לחמם אם

מוקסה בהריון ולאחר הלידה
אם

מידי פעם מגיעה לקליניקה מטופלת המזכירה לי את עוצמתה ויעילותה של המוקסה בזמן ההריון. אורלי, אישה בת 37 הגיעה לטיפול בהריון שבוע 7, לאחר שנצפה דופק עוברי. הריון חמישי. שתי לידות ושתי הפלות בתקופה האחרונה. הריון נקלט בעזרת הורמונים והשבחת זרע. פנתה לטיפול לאחר שהתחילה הפרשה חומה. כמובן שלאחר שתי הפלות רמת החרדה היתה גבוה מאוד. בנוסף, אורלי מתלוננת על כאב ראש כל הזמן. היה גם טשטוש ראיה והיא במעקב לחץ דם. צימחונית.

עוד בטלפון עלה בי חשש לטפל בה. מה אם כבר התחיל תהליך של הפלה נוספת? מה אוכל לעשות?

האבחנה היתה ברורה. חולשה של צ'י ודם הגורם לסטגנציה של צ'י ואולי כבר דם.

בחרתי לדקור אותה ל- 10 דקות ב- St36 ברגל ימין. במקרים של חולשה של צ'י ודם אצל נשים בהריון עדיף לקצר את זמן הדיקור כדי למנוע תנועה גדולה מידי. וכמובן עשיתי מוקסה על Kid 9 ועל St36.

קבעתי עם אורלי שנדבר בעוד יומיים, ובמידת הצורך ניפגש לטיפול נוסף. אורלי התקשרה לספר כי כל התופעות, כולל ההכתמה הדמית, עברו ישר אחרי הטיפול והיא מרגישה הרבה יותר טוב, ללא כאב ראש והרבה פחות חרדה ומתח.

אני תמיד נזכרת במטופלת שלי, שהיתה בשבוע 36 להריון שני, והיתה מותשת ועייפה. עשיתי לה מוקסה על St36  ו- Kid 9 ולאחר מכן היא אמרה לי את המשפט הבא "קיבלתי אין ספור טיפולים בחיי, מעולם לא הרגשתי שינוי כל כך דרמתי, ושיפור כל כך מידי כמו אחרי המוקסה".

אני מודה למטופלות האלה והאחרות, שמזכירות לי כמה מוקסה יכולה להיות עוצמתית, נכונה ומדוייקת במצב של הריון. לפעמים יש בי תחושה של חוסר נוחות מסויימת לעשות "רק" מוקסה.. הרי המטופלת הגיעה לטיפול בדיקור, והיא משלמת עבורו, אך אז אני שומעת את המטופלות אחרי המוקסה, ושולחת את מחשבותיי למקום ממנו הגיעו.

מוקסה היא כלי נפלא ועוצמתי בהריון ולאחר הלידה. נשים בהריון נוטות לסבול מחולשה של צ'י, חולשה של דם, חולשה של Kid, חולשה של יין וחולשה של יאנג. בכל אלה מטפלת המוקסה בצורה מצויינת. מוקסה יכולה להזין ולחזק. השימוש במוקסה בהריון הוא בטוח ואפקטיבי מאוד. בחלק מהמקרים יותר מדיקור בהריון.

Kid 9
מוקסה על Kid 9 מומלצת לכל אישה 3 פעמים במהלך ההריון. במעבר בין הטרימסטר הראשון לשני (שבוע 14), במעבר בין הטרימסטר השני לשלישי (שבוע 26), ובתחילת שבוע 36. ההנחיה הקלאסית היא שבמידה והאישה סובלת יותר מחולשה וחוסר יש לעשות מוקסה. במידה והאישה סובלת מסטגנציה מומלץ לדקור את הנקודה.

Kid 9 היא נקודת ההצטברות של ה- Yin Wei Mai. מוקסה על הנקודה מחזקת את היין, מחזקת את הכליות ואת הלב, מחזקת את הרחם ואת העובר. האגדה מספרת שמוקסה על נקודה זו יכולה למנוע השפעות תורשתיות שליליות על העובר. גם אם זו רק אגדה, מוקסה על הנקודה יכולה לשפר משמעותית תחושות של עייפות, חולשה, חרדה, בחילות, כאבי גב ועוד סימנים רבים המאפיינים הריון.

St 36
מוקסה על St36 מחזקת את ההריון וטובה למצבים של הפלה מאיימת. מוקסה (ודיקור) על הנקודה תחזק את הצ'י והדם וטובה לשלבים השונים של ההריון. בטרימסטר הראשון תטפל בעייפות ובבחילות. בטרימסטר השני ואילך תחזק את האישה במצבי חולשה של צ'י ודם. מוקסה על הנקודה בימין מחזקת את הצ'י והיין של הכליות וטובה לכאבי גב.

גם בהכנה ללידה כדאי להשתמש במוקסה על הנקודה לשם חיזוק האישה לפני הלידה וחיזוק במצבים שונים, כולל עובר במנח עכוז, או זירוז לידה, כאשר האבחנה היא חולשה של צ'י ודם ו/או חולשה של הכליות.

Bl67
מחקר שעשו על השימוש במוקסה, 20 דקות ביום, בנשים עם עובר במנח עכוז, החל משבוע 34, הראה כ- 70% הצלחה. טיפול במוקסה על הנקודה מעודד תנועה של יאנג ברחם, ובמידה ואין חסימה ו/או חוסר איזון, יכול העובר להתהפך. לעיתים כדאי להוסיף למוקסה על Bl67 גם מוקסה על נקודות אחרות לחיזוק האם והעובר. הטיפול במוקסה במנח עכוז כבר היה לאגדה.

בקליניקה אנו מעדיפים בדרך כלל לתת הביתה את המוקסה ובקליניקה לחזק ולאזן את האישה לפי אבחנה. ההמלצה היא על מוקסה במקל, על שני הצדדים, לפי הצורך ולפי התחושה של האישה, עד 20 דקות ביום.

בסרטון הבא יש הדגמה והסבר איך לעשות מוקסה בבית וגם מגע כהכנה ללידה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4174861,00.html

חימום הגב התחתון:
נשים בהריון הסובלות מחולשה של יין ו/או יאנג הכליות, חולשה של צ'י הכליות או סטגנציה הנובעת מחולשה, ניתן לחמם את האיזור בין Bl23  ל- Gv4. ניתן להשתמש במוקסה מקל לחימום האיזור. לקראת הלידה ניתן להניע צ'י ודם לאיזור הסקרום באמצעות מוקסה בתנועה של שמיניות. הדבר יגרום לתנועה של צ'י ודם באיזור ואף יכול לעודד זירוז לידה.

התוויות והתוויות נגד:
שימוש במוקסה בהריון הוא טיפול בטוח ויעיל ביותר, בעיקר במצבים של חולשה. ניתן להשתמש במוקסה כאשר האישה חרדה מהטיפול בדיקור או כאשר היא מאוד חלשה ונוטה להתעלף או להרגיש חולשה משמעותית. הטיפול מצויין לכל סוגי החולשה המאפיינים את תקופת ההריון. את הטיפול במוקסה ניתן ורצוי לשלב עם טיפולי מגע וגם עם דיקור במידת הצורך.

כאשר האישה סובלת מאוד מחום במהלך ההריון יש לצמצם את השימוש במוקסה ולבדוק האם המוקסה עוזרת לה וגורמת לשיפור בהרגשתה. מוקסה יכולה לחזק יין בשימוש על St36 בימין או על Gv20. במקרים אלה ניתן לעשות זמן קצר מאוד של מוקסה ולבחון את תגובת המטופלת.

במידה והמטופלת מרגישה חוסר נוחות עם הטיפול במוקסה יש להפסיק מיד את השימוש.

חימום אם:
הימים אחרי הלידה הם ימים חשובים מאוד לחיזוק היולדת. בלידה איבדה היולדת צ'י ודם והרבה מאנרגיית הכליות שלה. תופעות רבות יכולות להתפתח כמו דכדוך ודיכאון לאחר לידה, ירידה בחלב אם, כאבי גב תחתון ועוד. "חימום אם" הוא טיפול חיזוק ומניעה המתבצע בסביבות היום הרביעי/חמישי לאחר הלידה. בעזרת מקל מוקסה עוברים מאיזור Cv2 ועד Cv8 בין 5-10 דקות. כל עוד האישה מרגישה חום נעים. כמו כן, מחממים את האיזור שבין Gv2 ל- Gv4 ואת האיזור בין Bl23 משני הצדדים.

במידה והאם סובלת מחום או תופעות של חום – לא לעשות. אין לעשות מוקסה על איזור הצלקת במקרה של ניתוח קיסרי. ניתן ללמד את בן הזוג או אדם קרוב אחר לעשות את המוקסה בבית.

למידע אודות הקורס בהתמחות משולבת בהריון ולידה אנא הקישו על הקישור: דיקור ביולדות ליס.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

המחברת:
רויטל לב ארי Dip. Ac
מומחית לטיפול והוראה של רפואה סינית לתינוקות וילדים
פיקפיק- רפואה סינית לילדים

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts