נקודות Mu – איסוף ונקודות Shu – שינוע

ההבדל ביניהן ודרך העבודה עימן בקליניקה
נקודות Mu - איסוף ונקודות Shu - שינוע

פרק 67 בקאנון השאלה הקשה מסביר לנו את המהות של נקודות אלו, כמו גם את השימוש הקליני בהן:

曰:五脏募皆在阴,而俞皆在阳者;何谓也?然:阴病行阳,阳病行阴。故令募在阴,俞在阳

״נאמר: (נקודות) האיסוף Mu של חמשת הדזאנג כולן נמצאת ביין. (נקודות) השינוע Shu כולן נמצאות ביאנג. מדוע זה? זה כך: מחלות יין נעות (אל) היאנג, ומחלות יאנג נעות (אל) היין, על כן נקודות ה- Mu נמצאות ביין, ונקודות ה- Shu נמצאות ביאנג".

הסבר הפרק: הפרשנים מסבירים כי נקודות ה- Mu נמצאות על החלק הייני והקדמי בגוף, בטן וחזה, ואילו נקודות ה – Shu מצויות על החלק היאנגי בגוף, הגב ואיזור המערכת החיצונית ביותר בגוף, טאי-יאנג.

למעשה, פרשנים מציינים כי הסימנייה Mu שמשמעותה איסוף, מגיעה מהמושג Mu Jie 募結 שפירושו לרכז. הסימניה Shu שמשמעותה שינוע, מגיעה מהמושג Wei Shu 委輸 שמשמעותו הוא לשנע. אם כך, התירגום שנלמד בארץ אינו נאמן למקור וגורם לפיספוס של הפעילות הפיזיולגית של נקודות אלו.

אז את מה אוספות נקודות ה Mu, ואת מה משנעות נקודות ה Shu?

התשובה נמצאת במשפט הזה:

阴病行阳,阳病行阴。故令募在阴,俞在阳

״מחלות יין נעות ביאנג, ומחלות יאנג נעות ביין, על כן נקודות האיסוף (Mu) נמצאות ביין, ונקודות השינוע (Shu) נמצאות ביאנג״.
הסבר: נקודות האיסוף (Mu) מצויות על החלק הייני בגוף, הבטן, כך שהן ממוקמות בקרבת האיברים שבאופן יחסי הם יינים ופנימיים יותר מהערוצים, מהבשר, העור והחיצון. על כן הן מסוגלות לאסוף צ'י יאנגי שיצא מסדרו וחרג, ולכנס אותו פנימה עמוק אל האיבר (שהוא ייני יותר),כאשר כך הן מטפלות במחלות יאנגיות שקשורות לפיזיולגיה הסינית של האיבר הספציפי. לא בכדי הן מכונות נקודות איסוף צ'י איבר למעשה בנקודות אלו נוצרת יכולת לאסוף צ'י יאנגי מהערוץ החיצוני, עמוק פנימה לתוך האיבר הייני.  אם כך, כאשר ישנן מחלות יאנג כגון רוח פנימית חום ואש, מרידת צ׳י ועלייה חדה מעלה, אנו יכולים להיעזר בנקודות ה- Mu (איסוף) שישיבו ויאספו את היאנג ליין וכך ירסנו אותו.

כך למשל, בפרק 47 של שאלות הבסיס Su Wen, הנקודה כיס מרה 24 שהיא נקודת Mu, (איסוף צ׳י איבר) של כיס-המרה, מטפלת בעליית צ׳י יאנגי מעלה המוביל את מיצי המרה (היינים) אל הפה עקב חוסר והתשה של כיס-המרה. הנקודה אוספת את הצ׳י היאנגי בחזרה אל האיבר וכך, מיצי-המרה מפסיקים לעלות והטעם המר יחלוף.

*אני מביא כאן רק חלק מהמקטע מאותו פרק:

此人者,數謀慮不決,故膽虛氣上溢,而口為之苦。治之以膽募俞.

״אדם זה, באופן תכוף מתכנן ומהרהר ואינו מחליט. על כן כיס-המרה בחוסר והצ׳י שלו עולה ונשפך, ומתהווה טעם מר בפה. טפלו בזה בעזרת נקודות האיסוף (Mu) והשינוע (Shu) של כיס המרה"*

הרופא ג׳אנג-צ׳י מסביר את המקטע: "כאשר האדם לא מגיע להחלטה, אש השר (היאנג) של כיס-המרה עולה, וכתוצאה מכך הצ׳י עולה (עם מיצי המרה) לפה וגורם לטעם מר. דיקור הנקודה משיב את היאנג והאש אל כיס-המרה ולתוך האיבר, וכך הטעם המר שנגרם עקב העלייה של הצ׳י היאנגי פוסק."

הפרשנים מסבירים את פעולת הנקודות הללו באמצעות המשפט ״מהיין תמשוך את היאנג״. קרי, על-מנת לטפל ביאנג שופע וחורג שיצא מסדרו, וביחס לאבחון ולתפקוד האיבר, נדקור את נקודות האיסוף Mu שיאספו, ירכזו וימשכו את היאנג בחזרה אל היין, אל האיבר, דרך מיקומן על איזור היין בגוף.

*(הפרק בשאלות הבסיס מציין גם את נקודת השינוע של כיס-המרה, אך למעשה, נקודות האיסוף הובנו באופן מדוייק יותר בקאנון השאלה הקשה איתו פתחנו את המאמר, שיוצר הבדלה מדוייקת יותר בין סוגי הנקודות האלו. גם הניסיון הקליני מראה על כך, וזה יוסבר בהמשך המאמר).

דוגמאות נוספות לשימוש בנקודות איסוף:

*נניח שאבחנו אש בכבד, כאשר התלונה העיקרית היא עיניים אדומות, תחושת חום בחזה וקשיי שינה. אם נמלא את כבד 14, שהיא נקודת האיסוף של הכבד, נוכל לאסוף את אותה אש שופעת בכבד, בחזרה אל האיבר שיאצור את האש היאנגית ביין (באיבר).

*מדוע כדאי להיעזר במצבים אלו בנקודות האש בניקוז ובנקודת המים במילוי? ניקוז האש (למשל כבד 2), יגרום לכך שהערוץ יגביל וינקז את האש השופעת מאיבר הכבד, ואילו נקודות המים מייצרות אצירה, משמע אוצרות את היאנג השופע בתוך היין (איבר). יחד עם דיקור נקודת האיסוף נוצר מערך טיפולי שלם שמרסן את היאנג השופע. (כבד 2 ניקוז עם כבד 14 מילוי למשל, במצב בו האש מהכבד פוגעת בבית החזה ובריאות).

* לפני כשנתיים הגיעה אליי מטופלת עם תלונה של הקאות מיצי-מרה שאינן פוסקות כבר כמה שנים, ולאחר שבדיקות מערביות שללו מחלות. אחרי שני טיפולים המטופלת הפסיקה להקיא, מצב שנשמר עד היום. האבחון היה אש עודפת בכיס-המרה (דופק שוטף מאוד בעמדת כיס המרה). דיקור של כיס מרה 24 (נקודת האיסוף Mu) יחד עם כיס מרה 43 (נקודת המים והאצירה) הוא זה שיצר את השינוי.

*גם במצבים שבהם אין אש שופעת וחורגת, נוכל להשתמש בנקודות האיסוף – Mu. כיצד?
כאשר אנו מאבחנים היעדר צ'י יאנגי באיבר, עם כשל בתפקודו, נוכל לבחור בנקודות אלו שיאספו צ'י יאנגי מהערוץ עמוק פנימה אל האיבר. יחד עם נקודות המקור (Yuan) שמעבירות את צ'י המקור היאנגי לאיבר ומוגדרות בכתבים ככאלו שמטפלות ספציפית במחלות האיברים, אנו נעצים את התפקוד השורשי של האיבר על-ידי טיפוח היאנג שלו משני כיוונים. למשל, במידה ואבחנו שהריאות נעדרות צ'י יאנגי וכושלות בתפקוד הטיהור וההורדה שלהן (ייבוש והורדה של הלחות והנוזלים שמגיעים מהטחול), נוכל לטפל עם ריאות 9, נקודת המקור שתטפל במחלת האיבר, יחד עם ריאות 1 שתאסוף צ'י יאנגי רב מהערוץ ועד אל האיבר, עד לכדי חידוש תפקוד הטיהור וההורדה של הריאות. זהו שילוב קליני חשוב, עימו אני עובד לא מעט (לפעמים בשילוב נקודות נוספות על פי האבחון).

נקודת השינוע – Shu:

אם נקודות האיסוף (Mu) טיפלו במחלות יאנג שופע, נקודות ה- Shu מטפלות במחלות יין שופע, קרי עימדון דם, הצטברות של לחות, ליחה וכדומה, שהרי הן נמצאות על החלק היאנגי בגוף ועל ערוץ היאנג הגדול, טאי יאנג, כך שיכולות להביא יאנג רב על מנת שישנע את היין. לא בכדי הן נקראות נקודות שינוע (ולא אסוציאציה), שכן הן משנעות את היין העודף בעזרת היאנג של ערוץ טאי יאנג רגל. למשל, שלפוחית שתן 20 תביא יאנג שיניע את היין שהצטבר ופגע בתפקוד הטחול, קרי עודף לחות או ליחה יינים. הפרשנים מסבירים נקודות אלו בעזרת המשפט ״מהיאנג תמשוך את היין״, משמע היין ינוע על-ידי היאנג. צריך לזכור שנקודות השינוע מצויות על ערוץ טאי יאנג, שלפוחית-השתן, שהוא למעשה נגזרת של היאנג של הכליות, ולכן לנקודות אלו יש פוטנציאל רב של אותו יאנג שנפרש בערוץ, זה המשנע ומתמיר את היין.

*שילוב נקודות ה- Shu עם נקודות העץ: הרבה פעמים אני משלב עם נקודת השינוע את נקודות העץ שמהותן היא לידה של צ'י יאנגי שמפיץ את היין, בדומה למהות של נקודות השינוע שמשנעות את היין. למשל, הצטברות ליחת לחות בטחול: טחול 1 עם שלפוחית 20 דו-צדדי.

לסיכום:
*נקודות Mu אסיפת (צ׳י) האיבר הממוקמות על היין (בטן וחזה), כאשר נדקרות במילוי הן מושכות את היאנג לתוך היין, פנימה אל האיבר, ולכן מטפלות ביאנג שיצא מסדרו וגרם לחום, חום עם יובש, רוח, אש, מרידת צ׳י – מגוון התבטאויות וסימנים בגוף האדם וביחס לתפקוד האיבר. כאשר יש חום ועודף יאנג באיבר עצמו, נדקור אותן בניקוז. כאשר נרצה לתמוך בתפקוד האיבר נוכל לטפל עימן בשילוב נקודות המקור שמטפלות במחלות האיברים – חמשת הדזאנג וששת הפו.

*נקודות Shu – שינוע, הממוקמות על היאנג (גב), כאשר נדקרות במילוי, מביאות יאנג ליין ובכך משנעות יין: דם, לחות, ליחה, נוזלים, ומעצימות תנועה ואיכות יאנגית באיבר. כך למשל נכתב על שלפוחית 23, נקודת השינוע של הכליות: 水脏久冷 ״אחראית על מים בדזאנג (עקב) קור לאורך זמן״.

צריך להבין כי הפרק הזה הוא חלק מסדרת הפרקים (62-68) המסבירים כולם את מזיגת וזרימת הצ׳י בערוצים ביחס לנקודות השינוע, תחת ההבנה שיין אוצר את היאנג בחורף ואז יאנג נולד באביב, גדל בקיץ, יוצר התמרה בקיץ המאוחר, מתכנס בסתיו דרך היין ונאצר בחורף על ידי שיא היין. לכן לפני הכל, הפרק הזה הוא חלק מתיאור הזרימה של יאנג ביחס ליין וכאן נעוצה ההבנה של מהות נקודות האיסוף והשינוע. נקודות Mu אוספות יאנג ליין, ונקודות Shu מניעות יין באמצעות יאנג ומעצימות ביטוי של יאנג.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

* תמונה: Sven Read

המחבר:
רותם רקובסקי
חוקר את הכתבים הרפואיים המתקדמים ואת הכתבים הקלאסיים בשפת המקור
rochemlikes@gmail.com

Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts