שיטות האיזון בריפוי קוליטיס כיבי

כיבים בדלקת המעי הגס  Ulcerative Colitis, והטיפול באמצעות שיטות האיזון של ד"ר טאן
שיטות האיזון בריפוי קוליטיס כיבי

שיטות האיזון כפי שפותחו על ידי ד"ר טאן ידועות ביעילותן בריפוי תלונות הקשורות בכאב בעיות אורטופדיות, כאבי ראש ומפגעים אקוטיים אחרים.
כמורה לשיטות אלה אני נשאל פעמים רבות האם הן מטפלות גם בבעיות פנימיות או רק בכאב. תשובתי היא כי שיטות האיזון יעילות בריפוי כל בעיה שמטופל מגיע איתה לקליניקה. במאמר זה בחרתי להביא תאור מקרה המדגים את יעילות שיטות האיזון בטיפול בבעיית עיכול.

היילי (שם בדוי), בת 34 ואם לשלושה ילדים צעירים, בן חמש חצי, ותאומים בני ארבע וחצי. היילי מנהלת עסק עצמאי מצליח אך בה בעת מאוד מלחיץ. היא מתארת את עצמה כמי שיש "הרבה בצלחת שלה"(Having a lot on my plate),ומתלוננת על מיגרנות תכופות ובעיות עיכול. לפני שנה וחצי אובחנה כלוקה בקוליטיס כיבי (דלקת המעי הגס) עם כיבים שהתבטאה בהתכווצויות, כאבים ודימום בצואה. ניתן לה מרשם לתרופה Cenasa (Mesalamine). היא שמה לב שהסימפטומים החריפו כאשר אכלה אוכל חריף והוטב לה כאשר שמרה על דיאטה.

להיילי היסטוריה של "דפיקות לב" שבגינן נשלחה לבדיקות שונות על ידי קרדיולוגים, עד שהתברר שהלב שלה בריא לחלוטין והוא אינו המקור לבעיה. בתשאול הראשון היילי נאנחה רבות והייתה מאוד עצורה ושקטה; וציינה כי היא מרגישה ש"אינה היא עצמה"כבר מספר שנים. השינה שלה קלה, ישנה 7-8 שעות אך מתעוררת לעיתים קרובות בשל הילדים.

הדופק שלה היה Wiry  (מיתרי) ביד ימין, אובחן חוסר בריאות וביד שמאל היה הדופק Thready (נימי).

עיקרון הטיפול היה לאזן את הכבד (Liv), לחזק את הטחול (Sp) ואת הקיבה (St) ולעורר את הכליות (Kid).

בטיפול בשיטות האיזון בבעיות עיכול אני משתמש לסירוגין בשני מערכים (סטים) של נקודות דיקור:

המערך הראשון נקרא "שמונה נקודות קסומות לבעיות עיכול", ובו נדקרות שתי נקודות בכל גפה. ביד אחת  Li4  ו- Tw5, ביד השניה Pc6 ו- Lu7. על הרגל מתחת לנקודות היאנג (Li ו-Tw)  אני דוקר את Sp9  ו- Liv8  וברגל השניה (מתחת ל- Pc ו- Lu) אשתמש ב- St36 ו- Gb34.

בעבודה בדרך זו ניתן לראות כיצד אני שומר על הפרדה של יין ויאנג, ועל הזרימה הטבעית של יין אל תוך היאנג ושל היאנג אל תוך היין. זוהי תבנית טובה לחיזוק מערכת העיכול כאשר והערוצים שנבחרו והנקודות המייצגות (מדמות) את מרכז הגוף, מתייחסים הן למערכת העיכול (קיבה, טחול, מעי-גס וריאות) והן למערכת הרגשית (כבד, כיס-מרה, מגן-הלב והמחמם-המשולש): האבחנה לפי ה- Zang Fu תהיה  Sp Qi Xu עם תקיעות של צ'י הכבד הפולש לתוך הטחול והקיבה.

במערך השני של הנקודות אני משתמש כאשר המתח הנפשי הוא המשפיע הדומיננטי על מערכת העיכול. זהו מקרה של'עודף'והוא מתאים לתבנית של כבד הפולש למערכת העיכול או 'עץ תוקף את ה'אדמה'.

הנקודות: בצד אחד של הגוף 4,1,Li  ו- Liv1,4  ובצד השני Pc6,9 ו- 42,45 St.  מקור הבחירה בנקודות אלה הוא שיטת המרתהמרידיאנים (Meridian conversion). ההסבר לכך חורג כאן מתאור המקרה, אך בכל מקרה ניתן לראות בבירור את האינטראקציה הדינמית של יין ויאנג והשימוש בערוצים של Yang Ming ו- Jue Yin .

לעיתים קרובות אשתמש במערך נוסף (שלישי) של נקודות, בו נוספות ל'שמונה הנקודות הקסומות לבעיות עיכול' Liv3 או Liv4 וגם Gb41 על מנת להרמן את הכבד וכיס-המרה, הבחירה נעשית תוך התייחסות לדופק, ללשון ולסימפטומים שמציג המטופל.

טיפלתי בהיילי ב – 5 וב – 8 באוגוסט ב'שמונה הנקודות הקסומות' וכן ב – Gb41,  ו-Liv4, הוספתי את 2,4,7 Kid כדי להזין ולחזק את הכליות שהיו מרוקנות לאחר שנים של עבודה בעסק ובבית.

בביקורה השלישי התלוננה היילי על דימום מוגבר בזמן יציאה, לכן החלפתי את הנקודות למערך השני של  YangMing ו- Jue Yin, אותו הזכרתי מוקדם יותר, וכן הוספתי מחט ב- Sp1.

בביקור הרביעי היילי דיווחה על שיפור בקיבה, אבל גם על כאב חזק יותר בכתף הימנית.  הוספתי ל'שמונה הנקודות הקסומות'  את Ht5 ביד ימין ואת נקודת So Jing Dian ביד שמאל.

בביקורה הששי סיפרה שהדימום נפסק לפני מספר ימים ושהיא מרגישה "הרבה יותר היא עצמה".

אחרי הטיפול השמיני היא ציינה שעברה את השבוע העסוק ביותר בכל השנה אבל הגוף שלה עמד בכך טוב.  למשך שמונת השבועות הבאים הורדנו את תכיפות הטיפולים לאחת לשבוע ואז עשיתי הערכה של שלושת החודשים שחלפו. היילי סיפרה שהיא הפסיקה לקחת את התרופה Cenasa לפני זמן, משום שהרגישה שאינה זקוקה לה יותר. היא מרגישה מאוזנת וחשה בטוב, ושולטת בקוליטיס (דלקת המעי הגס).

כמטפל בדיקור וכעד להתקדמות שלה, שמתי לב שהיילי נראית פחות מתוחה ויותר'חיה'.  הדופק שלה היה פחות מיתרי, והלשון פחות אדומה ונפוחה.

אני מאמין שהיילי נרפאה מהסימפטומים הקשורים בדלקת המעי הגס.
המלצתי שתמשיך לקבל טיפול אחת לשבוע למשך כמה שבועות נוספים ואחר כך תעבור לשני טיפולים בחודש לצורך תחזוק המערכת.
הצעתי לעשות הערכת מצב מחודשת בתום שלושה חודשים.

אילן מגדלי מגיע לסדרת סדנאות ללימוד שיטות האיזון של ד"ר טאן. למידע נוסף לחצו על הקישור: אילן מגדלי ד"ר טאן.

תרגום מאנגלית: אורי אפרסמון

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
אילן מגדלי
מטפל ברפואה סינית ע"פ שיטתו של ד"ר טאן
acucare@msn.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts