מחט חבויה

עבודה עם שמונת המרידיאנים המיוחדים בדיקור
מחט חבויה

הכלי המוביל בו בחרנו לעבוד עם השנים בקליניקה שלנו הוא דיקור. ככל שלמדנו וצברנו ניסיון בעבודה עם דיקור, הרגשנו בצורך להעמיק את ההבנה בנושא המרידיאנים המיוחדים. כיום אנו משוכנעות שרשת מרידיאנים זו היא חיונית, הכרחית ולעתים בלעדית לעבודה עם דיקור. במאמר זה החלטנו להרחיב מעט על הצד הפרקטי של דיקור מיוחדים- למה, איך, מתי ומה הערך המוסף לעבודה דרכם.

עבודה עם דיקור היא ייחודית ושונה מאוד מטיפול בצמחים, בתזונה או במגע. בדיקור איננו מכניסים חומרים לגוף, לא מחממים או מקררים, לא מניעים שרירים או מפרקים, אלא רק 'תופסים טרמפ' על התנועה המתרחשת במרידיאן ובגוף המטופל, בין אם היא תקינה ובין אם לא. כל מה שעלינו לעשות זה לבחור באיזה אופן להתערב בתנועה זו – לעבוד עם התנועה העולה של היין או היורדת של היאנג, להאיץ או להאט את התנועה בתוך המרידיאן, לווסת את התנועה דרך שתוף פעולה של מספר מרידיאנים. ההתערבות משפיעה על המערך הפנימי של Zang – Fu, ומתוך כך נצפה לראות התרחשות של תהליכים פיזיולוגים. לכן, כאשר מטפל בוחר לעבוד עם דיקור, עליו להכיר לעומק את המשמעות והחוקים של התנועה ברשת ה- Jing Mai (יין ויאנג, שכבות, מפגשי Jiao-Hui, התפצלויות למינהן).

גם בעבודה בדיקור עם שמונת המרידיאנים המיוחדים חשוב להבין את החוקים והתנועה של רשת זו, ולא פחות, להכיר את אופן התחברותם והשפעתם על רשת המרידיאנים הראשית.

Qi Jing Ba Mai היא רשת חבויה של שמונת המרידיאנים המיוחדים, אשר מהווים בסיס לקיום החיים מתחילתם ועד סופם. הם פעילים מרגע ההפרייה, ואחראים על סדר וארגון של צ'י המהווה פוטנציאל לא ממומש ועל התפתחות האדם בכל הרמות. עם התפתחות הגפיים ואחרי הלידה, רשת ה- Jing Mai, שנים-עשר המרידיאנים הראשיים, מתמלאת ומקבלת את כוחה משמונת המיוחדים וממערכת ה- Zang-Fu, זאת על מנת לתחזק ולהזין את הגוף, וכמובן לתקשר עם הצ'י בחיצון.

ננסה להבין את המרידיאנים המיוחדים, השוני והקשר בינם לבין הראשיים, דרך שמם:  奇經八脈:

Mai , רשת זרימה ותקשורת – הסימנית מייצגת את הרעיון המשותף לכל המרידיאנים: ישנה רשת זרימה שטחית יותר של 12 הראשיים (על כל מסלולם) ורשת זרימה עמוקה וחבויה יותר של 8 המיוחדים.

Jing , כל המרידיאנים מהווים רשת זרימה ותקשורת, אולם רשת זו היא הנותנת את הנורמה או החוקיות הקבועה לארגון הגוף לצורך קיום החיים. בשונה מהמרידיאנים הראשיים, המיוחדים אינם מחלקים את הגוף לשכבות, ולא מתפקידם לחבר את גוף האדם לצ'י הקוסמי. מדובר בארגון הגוף הפנימי ובניהול הכוחות הנסתרים המביאים את הצ'י והדם לידי ביטוי ביצירת החיים, ושמירה על האיזון במהלכם. שמונת המיוחדים אחראים על הארגון הפנימי המאפשר לכל אחד מהמרידיאנים הראשיים להתקיים, כל אחד במקומו בגוף ובתגובה להשפעות מבחוץ. רשת הארגון הפנימית ורשת הארגון החיצונית תלויות זו בזו ומשפיעות הדדית אחת על השנייה.

Ba – המספר 8 הוא מספרן של הרוחות בשמיים, אשר מפיצות את הצ'י השמימי. בדומה לכך מפיצה רשת שמונת המרידיאנים המיוחדים צ'י, תמציות ו- Spirits.

Qi – מיוחד, ייחודי, מפתיע, מעבר לסדירות ומעבר לנורמה קבועה. שמונת המרידיאנים המיוחדים שונים מרשת המרידיאנים הראשית הקרויה Zheng – האמיתית, הרגילה, הקובעת את הנורמה, הנכונה. רשת המיוחדים אינה קשורה לחמשת האיכויות (חמשת הפאזות), אינה נמצאת תחת השפעת הצ'י החיצוני ואינה תלויה בחוקיות תנועת השמיים והצ'י האקלימי. המרידיאנים המיוחדים לא מקיימים יחסי חוץ ופנים, אינם מתקיימים ביחסי זוגיות בלעדית ואינם קשורים לאיברי Zang – Fu. כל זה מאפשר את תפקודם והשפעתם רחבת טווח בגוף ללא הגבלה.

נסכם בינתיים: המרידיאנים המיוחדים אינם מחויבים לזרימה על-פי חוקים ברורים, באופן בו רשת המרידיאנים הראשית מחויבת. זרימתם עמוקה יותר ואינה תלויה בחיצון או באיברי Zang-Fu. ניתן לומר כי הם מייצגים את הארגון הראשוני של יין ויאנג על כל חוקיו, שממנו יכולים להתפתח החיים והגוף עצמו.

Nan Jing 27 מציג את המרידיאנים המיוחדים כמאגר פנימי לעודפים המגיעים מהמרידיאנים הראשיים. הם משולים לתעלות המחברות את ארבעת הימות הגדולים ומווסתות את זרימת הצ'י בנהרות הראשיים, כדי למנוע את הצפת הנהרות (המרידיאנים הראשיים) או התרוקנות של הימות (ים הצ'י, ים הדם, ים המח וים הנוזלים והדגנים). מכאן ניתן להבין, כי על מנת להשתמש בתבונה במרידיאנים המיוחדים, חייבים להבין לעומק את הקשר בינם לבין הזרימה של שנים-עשר המרידיאנים הראשיים.

במאמר זה לא נוכל להרחיב על כל אחד מהמרידיאנים המיוחדים, אך ננסה להמחיש דרך מספר טיפולים שבחרנו את הקשר הייחודי שלהם למרידיאנים הראשיים ואת אופן השימוש האפשרי בקשר זה בקליניקה.

טיפול 1 – Sp6 בשילוב עם Kid8 ו-Kid9

Sp6 – נקודת מפגש של שלושת המרידיאנים היינים של הרגל. זו אחת הנקודות המזינות ביותר, ובעלת השפעה רחבת טווח על הגוף, במיוחד בהקשר של וויסות והנעה של דם ונוזלים במחמם התחתון, והזנה ביין של המחמם העליון. לנקודה יש שם נוסף, זהה ל- St36: "שלושת המיילים של הרגל", ומשמעותו מתן כוח לגפיים במצב של חולשה קיצונית. בשונה מ- St36 שמעודדת יצירה והפצה של צ'י (הכוח המניע) לרגליים, Sp6 מאפשרת תנועה תקינה של יין ודם בגפיים התחתונות.

מעניין להיזכר כי Zu Shao Yin (מרידיאן הכליות) נפגש עם Sp6 בין הנקודות Kid8 ו- Kid9, שהן נקודות ההצטברות של שני המרידיאנים המיוחדים – Yin Qiao (kid8) ו- Yin Wei (kid9). המשמעות הקלינית הנובעת מכך היא חשובה מאוד.

Yin Qiao הוא מרידיאן מיוחד האחראי על התנועה התקינה של יין מהרגליים ועד המוח, על סנכרון ומקצב תנועת יין מול יאנג. זרימה נכונה של Yin Qiao תאפשר הזנה ולחלוח של הגפיים התחתונות והמפרקים הגדולים, עלייה תקינה של יין מהמחמם התחתון אל המחמם העליון ועד לבלוטת המגן והמוח, וכן יכולת התכנסות תקינה למצב של רגיעה ושינה.

שילוב נקודת ההצטברות של Yin Qiao עם Sp6 תווסת את שלושת היינים של הרגל, ותוסיף כוח לפריצה ועלייה של יין מהמקום העמוק ביותר, הקשור למאגר הפנימי של Kid Yin, Yuan, Jing. אפשר לומר כי Kid8 תתמוך ואף תשפר את היכולת של Sp6 להניע דם ונוזלים ולהזין את הגוף ביין. השילוב יתאים במיוחד למצבי סטגנציה של דם ונוזלים במחמם תחתון, מצבים של לחץ דם גבוה, הפרעות קצב או אינסומניה עקב חוסר עלייה של יין וחוסר יכולת של יאנג להתכנס. דוגמא נוספת היא מצבים אורתופדיים המתבטאים בחולשה בגפיים עקב חוסר הזנה או לחלוח של השרירים והמפרקים הגדולים.

