צ'י גונג חמשת הצלילים המרפאים

אסכולת "הדרך הישרה"
צ'י גונג

בכתבה זו אציג סדרה של צ'י גונג רפואי עם צלילים. מקורה באסכולה המוכרת פחות במערב – שיטת Zheng Gong – "הדרך הישרה".
שיטה זו משלבת מסורות של צ'י גונג רפואי, טאואיסטי ובודהיסטי ומטרותיה הן: שיפור הבריאות, ריפוי, התפתחות רוחנית והארה. השיטה פותחה בסין במאה שעברה על ידי Wang Shen De.

ברפואה הסינית שמור מקום מיוחד לתרגול צ'י גונג רפואי המלווה בצלילים. במצב של "מחלה" –  כאשר אדם מצוי במצב של חוסר איזון עמוק בזרימת הצ'י – יש צורך להניע, לאזן ולטהר את הצ'י של האיברים הפנימיים בצורה ישירה ככל האפשר כדי לאפשר איזון מחדש – ריפוי.  לכן, אחד האתגרים בצ'י גונג רפואי הוא להשפיע על האיברים הפנימיים עצמם. הוספת צליל לתרגול התנועתי יוצרת תדר ייחודי שיכול לכוון את זרימת הצ'י אל וממקום ספציפי בגוף, ובכך למקד ולהעצים את ההשפעה של התרגול התנועתי.

הצליל המופק באמצעות הנשימה והקול, יוצר ויברציה פנימית שמוגברת ומשתנה בהתאם לאופיו, חוזקו, אורכו וגובהו. הנשימה בצ'י גונג היא נשימה סרעפתית, ביטנית, שבה, יורדת הסרעפת בזמן השאיפה, ונעשית שטוחה ומפעילה לחץ מתון על הבטן ועל האיברים הפנימיים (עיסוי פנימי), ובזמן הנשיפה, הסרעפת מתקמרת ועולה, וכך עוזרת לריאות להתכווץ ולהוציא את האוויר. בנשימה זו כמות האוויר הנכנס והיוצא גדלה ומשפיעה על עצמת הקול (בצ'י גונג חמשת הצלילים של שיטת "הדרך הישרה", הנשימה סרעפתית הפוכה, כלומר, בשאיפה הסרעפת עולה, ובנשיפה יורדת. בכתבה הבאה ארחיב על כך). האוויר שננשף מהריאות עובר דרך קנה הנשימה, וגורם לתנודות במיתרי הקול, שיוצרות את הקול. ההברה נוצרת על ידי תנועה ייחודית בלשון, שפתיים, שיניים וחך, ומשנה את הוויברציה בהתאם.

הצליל המופק למטרות טיפול, יוצר אפקט חזק שמזרים, מנקה, מרוקן או ממלא, פותח סטגנציות ועוזר באיזון האנרגטי והנפשי. התנועה המלווה את הצליל תומכת ומעצימה את זרימת הצ'י. כל אלה גורמים להשפעה ישירה וחזקה על הצ'י של האיברים הפנימיים ולריפוי מהיר יותר.

לאורך השנים התפתחו בסין סוגים רבים של צ'י גונג רפואי המשתמשים בצלילים. המפורסם שבהם הוא תרגול ששת הצלילים המרפאים של Sun Si Miao .

צ'י גונג חמשת הצלילים של אסכולת "הדרך הישרה", המוצג כאן, הוא הבסיס לתרגולים מתקדמים יותר של השיטה. מטרותיו: איזון, ריפוי עצמי וחיבור לאנרגיה המרפאת של היקום. התרגול פשוט לביצוע, אך בעל השפעה עמוקה התומכת ביצירת הרמוניה פנימית וריפוי ממחלות פנימיות שונות.

בסדרה חמישה חלקים המשלבים תנועה, נשימות, הגיית צלילים, דמיון מודרך ולסיום מדיטציית "האיחוד של האדם והיקום". בעזרת התנועה והנשימות אנו מניעים ומזרימים את הצ'י, בעזרת הצלילים והדמיון המודרך אנו מכוונים את הצ'י למקומות הנחוצים ומעצימים את הזרימה בהם. המדיטציה פותחת את היכולת של המתרגל ליצור קשר עם כוחות ריפוי גבוהים יותר. כאמור, כל אלה יחדיו יוצרים השפעה מיוחדת על זרימת האנרגיה בגוף, מביאים לאיזון אנרגיית האיברים הפנימיים, לפתיחת המרידיאניים ולתחושה של שלווה ובהירות.

אתחיל בסקירה של מבנה הסדרה והאופן בו היא מטפחת את הצ'י בגוף:

התנועה הראשונה  "לפתוח את השמיים ליצור את האדמה" –  פותחת בעוצמה את התנועה בגוף על ידי הנעה של הצ'י בין בית החזה לאגן, בין המחמם העליון לתחתון, בין הלב לכליות. הזרימה בין השמיים (הלב) לארץ (הכליות) בגוף – בין מעלה ומטה – נפתחת. חום עודף ממרידיאן הלב משתחרר ואנרגיית הכליות מתבססת, מעוגנת. על ידי הנעה של הציר מהשמיים לארץ נוצרת תנועה הפותחת בעצמה חסימות של צ'י בגוף.

התנועה השנייה  – "האנפה האפורה מביטה לאחור"-  מניעה את הצ'י של אלמנט העץ. פיתול עדין של עמוד השדרה שיוצר מתיחה עדינה והתרחבות בצידי הגוף, בשרירים הבין צלעים ובסרעפת. כל אלה תומכים בריכוך בית החזה, מטהרים ומשחררים חום עודף מכיס המרה והכבד. מאחר ומערכות איברים אלו אחראיות על הכוח המניע הראשוני ועל התנועה החלקה של הצ'י בגוף, התנועה השנייה תומכת ומחזקת את הזרימה החופשית של הצ'י בגוף.

בתנועה השלישית  –  "האנחה של האריה הישן" –  שבמרכז הסדרה (ישנן שתי תנועות לפניה ושתיים אחריה), העבודה היא על המרכז, לחיזוק הצ'י של האדמה. הצליל ואופן העמידה (בתרגיל עומדים ברגליים צמודות), מכוונים את הצ'י למחמם האמצעי, למרכז הגוף – אל הקיבה והטחול.

התנועה הרביעית – "האנחה של האריה המתעורר"-  מניעה את הצ'י במחמם המשולש. הצ'י נע דרך שלושת המחממים, תומך בתהליכי טרנספורמציה והנעה כלליים של הצ'י. המחמם המשולש הוא מנהל היצור של הצ'י בגוף וההנעה שלו תומכת ביכולת חידוש הצ'י של הגוף.

התנועה החמישית –  "להאיר את הכליות" –  אחרי שהצ'י בגוף התאזן והזדכך מטעינים את הכליות בצ'י. שילוב של תנוחה (האגודלים מונחים על Bl23 – נקודת הכליות- מכוונים ומעבירים את הצ'י דרך הנקודה), צליל- Hey, ודמיון מודרך: אור מוזהב שיורד לאורך ה Ren Mai ומתפצל בטבור, זורם בערוץ החגורה ובאמצעות Bl23 מכוון וממלא את הכליות.

לסיום, כאשר כל הערוצים פתוחים מתרגול התנועות והצלילים, מתרגלים את  מדיטציית – "האיחוד של האדם והיקום". בחלק זה הצ'י של הגוף מתאחד עם אנרגיה מרפאת מהיקום שמעצימה את תהליך זיכוך הצ'י ומאפשרת לצ'י להגיע לרמה גבוהה יותר של צלילות וזרימה הרמונית.

בסדרה זו מתגלם תהליך שבו הצ'י מונע, מזין את האיברים הפנימים ומביא לריפוי.

בכתבה זו, ובכתבות הבאות אציג את יחודה של כל אחת מהתנועות בסדרה, כדי להמחיש את ההשפעה הייחודית של התרגול על זרימת הצ'י בגוף. צ'י קונג חמשת הצלילים הוא תרגול רב עצמה, שכולל גם שימוש בנשימה הפוכה. לכן מומלץ ללמוד אותו בהנחיית מורה מוסמך בלבד!

תנועה ראשונה – "לפתוח את השמים וליצור את האדמה":

"תרגיל זה מחבר לב וכליות, מפעיל את יסוד המים של הכליות, ומרכך את יסוד האש של הלב. שני יסודות אלה מתאזנים. יין ויאנג מתאזנים ומביאים להרמוניה מחודשת בין האנרגיה המנטלית (המחשבתית) והפיזית. הרעיון הוא לכוון צ'י לנפש כך שהנפש והלב יפתחו. הצליל  Aaa זורם דרך מרידיאן הלב ומנקה את ה"חום" המיותר במרידיאן ובלב. התרגיל מרפא מחלות הקשורות ללב, מטהר את האנרגיה בריאות, וטוב גם למחלות ותלונות רפואיות הקשורות לריאות ".  (מתוך הטקסט המקורי של מאסטר  Wang Shen De)

  • בעמידה (אפשר גם בישיבה), בשאיפה דרך האף: הזרועות נפתחות, ארוכות, לצדדים ועולות לגובה הכתפיים (התחושה: כמו בולי עץ הצפים ועולים על פני המים), כשהידיים בגובה הכתפיים, מסובבים את הזרועות והאמות, עד שכפות הידיים פונות לשמיים.

פתיחת הזרועות לצדדים מרחיבה את זרימת הצ'י בבית החזה. הפניית הידיים לשמיים פותחת את נקודות הריאות – Lu1,Lu 2, שמהן, בין היתר, מופץ הצ'י המזין (Ying Qi) במערכת המרדיאנים,  והן מניעות ומטהרות את הצ'י בריאות בפרט, בבית החזה ובגוף בכלל.

כפות הידיים פונות לשמיים – הלאו גונג (Pc 8), נפתחת לשמיים. הלאו גונג, שייכת לקבוצה של חמש נקודות (Kid1, Gv 20) הנקראות בצ'י גונג חמשת שערי הצ'י – פתחים לתחלופה של צ'י בין האדם ליקום.

  • בנשיפה דרך הפה והרפיה של הכתפיים: הזרועות ממשיכות לעלות עד מעל הראש, עד שכפות הידיים פונות זו אל זו.

מתיחה עדינה, למעלה אל השמיים, צידי הגוף נפתחים.

  • בשאיפה דרך האף: הידיים עדיין מתוחות כלפי מעלה- מהזרת ועד לאגודל, אצבע אחר אצבע – סוגרים את כף היד לאגרוף רפוי. מסובבים לאט את הזרועות והאגרופים כלפי חוץ. בבת אחת – פותחים את האגרופים, כפות הידיים פרושות, פונות למרחב ימין ושמאל.

סגירת כפות הידיים לאגרוף אצבע אחר אצבע  – יוצרת מתיחה עדינה בכל מרידיאני היד, מהלב עד לריאות. סיבוב הזרועות כלפי חוץ פותח את בית השחי ואת נקודה מספר אחת של מרדיאן הלב, שנמצאת במרכזו. נקודה זו מניעה דם וצ'י במרידיאן הלב, בבית החזה ובזרועות.

הפניית הזרועות כלפי חוץ יוצרת עיסוי פנימי בבתי השחי, בנקודות הראשונות של הלב והריאות –  המערכות האנרגטיות המופקדות על הפצת הצ'י והדם.  שילוב זה מביא תנועה נכונה למחמם העליון, תומך ומכין לשלב הבא – פתיחת האגרופים בבת אחת – הצ'י נפתח מכפות הידיים, מהלאו גונג (Pc8) – ליקום. פתיחת האגרופים מדגישה את מקומו של האדם כציר אנכי בין השמיים לארץ.

  • בנשיפה דרך הפה: הזרועות יורדות לאט למצב ההתחלתי. בזמן התנועה משמיעים את הצליל Aaaa. הקול צריך להיות רוויי באוויר, אין להגיע לקוצר נשימה. יש להתאים את הקול ליכולת הנשימתית ולשפר אותה בהדרגה. יש לנסות ולתאם בין הוצאת הקול לתנועה, כלומר, הקול והתנועה מבוצעים בו זמנית ואמורים לנוע ביחד ולהסתיים יחדיו.

יש לכוון את זרימת הצ'י חזרה לנקודת המקור Cv 4 – Guan Yuan. תשומת הלב מתמקדת בדאן טיאן התחתון (הממוקם על הציר שבין הפרינאום לקדקוד, שלוש אצבעות מתחת לטבור).

עד כה, הנענו את הצ'י בעיקר באזור בית החזה והזרועות, עתה מניעים את הצ'י מטה, כדי לפתוח את הציר האנכי שבין החזה לאגן. הצ'י מכוון אל הדאן טיאן התחתון – בצ'י גונג זהו המחסן של אבני הבניין הייניים, החומרים – התמציות, ושל אנרגית המקור(המקור הראשוני לתנועה גוף). התנועה עם הצליל מביאים צ'י צלול פנימה ודוחפים את הצ'י הלא בריא החוצה.

לסיכום: מבין הדרכים שהרפואה הסינית פיתחה להשפעה על הצ'י ולריפוי, צ'י גונג רפואי הוא מהדרכים הפחות נפוצות. לאורך השנים, שאנחנו מתרגלים ומלמדים את צ'י גונג חמשת הצלילים המרפאים, נוכחנו מניסיון אישי ומחוויות של תלמידים, שלתרגול זה יכולת ממשית לשפר את הבריאות ולהקל בתסמינים של מחלות שונות. ובמקרה של מטופלים בדיקור וצמחי מרפא, להאיץ את השפעות התהליך הטיפולי. אנחנו מקווים שמאמר זה יעודד עוד מטפלים להתנסות בתרגול הצ'י גונג הרפואי, ואף לשלב אותו בתכנית הטיפולית של מטופליהם.

תודה למיכל יקור על עבודת העריכה והגהה

תמונה: freeimages.com/Tim van de Velde

הגהה: תמי ברקאי

המחברים:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

אוהד קדם
מורה צ'י קונג וטאי צ'י
www.qigong.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts