חום בדם במחלת קרוהן

סיפור מקרה- מחלת קרוהן
חום בדם במחלת קרוהן

רון (שם בדוי), בחור בן 27 הגיע אלי למרפאה בעקבות הפניה של רופא הגסטרו שלו. רון מאובחן עם מחלת קרוהן חדשה יחסית (אובחנה לפני כשנה), הוא סובל מכאבים ממוקדים בבטן הימנית התחתונה ומאיבוד משקל, עם התקפים תקופתיים של שלשולים. הוא מטופל תרופתית ברמיקייד (Remicade) במקביל לאימורן (Imuran) אך התגובה שלו לתרופות אלו, כפי שקורה פעמים רבות, הולכת ויורדת.

מחלת קרוהן היא מחלת מעי כרונית הגורמת להתפתחות תהליכים דלקתיים באזורים שונים לאורך מערכת העיכול. קרוהן נבדלת מבת דודתה הקרובה, קוליטיס כיבית, במספר מאפיינים. ראשית, קרוהן יכולה להופיע לאורך כל מערכת העיכול – מהפה ועד פי הטבעת  – ואילו קוליטיס כיבית מופיעה רק במעי הגס. שנית, בקרוהן יכול התהליך הדלקתי לחדור את כל שכבות המעי, ואילו הקוליטיס הכיבית פעילה רק בשכבת המוקוסה הפנימית.  הבדל נוסף הוא שמחלת הקרוהן לרוב מופיעה בקיטועים (skip lesions): אזורים מודלקים שביניהם אזורים בריאים של מעי, בעוד הקוליטיס הכיבית מופיעה בצורה רציפה מפי הטבעת פנימה לאורך המעי.

ישנם שלושה פנוטיפים מרכזיים של מחלת קרוהן: מחלה דלקתית(מצב שבו התהליך הדלקתי עוד לא יצר סיבוכים מבניים במעי), מחלה היצרותית (מצב של היצרות בקוטר המעי כתוצאה מהדלקת) ומחלה פיסטולארית (מצב שבו יש חדירה מלאה של דופן המעי בעקבות התהליך הדלקתי ויצירה של "תעלות" ואבצסים מחוץ למעי). ההתבטאות של פנוטיפ מסוים אצל חולה מצביעה על איפיון מדויק של המחלה והקונסטיטוציה שלו ומשפיעה באופן משמעותי על אופן האבחנה והטיפול, הן הקונבנציונאלי והן הסיני, שבו יש לנקוט.

פנוטיפ המחלה במקרה של רון היא היצרותית ופעילה בסוף המעי הדק, באזור הנקרא Terminal Ileum. כ-70% מחולי הקרוהן מציגים מחלה המערבת את החלק הזה של המעי הדק (אצל כ-25% המחלה פעילה רק בו ואצל השאר מעורבים אזורים נוספים כמו המעי הגס).

במשך שנים חיפשתי בספרות הסינית המתורגמת ובהתייעצות עם רופאים מסין ומאירופה ידע קליני אשר מתייחס להיבטים אלו של מחלת קרוהן – אך ללא תוצאות. התשובות שקיבלתי החזירו תמיד לאבחנה המבדלת הבסיסית של כאבי בטן, שלשול או מחלה דיזנטרית ולאותם סינדרומים מוכרים ונדושים (Dampness heat, Liver invading Spleen וכו'). עובדה זו תסכלה אותי מאוד כי הרגשתי שיש כאן התעלמות מוחלטת ממידע חשוב המלמד על קונסטיטוציית המטופל, מצב ה-Qi שלו ועל האופן בו המחלה עתידה להתפתח.

בשנים האחרונות יצא לי לטפל ולחקור בצורה מעמיקה את תחום מחלות המעי הדלקתיות. העבודה הובילה אותי לפתח אבחנה מבדלת חדשה אשר משלבת בין הידע הביולוגי – קונבנציונאלי והתאמתה לתפיסה האנרגטית של הרפואה הסינית. על פי אבחנה מבדלת זו, לפנוטיפ מסוים של מחלת קרוהן יש משמעות ואיפיון תואם מבחינה סינית.  הפיתוח והשימוש בגישה זו איפשר לי להבין בצורה מעמיקה את המנגנון שמאחורי מחלות אלו מבחינה קונבנציונאלית וסינית כאחד, ושינה את הדרך בה אני מטפל היום בחולים עם מחלת קרוהן וקוליטיס כיבית אשר מגיעים אלי למרפאה.

חשוב לציין שלמרות כל זאת, אין ביכולתה של אף תבנית אבחונית להכיל את אינסוף ההתבטאויות וחוסרי האיזון שאיתם מגיעים מטופלים; תמיד יש צורך בראיה רחבה ופתוחה לכל מקרה חדש שמגיע אלינו.

נחזור למקרה של רון:
רון הציג מחלת קרוהן של המעי הדק הסופי עם פנוטיפ היצרותי. מחלתו התבטאה בהתקפים של כאבי בטן קשים ברביע הימני תחתון של הבטן, לעתים מלווה בשלשולים וחום מדיד, איבוד משקל וחוסר תאבון. הלשון (כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת) אדומה עם נקודות סטגנציה רבות ובולטות וחיפוי צהבהב דק ויבש (הסטיה הנראת בתמונה אינה "אמיתית" ונובעת מזוית הצילום). הדופק הורגש הולם בעמדת ה-St, דק ונוקשה ב-Liv ומלא ובוחש (דופק המתואר על ידי Leon Hammer כ-blood thick  ומורגש כדופק מתגלגל עם נוקשות) בעמדת ה-Ht.

חום בדם במחלת קרוהן

פנוטיפ היצרותי מציין לרוב מרכיב משמעותי של Blood stasis על רקע של חום אך ישנם מקרים בהם ה- Blood stasis הוא על רקע פתופיזיולוגי אחר, כמו חוסר דם (נפוץ יותר אצל נשים), ליחה או קור. המערכת האנרגטית שנוטה לצבור חום במקרים אלה היא שכבת ה- Yang Ming.  שכבה זו מלאה בצ'י ודם ושולטת על המעבר החופשי של איברי ה- FU במערכת העיכול (St ו-Co).

במקרה של רון קיימת הצטברות משמעותית עודפת של חום במערכת ה-Yang ming שיצרה לאורך זמן Blood Stasis.

מעניין לציין שבנוסף לתסמינים הקשורים למערכת העיכול, סבל רון במשך שנים רבות (מאז נערות) מדימומים ספונטניים מהאף. הדימומים היו מופיעים כל יום, לרוב בבוקר וללא קשר למזג האוויר או לפעולה כלשהי. כאשר סיפר לי על כך, התחזקה האבחנה שלי של חום ב- Yang Ming אשר מעלה את החום לאורך מרידיאן ה-St וגורמת לדימומים מהאף.

הטיפול:
שתי פורמולות עיקריות רלוונטיות לאבחנה זו. האחת מטפלת באופן אקוטי וחזק יותר במרכיב של סטגנציית הדם, והשנייה מכוונת לטפל יותר בחום שהצטבר ב-St ובמערכת ה-Yang ming.
Da huang mu dan tang היא פורמולה מה – Jin gui yao lue לטיפול בשלב מוקדם של אבצסים במעיים. הצמחים בפורמולה (Da huang, Mang xiao, Tao ren, Dong gua ren) מניעים דם בחוזקה (כלפי מטה), מרככים התקשויות ומסלקים חום ורעילות. אחת האינדיקציות לשימוש בפורמולה זו הוא כאב אקוטי ממוקד בבטן ימנית תחתונה. פעמים רבות אני עושה מודיפיקציה ומוסיף לפורמולה צמחים כמו Chi shao  או Mu dan pi אם יש גם מעורבות של חום בדם, וצמחים כמו Pu gong ying ו-Jin yin hua – במידה ויש מעורבות של רעילות (למשל, אם קיימים אבצסים).

הפורמולה השניה, Xie xin tang מה-Shang han lun, נועדה לרוקן חום עודף מה-St ומה-Ht. שמה של הפורמולה מרמז על שני תפקודים אלה: 1. ריקון של עודף מ"מתחת ללב" (xie xin) – כלומר האפיגסטריום, שנמצא בשליטת ה-St,  ו-2. הורדה של חום עודף מה-Ht עצמו.  מבנה הפורמולה פשוט ומצומצם (Da huang, Huang lian, Huang qin) אך בספריו של Zhang Zhong Jing מופיעות מודיפיקציות רבות ושימושיות מאוד לפורמולת הבסיס.

שתי הפורמולות יכולות להתאים לטיפול ברון, אך בחרתי דווקא במודיפיקציה קלה של הפורמולה Xie xin tang כנקודת התחלה. המודיפיקציה נועדה לחזק את תפקוד הפורמולה בהנעת וקירור הדם:
Da huang 6
Huang lian 6
Huang qin 9
Mu dan pi 9
Bai jiang cao 9

טיפול הדיקור הראשון שקיבל היה St45 ו-St44 שתיהן בשמאל, וב- even method. בטיפול הבא, לאחר שבוע, בחרתי את הנקודות St44 בשמאל ו-Co2, Si2 בימין. לאחר שבועיים פחתו כאבי הבטן באופן משמעותי, ומעניין מכך- נפסקו לחלוטין הדימומים מהאף, שהיו תסמין יומיומי במשך שנים רבות.

במשך החודשים שבהם רון ממשיך להגיע אלי בתדירות של אחת לשלושה שבועות, ירדו מדדי הדלקת שלו לערכים נורמלים, כאבי הבטן כבר כמעט ואינם מופיעים והדימומים מהאף לא חזרו עוד.

ניר סלומון מזמין אותנו לקורס "דרך האדמה". לפרטים נוספים לחצו על הקישור: ניר סלומון.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
ניר סלומון
מטפל ברפואה סינית, מומחה להפרעות מערכת העיכול
לאתר של ניר

Total
5
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts