טיפול בחרדה ופוסט- טראומה

סיפור המקרה של אלברט
טיפול בחרדה ופוסט- טראומה

בסיפור מקרה זה, בחרתי להתייחס לקבוצה הולכת וגדלה של אנשים במדינת ישראל- אלה הסובלים מחרדה ומתופעות פוסט- טראומתיות נוספות.
מגוון הסימנים והסימפטומים האופייני לתופעה הפוסט- טראומתית הוא עצום ורב- מערכתי:
הפרעות אכילה והפרעות עיכול, הפרעות שינה, תופעות כאב נודדות, קוצר נשימה והפרעות לבביות שונות, הפרעות קשב וריכוז, אי- שקט ועצבנות, כאבי ראש, פחדים וסיוטים הם רק חלק מהתופעות הידועות.
הגורם המשותף להתפרצות מכלול התופעות הללו הוא, בדרך כלל, אירוע בודד בחייו של האדם. אירוע שגורם לזעזוע עמוק עד כדי כך שהגוף/נפש אינם מוצאים את דרכם בחזרה לאיזון ונוצרת הפרעה מתמשכת בזרימת הצ'י בגוף.
תופעה זו מכונה, ברפואה הסינית הקלאסית, "קריסה של האדמה".
האירוע המכונן יכול להיות חוויה מסכנת חיים כגון נפגעי הלם קרב והפצצות, תאונות ואלימות; אבל גם קבלה של בשורות קשות, מחלה קשה או אבדן של אדם קרוב יכולים להוציא אדם משיווי משקלו ולהתחיל את תהליך ההידרדרות לכוון קריסה של האדמה.
לשם הדוגמה הבאתי את סיפורו של אלברט:

" מאז שאשתי נפטרה יש לי הרגשה כבדה של מועקה ואיני מצליח לישון בלילה. אני עצבני וחסר סבלנות והכי גרוע הוא שאיני מצליח להתרכז. בני שלח אותי אליך, הוא שמע עליך ממכרים."
כך פתח ואמר לי אלברט (שם בדוי), עורך דין ידוע ומכובד בעברו וכיום אלמן טרי בן 76.
אישתו נפטרה לפני חודשים אחדים אחרי מחלה ממושכת ומאז עולמו חרב עליו והוא אינו מוצא לעצמו מנוח.
" מעולם לא חוויתי כזה חוסר אונים. כל חיי הבוגרים הייתי אדם מאוד עסוק ומצליח, עבדתי וטיילתי בכל העולם. ליוויתי את אישתי חודשים ארוכים במחלתה ומותה לא בא לי כהפתעה. אני מרגיש, מאז שהיא מתה, כאילו משכו את הקרקע מתחת לרגליי ולא נותרה לי שום נקודת אחיזה למציאות".
למרות עייפותו הרבה אלברט מצליח להירדם רק בשעות מאוחרות מאוד ומתעורר לפנות בוקר עם כאב ראש, קושי בנשימה ותחושת מועקה גדולה בחזה.
בנוסף להפרעות בשינה ולמועקה בחזה מדווח אלברט על חוסר תיאבון ונפיחות בלתי נסבלת בקיבה אחרי אוכל, על עצירות קשה, ובעיקר על תחושה תמידית של אי שקט וחוסר יכולת לשהות מעל לשעתיים רצוף במקום אחד, לא כל שכן בביתו, שהיה ביתם המשותף בשלושים השנים האחרונות.
אלברט נבדק כבר על ידי רופא המשפחה שלו ולא נמצאה בעיה רפואית מיוחדת שלא היתה ידועה קודם, למעט עלייה מסויימת בלחץ הדם שמצריכה מעקב. כמו כן הוא נבדק על ידי פסיכיאטר שאבחן סממנים של דיכאון וחרדה בעקבות אובדנו והמליץ על טיפול תרופתי לזמן מוגבל "עד שתרגיש טוב יותר" ועל פסיכותראפיה. היות שאלברט לא מעוניין בטיפול תרופתי או פסיכולוגי הוא הגיע אלי…

הרופא הסיני הקלאסי שואף להבין את המבנה האנרגטי המולד של האדם- זה אשר גורם לאנשים שונים, שעוברים תהליכים דומים בחייהם (במקרה זה- חוויה קשה של אובדן ואבל), להגיב בצורות שונות ולפתח מחלות ותסמינים שונים. לצורך תיאור מבנה זה אנו משתמשים במערכת מושגים הלקוחים מהטבע המתארים, בצורה אנלוגית, מאפיינים ותהליכים אנושיים. מערכת זו מכונה: Wu Shu- חמשת התנועות/מעברים.
המקרה של אלברט הוא דוגמה להתערערות של תחושת היציבות והביטחון בחיים. הקרקע נשמטת מתחת לרגלינו ואנחנו נשאבים למעין "תוהו ובוהו" רגשי ופיזי ולאיבוד טוטאלי של תחושת השליטה על חיינו.
אם נדמיין את עצמנו הולכים לתומנו ברחוב ולפתע מתרחשת רעידת אדמה סביבנו והקרקע נשמטת מתחת לרגליים- אין ספק שנגיב בצורה אינסטינקטיבית וניאחז בחוזקה בכל דבר שנראה יציב ומעורר אשליה של ביטחון. זוהי תגובה הישרדותית בלתי רצונית של הגוף ופעמים רבות ייקח זמן רב עד שנבחין בכך בכלל ונוכל להרפות את השרירים.
כך קורה בתהליך המחלה של אלברט- הגוף והנפש מתכווצים ונאחזים בחוזקה.
הקריסה של האדמה יוצרת תגובת שרשרת: נוצרת עלייה לא מאוזנת באנרגיית המתכת שגורמת ל"פלישה" של המתכת לעץ. בגלל שאין יותר אדמה מאזנת, נוצרת הפרעה כרונית בציר מתכת-עץ, אותו אנו מכנים "ציר החיים".
הסממנים יכולים להופיע בכל מערכת בגוף. במקרה של אלברט נוצרו כאבי ראש, מועקה בחזה וקשיי נשימה בגלל כווץ כרוני של שרירי הגב העליון, העורף והחזה. כווץ זה נוצר כתוצאה של סטגנציה של צ'י בשלושת מרידיאני היאנג (tai yang, shao yang, yang ming). זוהי תגובה אופיינית של הגוף לסכנה; לחץ הדם עולה בגלל כיווץ של כלי הדם הנשלטים על ידי מרידיאן jue yin; חוסר התיאבון והפרעות העיכול נובעים מהפגיעה ב- tai yin וב- yang ming; והתודעה עצמה, שנאחזת באשליית המציאות שהיתה ואינה מרפה אינה מעוגנת על ידי shao yin ולכן נוצרות תופעות כמו נדודי שינה, עצבנות וחוסר ריכוז .

במישוש הדופק הבחנתי בדופק עמוק, מהיר, מיתרי וחסר שורש.
כאשר הדופק הוא בו זמנית גם עמוק וגם חסר שורש- הדבר מעיד על קריסה של הרמה האמצעית של הדופק המייצג את צ'י הקיבה או את תנועת האדמה. אין טרנספורמציה נכונה של צ'י והתוצאה היא סטגנציה וחום ריק. לכן הדופק מוחש גם מיתרי ומהיר.

בשיחתנו, דיברתי עם אלברט על "קריסת האדמה" וחשבנו על דרכים להחזיר את היציבות ואת הביטחון לחייו. לשם כך החלטנו על סדר יום קבוע עם שעות מסודרות לארוחות ולשינה ועל בילוי של לפחות שעתיים בכל יום עם חבר או בן משפחה.

הדיקור עצמו התמקד בשחרור האנרגיה התקועה במערכות השונות ובהרגעת הנפש על ידי דיקור נקודות שונות אשר, על פי הסינים, " מייצבות את האדמה". להלן מספר דוגמאות:
t5+Si7- זוהי דוגמה לבחירת 2 נקודות חיבור על מרידיאנים השייכים לאותו האלמנט. דיקור של 2 נקודות חיבור יוצר מצב של תנועה דינאמית ורציפה בתוך האלמנט הנבחר. תנועה זו מחדשת את הקשר הנכון בין Yin ו- Yang ו"משקמת" את האדמה. במקרה זה בחרתי לטפל באדמה שבתוך האש, טיפול שיוצר יציבות רגשית ומחשבתית. באותה צורה ניתן לטפל בנקודות כמו Liv5+Gb37 לכעסים בלתי נשלטים וכאבי ראש, ב- Sp4+St40 לאובססיות ולהפרעות עיכול או ב- Pc6+Th5 לחרדה, קוצר נשימה ופלפיטציות.
t12+St13- גם כאן פועל העיקרון של יצירת כווני תנועה מנוגדים בגוף כדי לעודד את ההזנה ההדדית של Yin ו- Yang ויצירת אדמה. St12 מורידה צ'י למטה בעוד St13 מעלה צ'י אל פני השטח. זהו שילוב מופלא לקוצר נשימה על רקע סטגנציה של צ'י ולשחרור שרירי הכתפיים, העורף והחזה.
St37+St39- נקודות הים התחתונות של המעי הגס והדק יוצרות גם הן תנועה בין שמים וארץ: St37 מורידה צ'י למטה בעוד St39 מעלה צ'י למעלה.
Bl 42,44,47,49,52- חמשת הנקודות הנמצאות בקו בחיצוני של מרידיאן שלפוחית השתן שימושיות מאוד בטיפול במחלות נפשיות ובתופעות פסיכו- סומאטיות. אני בדרך כלל בוחר 2 זוגות של נקודות (Bl44+47, Bl 44+49 או Bl44+52) כתלות בכיוון הרצוי לטיפול. שימוש ב- 4 מחטים בטיפול יוצר מסגרת אנרגטית ברורה ובונה את אלמנט האדמה.
בחירה בכל אחת מ"נקודות האדמה" על גבי המרידיאנים השונים מחזקת את האדמה באותה מערכת. יש לבחור נקודות על גבי מרידיאן שמורגש חסר בדופק.
Si4+Gb34+Sp3- זהו שילוב מיוחד של נקודות המביא ליצירה מחודשת של אדמה. שילוב זה מעודד יצירה נכונה של צ'י בשלושת המחממים ובשלושת הרבדים הבסיסיים של האדם: שמיים, אדמה ואדם. שילוב זה מתאים במיוחד לתמונת הדופק המתוארת לעיל.

בנוסף המלצתי לאלברט להימנע מאכילת לחמים ודברי מאפה ולהרבות באכילת פחמימות מורכבות כגון אורז מלא, בטטה, ודלורית. רציתי לייצב את מערכת העיכול ומזונות אלה אכן עוזרים לייצב את רמות הסוכר בדם לאורך זמן. הלחם ודברי המאפה, לעומתם, יוצרים עליות וירידות חדות ברמות הסוכר בדם ובכך "מערערים את האדמה" ומחלישים את tai yin.

כמו כן המלצתי לו בחום לאמץ כלב ולצאת איתו לטיול מדי יום. הרי ידוע שהדרך הבטוחה ביותר להתגבר על אובדן של אדם אהוב הוא למצוא מושא חדש לאהבה.
הסינים היו אומרים: "בכדי לחזק את האדמה צריך להצית את האש…"

עברה שנה ואני עדיין נפגש עם אלברט פעם בחודשיים על מנת לתמוך בו בהמשך דרכו.
התופעות הפיזיות והמנטאליות שלו נעלמו לחלוטין תוך מספר מועט של טיפולים.
ההתמודדות עם השכול והאבל, לעומתם, היא שיעור קשה לנו, בני האדם. זהו שיעור על היכולת לשים גבולות ולתחום רגשות וצרכים, פיזיים ונפשיים, בחיינו. הוא דורש זמן.
באנגלית השיעור הזה נקרא "To let go". הסינים מכנים זאת "השיעור של המתכת".

רוצה ללמוד עם רני אייל? הנה ההזדמנות- רני פותח קורס בנובמבר 2018. כל הפרטים בלחיצה כאן.

תמונה: freeimages.com/Vivek Chugh

המחבר:
רני איל
מטפל ומורה לרפואה סינית קלאסית
faith@actcom.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts