דיקור בטרימסטר הראשון?!

שבירת מיתוס?
דיקור בטרימסטר הראשון?!

היריון הוא אחד הסודות היפים של הבריאה. זו תקופת גילוי, לא רק של האדם החדש שבא לעולם, אלא גם של האם אשר עוברת תהליך עמוק של שינוי והכרה עצמית. בתי ספר רבים בסין העתיקה אשר עסקו בפילוסופיה, אתיקה וחינוך הקדישו זמן רב לחקר השאלות כיצד נוצר האדם? ומה עובר על העובר ברחם אמו? הם נתנו הנחיות רבות להתנהגות האישה ההרה בכל אחד מחודשי ההיריון בדגש על החודשים הראשונים, מתוך הבנה כי בזמן זה נקבעים מין העובר והמבנה התקין של הגוף, ואף מתבססת התשתית לתודעת האדם לעתיד. הם קראו לתקופה זו education of the embryo"[1].

כיום נשים בהיריון ממשיכות, בדרך כלל, בחיי היום יום הרגילים והקצביים שניהלו קודם להיריון. בין בדיקת מעקב אחת לשנייה הן אינן מקדישות זמן ומחשבה לשינויים המתרחשים בגוף ובנפש. ייתכן והעדר חינוך המכוון לתשומת לב כזו בעידן שלנו מעצים בעיות רבות שאנו פוגשים בקליניקה. כאשר אישה הרה נתקלת בתסמינים שונים בטרימסטר הראשון, היא תפנה לרוב לרופא ותקבל תשובה לקונית: " זה יעבור תוך תשעה חודשים". בשלב הבא ייתכן שתפנה לתחום הרפואה המשלימה, ואז נשאלת השאלה – במה רפואה סינית יכולה לעזור, והאם הדיקור בטוח בחודשים הראשונים של ההיריון?

דיקור בטרימסטר הראשון של ההיריון הוא עדיין 'טאבו' בקרב רופאים רבים ואף בקרב חלק מהמטפלים בדיקור סיני. בניסיון להבין את מקורו עברנו על ספרים רבים בנושא, עתיקים ומודרניים כאחד, ולא מצאנו איסור כלשהו. יתרה מכך, לצד פורמולות צמחים והנחיות תזונה מצאנו אזכורים לשימוש בדיקור לאורך כל ההיריון. אם כך, מהיכן מגיע החשש?

ברור לכולם כי הצלחת ההיריון תלויה במצב פיזיולוגי תקין של הגבר והאישה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מההבנה שהתפתחות ההיריון מושפעת גם מכוחות שלא תמיד מובנים לנו. כל תרבות נותנת לכך פרשנות משלה – הקב"ה, קארמה, גורל… משום כך מובנת יראת הכבוד השמורה לטרימסטר הראשון בקרב כל אנשי מקצוע הרפואה לסוגיה, אך אין להפוך אותה לפחד מטיפול באישה בטרימסטר זה.

ידע מקנה ביטחון – בהמשך המאמר נציג את התהליך האנרגטי המתרחש בגוף האישה בשלושת החודשים הראשונים להיריון ונראה כיצד הדיקור משתלב בטיפול.

שלושת החודשים הראשונים מהווים תשתית להמשך ההיריון כולו. עם הכניסה להיריון משתנה תנועת הדם והצ'י בגוף האישה. דם אינו משתחרר יותר (אין ווסת) ומתחילה תנועת התכנסות 'הפוכה' של צ'י ודם כלפי פנים הגוף, אל הרחם. התמציות מובאות אל הרחם, הדם שומר ומזין את התמציות, הצ'י מעצב אותן לצורה.

התפתחות תקינה של ההיריון ושל העובר תלויה באיכות התמציות (Jing), התלויה ב – Shen Yin (כליות). Shen Qi/ Yin/ Yang (ובמיוחד Shen Yin) מאפשרים את התפקוד התקין של המרידיאנים המיוחדים. Ren Mai – מרידיאן העיבור, אחראי על תנועת Yin בגוף אשר מגיעה לשיאה בזמן ההתעברות ומתבטאת בתנועה מואצת של צ'י ודם פנימה אל הרחם. Chong Mai – המרידיאן החודר, מהווה מכניזם לזרימה של צ'י ודם בכל הגוף. בטרימסטר הראשון הוא מנהל את זרימת הדם אל הרחם.

המצב הטבעי המתקבל הוא עודף של צ'י ודם במחמם התחתון, ברחם, ב Chong Mai וב Ren Mai. זהו ביטוי לתנועת Yin שבאה להזין את ה- Yang (העובר). מצב זה נמשך עד סוף החודש השלישי, בו מתגבש העובר ומתחיל בהזנה עצמאית בעזרת השלייה מדם אמו. לכן, לרוב, כל אותן תופעות של Yang 'עודף' העולה מעלה חולפות או מתמתנות משמעותית בסוף שבועות 12-14.

אלמנט העץ הוא השולט בחודשיים הראשונים של ההיריון. Gan (כבד) מתחיל את ההיריון על-ידי שמירה על הדם ברחם (Yin of Wood). Dan (כיס המרה) שולט בחודש השני של ההיריון (Yang of Wood) ומאפשר לצ'י לגבש תמציות למבנה מוחשי; Dan Qi מוציא לפועל את הפוטנציאל החבוי. Dan הוא איבר Fu מיוחד ובעל קשר פיזיולוגי לתמציות (Jing). את הקשר שלו לתחילת היצירה של המבנה ניתן להבין גם דרך השיוך שלו ל-Da Yun (תנועה שמיימית גדולה) של אדמה – הגזע הראשון Jia (Gb in E).

בחודש השלישי מתרחש המעבר מפאזת העץ אל פאזת האש והחודש נשלט ע"י הצ'י של Xin (לב), בטקסטים שונים מדובר על Xin Bao (מגן הלב). הביטוי המרגש ביותר שנוכל לראות הוא תחילת התפקוד של לב העובר והופעת הדופק בשבוע 7-8 להיריון. במהלך חודש זה, מושלמת בניית הגוף הקטן ובחודשים הבאים הדגש יהיה על גדילה, התפתחות ופונקציונליות של האיברים הפנימיים. לאחר השלמת הצורה מתחיל שלב עיצוב התודעה – Mind או Shen (Spirit). זה השלב בו נופלת ההחלטה המסתורית האם העובר ימשיך להתפתח או שההיריון ייעצר.

מכל הנאמר עד כה ניתן להבין מספר דברים חשובים לגבי הטרימסטר הראשון: איכות וכמות הדם הינם קריטיים בתהליך ההזנה הראשוני של הרחם ושל התמציות. איכות ותנועה תקינה של צ'י הינם קריטיים בתהליך עיצוב התמציות לצורה. איכות של צ'י ודם של לב Xin האם קריטיים למעבר מהצורה אל החיים. ולפני כל זה, Shen Qi/ Yin/ Jing צריכים להיות שופעים ולבוא לידי ביטוי בזרימה חלקה של Ren Mai ו Chong Mai.

כעת, נעשה חלוקה גסה לקבוצות עיקריות של נשים אותן אנו פוגשות בקליניקה וננתח את התהליכים הפתו-פיזיולוגיים הנפוצים בטרימסטר הראשון.

חולשת Shen (כליות) – נשים עם רקע של חולשת Shen Yin/ Jing :בגלל קונסטיטוציה ראשונית או עקב גיל והריונות קודמים. חולשה עמוקה של Jing לא תאפשר היריון או תביא ליצירת מומים. כמו כן חולשה של Shen Yin/ Jing/ Qi עלולה להתבטא בתפקוד לא תקין של Ren Mai ו- Chong Mai. הדבר עלול להביא לשני מצבים: מצב ראשון – אין הזנה לרחם ויש הפלות חוזרות. מצב שני – סטגנציה במרידיאנים אלה משבשת את התנועה החלקה אל הרחם, נוצר חום או Yang מדומה שעולה למחמם עליון. הדוגמאות הנפוצות ביותר של Yang מדומה כזה הן בחילות והקאות המבטאות את הקשר בין Chong Mai ל- Wei (קיבה) ומיגרנות או כאבי ראש המבטאים את הקשר בין Chong Mai ל- Gan (כבד). במצבים נדירים יותר ניתן אף לראות התפתחות של אסטמה בטרימסטר הראשון שמבטאת את הקשר בין Ren Mai ל- Fei (ריאות).

פעמים רבות נראה תמונה קלינית דרמטית אשר הולכת ומחמירה מהיריון להיריון. כאשר נשים אלה מגיעות בטרימסטר הראשון לטיפול חשוב להתחיל מבנייה של Shen Qi/ Yin ולהמשיך לוויסות של המיוחדים – Ren Mai ו Chong Mai.

חולשת צ'י ודם – בקבוצה זו נראה יותר נשים עם חולשה של צ'י ודם שהיתה קיימת לפני ההיריון ו/או קושי ליצר Post Heaven Qi בתחילת ההיריון. מכיוון שמדובר ביצור לקוי של צ'י ודם, חשוב להתייחס לשתי השכבות היוצרות – Tai Yin ו Yang Ming. במצבים אלה נוכל לראות תשישות בתחילת ההיריון, ירידה בערכי הברזל, עצירות, קושי בנשימה במאמץ ועוד. עבודה עם מוקסה מאוד יעילה במקרים אלה ויעוץ תזונתי חשוב כמובן גם הוא. בדיקור כדאי לתמוך ולבנות צ'י של Pi & Wei (טחול וקיבה) ולעבוד דרך השכבות היוצרות צ'י ודם. טיפול בנשים אלה כבר בשבועות הראשונים של ההיריון ימנע החמרה של המצב והתפתחות פתולוגיות נוספות כגון: טחורים, כאבי גב, דיכאון ועוד, החמרה העלולה להגיע עד ללידה קשה וארוכה עם שיקום ארוך ובעיות בייצור חלב.

נושאים רגשיים סביב ההיריון – זו קבוצה מורכבת לטיפול מכיוון שהביטויים הפתו-פיזיולוגים הם רבים ומגוונים והאתיולוגיה הרגשית לא תמיד גלויה לעין. הכניסה להיריון וקבלתו לא תמיד מגיעות יד ביד ונשים רבות חוות תחושות של פחד, חרדה, תסכול, בלבול, כעס, אכזבה וכמובן דאגה רבה סביב ההיריון. לרוב, הן מתקשות לבטא את הרגשות הללו, מכיוון שהנורמה השלטת היא ש"הריון זה שמחה וילדים הם ברכה".

את הפגיעה בצ'י ניתן לראות בכמה רמות. Gan (כבד), האחראי על הזרימה התקינה של צ'י והרגשות, עלול להיחסם ונראה מצבים שונים של כעס ובכי לסירוגין, חלומות סוערים וכאבי ראש. במצב חמור יותר, יכול להיווצר חום רב אשר יפגע בדם ובתמציות ועלול לגרום לדימומים ולהפלה.

דאגה וחשיבת יתר עלולים להתיש את Yi ולפגוע ב- Pi (טחול) וכתוצאה מכך נראה חולשה של הגוף, תופעות אובססיביות כמו ביצוע של בדיקות רפואיות חוזרות ונשנות על-ידי המטופלת, טחורים בתחילת ההיריון ועוד.

פגיעה ב- Xin (לב) עלולה להחמיר את המצב עד לבעיות שינה, פלפיטציות (נפוץ מאוד בטרימסטר הראשון), חרדות ודיכאון. המצב אף עלול להעמיק בתוך שכבת ה- Shao Yin ולהביא להיפרדות בתקשורת בין אש ומים Shen-Xin. הרחם מחבר בין אש למים דרך Bao Mai ו Bao Luo; לכן רגשות עמוקים ולא פתורים, במיוחד דיכאון ופחד מתמשך, ישפיעו עליו ישירות ועלולים לגרום לבעיות בטרימסטר השלישי כמו מנח עכוז, לידה שלא מתחילה, היפרדות שלייה, דיכאון אחרי לידה.

טיפול בקבוצת נשים זאת הוא מורכב לא פחות מאבחנה נכונה של מצבן, מכיוון שלרוב נוגע הטיפול במקום הלא-מודע של האישה. חשוב לווסת את הזרימה של Gan, לחזק Xin ולייצב אדמה.

עלינו לא לפחד לדבר עם המטופלת, לפתוח דברים ולהציף למודעות, לא לפחד לעשות טיפולים הנוגעים בנפש. מומלץ מאוד במקרים אלה לעבוד עם התנועה והנקודות של Yin Wei Mai[2] ואף להוציא רוח אם צריך.

סיפור מקרה
לסיכום נציג את סיפורה של א', בת 42, ילידת החצי השני של 1970, נשואה ואם לילדה בת שבע. א' הגיעה אלינו אחרי ניסיונות להיכנס להיריון שנמשכו כשנתיים ובהן התרחשו שש הפלות טבעיות. ברקע מחלת APLA (קרישיות יתר) אשר התגלתה בהיריון הראשון, מטופלת בקלקסן לאורך כל השנתיים. הגיעה לטיפול הראשון לאחר ביוץ אשר התרחש ביום ה-20 למחזור. בחודשים האחרונים חווה חולשה גדולה וחרדות חוזרות ונשנות סביב נושא ההיריון.

לפי מפת הלידה ניתן לראות שיש נטייה לחולשה של מים ועודף של מתכת אשר עלולה לפגוע בתנועה חלקה של העץ.

דופק ראשוני – חולשה עמוקה בעמדות של Xin (לב) ו- Shen (כליות), סטגנציה ב- Gan (כבד) או Chong וחולשה של Tai Yin.

לשון – מחורצת, תפוחה וחיוורת, כמעט ללא חיפוי.

אבחנה – חולשת Shen Qi/ Jing, חולשת Gan &Xin Bld עם סטגנציה עמוקה ב- Chong Mai , חולשה בייצור Post Heaven Qi ע"י שכבת ה- Tai Yin.

אסטרטגיה טיפולית – חיזוק Shen & Xin בשלב הראשון, חיזוק דם, הנעת Gan Qi ואיזון Chong Mai במידת הצורך בשלב השני, תמיכה ב- Tai Yin בהמשך.

טיפולים:

טיפול 1 מיד לאחר הביוץ וקיום יחסי מין – תמיכה בתנועה חלקה של Yin ודם לכיוון הרחם – KID9 + LIV3. אחרי שבועיים דווח על היריון.

תחילת שבוע 3 – בחילות קשות, חרדה, מצבי רוח משתנים. דופק- מחמם עליון ריק, עודף בעמדת Wei (קיבה) ומעט חולשה של Shen (כליות). עיקרון הטיפול- הזנת המחמם העליון, הורדת צ'י מורד מטה, וויסות תנועת דם הלב לכיוון הרחם. KID25 + CV19 – שילוב המטפל בצ'י מורד שעולה למחמם עליון, מווסת את Xin ותומך בתנועה של הדם, מרגיע את הנפש.

שבוע 4 – כמעט ללא בחילות, מצב רגשי עדיין לא יציב, חרדות ועייפות. דופק – חולשה של Xin ו- Shen. עיקרון טיפולי – חיזוק של Xin ו Shen. PC2 + PC7 – בחרנו לעבוד עם הענף המייצג את שנת הלידה של המטופלת על מנת להתייחס למצבה המנטאלי ולווסת את התקשורת בין המחמם העליון והתחתון ולתמוך ברחם.

שבוע 7 – החרדות נרגעו משמעותית, הופיע קוצר נשימה והתעוררויות רבות בלילה. דופק – חולשה של Xin וחסימה בעמדת Gan. עקרון טיפולי – חיזוק Xin וויסות Gan. KID7,9 + SI8 – הטיפול מחזק את התנועה החלקה של Yin אל המחמם העליון ואל ה- Xin ותומך ב Gan.

שבוע 12 – המטופלת חזרה מחופשה באמסטרדם, אחרי נסיעה ארוכה באופניים התפתח דימום קל, בעקבותיו שוב הופיעה חרדה. דופק – חולשת Shen. עקרון טיפולי – תמיכה ב Shen ובדם. LU9+LIV9 – הטיפול מתייחס לחיזוק Shen, שמירה על הדם ו- Yin על-ידי תמיכה בצ'י וחיזוק השליטה של Gan בכלי הדם.

המשכנו להיפגש עם המטופלת במרווחים משתנים. בהמשך עבדנו על יצור דם וצ'י, תמיכה ב- Shen וב- Xin עד סוף ההיריון. ההיריון עבר בצורה טובה, והסתיים בסוף שבוע 37 בלידת תינוקת בריאה. מזל טוב למשפחה המורחבת.

במאמר זה רצינו להעלות לדיון את הנושא הרגיש והשנוי במחלוקת לגבי דיקור בטרימסטר הראשון להיריון. אין ספק כי הגישה הטיפולית לאישה בתחילת ההיריון חייבת להיות אחראית ומושכלת, עם זאת אל לנו למנוע מאישה הרה ליהנות מהכלי המשמעותי אשר בידנו. כפי שהניסיון שלנו מוכיח, דיקור מתחילת ההיריון יעיל ביותר (ובמיוחד כשהאישה לא מסוגלת לקחת צמחים), מניב תוצאות מרגשות ועם גישה אחראית הנשענת על ידע ואבחנה מעמיקה, הוא גם בטוח למטופלת ולעובר.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Wong Mei Teng

המחברות:
מרים רייך וענת צחר
מטפלות ברפואה סינית
masik01@gmail.com

 

ביבליוגרפיה:

Elisabeth Rochat De La Vallee – "Pregnancy and Gestation in Chinese Classical Texts" Monkey Press 2007

Elisabeth Rochat De La Vallee – "The Essential Woman: Female Health and Fertility in Chinese Classical Texts" Monkey Press 2007

Zita West – "Acupuncture in Pregnancy and Childbirth" p.1-87

Bob Flaws – "Chinese Medical Obstetrics" Blue Poppy press 2005, Introduction – p.3-17

[1] Pregnancy and Gestation by Elisabeth Rochat de la Vallee p.48

[2] הסבר על הקשר של בין Yin Wei Mai להיריון ולידה ודוגמא לטיפול ניתן לראות במאמר "זירוז לידה – לא כמו שמכירים" אשר פורסם באתר סינית באפריל 2015.

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts