תמוז, אב, ספר התמורות וה- Tai Yang

תקופת Bing Shen
תמוז, אב, ספר התמורות וה- Tai Yang

הסתיימה לה תקופת yi wei התואמת למעי הדק והחלה תקופת bing shen, התואמת לשלפוחית השתן.
המעבר מחודש תמוז לחודש אב, מן המעי הדק אל השלפוחית, המשך טבעי הוא, בדיוק כמו האנטומיה בגוף והשכבה המיוצגת על ידי שני איברים אלו המהווים את היאנג הגדול.

בספר התמורות ההקסגרמה השלושים ושלוש נקראת dun ובנויה משתי טריאגרמות, התחתונה-ken , הבנויה משני קוים יינים וקו יאנגי עליון- היא נקראת טריאגרמת ההר והעצירההתבוננות, ותואמת לאיבר si , לפונקציה th ולמרידיאן המיוחדyang qiao . הטריאגרמה העליונה- chien בנויה משלושה קוים יאנגיים ונקראת השמים או היוצר. היא תואמת לאיברים bl -gb ולמרידיאן המיוחד du mo.
Dun מסמלת את החודשים השביעי והשמיני ומכונה נסיגה. היין נמצא בעלייה והיאנג עומד לסגת.

"הר מתחת לרקיע-דיוקנה של נסיגה.
כך האדם הנעלה שומר מרחק מן הנחותים ממנו,
לא באיבה אלא מפני הדרת כבודו".

ישנם כמה פירושים לטריאגרמה זו:
ממרחק נראה ההר קרוב אך ככל שמתקרבים אליו הוא הולך ומתרחק,כך נראה האדם הנעלה לנחות ממנו. האדם הנעלה משול לשמים וההר מסמל את המעמד הנחות שלא יכול להגיע לשמיים.
נסיגה, נכתב בספר התמורות, אין פירושה תבוסה כי אם ירידה לצורך עלייה.

נסיגתו של היאנג מאפשרת את מקומו הטבעי של היין ושל הפנימיות הנחוצה לנו על מנת לחיות בהרמוניה עם הסדר הטבעי של החיים. כך אנו מפנים את שיאו של הקיץ, היין נותן אותותיו, המעי הדק נושא בתפקיד הקשה להשיב אותנו משיא היאנג אל תוך היין, לא לחינם הוא מקופל לאורך 6 מטר במרכז הוויתנו, ושלפוחית השתן ממשיכה את המהלך הטבעי של השעון הביולוגי, מכניסה אותנו אל הסתיו.
תקופת li qiu- תחילת הסתיו היא התקופה המתחילה באמצע חודש זה.

אנו בזמן מלחמה קשה בה כמו במלחמה בני אדם נהרגים.

מלחמה זו החלה בזמן המכונה ביהדות "בין המיצרים" המתחיל בי"ז בתמוז- ענף-Yin water וגזע co, המניבים יחד את ההקסגרמה fu, המכונה נקודת מפנה ובנויה מקו יאנג תחתון וחמשה קוים יינים. הדיוקן שלה הוא רעם בתוך האדמה והיא מבטאת התעוררות ותנועה. תקופה זו מסתיימת למעשה לאחר ט' באב- הענף yang wood והגזע gb , המניבים את ההקסגרמה chien, הבנויה משישה קווים יאנגים, הדיוקן שלה הוא תנועת השמים מלאת כח. יום זה הוא יום צום על שום חורבן בית המקדש, יום בו הרוח האלוהית שנהגה לשכון בארץ, נחרב משכנה ועלתה מעלה עם אותו כוח של השמים.

למעשה בכרונולוגית הדברים מעשה זה גורם לאדם להבין, כי הוא מהווה משכן לרוח בתוכו, דבר שלוקח לנו זמן רב להטמעה והבנה אמיתית. יום אחרי ט' באב הוא י' באב- ענףyin wood וגזע liv , המניבים יחד את ההקסגרמה Kun , הבנויה משישה קווים יינים, הקסגרמה המבטאת את הארץ, את האדמה עליה אנו נלחמים. היא מבטאת נשיות , יכולת קליטה ובבסיס הדברים את יכולת ההכלה הכל כך החוצה על מנת לפעול בשלום.

כך יום אחר יום ניתן לראות את המבנה וההדדיות של היין והיאנג.
סיום תקופה זו מתבטא בשיאו של היאנג ועלייתו כלפי מעלה בעזרת כוח השמיים, מיד לאחר מכן תופס את מקומו היין המלא המאפשר לנו את המעבר וההתכנסות הפנימית.
החודשים הללו הם ה-tai yang ביקום ובאדם, הם הכוח היאנגי המגן עלינו מפני פלישת פתוגן או במקרה הזה מפני קטיושות, הם ה-du mo יחד עם ה-yang qiao , תנועת היאנג השלמה.
אך- ויש אך גדול- הם לא שלמים רק כהודפים או מגנים בעלי כוח יאנגי רב, טמונה בהם גם היכולת הנוספת, מהות נסתרת, היין שביאנג- יכולת התעוררות האדם. שכבה זו על מודל חמשת האלמנטים ממוקמת באלמנט המים, היין הגדול, המים הקרים המרכיבים שבעים אחוז מגופנו. היא מאפשרת לנו לשטוף את העכירות המכסה את עינינו ואוזנינו. שלפוחית השתן מתחילה בעיניים ומגיעה לזרת והמעי הדק מתחיל בזרת ומגיע לאוזן. האיכויות הנסתרות של שכבה זו קשורות ישירות לשני פתחים עיקריים החיוניים על מנת ליצור שלום: פחות להריח ופחות לדבר, יותר לראות- "עיניים בהירות"(bl 1 ) ויותר להקשיב-"משכן השמיעה"(si 19 ).

טריאגרמת ken מבטאת את יכולת ההתבוננות שלנו על פני כל הדברים, יכולת זו מפרידה אותנו מהזדהות טוטאלית ומאפשרת מרווח נשימה וזיהוי החיוניים על מנת לנהוג שלום אמיתי.
המעי הדק עושה זאת מהקיץ אל הסתיו- הוא יודע כיצד לבנות אותנו לחורף שיבוא, מה להשאיר ומה לנפות. הפונקציה הנקראת המחמם המשולש היא הקליטה החיצונית שלנו יחד עם העיבוד הפנימי בכל חלק ובכל מרווח בגופנו. מרידיאן ה- yang qiao מהווה את הגורם העיקרי ביכולתנו לנוע, הוא מתחיל מהעקב ונקרא גם מרידיאן העקב היאנגי. העקב הוא מה שנותן לנו יציבות ומעכב אותנו במקום.
פה נוצרת תנועה, העקב מתרומם ואנו צועדים לקראת מקום חדש. פתולוגיה שכיחה בה משתמשים ב- yang qiao היא אי יכולת לפתוח את העיניים- תרתי משמע.

טריאגרמת chien מבטאת את שיאו של היאנג בכל מחמם ובכל דרגה של הוויתנו, רוח נפש וגוף.
יכולת זו על פי ספר התמורות שייכת לאב, לאדם הנעלה, להרמוניה והאצלה, והנה אנו בחודש אב.
מרידיאן ה- du mo הוא מרידיאן האב בגוף הזורם לכל אורך עמוד השדרה, דוחף אותנו קדימה, היחידי שנכנס אל תוך השפתיים ומקשר אותנו אל הפתח הנוסף, אל יכולת הדיבור והמלה, אל התקשורת בין בני האדם.
מרידיאן שלפוחית השתן הוא הארוך בגוף, מספק לנו הגנה והזנה ישירה לכל איבר, הזנה שקשורה אל ראיה אמיתית של הדברים. מרידיאן כיס המרה מתואר ב- su wen 8 "לכיס המרה יש את התפקיד של היושרה במרכז, ההחלטות והשיפוטים באים ממנו". הוא אחראי על הסרעפת וההפרדה הברורה בין המחמם העליון לאמצעי, הוא עושה החלטה בין העכור לבהיר, פיזית הוא תופר את צידי הגוף והמוח ודרך זה מחזיק את היושרה הפיזית של האדם. מעצם היותו extra fu הוא גם קשור לתמצית הפנימית ביותר בגופנו- jing, הקשר אל התכנית הבסיסית אל מקור הדברים מאפשר לו לבצע החלטה ולחבר בין ה- jing- שיא החומר אל ה- shen הרוח האחת.

זוהי האנרגטיקה של תקופתנו.
אל לנו להישאר בראייה חד צדדית של המציאות, עלינו לעשות את החיבור העמוק בין הנגלה והנסתר על מנת ליצור פעולה המביאה לאיזון דינאמי- מהות פעילותנו ברפואה הסינית.
מכיוון שאנו בעיצומה של תקופת dun ההקסגרמה השלושים ושלוש, המהווה את אמצע ספר התמורות, אתייחס לשתי נקודות משני המרידיאנים העיקריים המבטאים את החודשים תמוז ואב, בהקשר ל- 33 אשר בנומרולוגיה שווים לערך 6. נומרולוגיה היא בסך הכול עוד כלי הטומן בתוכו את היכולת שוב להתייחס לנסתר, בצורה שמסייעת להבהיר על מה ניתן לשים דגש ברמה האנרגטית בכדי לפעול מתוך קוד פנימי התואם להלך הדברים.

חודש תמוז-si 6- את מיקום הנקודה ניתן למצוא כאשר היד מונחת על החזה וביתר דיוק על הלב.
היא ממוקמת בהתגבשות הגרמית בפסגת הסטלואיד פרוסס של עצם האולנה.במנח הזה היא נפתחת כמו מערה חבויה, אשר נסתרת במהלך היום יום הרגיל שלנו.
היא נקראת yang lao, פה yang במשמעות של להזין או לטפל, ו-lao במשמעות של קשיש, גיל מבוגר, זקן.

לרוב מתייחסים לנקודה זו על שום יכולתה לטפל בבעיות זקנה על ידי יכולתה ללחלח ולהזין בנוזלים את המפרקים ועל ידי יכולתה לחזק את ה- qi וה- yin שדועכים עם השנים. אך היא מרמזת על יכולתה לפעול ברמה אחרת לגמרי. העובדה שהמעי הדק הוא בן זוגו של הלב, ושהנקודה נפתחת כשהיא מונחת עליו יחד עם השם הזנת הקשיש, מאפשר להבין כי נקודה זו מפגישה את האדם עם הקשיש בתוכו, עם החלק בעל הניסיון והחוכמה ממרום שנותיו בתוכו, שהרי אנו מורכבים מהכול בו זמנית.כך מאפשרת לנו הצצה אל הרוח האחת השוכנת בלב, אך דרך מקום ארצי ופיזי המאפשר לנו לקלוט את הקוד על פיו אנו בונים את עצמנו. כך מאפשרת ראיה פנימית, מודעות ורגישות של האדם לעצמו ולסביבה. זוהי נקודת הצטברות המהווה מאגר פנימי ועמוק, מצבור אנרגיה זמין, מולה בחלק הפנימי של האמה ניצבת ht 6 , נקודת הצטברות של הלב ושוב ניתן לראות את הקשר הישיר בין בני הזוג, המאפשר את שאנו זקוקים לו בעתות של צרות ומלחמה.

חודש אב- bl 6 -cheng guang, פירוש שמה של נקודה זו הוא קבלת אור.
מיקומה האנטומי הוא 5.5 צון מעל הגלבלה ו- 1.5 צון לטרלית לקו האמצע. ממוקמת ברום הראש ועל פי תפקודיה מחזקת yang בראש ובפנים וכך מחזקת ראיה לקויה. הסימנייה cheng מבטאת גם את היכולת לקחת אחריות לקראת משימה. כשקראתי את הפירוש הזה לסימנייה התחברה והתבהרה לי המשמעות של נקודה זו בהקשר לתקופה קשה זו. לקיחת אחריות היא אבן בסיס בהתקרבות האדם אל עצמו ואל האחר, היא מהווה חוק רוחני חשוב מעין כמוהו, במיוחד בעיתות מלחמה הבנוייה על האשמת האחר, מוצדקת ככל שתהיה.אחריות למעשיך היא מה שיכול לקרב אותך לקבל את האור שכל הזמן מוקרן, ונוכח.

חודש אב המאופיין על ידי ההקסגרמה של ה- full yang מבהיר לנו כיצד בדרך פרקטית וקשה ניתן להחליט (כוחו של ה- Gb ), לקחת אחריות אישית ומתוכה אחריות גלובלית על מעשינו ומשם לשהות במצב של קבלת אור, כך נוכל לראות בבהירות את עצמינו ואת האחר.

המחבר:
מיכאל ליטבק
רפואה סינית קלאסית
michaellit09@gmail.com 

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts