חסימות אנרגטיות בסדר הזרימה והשלכותיהן על רמת הרוח

הטיפול ב- Entry-Exit Blocks
חסימות אנרגטיות בסדר הזרימה והשלכותיהן על רמת הרוח

חסימות אנרגטיות בסדר הזרימה של המרידיאנים, או כפי שנקראים באסכולת וורסלי  Entry-Exit Blocks, מאובחנים על פי עוצמת הדופק.

במונח סדר הזרימה הכוונה לסדר הזרימה בשעון הסיני, לדוגמא: ממרידיאן SI למרידיאן BL או ממרידיאן LR למרידיאן LU וכן הלאה.  חסימה בין שני מרידיאנים מאובחנת כאשר עוצמת הדופק בעמדת המרידיאן המקדים (לדוגמא: בעמדת SI) היא עוצמתית, בעוד עוצמת הדופק בעמדת המרידיאן בעמדת המקבל (לדוגמא: עמדת BL) היא חלשה.

על פי אסכולת וורסלי, קיימת חשיבות ראשונה במעלה לאבחן כבר בראשית הטיפול חסימות בסדר הזרימה, שכן, קיומה של החסימה עשוי למנוע את אפקטיביות הטיפול בהמשך. לכן, אחד השלבים הראשונים בכל טיפול, יהיה ראשית לאבחן קיומן של חסימות בזרימה באמצעות הדופק, ושנית, לשחררן באמצעות  דיקור, כפי שיפורט בהמשך, ובכך לשטוף את הסטגנציה ולחדש את זרימת הצ'י במרידיאן שנפגע.

קיימות מספר סיבות להיווצרות חסימה זו. הסיבה יכולה להיות חיצונית –  כמו למשל פציעה גופנית באזור החיבור שבין מרדיאנים,  או פנימית –  כתוצאה מהדחקה של רגשות מכאיבים.  גם קונסטיטוציה יכולה להשפיע על נטייה לפתח חסימות מסוימות.

כשהסיבה היא פנימית, תהיה נטייה אצל אותם אנשים לפתח חסימות קבועות.  היינו, כשאדם נמצא במצב לחץ ומתח, תהיה לו נטייה לפתח שוב את אותה חסימה או שתיים שאופייניות לו. כמובן שגם לסגנון חיים השפעה על הנטייה לפתח מחדש אותה חסימה. לכן, במצבים בהם אנו חשים שהטיפול אינו מתקדם, יש מקום לבדוק אם אכן המטופל חזר לפתח חסימה זו או אחרת , לאשש את קיומה בקריאת דופק, ולנטרל אותה, כפי שיתואר להלן.

כיצד משחררים חסימת EE block ?
שחרור החסימה מתבצע על ידי דיקור של נקודת היציאה של המרידיאן המקדים (בעל עודף האנרגיה) ונקודת הכניסה של המרידאן הבא בסדר הזרימה. הדיקור מתבצע בילטרלי (שני הצדדים). סדר דיקור הנקודות ואופן הדיקור הוא מאד ספציפי לאסכולת וורסלי.

במאמר זה אתמקד בחסימה שבין מרידיאן LR למרידיאן LU שנקראת LR-LU block.

כיצד מאובחנת חסימה זו?
כשעוצמת הדופק בעמדת ה – LR  חזקה יותר מעוצמת הדופק בעמדת ה – LU , ההנחה היא שקיימת חסימה בזרימה בין מרידיאן הכבד למרידיאן הריאות.

כיצד מתאפיינת החסימה ברמת ה – SPIRIT בדוגמא שהזכרנו לעיל?
חסימת  LR-LU block   נחשבת חסימה קשה יחסית. תבוא לידי ביטוי כחוסרי איזון ברמת הרגש והרוח האופיניים הן לכבד (כעס, תסכול, טינה) והן לריאות (חוסר יכולת לעכל אובדן, חוסר יכולת לשחרר, קושי לקבל, חוסר יכולת לכבד עצמי או את הזולת).

ביטוי אופייני לחסימה זו נראה כקושי לשחרר כעסים ברמה עמוקה, כתסכול עמוק. לא משנה כמה שתטפל בהם, התסכול לא יעבור, האדם חסום.  תחושה שהוא רוצה, אך לא מסוגל. נמשיך ונפגוש תסכול ,אבל, עצב, חוסר יכולת לקבל מילה טובה או דיבור בסגנון כמו "שום דבר לא ישנה- הכול חסר ערך וחסר תקווה".
כמטפל תחוש שהמטופל מתייחס אליך בביטול,  ואף איבד את תחושת הכבוד העצמי. (מאפיין חוסר איזון ב – LU).

נוכחות חסימה זו בדופק עשויה לציין קיומה של טראומה, או את ניסיונו של המטופל להדחיק רגשות כואבים או להתעלות מעבר ליכולתו האנרגטית.

סטגנציה זו עשויה להיגרם כתוצאה מגירושין, מרגשות סותרים, מהתעלמות מרגשות כואבים, כאשר הכעס העולה גורם לסטגנציה במחממים העליונים.

הדיקור לשחרור חסימה זו עוזר בסילוק הסטגנציה שנגרמת על ידי כעס מודחק.

סילוק החסימה מאפשר למטופל להודות ולהכיר בעומק תחושת חוסר התקווה שהוא נמצא בה, ומאפשר לו את היכולת לקבל זאת. סילוק החסימה מחזק את תפקוד הריאות ואת יכולתם להביע צער, ולעבד את תחושת הכאב על אבדן היחסים. טיפול זה מאפשר למטופל להגיע למקום ממנו יש לו היכולת להתמודד עם האובדן, ביודעו שאנו שם לתמוך בו בעשותו את הדרך.

שכיח למצוא התאמה בין חסימה ברמת הדופק, לבין מה שקורה בחייו של המטופל. לעתים מתוך הקשבה למה שקורה בחיי המטופל והתנהגותו, עשוי לעלות בנו חשד לקיומה של חסימה ספציפית. במקרה זה נרצה לאשש את קיומה בקריאת הדופק.  יחד עם זאת, כאן המקום להדגיש, כי על אף  שחסימה בזרימה עשויה להתבטא בסימפטומים, הן פיזיים והן רגשיים,  אבחון  קיומה של חסימת  EE Block   הוא אך ורק על פי דופק ולא על פי סימפטומים.

אישור לגבי שחרורה של החסימה נעשה אף הוא באמצעות קריאת הדופק. בבדיקת הדופק בסוף הטיפול,  חוזרים ומשווים את העוצמה בין עמדת ה – LR לעמדת ה – LU, שינוי בעוצמה בעמדות הללו, יצביע על שחרור החסימה.

יפה לראות את ההקבלה הסימבולית בין שמות הנקודות לבין תפקודן ברמת הרוח.

LR14 – נקודת היציאה של מרידיאן הכבד נקראת גם "שער התקווה" (Gate of Hope) , כמה סימבולי לשחרר באמצעות נקודה זו, חסימה שמונעת את היכולת להביט קדימה באופטימיות, ולהתחבר למקור ההשראה בנקודת הכניסה של מרידיאן הריאות, LU1 – אשר שמה "הארמון האמצעי", או  "קופת האוצר המרכזית" (Middle Palace, Central Treasury) יכול לשמש מקור השראה למי שאיבד את הקשר עם ערכו העצמי.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

תמונה: freeimages.com/ChrisCheever

המחברת:
מיכל גילה
מטפלת ברפואה סינית .M.Ac
mikigilo@gmail.com 

Total
13
Shares
4 comments
  1. מאמר מעניין ומועיל ביותר, לא הרבה מדברים ומלמדים על השימוש והרעיון מאחורי נקודות ה entry וה exit של המרידיאנים, ומטפלים רבים לא מודעים לתפקודים אלו,
    המאמר לדעתי, מציג בבהירות ובצורה ברורה את אחד היישומים של נקודות אלו בפתיחת חסימות אנרגטיות,
    בכלל תמיד מעניין לשמוע את מיכל, ואת המידע שיש לה מלימודיה ע"פ תורת האלמנטים של ג.ר.וורסלי.
    תודה מיכל

  2. תודה. מאמר מעורר מחשבה
    .
    שאלה שעלתה בזמן הקריאה, כאשר מזהים שדופק הכבד חזק מדופק הריאות, כיצד יודעים אם מדובר בחסימה בין ערוץ הכבד וערוץ הריאות או בסתם עודף בכבד (אש בכבד, סטגנצית צ'י בכבד, לחות חמה בערוץ הכבד וכדומה)?
    .
    בנוגע לאטימולוגיה של שמות הנקודות, לעניות דעתי היא חוטאת למשמעות המקורית של הסימניות הסיניות. Qi 期 היא סימניה שקשורה בזמן או מחזור-זמן ורק כאשר היא בשילובים עם סימניות אחרות מתקבלת המשמעות של תקווה (Qi Wang 期望 וגם בשילוב זה מדובר בציפייה ולא בתקווה. תקווה היא Xi Wang 希望 וכאן הסימניה QI נעדרת) שנובעת מהשילוב של שתי הסימניות. כסימניה בודדת או בשילוב עם המילה שער/דלת בשם הנקודה Qi Men (כבד 14) היא לא קשורה בתקווה ולא ניתן לתרגם את השילוב ש"שער התקווה". אפשר לבחון גם את הפרשנות של דדמן בשם Cycle Gate.
    גם נקודת ריאות 1 אינה קשורה בערך עצמי אלא כנקודה בה מתרכז צ'י המגיע מהטחול (צ'י המרכז – מרכז) ונאצר שם לפני הפצתו הלאה.

  3. ניצן שלום,

    תודה על שאלתך ועל ההזדמנות להרחיב ולהבהיר:

    כמטפלים עומדים לרשותנו כלים נוספים לאבחון, כמו: לשאול את הקליינט, למשש את הערוצים ואת אזור הנקודות, אשר עוזרים לנו לקבל תמונה רחבה יותר.

    בנוסף לקריאת הדופק, נשאל את המטופל(ת) או נצפה בתגובתו בשעה שאנו ממששים את אזור נקודות היציאה והכניסה: האם הוא חש(ה) כאב ? או תחושה של תקיעות באזור החזה? (עליו או תחתון- בעיקר אזור הסרעפת והצלעות).
    מנסיון,כאשר קיימת חסימת EE בין ערוצי LR-LU , קיימת בדרך כלל תחושה שונה, או כאב באזור נקודות הכניסה והיציאה.
    במידה ולא קיימת תחושה או כאב באזור הנקודות – אזי סביר שאין זו חסימת זרימה בין הערוצים, ויש לשקול אפשרויות נוספות שציינת ( אש בכבד, או פתוגן כלשהו בכבד ) בהתאם לסימנים וסימפטומים נוספים שיאששו את האבחנה.

    כאשר גם הדופק מצביע על חסימת EE וגם קיימת תחושה באזור החיבור בין הערוצים, הנסיון מורה כי זו בדרך כלל בעיה של ערוצים , ולא רק איכות דופק של האבר.
    זה בעיקר נכון לגבי חסימה בין ערוץ הכבד לערוץ הריאות. ( טרם פרסמתי מאמר המשך על חסימות שכיחות נוספות).

    מנסיוני, כאשר גם חשים את החסימה בדופק, ובמקביל קיימים סמפטומים ברמה הפיזית או הרגשית שמשקפות חסימה זו (למשל: אם ברמת הרגש נזהה עודף כעס שמונע מן האדם לחוש צער או להתאבל על אובדן)- פתיחת החסימה היא כלי יעיל, פשוט ושימושי .
    מקווה שתשובתי עזרה להבהיר.

    אשר לאטימולוגיה של שמות הנקודות:

    תודה על הרחבת הדעת והדיוק שאתה מציע בקריאת הסימניות.

    ההתייחסות שלי לשם של נקודות הכניסה (LU 1 ) והיציאה ( LR 14 ) נבעה מדרך חשיבה אסוציאטיבית עם מהות האלמנטים עצמם -עץ ומתכת , לאו דווקא מתוך ניסיון לדייק עם הסימנית, ומבלי לשלול אפשרות זו. ( מכאן התייחסתי ל- ״השראה״ ול״ערך״- כשדיברתי על נקודת המתכת).
    גם אני אוהבת לדייק, יחד עם זאת, למדתי ששימוש בחשיבה לינארית (הצורך בדיוק יתר מרמז על כך שיש רק תשובה אחת) גם הוא עשוי להחטיא. הלחץ הנובע מצורך בדיוק יתר, מונע מאיתנו להיות נוכחים ולטפל ממצב של wu wei .
    לטענתך המשמעות ״ ציפייה ״ מדויקת יותר מאשר ״תקווה״. להבנתי אחד השמות לנקודת היציאה של ערוץ הכבד הוא: ״שער התקווה ״ , וגם אם נטען שמישהו לא דייק בתרגום, הרי שכמי שעושה שימוש בחשיבה אסוציאטיבית ככלי עבודה משמעותי (אחת המתנות היפות שקיבלתי מלימודי הרפואה הסינית) אומר שאסוציאטיבית, חזון = ראיה קדימה, ברובד האינטלקט – מתקשר לציפייה וברובד הרוח -עדיין מתקשר לתקווה. גם נסיוני הקליני מאשש זאת.
    זה יופיה של הרפואה הסינית, שמכילה הפכים, ומציעה לנו יותר מדרך חשיבה אחת להתמודד עם האתגרים שמציבים לנו המטופלים.
    תודה על הידע הנרחב שאתה מציע לנו.

    מיכל גילה, M.Ac

כתיבת תגובה
Related Posts