Yin Wei הוא מרידיאן מיוחד האחראי על איגוד ואיסוף היין בעומק הגוף לצורך הזנת האיברים הפנימיים. כמו כן, הוא עוזר לרכז את הצ'י הייני ב- Ren Mai, המביא אותו לפני השטח (רשת המרידיאנים הראשית – Jing Mai). לאחר מפגש שלושת היינים של הרגל ב- Sp6, מפגש המאפשר להם לווסת אחד את השני ולאחד כוחות על מנת להמשיך ולעלות לכיוון המפשעה ואיברי הרבייה, הצ'י מגיע אל נקודת ההצטברות של Yin Wei – Kid9. שילוב של Sp6 ו- Kid9 הוא שילוב ייחודי המעודד איסוף ועלייה של יין לשם הזנת כל אזור הרבייה, מערכת העיכול וכמובן, משפיע על הלב והגרון. השילוב מתאים להזנת הרחם, לבעיות מעיים עקב חוסר דם או נוזלים, הרגעת הלב והנפש ולחלוח של הגרון, ובמיוחד במצבים של חום או אש מדומים.

ניתן לשלב את שלוש הנקודות יחד על מנת לעודד בצורה חזקה יותר הנעה של יין מהמחמם התחתון לכיוון המחמם העליון, מתוך שילוב הכוחות של מערכת ה- Jing Mai (שלושת היינים של הרגל) והמרידיאנים המיוחדים (Yin Qiao & Yin Wei).

טיפול 2 – Gb41 עם Liv13 ו- Gv20

Gb41 היא נקודת הפתיחה של Dai Mai (מרידיאן החגורה) ו- Liv13 ממוקמת באזור הפריצה של מרידיאן זה (Liv13-Gb26). תפקידו החשוב של מרידיאן החגורה הוא לשמור ולהחזיק את המבנה של הגוף וכך לאפשר זרימה חלקה של כל המרידיאנים. ניתן לומר שה- Dai Mai מווסת את התנועה של יין ויאנג בגוף, מתוך השמירה על מרכז יציב ומרווח במידה הנכונה. מתוך תפקוד חשוב זה, מאפשר ה- Dai Mai מעבר של צ'י, דם ונוזלים בין שלושת המחממים, מאפשר זרימה חלקה של Gan Qi (צ'י הכבד), ולא בכדי קשור בצורה הדוקה לשכבת ה- Shao Yang, המהווה ציר בין חוץ לפנים ועוסקת בתנועה חלקה של צ'י ונוזלים בשלושת המחממים.

מעניין לציין כי מרידיאן ה- Dai Mai פורץ מאזור של Liv13, נקודת מפגש סימבולית של כל חמשת איברי ה- Zang. לאופי מיוחד זה זכתה הנקודה מתוך יכולתה לפרוץ באמצעות הכוח של העץ ולשלוח ענפים לטחול, כיס מרה, כבד, ריאות, גרון, עיניים ומוח. בנוסף, היא נחשבת לנקודת ההתראה של Pi – טחול, ומווסתת בין תנועת העץ לאדמה, כפי שה- Dai Mai עושה.

השילוב של נקודת פתיחה ו'נקודת הפריצה' של Dai Mai מווסת את תנועת הצ'י במחמם התחתון והאמצעי ע"י פתיחת המרחב ומתן אפשרות לכוח הפריצה של העץ לבוא לידי ביטוי. הדבר מאפשר ל- Gan (כבד) לבצע את תפקידו ולהניע צ'י ודם לכל מקום. מנקודה Liv13 מתחיל המסלול הפנימי של Zu Jue Yin (מרידיאן הכבד) המגיע עד לורטקס ומאפשר הזנה של ים המח בדם.

Gv20 היא נקודת הכניסה של ים המח והנקודה היאנגית ביותר בגוף. צירוף שלוש הנקודות בטיפול הוא שילוב ייחודי לעידוד מעבר חלק של צ'י ודם בין המחממים (במיוחד בין התחתון לאמצעי), עידוד יכולת הרמת צ'י במצב של צניחות, והזנה של המחמם העליון והמוח בדם וצ'י. הטיפול יתאים במיוחד במצבים של לחות וליחה החוסמים, לא רק את המחמם התחתון והאמצעי, אלא גם את פתחי החישה, למצבים של צניחות כמו טחורים, בקעים, צניחות איברים והרבה מצבים נוספים.

גם בטיפול זה ניתן לראות את הקשר העמוק שבין מערכת ה- Jing Mai (המסלול הפנימי של Zu Jue Yin) לבין המרידיאנים המיוחדים (Dai Mai).

טיפול 3 – Kid6 עם Bl62 ו- St9

St9 – כנקודת היציאה של ים הצ'י, זוהי נקודה בעלת השפעה מיוחדת על הצ'י בכל הגוף. ים הצ'י הוא מאגר הנבנה מתוך שילוב של ייצור הצ'י במערכת העיכול וקבלה של צ'י קוסמי מהחיצון. ל- St9 יש קשר מיוחד לאיברי העיכול (דרך מסלולי ה Jing Bie – המסתעפים של הטחול והקיבה) ובמקביל ל- Bl10 (נקודת הכניסה של ים הצ'י) המאפשרת איסוף של צ'י יאנגי מהחיצון דרך שכבת Tai Yang. מתוך קשרים אלו מסוגלת St9 לחזק צ'י ולווסת את תנועת הצ'י מהמחמם העליון אל כל הגוף. בנוסף, על פי פרשנים שונים, היא נקודת מפגש של שני המרידיאנים המיוחדים האחראים על התנועה המקצב של יין ויאנג – Yin Qiao ו- Yang Qiao.

תפקידם החשוב של Yin Qiao ו- Yang Qiao הוא לווסת את השינויים והמעברים מיין ליאנג ולהפך, וכך לאפשר תפקוד תקין של הגוף במצבים של ערות ושינה, סירקולציה נכונה של Wei Qi ביום ובלילה, ופעילות תקינה של המערכות הסימפתטית והפרה-סימפתטית.

בדרכם למוח (אל Bl1) הם נפגשים בנקודה St9, מכך ניתן להבין את התלות והקשר העמוק בין התנועה התקינה של יין ויאנג לחוזק ומלאות של ים הצ'י בגוף.

שילוב של St9 עם שתי נקודות הפתיחה (Kid6 – Yin Qiao, Bl62 – Yang Qiao) מאפשר לשני הצדדים לבצע את עבודתם טוב יותר. הפעלה של שני מרידיאנים מיוחדים אלה לצורך וויסות התנועה של יין ויאנג במצב של חסימה עמוקה או היפרדות בין יין ליאנג, תאפשר למערכת ה- Jing Mai להתמלא בצ'י דרך הנקודה St9. מתוך כך, יזרום הצ'י בגוף בצורה חלקה יותר. כמו כן, דיקור של St9 יאפשר מילוי המאגרים העמוקים של שני המיוחדים ותשפר את יכולת הוויסות של יין ויאנג בגוף.

טיפול ייחודי זה הנו בעל טווח השפעה רחב מאוד כגון: במגוון מצבים בהם יש צורך בחיזוק ובויסות מערכת העיכול וצ'י הכליות, בעיות שינה, בעיות נוירולוגיות, חיזוק של מערכת החיסון אחרי מחלות ארוכות, בנייה וגדילה של עצמות ומח, ומצבים רבים נוספים.

מתי יהיה נכון לשלב בדיקור את שמונת המרידיאנים המיוחדים? כמובן שניתן לחשוב על אין סוף שימושים ואינדיקציות לעבודה עם המיוחדים, אבל בכל זאת ננסה לגבש אינדיקציות כלליות:

  • דיקור במצב בו ישנה מעורבות של יותר ממרידיאן אחד בפתולוגיה או פגיעה מערכתית. לעתים קרובות, במצבים אלה נראה תמונת דופק מורכבת יותר המערבת מספר עמדות.
  • כאשר יש פגיעה בארבע הימות ובאיברי Fu המיוחדים (מוח, רחם, עצמות וכו').
  • כאשר יש פגיעה בתנועה כללית או המקצב של יין ויאנג בגוף.
  • כאשר ישנו חוסר איזון מובהק בין האזורים בגוף – ימין מול שמאל, אחורה מול קדימה, פלג גוף עליון מול תחתון.
  • כאשר העבודה עם רשת ה- Jing Mai לא מביאה לתוצאות הרצויות.

במאמר הבא נדון בשימושים ובטכניקות עבודה נוספות עם מרידיאנים מיוחדים בדיקור, וביחסי הגומלין השונים שלהם זה עם זה.

יום עיון ייחודי בנושא שמונת המרידיאנים המיוחדים "מחט חבויה" יתקיים בתאריך 20.6.17. לפרטים נוספים והרשמה לחצו על הקישור המצורף: מחט חבויה.

עריכה: תמי ברקאי

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
רפואה סינית למשפחה
masik01@gmail.com

 

 

Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts