פסוריאזיס- סיפור מקרה

סיפור המקרה של שיר
פסוריאזיס- סיפור מקרה

מהי פסוריאזיס- ספחת?
פסוריאזיס הנה מחלת עור כרונית אשר שיעור החולים בה באוכלוסייה מגיע ל – 2 עד 3 אחוזים. שמה נגזר מן המילה היוונית Psora, אשר משמעותה "גרד". ברפואה הסינית המחלה נקראת Bai Bi – פריחה עם כתמים מכוסה קשקשים. הביטוי הקליני של הפסוריאזיס: רבדים סימטריים מורמים מעל העור, רובם אדומים ומכוסים בקשקש עבה לבן, לעתים עם גרד. המחלה אינה מדבקת.

מתי מופיעה המחלה? ומתי תחלוף?
פסוריאזיס מופיעה במידה שווה בקרב נשים וגברים בטווח גילאים ממוצע של 20 – 40 שנה, אך ניתן לראותה גם בילדים ובקשישים. אחד ממאפייני הפסוריאזיס הנו כי מהלך המחלה אינו ניתן לחיזוי, כיוון שאין כללים להתנהגותה. מכיוון שקיים גם רקע גנטי במחלה, אין לדעת מתי תחלוף והאם תחזור בשלב כלשהו בחיים.

הטיפול ברפואה סינית יקל בראש ובראשונה על התבטאות המחלה בעור- פחות אדמומיות וקשקשת, יקטין במידה משמעותית את התפרצויות המחלה ויזרז את מהלך ההחלמה של הגוף והעור ובכך ישפר בצורה משמעותית את איכות חיי המטופל.

מהם מאפייני המחלה?
– תפרחת: בדרך כלל סימטרית, רבדים אדומים המכוסים קשקשת עבה ולבנה. המקומות השכיחים ביותר הנם הקרקפת, המרפקים והברכיים, אך המחלה יכולה להופיע גם במפשעה, בבתי השחי, איברי המין, כפות הידיים והרגליים והציפורניים. הפריחה יכולה להופיע בצורות שונות ולכל צורה שם המתאר אותה. לדוגמא: פסוריאזיס טיפתית – הנראית כטיפות המפוזרות על החזה, הבטן והגב, ומופיעה בדרך כלל לאחר זיהום חיידקי חריף (דלקת גרון – סטרפטוקוק) ופוגעת בעיקר בילדים וצעירים.
– דלקת פרקים: 10-20% מפתחים דלקות פרקים – פסוריאזיס ארטריטיס.
– גרד: מופיע לעתים, לא אצל כולם, בדרך כלל כאשר מגרדים ומסירים את הקשקש מופיעות נקודות דימום.
– עונתיות: אצל רוב החולים חלה החמרה בחורף והקלה בקיץ.
– מתח נפשי: בשל הפגיעה האסטתית במראה, המחלה מלווה כמעט תמיד במתח נפשי רב.

מה גורם למחלה?
סיבת המחלה עדיין אינה ידועה, אך קיימים מספר הסברים:
הרפואה הסינית מכירה בגורמים התורשתיים אך מאבחנת גם מצבי חוסר איזון פנימי, פיזיולוגי ונפשי, הגורמים להחרפת המחלה ולהתפרצויות חוזרות. מצבי חוסר איזון אלו יכולים להתבטא בתסמונות שונות כגון הצטברות חום ולחות במערכת העיכול ומתח רב הפוגע בזרימה האנרגטית, זרימת הדם והזנת העור וכו'. אבחון וטיפול בחוסר האיזון הפנימי של הגוף והנפש יביא לזירוז תהליכי הריפוי ולהקלה משמעותית בתופעות המחלה.
– גורמים תורשתיים: בכ – 2/3 מהמקרים ידוע בוודאות על קשר גנטי. גם ב – 1/3 המקרים הנותר אין לשלול קשר זה, מכיוון שלא תמיד ניתן לדעת מי מהדורות הקודמים סבל מפסוריאזיס, מה גם שהחולים עצמם לא ידעו תמיד לייחס עור יבש במרפקים או הברכיים למחלת הפסוריאזיס.
– תהליך דלקתי וריבוי כלי דם: בשכבת העור העמוקה (דרמיס) המכילה סיבי קולגן, תאי עור וכלי דם, הדלקת וריבוי כלי הדם יוצרים את האדמומיות.
– שגשוג מואץ של תאי קשקש: בשכבת העור החיצונית – אפידרמיס. באופן נורמלי תאי הקשקש מתחלפים אחת לחודש. בפסוריאזיס, התהליך מתקצר לימים ספורים ונוצרת שכבת קשקשים לבנה עבה. מספר התאים העוברים חלוקה בעור פסוריאטי גדול פי 27 ממספרם בעור בריא.
– מתח נפשי: כיום ידוע כי מתח נפשי מחמיר את המחלה אצל 50% מהחולים בקירוב ויש הטוענים כי מתח נפשי הוא המביא לעיתים להתפרצות הראשונה של המחלה. הרפואה הסינית רואה בגוף ובנפש יחידה אחת בלתי נפרדת ולכן הטיפול מיועד גם להרגעה והשבת האיזון הנפשי למטופל.

מקרה: שיר, ילדה בת 6.5 שנים עם פסוריאזיס
תיאור כללי: הפסוריאזיס החל בגיל שנה בין אצבעות הידיים. בתחילה חשבו כי זוהי פטרייה ונתנו משחות נוגדות פטריות אשר לא עזרו. בקיץ, נעלם לבד. בגיל שנתיים וחצי, החל להתפשט גם ברגליים ולכיוון הבטן. בגיל שלוש וחצי, החלה פעילות בקרקפת, דלקת וקליפות קשקשת. המטופלת הגיעה למרפאה במצב חמור, עם פסוראיזיס מפושט בכל הגוף ובקרקפת במצב קשה עם נשירה חזקה. ניסתה לפני כן טיפולים קונבנציונאלים שונים אשר לא עזרו וכן טיפול הומיאופתי במשך 4 חודשים אשר לא עזר גם הוא.

סימנים ותופעות: פסוריאזיס במצב מפושט עם כתמים אדומים, גירוד חזק וטורדני, קרקפת במצב קשה של אודם וקליפות קשקשת עבות. באזורים שלמים בקרקפת הייתה נשירה ונוצרו קרחות. הפסוריאזיס מפושט בכל הגוף – כולל הפנים. ילדה פעילה מאוד ואנרגטית עם נטיות היפראקטיביות, סובלת לעתים תכופות מדלקת גרון סטרפטוקוקית. סובלת יותר מחום ושותה הרבה. יציאות רגילות. מזיעה בלילה, בקיץ וגם בחורף.
דופק: קטן ומהיר.
לשון: אדומה מאוד, חיפוי עבה ושמנוני בצבע לבן – צהוב.
אבחנה: חום ולחות, חום בדם המכלה יין.
עיקרון טיפול: סילוק חום ולחות, קירור חום בדם.

טיפולים:

1. טיפול פנימי: פורמולת צמחים ב – Raw לבישול, כל מנה ל – 3 ימים (במצב כזה חייבים לטפל בצמחים Raw אשר הנם בעלי השפעה חזקה יותר מצמחים באבקה). הפורמולה מבוססת על עקרונות Yin Hua Hu Zhang Tang Jia Jian:
Tu Fu Ling…..10gr
Jin Yin Hua…..12gr
Huang Qin…..8gr
Huang Bai…..8gr
Ku Shen…..12gr
Ye Jiao Teng…..10gr
Bai Hua She She Cao…..12 gr
Ju Hua…..6gr
Chi Shao…..6gr

הסבר:
– Tu Fu Ling מסלק חום ורעילות ויעיל למצבים חריפים של התפרצויות.
– יחד אתו ועוזר לו – Bai Hua She She Cao. שניהם, ביחד עם Jin Yin Hua, "מכבים את השריפה".
– לטיפול בחום ולחות – Huang Qin ו – Huang Bai, המטפלים במחמם עליון ותחתון, כמו גם Ku Shen.
– Ye Jiao Teng מזין את הדם ויחד עם Chi Shao גם מקרר את הדם.
– Ye Jiao Teng ו – Ju Hua הנם צמחים מרגיעים אשר מטרתם להרגיע את ה – Shen, אשר במצבים כאלו מאוד סוערת וחסרת מנוחה.

תוספי מזון: אומגה 3 בכמות של 2000mg ליום.
תזונה: עקרונות תזונה למניעת חום ולחות.

2. טיפול חיצוני: שימוש קבוע בסבון Topic Medis Wash Cleanser באמבטיות – השרייה. מריחה בלילה של Pso Medis Night Gel. שימוש קבוע לראש בשמפו Pso Medis ו – Pso Medis Scalp Lotion.

טיפול מעקב ראשון: חודש מתחילת הטיפול. הגרד פחת ואזורי הפסוריאזיס נראים פחות אדומים ורגועים יותר. הכל במגמת שיפור, כולל הראש והקרקפת. עדיין הפעילות דלקתית – חריפה, אך יחסית מתונה יותר.
לשון: החיפוי העבה ירד והוא כרגע דק יותר.
דופק: פחות מהיר.

טיפול מעקב שני: חודשיים מתחילת הטיפול. המשך שיפור. תחילת צמיחת שיער באזורי הקרחות (בפסוריאזיס בקרקפת, כאשר יש נשירת שיער כתוצאה מהפסוריאזיס, השיער חוזר למצבו הרגיל ברגע שפעילות הפסוריאזיס יורדת).

טיפול מעקב שלישי: שלושה חודשים מתחילת הטיפול. שיפור משמעותי מאוד במצב וצמיחה נוספת של שיער. בשלב זה חוזקה הפורמולה:
Tu Fu Ling…..15gr
Huang Qin…..9gr
Jin Yin Hua…..15gr
Huang Bai…..9gr
Huang Qin…..9gr
Ku Shen…..12gr
Ye Jiao Teng…..12gr
Bai Hua She She Cao…..15gr
Lian Qiao…..9gr
Ju Hua…..4gr
Chi Shao…..12gr

הסבר:
כיוון שנראה כי הילדה מסוגלת לקבל צמחים חזקים לאורך זמן (ישנם ילדים שהטחול שלהם מספיק חזק ולא נפגע בקלות), חוזקו חלק מהצמחים כדי ליצור פעילות חזקה יותר של ניקוי חום, לחות ורעילות.

המשך טיפול: הטיפול נמשך מזה שנה, כאשר מצב הילדה הוא טוב מזה כחצי שנה וכרגע היא נקייה מפסוריאזיס כמעט לחלוטין. כל השיער חזר לצמיחה מלאה ונותרו מספר כתמים בודדים בלבד. יש לציין כי בשלב מסוים עשה רושם שהיא לוקחת צמחים מסלקי חום ורעילות לתקופה ארוכה מידי ולכן נוספו לפורמולה גם צמחים להגנת הטחול וחיזוק צ'י, כמו Shan Yao, Gan Cao ו – Huang Qi. ברגע שנוספו צמחים אלו, הייתה קפיצה ביעילות הטיפול ושיפור נוסף במצב. מינון הצמחים הופחת בהדרגה במשך הזמן למנה ל – 4 ימים, אח"כ ל – 5 ימים ואח"כ ל – 10 ימים. אומגה 3 ירד מ- 2000mg ליום לחצי מהכמות.

הטיפול החיצוני כרגע הנו מינימלי ביותר וכולל שימוש בשמפו Pso Medis ו – Pso Medis Scalp Lotion פעם בשבוע ומריחת Pso Medis Night Gel 2-3 פעמים בשבוע. במהלך הטיפול הומלץ לילדה להיחשף לשמש (ים, ים המלח) וזה בהחלט תרם להתקדמות הכללית.

פרוגנוזה: המקרה הנ"ל הנו מקרה קשה מאוד אשר בדרך כלל נוחל כישלון בטיפולים קונבנציונלים רגילים או שיש צורך לבצע טיפול קונבנציונלי אגרסיבי, הכולל משחות קורטיזון וחומרים מדכאי מערכת חיסון אחרים. קיים סיכוי גדול כי הטיפול ברפואה סינית יימנע ממנה סבל בהמשך, למרות שפסוריאזיס הנה מחלה אשר תמיד עלולה להתפרץ שוב. רפואה סינית יכולה "להשתלט" על המחלה ולתרום לפעילות מאוד נמוכה שלה במקרים מסוימים אף להיעלמות לתקופות ארוכות.

תמונה: freeimages.com/Piero Desopo

המחבר:
אמיר קלי, M.Sc Lic.Ac
מטפל ברפואה סינית, מומחה לטיפול בבעיות עור
akalay@netvision.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts