Dang Gui Shao Yao San

סקירת הפורמולה ושימושיה השונים
Dang Gui Shao Yao San

 同病異治 Yī bìng, tóng zhì, 異病同治 Tóng bìng, yī zhì

אם יש משפט שכל תלמיד לרפואה סינית מכיר, או אמור להכיר, זה המשפט הזה: "מחלה אחת- תרופות רבות, תרופה אחת- מחלות רבות", ואם יש פורמולה שבהחלט יכולה להתאים למשפט הזה הרי שזוהי Dang Gui Shao Yao San 当帰芍薬散, או בשמה העממי: Dang Gui & Paeonia Formula, אשר תקרא מעתה בקיצור DGSYS.

הפורמולה אהובה עליי באופן אישי, ואני עושה בה שימוש תדיר. על כן החלטתי לשתף את קוראי "סינית" באהבתי זו, ובמעט שידוע לי עליה.

הפורמולה מוזכרת לראשונה בתקופת שושלת האן ב- Jin Gui Yao Lue, Essential Prescriptions from the Golden Cabinet מאת (Zhang Zhong-jing (150—219, הלא הוא מחבר ה-  Shānghán lùn.

הפורמולה נמצאת בשימוש כבר 1800 שנים, בעיקר לבעיות גינקולוגיות ואחרות, עם נסיון קליני מצטבר אדיר מימדים. מחקרים חוזרים בבעלי חיים והנסיון המעשי, הוכיחו כי היא בטוחה לשימוש בהריון, ועל כן היא נפוצה לטיפול בבעיות פריון, בחילות והקאות של הריון, אנמיה במהלך ההריון ומניעת הפלות חוזרות. כיוון שכך, היא מוכרת ומאושרת לשימוש על ידי משרד הבריאות היפני, שם היא ידועה בשם הקמפו Kampo שלה- Toki-shakuyaku-san.

השימושים הגינקולוגיים
DGSYS מזינה את דם הכבד, מניעה ומפזרת את צ'י הכבד, מנקזת לחות ומחזקת את הטחול (Bensky & Barolet 1990; Fung. & Cheung 2004). היא מקלה על כאב ממקור גינקולוגי, מטפלת ב"הפלה מאיימת" (threatened miscarriage), כאב בטן במהלך ההריון, ווסת לא סדירה וכאבי מחזור Dysmenorrhoea (Bensky & Barolet 1990; Dharmananda 1996; Abdominal pain 2004; Min & Shelley 2005; Townsend 1995), אלא שבדיקה פשוטה מגלה מגוון רחב יותר של בעיות בהן הפורמולה מטפלת, ביניהן תופעות גיל המעבר, הפרעות מחזור שונות, הפלות חוזרות, בצקות במהלך ההריון, עקרות, הפרשות מן הנרתיק (לוקוריאה Leucorrhoea), חולשה שלאחר לידה (Townsend 1995), טחורים, דלקת האגן (PID), דלקת כליות, בעיות בשתן ועוד.

DGSYS נמצאת בשימוש נרחב בטיפול בכאב בטן עם קושי במתן שתן, חולשה ונימלול בגב התחתון וברגליים בזמן שלאחר הווסת או במהלך ההריון, מנח או מצג לא תקין של העובר (malposition or malpresentation of fetus), כאמור- כאב ווסת או ווסת לא סדירה, וכאב בטן מליחה וקור על רקע חסר וסטגנציה של דם (Fung & Cheung 2004)

הרכב הפורמולה על פי בנסקי (Bensky & Barolet 1990)

9g

Dang Gui

當歸

48g

(Shao Yao (Bai

白芍

12g

Fu Ling

茯苓

12g

Bai Zhu

白术

24g

Ze Xie

澤瀉

9g

Chuan Xiong

川芎

שיטת ההכנה
יש לטחון את כל המרכיבים, ליטול 3-6 גר' עם מעט יין אורז ומים חמים, 3 פעמים ביום. הפורמולה תסייע בחיזוק והנעת צ'י הכבד, חיזוק הטחול ופתירת לחות. (Bensky & Barolet 1990 ; Townsend 1995).

פעילות הפורמולה
הצמחים העיקריים הם Dang gui, Bai shao ו- Chuan xiong.
אלה מהרמנים את תיפקוד הכבד ו"מרככים את האיברים". מינון גבוה של Bai shao  לא רק שמרכך את הכבד, אלא גם מקל על כאב, מחזק ומזין דם. Fu ling, Bai zhu  ו- Ze xie משמשים כעוזרים, תפקידם לחזק את הטחול ולפתור/לנקז לחות.

השילוב של Bai shao ו-  Bai zhu מוכר וידוע כמטפל בבעיות כבד-טחול. אופיו החמים של יין האורז מאזן את פעילות הפיזור והנעת צ'י הכבד (Bensky & Barolet 1990) .

השימוש למניעת הפלה מאיימת Threatened miscarriage
מספר גורמים מוכרים ברפואה הסינית כגורמי הפלה מאיימת – עודף עבודה ומאמץ גופני, הרמת משאות ופעילות ספורטיבית מוגזמת – כל אלה מחלישים את YIN הכליות. טראומה, קפיצות ונפילות הפוגעים ב- Chong mai וב- Ren Mai בנשים הרות (Bensky & Barolet 1990). יחסי מין מוגזמים בכמות או בעוצמה (Excessive or vigorous sexual activity) מחלישים גם הם את ה-  Chong וה-Ren Mai במהלך ההריון (Min & Shelley 2005).

הפלה מאיימת תיתכן גם על רקע חוסר איזון / חולשה אנרגטית של האם בשלבים מתקדמים של ההריון, או פעילות יתר של העובר. עבודות שנעשו במזרח הראו שהפורמולה אכן יעילה בטיפול בהפלה מאיימת כשהיא ניתנת על בסיס יומי, 3 פעמים ביום (Dharmananda 1996) .

לטיפול בכאב בטן במהלך ההריון
כאב בטן במהלך ההריון מיוחס לרוב לסטגנציה ב- Ren, Du ו- Chong Mai במחמם התחתון. הכאב נובע מחולשת הטחול והדם, ואי היכולת לייצר מספיק דם להזנת ה- Chong Mai , הדבר גורם לכאב עמום שבא והולך, לעתים יתלוו לו טשטוש ראיה, לשון דקה וחיוורת ודופק מחוספס או דק (choppy or fine). העקרון הטיפולי במקרה זה הוא להזין את הדם, להרגיע את העובר ולהקל על הכאב. שוב, DGSYS  היא פורמולת הבחירה, המטפלת באלה ביעילות (Maciocia 2004 ; Abdominal pain 2004 ; Chen 1993).

במהלך ההריון, זורם דם האם מטה להזין את העובר. אם האם החלה את ההריון במצב של חוסר דם, לא יהיה מספיק דם להזין ולמלא את המרידיאנים ואת הרחם. מרידיאן הרחם, Bao Mai, יוותר ריק וחסום, והדבר יגרור כאב בטן. הפורמולה יעילה במקרה זה בשל היותה מחזקת טחול, לשם ייצור דם, פתירת לחות והפסקת הכאב (Maciocia 2004 ;Abdominal pain 2004).

טיפול ב"ווסת לא סדירה"
בסינית מכונה ווסת לא סדירה “Yue Jing Xian Hou Wu Ding Qi” – ווסת לא סדירה המקדימה או מאחרת. הבעיה מיוחסת לדיסהרמוניה של הכבד והכליה, זאת כיוון שזרימת הווסת מקורה בכליה. כשהכבד נמצא בסטגנציה גם הכליה "תיתקע". הגורמים הם לרוב מתח נפשי ועודף עבודה ( Maciocia 2004; Zuo 2000; Qian & Beer 2005). הפורמולה DGSYS מניעה את הכבד, מחזקת את הטחול ומזינה את דם הכבד (Bensky & Barolet 1990 ;Townsend 1995)  ועל כן יעילה גם כאן.

טיפול בכאבי מחזור Dysmenorrhoea
כאבי מחזור ייתכנו לפני, תוך כדי או אחרי הווסת. לרוב הם בבטן התחתונה או בגב התחתון, לעתים עם הקרנה לרגליים. הכאב יכול להיות מלווה בבחילה, הקאה, חולשה, ובמקרים קשים אף אובדן הכרה. גם כאן הגורם הוא סטגנציה של צ'י הכבד. (Maciocia 2004; Qian & Beer 2005).

DGSYS  מזינה את דם הכבד, מניעה את צ'י הכבד, מחזקת טחול ופותרת לחות, ובכך מסייעת בטיפול בכאבי ווסת.(Bensky & Barolet 1990 ; Townsend 1995; Fung. & Cheung 2004).

טיפול באי ספיקה שחלתית Luteal Insufficiency
בעבודה מיפן (The Improvement of Luteal Insufficiency in Fecund Women by Dang Gui Shao Yao San Treatment Satoshi Usuki, Tomoko Nakauchi, Sawako Higa and Katsumi Someya Department of Obstetrics and Gynecology, Institute of Clinical Medicine, University of Tsukuba, Tennodai 1-1-1, Tsukuba, Ibaraki 305-8575, Japan) נבדקה יעילות DGSYS בנשים פוריות עם אי ספיקה שחלתית בעלות מחזור חודשי תקין. אי הספיקה נקבעה על סמך עקומת החום ורמות הפרוגסטרון בדם. מן המחקר עולה כי הפורמולה מסייעת במצבי אי ספיקה שחלתית. השפעותיה נמצאו על רמות prolactin, gonadotropins, steroids, angiotensin II, ANP  ו- renin בדם, כמו כן estrogens, pregnenediol  ו-  LH בשתן. לא נצפו תופעות לוואי שליליות.

תמיכה בהתפתחות העובר
בעבודה נוספת ומרתקת מיפן (The American Journal of Chinese Medicine: Heng Li, Etsuko Wada, and Keiji Wada, Am. J. Chin. Med. 41, 515 (2013). DOI: 10.1142/S0192415X13500377 Maternal Administration of the Herbal Medicine Toki-Shakuyaku-San (DANG GUI SHAOYAO SAN) Promotes Fetal Growth and Placental Gene Expression inNormal Mice. Heng Li, Department of Degenerative Neurological Diseases, National Institute of Neuroscience, National Center of Neurology and Psychiatry, Tokyo, Japan. Core Research for Evolutional Science and Technology,Japan Science , Etsuko Wada.) ניתנה הפורמולה לעכברות בהריון, במטרה לבדוק את השפעתה על העובר ועל השליה (להזכירכם- הריון נורמלי של נקבת העכבר הוא סביבות 21 יום).

הפורמולה ניתנה מיום 0.5 להריון עד יום 6.5 להריון, בדיקה ביום 11.5 להריון לא הראתה שינוי בגודל העוברים, אבל נמצא שפחות עוברים "נספגו", כלומר- יותר עוברים שרדו. בהמשך ניתנה הפורמולה מיום 5.5 להריון, בקבוצה זו נמצא כי גודל העוברים ביום 14.5 להריון היה גדול באופן משמעותי. בבדיקת השיליה במקרים אלה, נמצא כי הביטוי הגנטי Gene expression  של פקטור הגדילה דמוי האינסולין מסוג 2 insulin-like growth factor 2) Igf2), שהוא אחד הגורמים בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על גדילת העובר, היה גבוה יותר בעוברים ובשיליות של העכברות שקיבלו את הפורמולה. ביום 18.5 להריון, אחרי מתן ממושך של הפורמולה, כמעט כל ההריון. לא היה שינוי במשקל העוברים או השיליות, אבל הביטוי של הגנים האחראים לגדילה והזנת השיליה היו גבוהים בקבוצה שקיבלה את הפורמולה.

מסקנת החוקרים הייתה כי מתן הפורמולה מגבירה את התבטאות ה- Igf2, גנים האחראים על התפתחות השליה placental developmental genes  וגנים הקשורים למוליכי תזונה nutrient transporter genes, הדבר מביא למשקל עובר גבוה יותר, ללא שנצפו שינויים גנטיים באמהות גם לאחר טיפול ממושך.

טיפול בדלקות בנרתיק
DGSYS  בתוספת Yi Yi Ren, Bai Bian Dou ו- Xiang Fu מטפלת בהפרשה ווגינלית על רקע סטגנציה של צ'י הכבד (Maciocia, 2004).

טיפול בבעיות נוספות, שאינן גינקולוגיות
* על פי דיווח של Bob Flaws הוא מצא כי הפורמולה יעילה גם לטיפול ב:
– דלקת קיבה ניוונית Atrophic gastritis.
– מיימת (נוזלים בחלל הבטן) על רקע שחמת הכבד Abdominal ascites due to liver cirrhosis.
– תסמונת המעי הרגיז Irritable bowel syndrome.
– דלקת כליות כרונית Chronic nephritis.
– כאב ראש ודלקת עצב הפנים Headache and Facial neuritis.

* בעבודה מטייוואן ( The American Journal of Chinese Medicine 2005;33(5):747-58. Antioxidant and antiplatelet effects of dang-gui-shao-yao-san on human blood cells. Shen AY, Wang TS, Huang MH, Liao CH, Chen SJ, Lin CC. Basic Medical Science Education Center, Fooyin University Ta-Liao, Kaohsiung County, Taiwan.) נבדקה הפעילות האנטי-אוקסידנטית של DGSYS . נמצא כי הפורמולה הראתה פעילות אנטי-אוקסידנטית (או בשפה מקצועית anti-superoxide formation and free radical scavenging activity) תלויית-ריכוז, קרי, ככל שהריכוז היה גבוה יותר- כך הפעילות הייתה עוצמתית יותר. פעילות זו, לדברי החוקרים, הגנה על תאי כבד של חולדות שהונחו בתמיסה מזיקה של חומצה ארכידונית ואדנוזיד פוספאט (arachidonic acid (AA) and adenosine diphosphate (ADP. פעילות מגנה דומה נראתה על תאי דם אדומים אנושיים שהושרו ב- mitomycin C, שגורם בדרך כלל להמוליזה (התמוססות התאים), אשר נמנעה בהשפעת הפורמולה.

* במאמר של היינר פרוהאוף על טיפול באי ספיקה כלייתית (The Treatment Of Kidney Failure And Uraemia With Chinese Herbs. By Heiner Fruehauf. Journal Of Chinese Medicine Number 60 May 1999 (9. Blood Stasis In The Lower Burner) בדיון בסטגנציה במחמם התחתון הוא מציין את DGSYS  כאפשרות טיפולית, היא מצויינת גם כטיפול בתסמונת של חסר דם הכבד, דיסהרמוניה של הטחול, סטגנציה של צ'י וצבירת לחות, המתבטאת בכאב בטן.

אני אישית משתמש בפורמולה רבות ל"תמיכה בהריון". כאשר הפורמולה הבסיסית היא כפי שניתנה לעיל, ולה אני עושה מודיפיקציות בהתאם לצורך, כדלקמן:

תוספות
במצבי קור- להוסיף Gui zhi,  Wu zhu yu.
במצבי חום – להוסיף Mu dan pi,   Zhi zi.
לחולשת כליה (בצקת)- להוסיף Du zhong או Tu si zi,  Xian mao ו-  Yin yang huo.
לחוסר דם- להוסיף E jiao.
לחום, או חום ולחות- להוסיף Huang qin.
להפלה מאיימת- להוסיף Sha ren  + Du zhong + Xu duan + Huang qin.

לסיכום – זוהי פורמולה מצויינת ואני ממליץ מאוד על השימוש בה.

מקורות

  • The Usages of “Dang Gui Shao Yao San” for Gynaecological disorders. Contrast the theory with reported clinical research Author : – Dr. Edward Tsang (registered Chinese Herbalist & Acupuncturist ) Wu Zhu Metaphysician
  • Serejski, E. (2004). Briding and Modern Medicine – Abdominal Pain. http://www.energetique.net/om/treatment/gynecology/pregnancy/pregnancy-disorders .htm. Retrieved on 10th April, 2006.
  • Bensky D. & Barolet R.(1990). Chinese Herbal Medicine Formulas & Strategies.Washington : Eastland Press. Incorporated.
  • Chen J. Q. 陳金廣 (1993). Xian Dai Zhong Ji Lin Zheng Quan Shu現代中醫臨証全 書Beijin :Beijin Publisher.
  • Dharmananda S. (1996). Chinese Herbs and Fertility.Portland: Institute for
  • Traditional Medicine. http://www.wellnesswithin.com/articles. Retrieved on 14th April, 2006. 6
  • Flaws B. & C.H., FNAAOM ( 2004). New Uses of Ancient Formulas. www.bluepoppy.com/press/download/articles/newuses.cfm. Retrieved on 10th April,  2006.
  • Fung S. L. & Cheung C. (2004).Zhangzohongjing Yongfang Jie Xi. Beijin : Ren Min Quan Yi Publisher.
  • Maciocia G. (2004). Obstetrics and Gynecology in Chinese Medicine,Sydney: Churchill Livingstone.
  • Qian M. & Beer (2005). TCM Gynaecology 2nd Revised Edition (unpublished).
  • Townsend P. (1995).Practitioner’s Manual for Commonly Used Chinese Herb Formulas. NSW : Allan (Printers) Pty Ltd.
  • Zuo Y. F. (2000).Gynecology of Traditional Chinese Medicine.Shanghai: Publishing House ofShanghaiUniversity.
  • The Improvement of Luteal Insufficiency in Fecund Women by DANG GUI SHAO YAO SAN Treatment Satoshi Usuki, Tomoko Nakauchi, Sawako Higa and Katsumi Someya Department of Obstetrics and Gynecology, Institute of Clinical Medicine, University of Tsukuba, Tennodai 1-1-1, Tsukuba, Ibaraki 305-8575, Japan
  • The American Journal of Chinese Medicine: Heng Li, Etsuko Wada, and Keiji Wada, Am. J. Chin. Med. 41, 515 (2013). DOI: 10.1142/S0192415X13500377
  • Maternal Administration of the Herbal Medicine Toki-Shakuyaku-San (DANG GUI SHAOYAOSAN) Promotes Fetal Growth and Placental Gene Expression inNormalMice. Heng Li,   Department of Degenerative Neurological Diseases, National Institute of Neuroscience, National Center of Neurology and Psychiatry, Tokyo, Japan. Core Research for Evolutional Science andTechnology,JapanScience , Etsuko Wada.
  • THE TREATMENT OF KIDNEY FAILURE AND URAEMIA WITH CHINESE HERBS. by Heiner Fruehauf. JOURNAL OF CHINESE MEDICINE NUMBER 60 MAY 1999 (9. Blood stasis in the lower burner)

הגהה ועריכה: אורלי נתן

המחבר:
ד"ר ראובן ברק
מטפל ברפואה סינית מסורתית
www.drbarak.com

Total
18
Shares
3 comments
  1. הערתו של מיכאל ליטבק: מוסיף שאני משתמש בה הרבה למצבי קרון וקוליטיס במצבים אקוטיים וכרוניים, ויעילותה רבה. ב Jin Gui Yao Lue מופיעה הפורמולה כשולטת ב 绞痛 jiǎotòng כאב קוליקי, חד, מתוח, תופס או מכווץ. במקור השימוש ב Shao Yao/Bai shao הוא של 1 Jin שווה ערך ל 500 גרם. זה המון, ובאמת במקרים של קרון קוליטיס הדורשים וויסות בין כבד ומעי גס/דק אני משתמש במינון גבוה של Shao Yao. הערתו של מעיין פנחסי: מהלימודים שהיו לי בסין על הJIN GUI shao yao במינון של 16 liang
    כאשר, 1 liang שווה ל 15.625 גרם ולכן המינון שלו היה בדיוק 250 גרם ולא 500 גרם כל המינונים בספר JIN GUI הם במינונים של liang ולא במינון של jin ככה לפחות אני למדתי בשיעורים שהיו לי בסין

  2. הערתו של רתם רקובסקי: על המאמר.
    השימוש העיקרי בו על פי הג׳ין גוואי הוא כפי שהזכרת במאמר (:
    הפורמולה מופיעה בג׳ין גוואי תחת הפרק
    妇人妊娠病脉证治第二十
    שבשמו מזכיר טיפול במחלות הריון :
    婦人懷娠,腹中㽲痛,當歸芍
    當歸芍藥散方:
    當歸三兩,芍藥一斤,茯苓四兩,白朮四兩,澤瀉半斤,芎藭半斤.
    右六味,杵為散,取方寸匕,酒和,日三服。
    婦人懷娠,腹中㽲痛,當歸芍 :
    ״לנשים בהריון עם כאב מתוח בבטן,
    דאנג גוואי שאו יאו סאן״

    היי Maayan Pinhasy,
    רשום במפורש 芍藥一斤
    ״שאו יאו אי (אחד) ג׳ין

  3. ועוד הערה של רותם רקובסקי בדיון בפייסבוק:
    לZe Xie איכויות נוספות מעבר להיותו מנקז נוזלים ולחות ותומך בצ׳י הטחול. (ככזה הוא גם מיטיב עם צ׳י הכבד במרשם Dang Gui Shao Yao tang).

    נכתב עליו ב 本草備要 Ben Cao Ben Yao

    又能養五臟,益氣力,起陰氣,補虛
    損,止頭旋,有聰耳、明
    明目之功
    ״בנוסף יכול להזין את חמשת הדזאנג, להטיב עם הצ׳י ולחזק, להרים יין צ׳י, למלא פגיעת חסר, להפסיק סחרחורות. ביכולתו לחדד את השמיעה, לפעול/להשפיע על הבהרת העיינים״. היכולת לעשות את אלו קיימת בו עקב הניקוז של הלחות/לחות חמה ובכך הוא יוצר חיזוק של צ׳י הטחול והכבד. (חולשה,סחרחורות,הבהרת העיינים).

כתיבת תגובה
Related Posts