הגינקולוגיה של Fu Qing zhu

קלאסיקה גינקולוגית
הגינקולוגיה של Fu Qing zhu

אני נהנה להחזיק ספרים. גם ביד וגם בספריה. לא מזמן שמעתי אמירה על כך שברגע שספר מונח על מדף הספרייה שלך, הידע ממנו כבר יעבור אליך. לא תמיד ממש תקרא אותו, אבל הידע ימצא את הדרך שלו לעברך. לאט לאט, אתה לומד איך הוא נראה, מכיר אותו. קורא את הכריכה ולומד מה הוא מכיל וכך מתחיל תהליך איטי של מעבר ידע.
את הספר Fu Qing zhu's Gynecology  קניתי לפני שנים רבות. התחלתי לקרוא אותו והפסקתי… אבל החוויה של הקריאה בקלאסיקה חשובה זו מתקופת שושלת qing נשארה איתי. משהו בפשטות הכתיבה, האבחנה והפורמולות של גינקולוג חשוב זה, מלווים אותי. לאחרונה, כחלק מהטיפול בבעיות פריון, הספר "קרא" לי לשוב… הידע כנראה התחיל לעבור.

לפעמים אני שומע סטודנטים שלי ומטפלים דנים בשאלה המוצדקת מדוע בכלל לטרוח ולקרוא את הקלאסיקות? הרי כל ספר גינקולוגיה מודרני מכיל הרבה יותר מידע ובצורה מסודרת וברורה, אז למה לטרוח? תשובתי – שדרך הקריאה הישירה, של מחשבותיו ורעיונותיו של רופא אחד עוברות תחושות של האיש והתקופה. צורת החשיבה הולכת ומתבהרת והקווים המנחים אותו באבחון וטיפול הופכים ברורים. נכון, הספר פחות קליני, אבל מזה תקופה ארוכה, שאני חש את החוסר, לא בעוד סינדרום לטיפול בשחלות פוליציסטיות, או בכל פתולוגיה אחרת, אלא בחידוד כלי הראיה והחקירה – דבר שלא רק שאינו קיים בספרים המתמחים, אלא שהקריאה בהם גורמת להם ללכת לאיבוד. הצורה בה החומר מוגש, מעובד כולו מונעת את החשיפה לתהליך החשיבה, שהוליד את האבחנה והפורמולה.
כראוי לעיסוק בספרו של מטפל חשוב זה, נתחיל קודם באיש עצמו:
Fu Qing zhu (1607-1684) נולד תחת השם Fu Ding chen למשפחה מבוססת ומשכילה שנודעה בשל עיסוקה ברפואה. הוא זכה ללמודים עשירים שכללו שירה, קליגרפיה, קלאסיקות טאואיסטיות וכתבים בודהיסטים. מספרים עליו שניחן בזיכרון פנומנאלי והיה מסוגל לזכור באופן מדויק כל דבר שקרא. הוא נחשב לעילוי ואף זכה להיות ממומן על ידי הממשל. חייו היו במסלול המהיר להיותו חלק מהמעמד השולט.

אופיו המיוחד, וחוסר הערכתו לפרסום ורווח אישי גרמו לו לעזוב הכול ולהתרחק מכל אנשי השלטון שהיו מיודדים איתו. במקום החיים הנוחים הוא בחר להיות לוחם למען צדק חברתי. כחלק מההתנגדות שגילה לשלטון, בשנת 1664, זמן חילופי השושלת, הוא ברח להרים וחי כנזיר מתבודד. בתקופה זו, כחלק מהבריחה, שינה שמו ל-  Fu Qing zhu – השם בו אנו מכירים אותו היום. במסגרת התנגדותו לשלטון סרב לקבל תואר כבוד שהוצע לו.  בטקס הענקת התואר שנכפה עליו הוא נהג בחוסר כבוד בקיסר ועמד בראש זקוף (הרכנת ראש בפני הקיסר נחשבה לאחד מסמני הכניעה בפניו) ואף סרב לכרוע ברך בפניו ובמהלך הטקס נשכב על הרצפה בצורה מזלזלת ומשפילה. כך התגרה בכבודו של הקיסר, דבר שהיה עלול לעלות לו בחייו.
מנגד הוא המשיך לחיות חיים פשוטים על פי עקרונות הדאואיזם והבודהיזם ונהג בכבוד רב באלו שנחשבו לשיכים למעמדות הנמוכים. מספרים שטיפל באנשים רבים, מבוקר ועד לילה ואף זכה לכינוי "רופא שמימי". במהלך שנותיו כמטפל השתמש בידע שרכש מהכתבים העתיקים בכדי ליצור תפיסות מתקדמות יותר של הרפואה ודרכי הטיפול.
הספר מורכב מארבעה חלקים. שני החלקים הראשונים עוסקים באופן כללי ב- 'fu ke': גינקולוגיה. חלקים 3-4 עוסקים ב 'chan hou': לידה ומחלות לאחר לידה. חלקים 3-4 הובאו לפרסום לאחר מותו של כFu Qing zhu. מכאן שישנה אפשרות ששני החלקים האחרונים ואולי אף כל חלקי הספר נכתבו על-ידי אחד מתלמידיו ופורסמו תחת שמו כאות הערכה.

בספר חוזר פעמים רבות ניסוח, בו המחבר מציג פתולוגיה ולאחריה מספר ש"אנשים מניחים ש…" ובכך מסכם את האבחנה הנהוגה באותה התקופה. מיד לאחר מכן הוא מעלה שאלה המציגה את האבחנה שלו: "מי היה מאמין שמדובר ב…?". בניסוח זה יש מעין התרסה, אך כפי הנראה באה לשרת את רצונו של Fu Qing zhu להדגיש את הייחוד באבחנה שלו. הספר לא מתיימר לבצע אבחנה מבדלת מפורטת לכל פתולוגיה אלא רק להאיר נקודות מיוחדות בה.
ניתן ללמוד מספרים קלאסיים, אך הלימוד מהם נעשה על-ידי חקירה ולא קריאה פשוטה. ביצוע סקירה רוחבית בפרקים העוסקים בדימומים אקססיביים מהרחם 'perfuse uterine bleeding' מעלה נקודת מחשבה מעניינת. ניתן לראות שבמצבים רבים  משלב המחבר צמחים מחזקי כליות. לעיתים ישנה תחושה כאילו, בכל הזדמנות שיש הוא מוצא את הסיבה להוסיף צמחים כגון shu di, shan zhu yu, wu wei zi, mai men dong. על פי הבנתי המחבר מנסה להדגיש שוב ושוב את חשיבות הכליות בשליטה על הפתחים התחתונים בכלל והרחם בפרט.

להלן מספר דוגמאות:
בפרק המדבר על 'excessive menstruation' ווסת כבדה/חזקה במטופלת חיוורות ועייפה (מתאר וסתות כבדות הבאות אחת  לאחר השנייה), מדגיש fu xing zhu שעל אף שרבים יחשדו שמדובר בחום בדם, הגורם הינו חולשת דם. דם חלש  אינו מצליח לחזור לערוצים ולכן נוצר דימום כבד. הדימום מוביל להחלשות של התמצית ומח העצמות (הלוקח אף הוא חלק בייצור הדם) המתבטאים במראה החיוור. הפורמולה המתאימה הינה: jia jian si wu tang
Da shu di 1 liang, bai shao 3 qian, dang gui 5 qian, chuan xiong 2 qian, bai zhu 5 qian, hei jiu sui (jing jie) 3 qian, shan yu rou (shan zhu yu) 3 qian, xu duan 1 qian, gan cao 1 qian
בפרק העוסק בדימום מוגבר בנשים צעירות 'profuse bleeding in young women'  (מתאר דימום בשליש הראשון של ההיריון המוביל להפלה), מצב הנחשד כיום, פעמים רבות, כנגרם מחולשה וצניחת צ'י או מחולשת כליות. fu xing zhu מאבחן את הדימום כנגרם מקיום יחסי מין לא זהירים ומעניק טיפול שמטרתו חיזוק צ'י ומעט דם, ואף מוסיף צמחים מחזקי כליות. הפורמולה הנבחרת היא  gu qi tang.
Ren shen 1 liang,  bai zhu 5 qian. Da shu di 5 qian, dang gui 3 qian, bai fu ling 2 qian, gan cao 1 qian, du zhong 3 qian, shan yu rou (shan zhu yu) 2 qian, yuan zhi 1 qian, wu wei zi 10 pieces.
גם בפרק העוסק בדימום כבד בנשים מבוגרות 'profuse bleeding in elderly woman' מאובחן הגורם לדימומים כ'קיום יחסי מין לא זהירים'. הטיפול כולל, מלבד הנחיה להשתלט על החשק המיני, חיזוק צי וחיזוק הכליות (בעיקר היין) על ידי הפורמולה jia jian dang gui bu xue tang
Dang gui 1 liang. Huang qi 1 liang, san qi- powdered 3 qian, sang ye 14 leaves

בתוספת צמחים לטיפול בשורש הבעיה:
Bai zhu 5 qian, shu di 1 liang, shan yao 4 qian, mai men dong 3 qian, bei wu wei 1 qian
בפרק המדבר על 'דימום רחמי רב כתוצאה מחום רב בים הדם' 'profuse bleeding due to great heat in the sea of blood' (מתאר מצב בו נשים שמקימות יחסי מין לעיתים נדירות, סובלות מדימום חזק לאחר קיום היחסים) טוען המחבר שרבים חושבים שהדבר מתרחש, בנשים עם רחם פגוע, בו הדם 'ניצת' עקב המגע המיני, בעוד שהמצב נוצר מחום רב בדם שאינו מאפשר את שמירתו ברחם. החום שנוצר כתוצאה מהחשק ומהאקט המיני מייצר חום רב המוביל לדימום. הטיפול המתאים הוא חיזוק היין והפחתת האש (הטיפול כולל התנזרות למשך כשלושה חודשים).
הפורמולה המתאימה היא qing hai wan:
Da shu di 1 jin, shan yu rou (shan zhu yu) 10 liang, shan yao 10 liang, dan pi 10 liang, bei wu wei 2 liang, mai dong 10 liang, bai zhu 1 jin, bai shao 1 jin, long gu 2 liang, di gu pi 10 liang, gan sang ye 1 jin, yuan shen 10 liang, shih u 10 liang

מחשבות קליניות:
אנדומטריוזיס הינה בעיה שחיכה שחלק ממאפייניה הם ווסתות כבדות מאוד ואף דימום בין ווסתות. פעמים רבות, בגלל עוצמת הסימפטומים והסימנים הרבים המצביעים על תקיעות דם, יש נטייה לתת משקל רב ל'ענף' ולהניע דם. מהתבוננות בספר זה ניתן ללמוד, שיש לחשוב, כחלק מהטיפול על חיזוק הכליות כחלק בלתי נפרד מהטיפול (ושיש לתמוך בהן לאורך כל שלבי המחזור ולאו דווקא רק לאחר הווסת).
שתי נקודות מעניינות נוספות שברצוני להעלות (אפשר הרבה יותר…):
הראשונה היא השימוש המרובה בצמח jing jie  המכונה בספר בשמו jie sui . המחבר משתמש בצמח זה פעמים רבות בפורמולות למצבים שונים, החל מהפרשות וגינאליות, דימומים מוגברים מהרחם, בהפלות, כאבים בבטן תחתונה לאחר לידה ועוד…
תדירות השימוש בצמח זה, מעלה את המחשבה שמא היום, אין אנו משתמשים בו מספיק כצמח המוביל את הפורמולה לכיוון הטיפול הגניקולוגי.
הנקודה השנייה היא פשטותן של הפורמולות, בהן הוא עשה שימוש. הפורמולות מכילות לא יותר מעשרה צמחים ורבות מהן מכילות פחות מכך. מגוון הצמחים הוא די רחב וכולל שימוש בכמאה צמחים שונים, אך ישנה קבוצה של כ-40 צמחים המהווים את "חוט השדרה" של הפורמולות שלו.
בעיני, מעבר לאלגנטיות הקיימת בפורמולות קצרות ופשוטות, ניתן לחוש איך צורת חייו הפשוטה, דבקה בדרך מחשבתו וטיפולו.

Fu Qing-Zhu's Gynecology
translated by Yang Shou-zhong & Liu Da-wei, blue poppy press, 1995

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
אודי לוריא
מטפל ומרצה ברפואה סינית
www.dikursiny.co.il

Total
0
Shares
4 comments
  1. תודה אודי
    נהניתי מאוד לקרוא.
    בהחלט יש חשיבות כל כך רבה לקלאסיקות

  2. תודה.

    מעניין לראות שסגנון "אנשים מניחים ש…" ו-"מי היה מאמין שמדובר ב…?". חוזר על עצמו בעוד טקסטים מתקופה זו, למשל אצל צ'אן שה דואו 陈士铎 Chen ShiDuo בספרו תיעוד אבחנת סינדרומים. יכול להיות שמדובר בטרנד תקופתי.

  3. ניצן – בעיני, מעבר לכך שאני מאמין שלכל תקופה הסיגנון שלה, אני אוהב את זה שרופא מעז לומר דברים ברורים וגם לכוון כנגד תפיסה אחרת. צורת דיבור ברורה כזו בעיניי כתלמיד היא בעלת בהירות וערך רב.

  4. מעניין ממש. תודה.
    ממה שמצאתי עכשיו, אני רואה ש-Jing Jie Suo הוא קוץ הצמח, יכול להיות שמדובר על החלק הזה בצמח שהיה בשימוש גניקולוגי?

כתיבת תגובה
Related Posts