מדריך מפה לריפוי טבעי- סקירה

הרפואות כולן מחוברות להן יחדיו
מדריך מפה לריפוי טבעי

כמה ספרים עוד אפשר לכתוב על "הרפואה המשלימה"? בהנחה ובאמת יש תחום שכזה.
כמה עוד אפשר לנסות להוכיח שרפואה סינית באמת עובדת, ושהומיאופתיה זה לא רק מים, ושאנחנו עושים ביום יום הילינג- לבני הזוג שלנו, לילדים שלנו…
איכשהו, אנשי ה"רפואה המשלימה" מוצאים עצמם באופן קבוע מנסים להוכיח שהם טובים, נלחמים על מקומם, וכל זאת על שום מה?
זמן ניכר מושקע בלהסביר את דרכנו, את העקרונות על פיהם אנחנו עובדים, ואנחנו אפילו רואים מדי פעם ספר חדש, כזה או אחר, שאמור לגשר על הפערים בין עולם "הרפואה המשלימה" לבין זה של הרפואה המערבית.
אבל גם הספרים, איך לומר, נופלים למלכודת ההסברה. יש כאלו שנופלים נפילה כואבת מאוד בכל הקשור לניסיונות ההסברה ומרוב הסברים- המטרה מתפספסת.
מדי פעם, מגיעים אל ספר שמסביר את העניין, אבל עושה זאת בחן.
הספר "מדריך מפה לריפוי טבעי", מאת ראובן ברק וענת צחור, הוא אחד כזה.

מדריך מפה לריפוי טבעי
אין ברירה, צריך לשחק לפי הדרישה, והיא כנראה אומרת, שאם מדברים על רפואה סינית- צריך לדבר על "רפואה משלימה".
שיהיה.
לשמחתי, הספר מדבר על רפואה סינית בצורה נקיה וברורה (גם אם נופל לקלישאת "איזה אלמנט אני"), ושוזר בצורה אינטיליגנטית ואלגנטית בין תחומים שונים נוספים.
הזוג ראובן ברק וענת צחור מוכרים וידועים, וכך גם סיפורם. הכירורג המוכשר שבחר בדרך של הרפואה הסינית (ואף הגיע למקום ה- 7 המכובד ברשימת "20 המשפיעים ברפואה הסינית בישראל" של אתר סינית), והשחקנית שפנתה אל הצלילה הפנימית ולדרך היוגה.
המפגש המקצועי בין השניים תרם רבות לספר- השילוב שבין הרפואה המערבית, לרפואה הסינית, המשלימה בכלל, היוגה והנשימות בא לידי ביטוי לא רק על ידי כותרות שונות, אלא גם בדמות משפטים הודים, סינים ומערבים (כגון הרמב"ם והיפוקרטס), משפטים שכולם מתמקדים על בריאות וגוף האדם.

בעיניי מדובר על ספר מעשיר ומלמד.
פתח הדבר בספר כבר מלמד אותנו דברים שאולי לא ממש ידענו.
לפחות מורה אחד בדרכי המקצועית הסביר לי שהרפואה המערבית אינה נסמכת על פילוסופיה, בניגוד לרפואה הסינית, המבוססת על הפילוסופיה הסינית. זוהי כמובן טעות- היפוקרטס התחיל את הפילוסופיה שעליה נשענת, במקור, הרפואה המערבית. ולאחר זמן מה הגיע הפילוסוף דקארט, שחילק את האדם לשניים- גוף ונפש. אני מניחה שיש עוד בינינו, שרואים בידיעה זו בבחינת ניתוץ מיתוס, וטוב שכך. אין צורך להאדיר את הרפואה הסינית או המשלימה, תוך החלשת או השמצת דרכים אחרות. וספר זה נוהג בהבאת הטוב שבכל העולמות כבר בעמודיו הראשונים.
מפתח הדבר, הספר ממשיך לחלק א'- "יסודות הריפוי השלם"- הוליזם כתפיסת חיים, ומוצגות שיטות הטיפול השונות ב"רפואה משלימה".

בחלק ב'- "מערכות הגוף", המחברים עוברים לפי המערכות בגוף- נשימה, עיכול, השלד, השרירים ומערכת העצבים, מערכת הלב וגלי הדם, השתן ומערכות הרבייה הנשית והגברית. מוצגות הבעיות שיכולות להיות בכל מערכת ומערכת, ואת אפשרויות הטיפול- המערבית, וגם המשלימה- כולל צמחי מרפא, הומיאופתיה, רצף תנוחות יוגה , שמנים, תזונה ועוד- כל מצב ומה שמתאים לו.

החלק השלישי מוקדש למדריכים ומילונים, כך תוכלו למשל למצוא מדריך לתנוחות יוגה, תכונות של שמנים אתריים ועוד.
בכלל, לכל אורכו של הספר ניתן יהיה למצוא מידע שהוא בגדר "טוב לדעת", למשל אינדקס גליקמי, מידע על Whiplash, מידע על צמח הסטיוויה ועוד.

סיכום
אין ספק שמדובר בספר מקיף, מקצועי מאוד ובעל ערך מוסף- לא רק לקהל הרחב המתעניין באופן כללי בתחום ובהעשרת מתכוני "תרופות הסבתא".
אני חושבת ששני קהלים עיקריים יכולים להפיק מידע יעיל וחשוב מן הספר:
מטופלים- הבנה של מצבים הרלבנטים להם מנקודת מבט מקצועית מאוד, נקודת מבט שהיא בגדר "חובקת עולם"- גישות שונות וגישתן לאותה בעיה בדיוק. יש את אלו שיתחברו יותר לתרגולי היוגה הקבועים המוצעים בספר ויש כאלו שיתאהבו בשמנים. ישנם מטופלים שאוהבים להבין מה בדיוק המטפל עושה ולמה, ומה הן הצעות התזונה האלו, כשבעצם הם באו בכלל רק לדיקור. התמונה השלמה, והחזרת ההבנה והאחריות לבריאותם לידיים שלהם, מעצימה אותם ועוזרת בתהליך ההחלמה. וכך צריך להיות, כשחושבים על זה.
ומטפלים- אנחנו מקדישים כל כך הרבה זמן למסלולי התמקצעות, לסדנאות שילמדו אותנו עוד שיטה פרקטית, עוד טכניקת דיקור, עוד העמקה בדופק… הספר המצוין מציע לנו ראייה רחבה יותר, שאינה מתמקדת בתחום אחד אלא מציעה לנו להנות מהיכולת להציע למטופלים שלנו כלים שהם יוכלו ליישם בעצמם, כל עוד זה מתאים להם, ומעניק לנו ידע מעשיר נוסף בבריאותו של האדם.

מדריך מפה לריפוי טבעי
הדרך לחיים בריאים
מאת: ד"ר ראובן ברק וענת צחור
הוצאת מפה, 2005

תמונה: freeimages.com/Jin Neoh

המחברת:
יעל ארנסט
עוסקת ברפואה סינית
yael@sinit.co.il  

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts