילות במעמקים אשר אינה נגלית לעין. מימין ישנו דימוי המתאר סחיבת דליים על מוט של במבוק. משמעות השם Ren היא לשאת, להתקיים, לקחת אחריות על משהו. כשמוסיפים את הרדיקל של אדם המשמעות המתקבלת היא לשאת את היותך יצור אנושי. לקחת אחריות ולהתמודד בכל רמה של החיים- רגשית, מנטאלית ופיזית.

כיצד זה יכול לעזור לנו? הבנה של משמעות השם מאפשרת לנו להבין את מהות המרידיאן ותפקידיו השונים. במקרה של Ren Mai נוכל להבין לעומק היבט חשוב מאוד של יין. הוא מאפשר טרנספורמציה של חומר ברמה עמוקה על פי הצרכים המשתנים (חיצוניים או פנימיים), ומאפשר לאדם להשתנות לצורך המשך קיומו וקיום החיים בתוכו, תהליכי יצירה שונים עד לכדי התעברות (לכן Ren Mai גם נקרא מרידיאן ההתעברות). עבודה עם Ren Mai רלוונטית במיוחד במצבים בהם אדם איבד אמונה או מתקשה לקחת אחריות על חייו כגון התאוששות ממחלה קשה, דכדוך או דיכאון, פרידה כואבת, הפלה, מוות מאדם קרוב, במצבים בהם המערכת המטבולית לא מספקת לאדם את התנאים האופטימאליים ליום-יום כגון פגיעה בבלוטת התריס, בעיות עיכול וספיגה או סוכרת, במצבים רבים המערבים בעיות פוריות ושיקום לאחר לידה או כל מצב אחר המאתגר את היכולת להתחדש, להשתנות, לקיים חיים של משמעות.
עבורנו, ההיכרות עם שמות המרידיאנים המיוחדים עזרה לנו להבין את מהותו של כל אחד מהם ולהפוך אותם לזמינים בטיפול ברמה בסיסית ועמוקה כאחד.

Chong Mai– לא פעם שואלים בקבוצות דיון בנוגע לטיפול ל "ניקוי" Chong.
מדוע בחרנו להתעכב על השאלה?
שאלה זאת מתקשרת לאחד התפקידים החשובים ביותר שיש לרשת המרידיאנים המיוחדים: שמירה על תפקודה התקין והיום- יומי של רשת המרידיאנים הראשית, ה- Jing Luo Mai. חשוב לציין כי ישנן עוד מערכות הדואגות לכך מלבד רשת המיוחדים, אך לא נדבר על זה כאן. כאשר מערכת Jing Luo נמצאת בעומס עקב חדירה או תקיעות של צ'י, המרידיאנים המיוחדים נכנסים לפעולה וסופגים לתוכם את העודפים. זאת על מנת לאפשר ל- Jing Luo Mai להמשיך ולתפקד כתיקונה, ולאפשר לאדם את המשך ההתנהלות ביום-יום. מדובר לא רק על עודפי הצ'י הבריא אלא גם על ה- Xie Qi, הצ'י הרעיל והלא נחוץ, אותו מערכת Jing Luo לא הצליחה לשחרר החוצה. מנגנון השהייה זה מאפשר לגוף "איפוס", התחדשות והתחזקות, ואפשרות להתמרה וניקוי הדרגתיים של העודפים. במקרים אחרים עודפים אלה עלולים לשהות זמן רב במערכת, להשפיע על הרמה העמוקה של Yuan ולפגוע באיכות החומרים ותהליכי יצירה, מה שיבוא לידי ביטוי כמצבים כרונים עיקשים וסיסטמיים. לכן, לעתים, לנקות / לשחרר עודפים מהרמה של המיוחדים יהיה הדבר הנכון ביותר בטיפול.

מתוך כל המרידיאנים המיוחדים, Chong Mai מקיים הכי הרבה קשרים עם הרשת הראשית ומכונה "ים 12 המרידיאנים". כידוע המרידיאן גם שולט על "ים הדם" וקשור באופן ישיר ל- Zu Shao Yin ול- Zu Yang Ming (מרידיאני כליות וקיבה). לכן הוא המרידיאן הכי מושפע מכל מה שנספג אל תוך הגוף ואל תוך הדם: תזונה ותרופות, רגשות לא מעובדים של חוויות העבר, השפעות סביבתיות, תורשתיות וכל מה שספגנו בתקופת העוברות. לכן מעורבות של Chong נפוצה כל כך במצבים רבים ומגוונים, החל מבעיות עור (כמו אקזמות ופסוריאזיס), מחלות מטבוליות, אלרגיות ומחלות אוטואימוניות ועד לגדילה בלתי מבוקרת של ציסטות,פוליפים וגידולים ממאירים.
ישנן טכניקות שונות לניקוי Chong Mai, אך זה נושא מורכב ולא נדון עליו במסגרת זאת.

Dai Mai– כאן בחרנו לדבר על נקודות השליטה (או כפי שנהוג לקרוא להן "נקודות הפתיחה").
יש הרבה שאלות לגבי נקודות אלה: מדוע הן ממוקמות בגפיים? מדוע הן לא נדקרות בילטראלית? האם תמיד יש צורך לדקור אותן כאשר עובדים עם המרידיאן המיוחד? האם תמיד יש צורך לשלב אותן עם הנקודה המשלימה? על כל אחת מהשאלות האלה אפשר לעשות הרצאה שלמה.

נקודת השליטה של Dai Mai / Zu lin qi / Gb41- "נקודה ברגל המפקחת על הדמעות": נקודת פלג, נקודת עץ על מרידיאן של כיס המרה. הנקודה מדברת על היכולת להגיע לפורקן על ידי בכי, וכך לצאת מתוך תקיעות רגשית המונעת מהאדם את היכולת לראות (גם במובן הרוחני), ולהתקדם לעבר החזון שלו. הנקודה מגלמת בתוכה שני תפקודים מהותיים ביותר של Dai Mai:
הראשון, תנועה ומתן אפשרות לפריצה. זוהי נקודת עץ של פאזת העץ המאפשרת חידוש של תנועה מהרגליים ועד הראש והפוך. השני, יציבות. זאת נקודת פלג מיוחדת במינה: היא היחידה שלא נמצאת במקום השלישי מקצה המרידיאן, אלא במקום הרביעי, במרידיאנים היאנגיים זה מיקומן של נקודות המקור (Yuan).

הנקודה מאפשרת תנועה מתוך חיבור עמוק למקורות ולאדמה, בדיוק כפי שהתנועה יוצאת אל ארבעת הכיוונים מתוך המרכז. כך בדיוק פועל מרידיאן ה- Dai Mai, שמאגד את התנועה של כל המרידיאנים פנימה והחוצה ומאפשר להמשיך בדרך, לא משנה מה מביאות נסיבות החיים. כאשר אנו בוחרים להשתמש בנקודה זאת (על פי האבחנה וסיפור המקרה כמובן) עם או בלי הנקודה המשלימה, אנו תמיד נהדהד את המהות של Dai Mai. כך גם בנוגע לכל שאר נקודות השליטה של המרידיאנים המיוחדים. זהו נושא מרתק! יש עוד היבטים רבים לעסוק בהם בהקשר זה.

מרידיאני Yin &Yang Qiao – ידעתם שהם המרידיאנים הראשונים בגוף המבטאים פולריות – יין ויאנג, כפי שאנו יודעים זהו אחד מהעקרונות הבסיסיים ברפואה הסינית.
שני המרידיאנים (Yin &Yang) יוצאים מ"מרכז העקב", מה שמצביע על תפקידם בחיבור האדם לקרקע. מכיוון שישנן שתי רגליים, אז גם ישנם שני Yin Qiao ושני Yang Qiao. זו ההפרדה הראשונית לשמאל וימין: צד שמאל מבטא עלייה של יאנג (עליית השמש), צד ימין מבטא ירידה של יאנג המאפשרת עלייה וביטוי של יין (שקיעת השמש), מחזוריות המתרחשת בצורה מאוזנת ומווסתת (בדיוק כמו בהליכה), זהו ניהול מקצב החיים.

בטיפול אנחנו יכולים לעבוד איתם במצבים רבים בהם האדם מבטא תהליך מחזורי לא תקין (כמובן אחרי שעשינו אבחנה מסודרת) לדוגמה, פגיעה בהליכה מסיבות אורתופדיות או נוירולוגיות, בעיות שינה (קושי להירדם, יקיצות מרובות, קושי לפקוח עיניים בבוקר), פחד שהוביל לקיפאון של תנועה ועשייה, מצבים נוירולוגיים רבים אשר גורמים לשיתוק או חולשה בצד אחד, מצבים בהם חש האדם כי סטה מהדרך שלו ולא מתמצא יותר בחייו.

אחד הדברים היפים שניתן ללמוד מרשת המרידיאנים המיוחדים הוא חיבור בין גוף לנפש בכל אספקט ובכל תפקוד, בדיוק כפי שהליכה מתקיימת כאשר אנחנו רואים את הכיוון (sight and vision).

מרידיאני Yin &Yang Wei– זה הזמן להזכיר שיש על גבי רשת ה- Jing Luo Mai נקודות מפגש עם רשת ה- Qi Jing Ba Mai. מה הן באות ללמד אותנו?
נקודות מפגש נקראות Jiao Hui Xue / "צומת איחוד", הן נקודות חשובות המספרות לנו כי בין כל מי שנפגש בנקודה זאת יש שיתוף פעולה חשוב לאזור הרלוונטי. דרך נקודות אלה נוכל להבין יותר לעומק את תפקודו של המרידיאן המיוחד באזור בו נמצאת הנקודה.

למשל, החל מהנקודה Gb13, וברצף עד הנקודה Gb21 נפגשים מרידיאני Zu Shao Yang (כיס המרה) ו- Yang Wei. מה המשמעות לכך? Yang Wei אחראי על ניהול החיצון והתנהלות שלנו בחיצון, הדרך בה אנו קולטים את המציאות לאורך זמן וחשים את השינויים בסביבתנו (הקרובה והרחוקה). נקודות המפגש בראש מסמלות יצירת קשר בין האדם לאופן בו הוא תופס את מציאות ומשנה את דרכיו בהתאם (המוח שלו- הלב שלו- ה- Dao שלו). למה דווקא על גבי מרידיאן כיס המרה? כיס המרה אחראי על מה שנכון ומדויק, הוא מתווך בין הפוטנציאל, החזון, החלומות שלנו לבין ההגמשה בפועל. המפגש דרך מרידיאן ה- Yang Wei מאפשר את תהליכי הלמידה שהאדם עובר כדי להגיע לייעדו.

מרידיאן ה- Yin Wei זורם יחד עם Zu Tai Yin (מרידיאן הטחול) בין הנקודות Sp12-Sp16. נקודות אלה מאפשרות וויסות והזנה עמוקה של כל המערכות הפנימיות החל ממערכת הרבייה ועד עיכול, לצד הזנה עמוקה של הלב אליו חודר מרידיאן Zu Tai Yin אחרי Sp16. המפגש עם Yin Wei מחדד עוד יותר את תפקודם של הנקודות' ומאפשר חיבור עמוק לעצמנו, למערכת הזנה ותחזוקה פנימית, לביטחון במשאבים אותם אנו יוצרים לצורך הקיום וכמובן, חיבור אל הלב.
לכל נקודת דיקור יש מנגנון דרכו היא פועלת. האיחוד עם רשת המיוחדים מאפשר השפעה עמוקה ורחבה בטיפול והבנה עמוקה יותר של הנקודות עצמן.

אחדות: במאמר זה, כמו בהוראה, הפרדנו בין כל אחד מהמרידיאנים. זו אכן מתודיקה נכונה להבין את תפקידם, אבל מה שייחודי לרשת Qi Jing Ba Mai שהינה רשת אחת וכל המרידיאנים בה פועמים יחדיו, משפיעים ומושפעים אחד מהשני ומהווים הארגון הפנימי והעמוק של הגוף אשר ממנו נובעים החיים מעוברות ועד מוות. אין באמת "יחסי זוגיות" בתוך רשת המיוחדים, לפחות לא באותו האופן בו הם קיימים ברשת Jing Luo, ובשונה ממה שחלקנו למדנו. כפי שאנחנו משלבים בטיפול עבודה על Chong ו- Yin Wei או Du ו- Ren Mai, כך ניתן לשלב אותם עם כל אחד אחר, כפי שאנחנו אוהבות להגיד- Mix and Match (לא אמירה שלנו, אבל היא התקבעה אצלנו היטב). לכל אחד מהשילובים יהיו משמעות ומטרה טיפולית אחרת.

ומה בנוגע לדופק? אבחנת הדופק של מיוחדים זה אחד האתגרים הגדולים עבור מטפלים רבים.
מצב הדופק חושף בפנינו רבדים שלא עלו בתשאול, מאשש או מעלה בסימן שאלה את האבחנה, מחדד את מצב המטופל ברגע הנתון ומכוון אותנו לדיוק בבחירת הטיפול. רובנו למדנו (אם בכלל) מודל אחד לאבחנת הדופק של מיוחדים ולא תרגלנו אותו יותר מדי. מכאן כנראה נובע הקושי. האמת היא שניתן לאבחן מרידיאנים מיוחדים בדופק על פי מודלים שונים (ורבים) באופן די פשוט תוך תרגול עצמאי בקליניקה. מכיוון שמדובר במרידיאנים אשר מנהלים תנועה של יין ויאנג (כמות ואיכות) בין המערכות השונות בגוף, הם יכולים לבוא לידי ביטוי בדופק באופנים רבים לאורך כל שלושת המחממים, מה שפותח אופקים רבים לאבחון.

נסכם בציטוט המשויך ל Li Shi Zhen מתוך ספרו אודות שמונת המרידיאנים המופלאים "Qi Jing Ba Mai Kao":
“Any Chinese physician who does not use these special meridians is indeed not truly practicing the highest form of Chinese medicine."
אישית, אנחנו בהחלט מסכימות עם זה, לפחות בהקשר לעבודה עם דיקור.

מזמינות אתכם לחקור את הנושא המרתק בספרות, בכיתה ובקליניקה הפרטית שלכם.
למי שמעוניין, כל הפרטים אודות הסמינר "מחט חבויה" ניתן למצוא בלחיצה כאן.

המחברות:
ענת צחר ומרים רייך- רפואה סינית למשפחה
מטפלות בנשים באמצעות הרפואה הסינית
אתר רפואה סינית למשפחה

*תמונה: Simon Harmer

Total
13
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts