סיפור המקרה של קרין- אי פריון

אי פריון בצל כליות חלשות
אי פריון

קרין היא אישה בת 35, גובה 173 ס"מ, שוקלת 61 ק"ג, "נולדתי שלוש פעמים- פעם ראשונה מרחם אמי, פעם שניה ביום בו עברתי השתלת כליה שנתרמה מאימא שלי, ופעם שלישית ביום בו עברתי השתלת כליה שניה שנתרמה על ידי אבא שלי".
קרין נשואה 6 שנים, עובדת בקופת חולים ורוצה ילדים.

תלונה עיקרית: דלקות חוזרות בדרכי השתן, אי פריון.

היסטוריה:
ילדות ברוסיה, ההורים עבדו מאוד קשה וקרין טיפלה באחיה הצעיר מאז הייתה בת 6, דבר שהיווה עליה נטל קשה מאוד. היא סבלה מהרטבת לילה עד גיל מאוד מאוחר, מעולם לא נבדקה בהקשר זה.
היא מתארת את עצמה כילדה שתלטנית וסוער עם נטייה להתפרץ, שגדלה בתוך משפחה מאוד תומכת ואוהבת אך קשת יום במובן הכלכלי.
בגיל 16 החל לחץ דם גבוה והתגלה חלבון בשתן. בדיקות שנערכו גיילו כליה ימנית בתפקוד ירוד מאוד ובגודל קטן (כגודל אגוז). כליה זו הוצאה בניתוח. בגיל 20 המשפחה עלתה לישראל, ואז מצבה הבריאותי התדרדר במהירות וגילו שהכליה השמאלית בקושי תפקדה, והיא חוברה לדיאליזה, כאשר טיפולים אלו היא קיבלה בין הגילאים 21-23.
בגיל 23 אימא שלה תרמה כליה שהחזיקה מעמד 11 שנים.
קרין מתארת שנים אלו כשנים טובות, ללא פחדים מיוחדים ואפילו זחיחות דעת, ללא הקפדה על כל הבדיקות והתרופות, היא חיה בסערה בריאה.

בגיל 34 החלו זיהומים חוזרים בשלפוחית השתן (סובלת מריפלוקס, החזר של שתן אל הכליה) היא אושפזה והוחלט להתכונן להשתלה חוזרת. היא עברה אמבוליזציה וב- 2004 אביה תרם כליה עבורה.

קרין הגיעה לקליניקה 15 חודשים לאחר ההשתלה, אחרי שעברה 9 זיהומים בדרכי השתן, 9 טיפולי אוגמנטין ותופעות לוואי מתרופות כמו נשירת שיער עד כמעט קרחות, נשירת ריסים, רעד בידיים, המטומות ופיגמנטציה בעקבות השימוש בסטרואידים, שתן דחוף ורב בלילה גם ללא דלקת. בזמן דלקת יש עייפות ודחיפות שלא מאפשרת לה אפילו לטייל עם הכלב.
כמו כן יש פוליפ בכיס המרה, ציפורניים מחוספסות, עיניים צהובות אך עם Shen חזק והמון שמחת חיים.
אין הזעות יום או לילה, שינה לא רציפה כי מתעוררת הרבה לשירותים.
מחזור: סדיר, נוטה לאחר רק עם לקיחת אנטיביוטיקה, כ- 4 ימי דימום ומעט PMS.
והנה מה שאמרה בביקור הראשון: "אני לא יכולה להרוג את הכליה הזו עם דלקות בדרכי השתן, ואני רוצה ילדים".

לשון: תפוחה, אדומה, מחורצת מאוד (גיאוגרפית), מעט חיפוי עכור דביק מפוזר בצורה לא אחידה. סגלגלות מתחת ללשון.
דופק: ניתן להרגיש רק ביד ימין- מחמם עליון מיתרי; מחמם אמצעי תקין; מחמם תחתון עמוק, ריק וחלש.
אבחנה: גוף, רוח, נפש, הפגיעה מתבטאת במישור הפיזי, הנפש מאוד איתנה ולכן בחנתי את הפתולוגיה בשני המישורים:
במישור הפיזי– SP Qi (blood) xu, KID Jing xu, KID Qi xu, לחום וחום במחמם תחתון, LIV Blood xu.
במישור הנפשי– KID & HT Not Harmonized.

בחינת האלמנטים של קרין:
אלמנט האדמה מאוד חזק במובן הנפשי, רוחני, יציבות רבה ופורה המאפשרת חיים. קרין נולדה למשפחתה שלוש פעמים, וחייה אחוזים היטב באדמה פורה זו. במובן הפיזי ישנה צניחת SP Qi- ההמטומות, הלחות וכו'. ה- Yi מצליח לספק חומר, תזונה ל- HT ושם לקבל צורה (חותם, form), על אף החולשות הפיזיות, וכשיש צורה יש יציבות ויש חיים.
אלמנט האדמה הוא ספק המטרות, אצלה המטרה ברורה ומפוקסת לחיות! ומכאן עוצמתה.
אלמנט האש דומיננטי מאוד, מה שלעתים בעוכריה כשהאלמנט בא לידי ביטוי בדלקות. כאן באה לידי ביטוי דיס-ההרמוניה בין המים לאש. אש החיים מאוד חזקה, בהיבט המנטלי רוחני אפילו, אך אש ה- Ming Men שלה מאוד לא יציבה, כוח רצון ללא מיצרים אך הפיזיות חלשה ביותר ובכל זאת יש משמעות לכך. אין ולא היו כאבי גב, ברכיים או מפרקים, אין פחדים וחרדות דומיננטים, אין חלומות מטרידים, פלפיטציות וכו'. לעומת זאת, האש בלב מופנית על ידי ה- SI לשלפוחית השתן פעם אחר פעם עד לסף מוות.
אלמנט המתכת יציב וברור, אינו משתתף באופן רציף בדרמות בין האלמנטים האחרים, ה- Wei Qi המדוכא על ידי תרופות במהותו העמוקה עדיין שומר על גמישות הנקבוביות, לא מייצר הזעות המבטאות חולשה, קרין אינה מרבה לחלות בקלות, קולה יציב והחלטי ואין לה בעיות נשימה. היא מקבלת את ה- Qi האוניברסלי בשמחה וכליותיה החדשות צלחו ועדיין מצליחות לאסוף אותו אל גופה וגם כאן תכונותיה המנטליות חזקות מן החולשות הפיזיות.
אלמנט המים, לו עמד לבדו למבחן המציאות- היה נכשל מיד. במקרה הנ"ל כוחה של המערכת כולה מאפשרת לאלמנט המים לעמוד במשימותיו, זה נכון במובן הפיזי. המובן המנטלי והרוחני לו היה נבדק לבדו היה זה פנומן שאין שני לו. התהום הפעורה בין הכשלים הפיזים לבין ה- Zhi החזק גדולה מאוד.
הסימן Zhi בסינית מכיל את המספר 5, כלומר חמישה סוגי כוח רצון למשל: הכעס שייך לכבד אבל לפני הפתולוגיה (כעס), הכבד מכיל את הכוח לדחוף את החיים למעלה לא בכעס אך בנחישות; לפני פתולוגית הפחד ישנה רק שליטה פנימית (self restraint); לפני עצב או שמחת יתר ישנה ההתחדשות וההפצה (spreading out); לפני האבל המשויך למתכת ישנה עצירה, קיבוע גבולות ותפקידים; ולפני המחשבות האובססיביות ישנה הדרך לשיום והכרה בדברים ומקום מעבר ועיכול לכל המחשבות.
כל אלה צריכים להתבטא בכליות, אך אצל קרין הכליות עצמן היו כה חלשות ששתיהן כבר אינה בגופה, ה- Qi, הקניין הרוחני והמנטלי שלהן מבוסס על Yi חזק ולכן נוכחותו מצילת חיים.
ב- Su Wen פרק 62 כתוב: "כוח הרצון (כליות) והמטרה (טחול) מתקשרות בחופשיות ומחוברות למח העצם ולעצמות ונותנות צורה לחיים… כוח הרצון והמטרה מהווים את הקונסטיטוציה האינדיבידואלית של כל אדם" (שוב רוח ונפש).
יתרה מכך, הכליות הן בסיס החיים, בסיס יציב המאפשר פריצה, גדילה והתרבות.
אצל קרים ישנה השתקפות מאוד ברורה של כוחה הנפשי בכליותיה החדשות. האם תוכל להרות וללדת? אלמנט העץ: זרימה חופשית של Qi מאפשרת תנועה בין טבע האדם לייעודו, וכמובן דברים רבים נוספים, אך זה חשוב מאוד לענייננו. אצל קרין יכולת החלטת ההחלטות וביצוע המשימות בגבורה היא תכונה מולדת. אפשר לראות שה- GB לקח על עצמו משהו מסבלו של הלב לדוגמת הפוליפ שגדל בתוכו, אפשר לראות את חולשת הדם הגדולה בנשירת השיער, הריסים ובציפורניים הסדוקות, ברוח החודרת לחללים המתרוקנים, ברעד בידיב, אך אי אפשר לראותו במבטה, בחיוכה ובאומץ ליבה כמו ברצון והנכונות לנסות ללדת ילד.
טיפול שלב ראשון: יש לטפל בענפים, בעודפים.
עקרון טיפולי: סילוק לחות חמה ממחמם תחתון ומשלפוחית השתן.
דיקור: HT6, SI7, HT5, BL18,20,28,40,63, ST28, SP9.
צמחים: Ba Zhen San.

טיפול שלב שני: לאחר 4 שבועות הפסיקו לגמרי הדלקות, סדיקות השתן היו שליליות, בדיקת U.S הראתה תקינות של השלפוחית. בשלב זה החל הטיפול בשורש.
עיקרון טיפולי: סילוק הלחות החמה וחיזוק הכליות, בדם וה- Qi.
דיקור: דיקור נקבע לפי השלב במחזור- בשלב הפוליקולרי– KID16, SP6, ST37, 39, LIV8, HT6.
בשלב הלוטיאלי- BL15, 18, 17, 20, 23, 28 ו- HT7 לסירוגין. בהדרגה נוספו גם נקודות על הבטן- CV4, 6, ST30.
צמחים: Ba Zhen San ניתנה בטינקטורה, בכמויות פחותות, ופעמיים ביום ניתנה הפורמולה הבאה:

He Shou Wu- 20gr
Sheng Di- 12gr
Shu Di- 8gr
Shan Zhu Yu- 8gr
Mu Dan Pu- 6gr
Shan Yao- 6gr
Zhe Xie- 6gr
Zhi Mu- 8gr
Che Qian Zhi- 5gr
Fu Ling- 5gr
Ren Shen- 5gr

לאחר שבועיים הופסקה Ba Zhen San, למעט במקרים בהם יש תחושת צריבה לזמן קצר.
בהמשך הוחלף Che Qian Zhi ל- Huang Bai ושימשו לסירוגין מכיוון ש- Huang Bai גרם לתחושת יובש ועצירות.

לאחר 4 חודשים: חודשיים ללא דלקות, ללא צריבה או אי נוחות, שיפור בשינה כי קמה פחות לשירותים, הציפורניים התחזקו, שיער הראש חזר לצמוח וכך גם הריסים. לפורמולה הוספו צמחים להפסקת האעד בידיים כגון Gou Teng, Bai Ji Li, והופחתו צמחים מנקזי הלחות החמה. הדגש עבר לחיזוק ובנייה.
בבדיקות U.S נצפה זקיק ורירית הרחם הייתה 8 מ"מ. ביום ה- 12 למחזור הרופאה הנפרולוגית מעודדת הריון בשלב זה, כמובן ב- IVF אך ללא תמיכה הורמונלית.
קרין ממשיכה את הטיפולים.

תמונה: freeimages.com/Zo Mo

המחברת:
ענת מנדלר שפר
מטפלת בגינקולוגיה סינית
anat.tcm@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts