האקופונקטורה של מאסטר דונג

שלושה סיפורי מקרה ב- External Medicine
האקופונקטורה של מאסטר דונג

במהלך העשור האחרון קהילת הדיקור הסיני הבינלאומית נחשפה לשיטת דיקור הידועה כשיטת הדיקור של מאסטר דונג. מאסטר דונג, מדקר סיני מחונן הידוע בשם  Master Tung Ching Ch'ang, נמלט לטייוואן לאחר השתלטות הקומוניסטים על סין. הוא לקח עמו ספר שהכיל סודות אודות שיטת הדיקור הסיני של משפחתו, ובמהלך השנים הוסיף גם את ממצאיו, ופיתח את השיטה אשר הפכה  לתורה מושלמת של דיקור סיני. בשלהי שנות ה- 60 ובראשית שנות ה- 70, מאסטר דונג החליט כי הגיע הזמן להפיץ את שיטת הדיקור שירש ממשפחתו. הוא לימד קומץ נבחר של תלמידים את השיטה ותלמידו המוביל,  Dr. Young Wei-Chieh, הפיץ את הידע והתיאוריה של מאסטר דונג לכל קצוות העולם.

במאמר זה ברצוני לתאר את היעילות העצומה של שיטה זו, באמצעות  שלושה סיפורי מקרה מייצגים מהקליניקה שלי, בשילוב תובנות שלמדתי ישירות מ-Dr. Young Wei Chieh אודות נקודותיו של מאסטר דונג.

סיפור מקרה ראשון

ה' בת שנתיים.

ה' סבלה מדלקות אוזניים חוזרות והפרשת נוזלים מתמשכת מאוזנה הימנית במשך מספר חודשים טרם הגעתה לטיפול בדיקור סיני. אמה ניסתה רופאים שונים מכל תחום במטרה למצוא מזור לבתה. בהגיעה לקליניקה הוצג מופע שכיח של עודף חום והצטברות לחות, אשר לעיתים קרובות נגרמים בשל תזונה לקויה. רצונה של האם היה לטפל בניקוז הנוזלים בלבד ולכן הטיפול התמקד אך ורק בסימפטום זה. נבחרה נקודה אחת, (Zhi Wu Xue (11.26, אשר ממוקמת בחלק הפרוקסימאלי של האספקט הדורסאלי של האגודל.

Zhi Wu Xue מורכבת משלוש נקודות שניתן לדקר יחדיו או לדמם רק אחת מהן. פירוש שמה של הנקודה מסינית הוא "שליטה על זיהום/לכלוך", וחלק מהסימון שלה הוא רדיקל המים, ומכאן שהנקודה שימושית במיוחד לטיפול בהפרשות.

הנקודה העליונה (הדיסטאלית) מבין שלושתן, 11.26 Zhi Wu Xue , נבחרה כמתאימה בשל ההדמיה לחלק העליון של הגוף, ומחט מסוג lancet  שימשה לדימומה. כ-3-4 טיפות קטנות של דם נסחטו מהנקודה, לאחר שתחבושת קטנה הונחה מעל האזור והילדה זכתה למדבקה של בעל חיים על שיתוף הפעולה. האם קיבלה מספר המלצות תזונה עבור בתה והן נשלחו הביתה.

כעבור מספר ימים יצרתי קשר עם האם, לצורך מעקב, ולדבריה, כבר למחרת הטיפול חלפה הבעיה וכך גם ההפרשה . חודשיים לאחר מכן, בשיחת מעקב נוספת שביצעתי, התברר כי הילדה לא סבלה יותר מבעית אוזניים או הפרשת נוזלים.

Dr. Young Wei-Chieh מסביר שהנקודה ממוקמת על מסלול ה – Hand Tai-Yin  ולכן יכולה לטפל בכל סוגי בעיות העור: כיבים על פני השטח שלא נרפאים, פרונקלים, פצעים כרוניים המפרישים מוגלה, שלבקת חוגרת ועוד. כנקודה המורכבת משלוש נקודות, ניתן להשתמש בה לבעיות בשלושת המחממים.

יעילותה של נקודה זו באה לידי ביטוי במקרה שהוצג לעיל – נקודה אחת בלבד, בטיפול אחד, נדרשה על מנת לפתור בעיה כרונית שארכה מספר חודשים.

סיפור מקרה שני

מ' אישה בת 34.

המטופלת התקשרה למרפאה לצורך טיפול דחוף בשל כאבים אקוטיים, מזה שלושה ימים, בשלבים מוקדמים של כיב קיבה. היא נהגה לקחת משככי כאב בניסיון להתמודד עם הבעיה אך עדיין סבלה מכאבים עזים ופחדה לאכול כמעט כל דבר, למעט בננות. היא הגיעה לקליניקה במצוקה משמעותית ותיארה את הכאב כחריף, חד ושורף באזור האמצעי והעליון של הבטן. האזור היה רגיש למגע.

המטופלת הונחתה לשכב ולהרים את מכנסיה. ווריד כחלחל גדול נגלה ברגלה השמאלית, באזור של Si Hua Shang (Upper Four Flowers) 77.08, מחט הקזה שימשה לדימום ווריד זה, וכתוצאה מכך חשה הקלה מידית בכאב הבטן. לאחר מכן הוספתי את Nei Guan  Pc6  בילטראלי. המטופלת נדהמה מה"קסם" שגרם להקלה במצוקתה. היא קיבלה הנחיות תזונה ופורמולת צמחים לטיפול בכיב ונשלחה הביתה. כאשר חזרה למעקב, כעבור שבוע, שמחה לדווח שבמהלכו חלף הכאב ולא חזר עוד.

Si Hua Shang 77.08 ממוקמת מעט מדיאלית ל- Zu San Li St36  ובהתאם לאופן הדיקור שלה, שימושית לשלושת המחממים. למטופלת היה ווריד כחלחל בולט באזור זה ודימום שלו הקל בהצלחה על הכאב על ידי ניקוי פתוגנים של אש מהקיבה, וויסות וגירוי Stomach Qi כדי לעודד ריפוי של רירית הקיבה.

 Dr. Young מסביר כי בשל מיקומה של הנקודה באותו אזור של St36 באפשרותה להפגין את אותן היכולות של  St36 מאחר וSt36 היא נקודת אדמה על מרידיאן אדמה, וככזו, שימושית מאוד לוויסות וחיזוק מערכת העיכול (אדמה), כמוה גם ל- Si Hua Shang 77.08  יש אותן יכולות.
דימום הנקודה, במקרה זה, יעיל יותר מאשר דיקור, מאחר ולדימום יש השפעה חזקה וישירה יותר על זרימת הדם. טכניקת דימום מאפשרת שחרור חום ורעלים מהדם, הפגת סטגנציה של דם, שחרור זרימת הדם והצ'י במרידיאן שדומם וכן באיברים וברקמות הקשורים אליו, כמו גם שחרור רגשות ש"אוחסנו" בדם.
טכניקת דימום יעילה הן למצבים אקוטיים והן למצבים כרוניים ולעיתים קרובות תביא לתוצאות נהדרות במצבים קשים ומורכבים.

סיפור מקרה שלישי

ג' אישה בת 48.

המטופלת הגיעה למרפאה בשל כאב דו-צידי בישבן ובסקרום. הכאב בישבן הקרין לחלק האחורי של הירכיים והמשיך מטה לכיוון החלק הימני והשמאלי של מרידיאן ה –UB.  במהלך שלושת השבועות האחרונים האזור היה מתוח וכואב, וחימומו, במידה מסוימת, גרם להקלה. בנוסף, תיארה כאב בירך השמאלית באזור מרידיאן ה Foot Yang Ming  וה -Foot Shao Yang. הדופק של ה-Kid  בימין ובשמאל היה חלש, דבר אשר מעיד על זרימת Yang qi  חלשה במחמם התחתון, שאינה מספיקה לחימום המרידיאנים והרקמות. הדבר בא לידי ביטוי בסטגנציה קרה לאורך מרידיאן ה –DU, שלושת מרידיאני ה- Yang  של הרגל והרקמות המשויכות אליהם.

המטופלת התבקשה לחלוץ נעליים, להסיר גרביים ולהתיישב על כסא הטיפולים. דיקרתי את Ling Gu 22.05 ו – Da Bai 22.04  ביד ימין. 22.05 Ling Gu ממוקמת במפגש בין האצבע המורה והאגודל באספקט הדורסאלי של היד, פרוקסימאלית ל-Li4 וקרובה מאוד למפגש העצמות המטקרפליות הראשונה והשנייה. Da Bai 22.04 ממוקמת למעשה באותו מיקום של  Li3 אלא שמיקומה קרוב יותר לעצם המטקרפלית השנייה, והדיקור אף הוא סמוך לעצם, Shu Gu Ub65 דוקרה בילטראלית ו Men Jin 66.05 דוקרה בצד שמאל. Men Jin ממוקמת מעט פרוקסימלית ל- St43 בשקע הצמוד למפגש העצמות המטטרזליות השנייה והשלישית.

Dr. Young מסביר שהנקודות Ling Gu 22.05 ו Da Bai 22.04 מדוקרות לעיתים קרובות יחדיו, לכל בעיה של כאב סכיאטי. הן מעצימות את זרימת ה Yang qi בחלק העליון והתחתון של הגוף, תלוי באופן דיקורן. מאחר והכאב בירך הופיע רק בחלק השמאלי של הגוף, דוקרו שתי הנקודות ביד ימין. Shu Gu Ub65 ו-Men Jin 66.05  נבחרו כנקודות מנחות אשר מובילות את הצ'י שנוצר על ידי Ling Gu  ו- Da Bai אל הערוצים המתאימים ST ו – UB. לאחר החדרת המחטים התבקשה המטופלת להתהלך הלוך ושוב בחדר הטיפולים ולתרגל בעדינות תרגילים לגב התחתון /סקרום /ישבן. במהלך הטיפול בוצעו מניפולציות לנקודות, כל 10 דקות. המחטים הושארו למשך 45 דקות.

המטופלת דיווחה על שיפור של 60% במצבה לאחר הטיפול הראשון.  היא חזרה כעבור שבוע, למעקב, ודיווחה שעדיין היה מעט לחץ בסקרום ובאזור מרידיאן ה – UB של ישבנה וירכיה. הפעם  LG 22.05 ו DB 22.04 דוקרו בצד שמאל, Er Jiao Ming 11.12 דוקרה בצד ימין ו Shu Gu Ub65 דוקרה שוב בילטראלית.

Er Jiao Ming 11.12 ממוקמת בקו האמצע של המקטע הפרוקסימאלי על האספקט הדורסאלי של האצבע השלישית ומורכבת משתי נקודות אשר מאוד שימושיות לכאבים בגב התחתון ובסקרום, בעיקר כאשר מרידיאן ה – DU מעורב. בדומה לטיפול הקודם, התבקשה המטופלת להניע בעדינות את האזורים הכואבים במהלך הדיקור והופעלה מניפולציה על המחטים כל 10 דקות. המטופלת חוותה הקלה בכאב ובלחץ כתוצאה מהדיקור, וכעבור שני טיפולים לא נדרשה התערבות נוספת.

משלושת סיפורי המקרה שהובאו לעיל, אנו יכולים לראות את היעילות הרבה והעוצמה בשיטת הדיקור של מאסטר דונג. הדיקור מעודן, מעט מחטים הכרחיות וההשפעה מידית. Dr. Young Wei-Chieh באמצעות החדשנות שלו בטכניקת המחט המנחה, שיפר עוד יותר את אפקטיביות הדיקור של מאסטר דונג ויישם עקרונות מהכתבים הסינים העתיקים על מנת להרחיב את ההבנה אודות ההצלחה בבחירת נקודות מובילות.

בסיפור המקרה השלישי שתואר לעיל, המטופלת סבלה מכאבים ולחץ של רקמות השרירים והגידים של מרידיאן ה – UB. במקרה כזה Dr. Young מנחה ליישם את האמרה מה – "Nan Jing (Classic of Difficulties)  Difficulty 68: "Shu-Stream points govern body heaviness and joint pain, כפי שמסביר זאת דר' יונג, נקודות הפלג הן גם אדמה (על מרידיאני ה -Yin ) וגם עץ (על מרידיאני ה – Yang) ובכך יש להן זיקה ויעילות לבעיות הקשורות ללחות, כבדות, כאב ולחץ. דיקור נקודות הפלג כנקודות מנחות (מובילות ומכוונות את הצ'י, הנובע מנקודת/ות הטיפול העיקריות, למרידיאן הנכון ודרך האזור הבעייתי), משפר מאוד את אפקטיביות הטיפול. כאשר האזור הכואב מתרגל בעדינות את התוספת הזו של ריכוז הצ'י אל האזור, הבעיה ניתנת לפתרון בקלות רבה יותר.

שלושת סיפורי המקרה הללו מהפרקטיקה הרפואית שלי, מייצגים את היעילות של שיטת הדיקור של מאסטר דונג ל- " External Medicine" , כל סוגי הכאב וחוסר הנוחות: ברך, מרפק, כתף, גב, צוואר, קרסול וכו', יכולים לעיתים קרובות להגיע לפתרון מהיר, גם אם מדובר במצב כרוני. ללא הידע בשיטת הדיקור של מאסטר דונג, אותו רכשתי מלימודיי עם Dr. Young Wei-Chieh,  סיפורי המקרה שתוארו לעיל היו אורכים מספר רב של טיפולים, עד לפתרונם הסופי.

התאוריה של מאסטר דונג, טובה גם למצבים של "Internal Medicine".

*במאמר זה אנו משתמשים בתעתיק הסטנדרטי בשפת ה – PinYin לכתיבת שמו של מאסטר דונג. באנגלית, נהוג לרשום את שמו לפי התעתיק הטיוואני, שם האות D אינה בשימוש, ולכן זה מופיע כ – Tung.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

תמונה: freeimages.com/Leonardo Morales

המחבר:
נוח ביטלמן,  L.Ac
מטפל ברפואה סינית
groundfloorclinic@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts