להפוך את ההפוך

שינוי מצג עובר בעזרת דיקור
להפוך את ההפוך

'היפוך עובר' או בעגה המקצועית 'שינוי מצג עובר', היא אחת הסיבות הנפוצות שבגינה אנו פוגשים נשים הרות בקליניקה. ברוב המקרים, מגיעות אלינו המטופלות לראשונה סביב שבוע 36 להיריון, ואת רובן נפגוש לטיפול או שניים, הדורשים דיוק והפקת תוצאות בזמן קצר. נראה כי 'היפוך עובר' הוא אחד הטיפולים שיש נטיה לגשת אליו 'על טייס אוטומטי' מבלי לקחת בחשבון את התמונה המלאה. למרות הרצון הרב לחולל 'קסמים', גם כאן נדרשת הבנה של המצב ואבחנה מבדלת. תשאול ענייני הוא אבן היסוד לבניית הטיפול שיביא לתוצאה, לעיתים בתשאול נוכל לקבל רמזים שינחו אותנו לאבחנה מבדלת מדויקת ולבחירת נקודות מתאימה.

נושא היפוך העובר מאתגר אותנו מאוד במהלך השנים והוביל לדיונים רבים בינינו, השוואת סיפורי מקרה ואבחנות דופק, וגיבוש אבחנה מבדלת, שאינה כתובה (למיטב ידיעתנו) בשום ספר עתיק או מודרני.

מרים רייך וענת צחר מזמינות אותנו לקורס ״תשעה חודשים״ שיחל ב- 11.2.19.
לפרטים נוספים אודות הקורס והרשמה לחצו כאן

מה הן האפשרויות לפתו-פיזיולוגיה ואבחנה מבדלת של מצג עכוז?
ברוב ההריונות, העובר מתמקם במצג ראש סביב שבוע 24-26. לעתים קרובות מתרחש שינוי זה באופן טבעי גם בשבועות 30 והלאה, ואף לקראת הלידה. מנקודת מבטה של הרפואה הסינית, מתאפשר השינוי בזכות מספר גורמים:

  • מעבר פתוח בין שלושת המחממים.
  • טרנספורמציה חלקה של צ'י הקיבה, אשר שולט בחודש השישי, אל צ'י הריאות, אשר שולט בחודש השביעי. (חלוקת השליטה בחודשי ההיריון כפי שהוצגה בטקסטים הקלאסיים).
  • שליטה תקינה של Fei (ריאות) בתנועת ההתכנסות של יאנג והורדה של צ'י ונוזלים אל מחמם תחתון.
  • יכולת העיגון של Shen (כליות) במחמם תחתון.

אבחנה מבדלת נפוצה:

  • חולשת Shen Qi (כליות) – מצב נפוץ מאוד לקראת הטרימסטר השלישי, בין השאר עקב סטרס, פחד מלידה, אורח חיים בהיריון ולפניו, ו/או גיל האישה. חולשת Shen Qi (או במקרים חמורים יותר חולשת Shen Yang/Yin) עלולה למנוע עיגון של התנועה השמיימית מהמחמם העליון אל המחמם התחתון. סימנים וסימפטומים נוספים: כאבי גב תחתון, בצקות, תופעות של קוצר נשימה, עובר אשר לא מצליח להתקבע במנח עכוז וכל הזמן משנה מצג לרוחבי או למצג ראש.
  • חולשת Fei Qi (ריאות) – Fei שולטות בתנועה של התכנסות והורדה של צ'י כלפי מטה והנוזלים, אשר עוקבים בתנועתם אחר הצ'י. תנועה זו מתעצמת בטרימסטר השלישי ולקראת הלידה, ואחד הביטויים הבולטים שלה הוא העובר שמתהפך בתחילת הטריסמטר. סימנים וסימפטומים נוספים לחולשה של Fei Qi: תופעות אסטמה, בצקות בפלג גוף עליון ובפנים, סינוסיטיס, שיעול, נזלת כרונית, כאב ותפיסות בשכמות ולעתים גם דכדוך קל. לעתים קרובות חולשה זאת נובעת מתהליך לקוי של ייצור צ'י בטרימסטר השני, עקב חולשה של Pi&Wei (טחול וקיבה) ותזונה לא נכונה.
  • סטגנציה במחמם האמצעי – פוגעת במעבר התקין של צ'י ממחמם העליון אל Fei ובהורדה התקינה של צ'י ונוזלים אל המחמם התחתון. סימנים וסימפטומים נוספים: תקיעות וכאב באזור האפיגסטריום או ההיפוכונדריום, צרבות, עצירות, מצג רוחבי של העובר. סטגנציה מסוג זה תמיד מערבת את Gan (כבד) ו-Dan (כיס מרה) ולרוב מדובר בחוסר איזון בין העץ לאדמה. לעתים קרובות המצב מערב מרידיאנים מיוחדים – Dai Mai ו/או Chong Mai. מניסיוננו, סטגנציה שמקורה במיוחדים נוצרת לרוב כבר בטרימסטר הראשון, עקב קשיים רגשיים סביב ההיריון והשינוי הדינאמי אותו האישה עוברת. סביב שינוים אלו נוצרים הרבה פחדים, ספקות, כעסים ועוד. כאשר ברקע יש חולשת אדמה ו/או Gan & Xin Xue (חולשת דם הלב והכבד) רגשות אלו גורמים לסטגנציה וקושי בקבלה והכלה של ההיריון, הלידה והאימהות העתידית.
  • במקרים נוספים, נפוצים פחות, שראינו בקליניקה תתכן מעורבות של חולשה של Xin (לב) ברמה עמוקה יותר, או פגיעה בתנועה התקינה של Du Mai ו – Ren Mai. אלה, לרוב יהיו קשורים למצב שקדם להיריון.

את הדיון בטיפול ל'היפוך עובר' בחרנו לנהל דרך הסבר מעמיק של הנקודה הנפוצה ביותר לשימוש במקרים אלה – BL67.

BL67 Zhi Yin 至陰 – Reaching the yin – להגיע אל היין.
אחד מתפקודי הנקודה הוא הזנת הכליות. זוהי נקודת היציאה במסלול זרימת ה – Ying Qi, היא מביאה צ'י אל Kid1 ,וכך מזינה את הכליות. מרידיאן הכליות עצמו מגיע ומזין את הרחם דרך Bao Luo (Su Wen פרק 47).BL67 היא הנקודה האחרונה על גבי מרידיאן היאנג הגדול (Tai Yang), בה הוא מתחלף והופך למרידיאן הכליות Zu Shao Yin. התחלופה של הצ'י מיאנג ליין מדמה את הפעולה אותה אנו מנסים להשיג: להפוך את העובר ממצב יאנגי – ראש פונה מעלה לכיוון השמיים, אל מצב ייני בו הראש יפנה מטה אל כיוון האדמה. ככל שנמצא יותר חולשה של Shen Qi ואף Shen Yang, כך יתאים יותר לשלב מוקסה על הנקודה ואף לתת למטופלת להמשיך את הטיפול עם מוקסה בבית.

Uterus ï Kidney organ ï Ki1 ï Bl67

במחקר רפואי נמצא כי עבודה עם מוקסה מעוררת יצירת אסטרוגן ופרוסטגלנדינים, דבר המביא להתכווצות דפנות הרחם והגברת פעילות עוברית, הגורמים לעובר להתהפך. ממצא זה מעודד את המחשבה של הבאת יאנג בעזרת תפקוד הנקודה והעצמתו על ידי חום המוקסה.

לסיכום – המצב הקלאסי המתאים לשימוש בנקודה זו על-מנת להפוך עובר, הוא זה שבו אנו רואים חולשת Shen Qi/Yang. עלינו גם לזכור כי חולשה זו היא נפוצה ולא מפתיעה בחודשי ההריון המתקדמים (סביב שבוע 30-34), בטח ובטח כאשר כולנו נמצאים במרוץ המטורף של החיים, שלא נחסך לרגע גם מהאישה ההרה.

אבל האם BL67 מתאימה לכל האבחנות? התשובה – לא!

  • בנוסף לתמיכה ב- Shen Qi יש לנקודה תפקודים נוספים. חשוב לזכור כי Pang Guang (שלפוחית השתן) מקיימת מערכת יחסים של בקרה או וויסות (Ke) עם המחמם העליון. אחד מתפקידי השלפוחית הוא ויסות התנועה היורדת של צ'י ונוזלים מהמחמם העליון, אשר מנוהלת על ידי Fei (ריאות) ותנועת ההפצה של דם ממחמם העליון, אשר מנוהלת על ידי Xin & Xin Bao (הלב ומעטפת הלב). כאשר הצ'י של המחמם העליון נמצא בעודף או סטגנציה, תפקיד Pang Guang לווסתו ולאפשר הורדה של צ'י, דם ונוזלים בצורה תקינה.

בקרה על Xin & Xin Bao ניתן לראות דרך ה- Ke Cycle בחמש התנועות: מים מבקרים אש.
את הבקרה על Fei ניתן לראות ברמה של התנועה העונתית (זרימה בשעון): מתכת (אנרגיה עונתית של Pang Guang) מבקרת עץ (אנרגיה עונתית של Fei).
לתפקוד זה יש משמעות קלינית חשובה ביותר. כאשר מדובר בחולשה של מחמם עליון, לא יהיה זה נכון לדקור את BL67, שהיא גם נקודת מתכת של Zu Tai Yang. משום שאנו עלולים לגרום להיחלשות נוספת של מחמם עליון ו- Fei Qi בפרט.

חשוב לזכור! תנועת היאנג אל המחמם התחתון מתבצעת מתוך השפע והכוח של צ'י ודם במחמם העליון. לכן במקרים אלה נכון יהיה קודם כל לחזק Fei Qi.

  • גם במקרה של חסימה במחמם האמצעי לא תמיד הנקודה תתאים לשימוש.

אם הסטגנציה נובעת מחולשה של עץ על רקע חולשה של מים הנקודה יכולה להתאים.
ï EARTH (+/Stag.) ï WOOD (-) ï WATER (-)לעיתים קרובות נראה חסימה של Dai Mai על רקע בקרה לא תקינה של Dan (כיס מרה) על Pi (טחול) או חסימה של Chong Mai על רקע של חולשת Gan (כבד) וחוסר יכולת להניע דם.

BL67 היא נקודת חיזוק וטרנספורמציה, אשר מדגישה את Sheng Cycle (מעגל ההזנה) ותומכת בטרנספורמציה או שינוי של צ'י מאיכות המתכת לאיכות של מים. כך היא מזינה את (Yang of Wood Dan). תנועה זו תעזור לפתיחה של חסימה במחמם האמצעי על רקע חולשת המים.

במידה והחסימה של המחמם האמצעי אינה על רקע של חולשת מים (אלא, לדוגמא, על רקע חולשת אדמה), שימוש ב- BL67 עלול ליצור מצב בעייתי של עודף תנועה במחמם תחתון ואף צירים מוקדמים; לגרום לסטגנציה של צ'י במחמם התחתון, דבר שעלול להוביל בהמשך ללידה קשה או לידה עם סיבוכים. במקרים אלה יהיה נכון לחזק קודם אדמה או דם, לפתוח סטגנציה במחמם האמצעי ואז, אם עדיין יש צורך, להביא את התנועה הנכונה דרך BL67.

מתי נכון לטפל וכמה טיפולים נעשה ?

  • ככלל, אנו תמיד ממליצות על טיפול תומך ומלווה הריון, והכנה לקראת לידה, החל משלבים מוקדמים מאלה המתוארים כאן.
  • את הטיפול ל'היפוך עובר' נבצע לרוב סביב שבועות 34 -37 להריון, בהתאם לגודל העובר וכמות מי השפיר: ככל שהעובר גדול יותר וכמות מי השפיר קטנה יותר, כך הסיכוי להצלחת ההיפוך קטן.
  • בדרך כלל לא נדרשים יותר משני טיפולים. לרוב, ככל שגיל ההיריון מתקדם יותר, יורדים אחוזי ההצלחה.
  • נתינת מוקסה לשימוש ביתי – רק במקרים בהם האבחנה היא חולשת כליות. הנחיות לשימוש ביתי במוקסה לפי השימוש הקלאסי . 

לסיכום
טיפול ל'היפוך עובר' הוא אמנם תהליך קצר של מפגשים בודדים, עם זאת הוא יכול להיות בעל משמעות גדולה לקיום המשך היריון תקין והכנת האישה ללידה. מסיבה זו חשוב להתייחס למפגש זה בדיוק כפי שאנו מתייחסים לכל טיפול אחר – תשאול מסודר, אבחנת דופק ולשון, אבחנה מתוך הבנה של התהליך הפתו-פיזיולוגי הרלבנטי ובניית תכנית טיפול מתאימה. מניסיון שלנו, נשים אשר טיפלנו בהן בדיקור ל'היפוך עובר' זכו לחוויית לידה טובה יותר. חשוב לציין כי אצל אלה מתוכן שהעובר לא התהפך בעקבות הדיקור, עברו הרוב היפוך חיצוני על ידי רופא בצורה מהירה ומוצלחת (מה שלא מובן מאליו אף פעם).

מזמינות את כולם להמשיך ללמוד, לחקור ולהצליח בקליניקה.

מרים רייך וענת צחר מזמינות אותנו לקורס ״תשעה חודשים״ שיחל ב- 11.2.19.
לפרטים נוספים אודות הקורס והרשמה לחצו כאן

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: http://www.freeimages.com/andreasbauer

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
מטפלות ברפואה סינית
masik01@gmail.com

Total
166
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts