סוטאי- שרשרת התנועה

אודות השיטה
סוטאי

בשנת 1897 נולד  Keizo Hashimoto  ביפן. הוא סיים את לימודיו כדוקטור לרפואה באוניברסיטת Nagata ושימש כרופא בשנות חייו המקצועיות הראשונות בבית החולים בעיר הולדתו. בזמן מלחמת העולם הראשונה גויס לצבא, ובתום המלחמה למד נוירולוגיה וכירורגיה והיה מנתח.
לאחר זמן מה הבין דר' השימוטו שהשיטות המיושמות על ידי מומחים ברפואה אוריינטלית – כמו הנעת גוף המטופל בכיוון ההפוך לכאב היו יעילות יותר להקלה על כאבים. בזמן זה הוא היה כבר רופא בכיר ומאד מוערך בקרב עמיתיו למקצוע. הוא החליט ללמוד רפואה סינית ואת עקרונות הקינסיולוגיה.
לאחר לימודיו הקדיש את חייו ללמידה ולפיתוח שיטות טיפול להקלה על כאבים ולפתרון בעיות שנובעות מחוסר סינכרוניזציה בגוף האדם עקב חסימות ותקלות.
דר' השימוטו חקר רבות את עקרונות הקינסיולוגיה ותנועת הגוף כשהוא משלב ידע רחב מהרפואה המערבית עם הרפואה הסינית. לאחר מחקר עמוק ונרחב פיתח את טכניקת הטיפול שקרא לה סוטאי  SOTAI. דר' השימוטו הלך לעולמו בשנת 1993 לאחר שנים רבות של מחקר ופיתוח השיטה ואין ספור טיפולים שעשה.

מה זה סוטאי?
פרוש  הסימניות של סוטאי   操体法 :  SO  = לעבוד או מניפולציה     TAI =  גוף
סוטאי הינה שיטת טיפול שמשלבת מספר תחומים מעולם הרפואה המערבית והקינסיולוגיה שמסנכרנות את מערכת שלד-שריר ובתוכה את המפרקים, בשילוב פיזיותרפיה ורפואה סינית על מרכיביה הרבים, מרידיאנים, חמשת האלמנטים, הבנת התנועה של הצ'י בגוף ועוד.
הרעיון  הגדול של הסוטאי , לפי דר' השימוטו הוא  'החזרת הגוף למצב הטבעי שלו על ידי תנועה של מפרקים ושרירים בדרך הנוחה ללא מניפולציות כואבות'.  עבודה זו מתבצעת דרך המערכת הנוירו-מסקולרית בגוף ועיקרון זה חשוב ביותר בטיפול עצמו. זה נעשה הלכה למעשה כשהמטפל מאבחן את חוסר האיזון של המטופל ורק אז מבצע את הטיפול דרך התנועות הנוחות למטופל על מנת לאזן את מערכת זו. מכאן נובעים שני כללי עבודה: האחד – חפש את המקום והתנועה הנוחה והקלה ביותר,  והשני – ללא כאב כלל.
השימוטו אמר שטיפול נכון בסוטאי משפר את הגמישות של הגוף ולכן מוריד כאב מכל סוג דבר נוסף ניתן לטפל בפציעות ספורט, שיקום מניתוח בעיות אורטופדיות מכל סוג ועוד.
רעיון נוסף וחשוב מאוד בסוטאי הוא לימוד מחדש של הגוף וקידום הריפוי דרך מערכות הדם, העצבים והאנדוקרינית, על ידי פתיחת תבניות שריריות תקועות או מוחזקות. לפי דבריו של השימוטו בני אדם מרגילים את עצמם לתבניות התנהגות וזה מה שגורם להם לחלות, לכאוב ולצאת מהאיזון שלהם עם הטבע.
מאחר שהשימוטו טיפל גם ברפואה סינית וחקר את הכתבים העתיקים הוא הבין את ההשלכות של הטבע יחד עם המחזוריות שלו והקיצביות שלו. לכן הוא קבע את ארבעת החוקים החשובים לטיפול בסוטאי שהם נשימה, תזונה, פעילות גופנית ופעילות מנטלית חיובית. בהמשך אפרט על כל אחד.

בשנת 1936 קבעו צמד החוקרים לנדסברגר והופ את המונח  "Muscular Chains" . מונח זה מתחלק לשניים: Flexion Chain  ו- Extension Chain. הכוונה היא לתהליכים כימיים, ביוכימיים ופיזיולוגיים הקורים בגוף האדם במהלך פעילות שרירית ומאמץ. מונח זה תרם להשימוטו את היכולת להסביר יותר טוב את הסינכרוניזציה החשובה בעת פעולת הגוף ועד כמה היא חשובה כשמבצעים אותה נכון. ולהפך, כשלא מבצעים אותה נכון זה מוציא את הגוף מאיזון ואז כל דבר יכול להשפיע לרעה על הגוף.

לדוגמה – השימוטו אמר "אם אדם מניח את מרכז הכבידה שלו בצורה נכונה ושווה על כפות רגליו הגוף יתרומם מעצמו ובצורה טבעית". אך כאשר דבר זה לא קורה הגוף מתעוות וזה יוצר חוסר איזון שמביא תחלואים על הגוף.

"אורגניזם נע תמיד ביחידה אחת ונוצר מתנועה זו ואף מנוסח ממנה". הוא המשיל את גוף האדם למבנה של בית כך שארבעת הגפיים הן ארבעת העמודים של הבית והגג או הרכס (כפי שקרא לו) משול לגב ולעמוד השדרה. לכן כשישנה הפרעה או בעיה באחד מהעמודים זה ישפיע על שאר החלקים ועל עמוד השדרה. וגם להפך כשישנה בעיה בעמוד השדרה זה יכול להשפיע על שאר החלקים. בהרבה מאוד מהמקרים שאני רואה בקליניקה אני שם לב שעמוד השדרה משחק תפקיד ראשי בבעיות שונות. מכאן אפשר להבין את אחד החוקים הקיימים בטבע שהוא חוק פעולת הגומלין או  LAW OF RECIPROCAL. חוק זה מדבר על תגובה השווה לאפקט שקדם לה. כלומר: פעולה שאדם מבצע שהיא בעצם פעולת גומלין לפעולה שקדמה לה. למשל ישיבה לאורך זמן על כיסא, הפעולה שעושים אחריה תהיה מתיחה הפוכה לישיבה. כשיושבים באופן לא נכון גורמים לעיוות בגוף שפעולת הגומלין מנסה לתקן אותה. יש פעמים שהיא מצליחה ויש פעמים (וזה רוב המקרים) שהיא לא מצליחה ואז אנו חווים בעיה. דוגמה נוספת היא בבוקר לאחר השינה. במידה והאדם ישן באופן נכון פעולת הגומלין שלו בבוקר תהיה קצרה מאוד אך במידה ולא הוא יצטרך לבצע יותר פעולות על מנת לתקן את העיוות שנוצר .

אם כך, הסוטאי היא בעצם צורה סיסטמית של תרגילים המיושמת בצורה אקטיבית או פסיבית על המטופל על מנת לתקן חוסר איזון במבנה גופו. האבחון והתשאול גם הם פרמטרים חשובים מאוד על מנת להבין את חייו האישיים של המטופל ודרך כך גם להדריך אותו איך אפשר אחרת ויותר טוב.
דר' השימוטו פיתח מספר גדול של תרגילים המרוכזים בשני ספרים שלו על מנת לתת למטפל בסוטאי כלים חזקים מאוד לטפל באנשים עם עוויתות מחסומים ובעיות. תרגילים אלו מבוצעים לפי חוקים ברורים מאוד כמו: עבודה ללא מאמץ, רחוק מהכאב – Away from pain, ובסנכרון עם הנשימה של המטופל.
המטרה בסוטאי היא למצוא היכן חוסר האיזון המבני של האדם ואילו תרגילים יוכלו לתקן זאת. את התרגילים מכוונים ומתאימים לכל מטופל באופן אישי ולפי המבנה והכוח שלו.
השימוטו למד שכאשר מבצעים את התרגילים הללו בצורה הנכונה עם שילוב הכרחי של הנשימה של המטופל מתבצע בגוף איזון מחדש והגוף אף חוזר לתבנית הנורמאלי שלו ובכך יוצר תהליך ריפוי טבעי ללא צורך בחומרים חיצוניים תרופות ועוד.

לאחר שהשימוטו חקר וראה שתרגילים אלו עובדים יפה על הגוף, היה חסר לו עוד משהו חשוב על מנת להביא לשלמות של השיטה. הוא הבין דרך הרפואה הסינית והעקרונות שלה, שישנם מספר פרמטרים חשובים מאוד שבלעדיהם המשוואה לא שלמה.
הפרמטרים הללו הם הבסיס לסוטאי המושלם לפי השימוטו  יחד עם שילוב נכון של התרגילים הנכונים.

1. הפרמטר הראשון הוא הנשימה:
כמו כל דבר  בטבע גם אנו חיים לפי כלל המחזוריות והקצביות.  מחזור הנשימה של האדם בנוי משני סוגי אנרגיה – הכנסה והוצאה.  אנרגיות ה YIN  וה- YANG  כאשר שניהם מסונכרנים באופן נכון עם הפעילות השרירית של הגוף לא נוצרות חסימות והצ'י זורם בצורה תקינה וטובה, ואז לא יהיו כאבים.
השימוטו הדגיש באופן ברור שתנועה המלווה בנשיפה תהיה קלה ונוחה יותר וללא תקלות. מתוך הניסיון הקליני שלי אני רואה שרוב המטופלים שמגיעים אלי צריכים הדרכה איך לנשום נכון ויותר טוב. ובזמן ביצוע התרגילים ניתן לראות זאת בצורה ברורה מאוד. לאחר אימון נכון נוצר שיפור מדהים בחייהם.
השימוטו ציין שהנשימה צריכה להיות איטית, שקטה ועמוקה. בנוסף, לסרעפת יש תפקיד חשוב מאוד במערך הנשימה וצריך לבדוק אצל כל מטופל את רמת תפקודה. סינכרוניזציה של הסרעפת עם הנשימה בצורה נכונה תשפר את זרימת הדם , את המטבוליזם של התאים בגוף על ידי החלפת דו תחמוצת הפחמן עם חמצן.
זה בא לידי ביטוי באופן ברור כאשר מטופל מציג סימפטומים של כאב, כשהוא נושם נכון בזמן הטיפול יחד עם עבודה נכונה של המטפל הכאב מוקל מאוד. באחד המחקרים שקראתי לא מזמן ואף בראיון עם מנהל מחלקת כירורגיה ועמוד שדרה נאמר שפריצות דיסק קורות כאשר המטופל שאף ועצר את האוויר בריאות ובאותו הזמן ביצע פעולה מסוימת.  אי לכך אפשר להבין את חשיבות סירקולציית הנשימה בחיינו. נשימה מלאה שקטה ועמוקה ממלאת את הגוף החמצן וכשיש כאב באחת ממערכות השרירים בגוף זה עוזר מאוד להפיג אותו שכן שריר זקוק לחמצן בעת פעילות גופנית ובעת מנוחה.

2.  תזונה
בכל אחת משיטות הרפואה האוריינטליות מדובר על תזונה מאוזנת וטובה. החל מהאיורוודה דרך הרפואה הסינית ועד יפן ושיטות הריפוי הרבות בה.
אין ספק שתזונה נכונה טובה ובריאה מורידה תחלואים ובעיות שכן כמו מערכת הנשימה שמכניסה לגוף אנרגיה זמינה כל הזמן גם מערכת העיכול היא זו שבונה את התאים האיברים השרירים ועוד בגוף. לכן מה שאוכלים מתבטא בסופו של דבר בבריאות שלנו. העקרונות שהשימוטו עובד לפיהם שלבו את עקרונות הרפואה הסינית עם התזונה המקרוביוטית כמו הרבה מאסטרים יפנים אחרים.

3.פעילות גופנית ותנועה
פעילות גופנית חייבת להיעשות על מנת לשמור על זרימת צ'י תקינה בגוף ומלבד זאת גם על טונוס שרירים תקין. השימוטו אמר ש "אדם צריך לבצע תנועות שנוחות ומתאימות לו ובמיוחד לביו-מכניזם שלו". לא כל אדם יכול לרוץ למרחק של 42 ק"מ וגם לסיים את הריצה. אך מצד שני לא לבצע פעילות גופנית כלל זה מצב שיכול להביא למחלות של הגוף ולזרימה לא תקינה של הצ'י. לכן כל אדם צריך למצוא את הפעילות שמתאימה ובעצימות שמתאימה לו. אדם שמבצע זאת כראוי יזכה לכוח פיזי אך גם מנטלי משופר כך שיוכל להתגבר על מכשולים בדרכו ללא נפילות כמעט.

4. חשיבה חיובית מעצימה
פעילות גופנית היא פעולה חשובה יחד עם מערכת הנשימה והתזונה ניתן לבנות גוף פיזי בריא. אך כל אחד יודע היום שללא פעילות מנטלית טובה וחיובית כל המערך הזה לא יכול להחזיק מעמד. פעילות חשיבה חיובית הינה מקור אנרגיה חשוב ביותר למערכות הגוף. חשיבה חיובית מביאה כוח לחיים, דחיפה לעבר הצלחות והפיכת הפחדים לדחפים בחיים. אדם שהוא מתוסכל או פעילות החשיבה שלו ירודה ושלילית מביא על עצמו רוחות ושדים רעים שנכנסים לגופו ולחייו ומפרים את האיזון שלו.
תפקיד חשוב ביותר לנו המטפלים הוא להדריך את המטופל לשנות את תפיסת עולמו (באם היא שלילית). אך על לנו לשכוח שגם אנחנו חייבים להיות כאלה שחושבים נכון.
גם לאחר שחרט על דגלה של השיטה את ארבעת הפרמטרים האלו ראה שזה עדיין לא מושלם וחסר משהו אחד שישלים את זה. ואז ראה דר' השימוטו שהפרמטר האחרון שצריך להכניס הוא הסביבה של האדם.

5. סביבת האדם
לסביבה של האדם תפקיד מכריע בחייו. הסביבה בונה או הורסת את חייו של האדם.
סביבה טובה, תומכת ואוהבת בונה אצל האדם חיים שלווים, נינוחים והכי חשוב – בריאים. היא עושה זאת על ידי הכנסה של אנרגיה חיובית ועשירה. ניתן לראות זאת בכל תחום פסיכולוגי מגיל הינקות ועד לבגרות. אין ספור שיטות וטכניקות קמו במאה השנים האחרונות לשפר את חיינו. אך כל מה שהאדם צריך הוא סביבה כזו והוא יחיה בצורה בריאה הרבה יותר מסביבה שלילית ושוחקת. מטופל שלי שגר בתל אביב ועובד בצפון ליד הכנרת אמר לי פעם "אנחנו בתל אביב לא חיים כאן, זה גן עדן, לא הג'ונגל של העיר הגדולה" . אני אישית מסכים איתו: צורת החיים שלנו נגזרת ממה שהסביבה יוצרת וקובעת ואנו מנסים כל הזמן להדביק את זה. אם הצלחנו אז זה בסדר אך אם לא הצלחנו אנו במרדף ולא מנסים לחיות כמו שצריך.

 

זוהי הדיאגרמה שיצר דר' השימוטו שמראה את ארבעת הפרמטרים יחד עם החמישי שהוא הסביבה של האדם. כאן ניתן לראות את החיבור הרחב לרפואה הסינית עם חוקי הרפואה הסינית וחמשת האלמנטים שלה.
השימוטו טען שחוק פעולת הגומלין תקף לא רק במודל חמשת הפרמטרים של הבריאות אלא משתקף בכל צורה של תנועה.
תנועה לא נעשית בסגמנט אחד בלבד. תנועה אחת שהגוף עושה מחוברת להרבה תנועות אחרות שלא תמיד נבחין בהן. הוא כינה זאת "שרשרת התנועה". נהוג לומר בסוטאי ש"הגוף תמיד מעורב במופע כולו" . בהמשך לחשיבה זו ניתן לומר למשל על פריצת דיסק, שזו מופיעה באותם מקומות לאורך השרשרת היכן שהכוחות מוחזקים וזה מה שיוצר את הפריצה. אם ניקח את הכתוב לעיל נבין שדרך שרשרת התנועה + פעולת הגומלין + חמשת הפרמטרים + אופי התנהגות שלילי של הגוף קרתה הפריצה ועכשיו הדרך לתקנה היא ללכת אחורה צעד צעד עד שמגיעים לנקודת ההתחלה ושם להישאר. אצל מטופל אחד זה ייקח  זמן קצר ואצל האחר ארוך יותר, על פי האדם הספציפי.

האבחון בסוטאי נעשה דרך שתי אפשרויות
DO SHIN  זו האבחנה המבדלת שמראה לנו היכן יש תקיעות וחסר זרימה וכאב בגוף.
את ה DO SHIN  עושים בשני אופנים, אקטיבי ופסיבי. שני אופנים אלה מבוצעים בכל טיפול ולא משנה מי המטופל. מטרת האבחון לראות היכן הנקודות והאזורים התקועים. שיש להניע ולפתוח אותם. את זה ניתן לראות באופן מידי על המטופל לאחר מספר קצר של תרגילים. המטופל עצמו חווה את הטיפול יחד עם המטפל דבר שגורם לחיבור חזק בין שניהם ועוד יותר למטופל עצמו עם הבעיות שלו.
ביצוע התרגילים פשוט וקל להבנה ומתגמל את המטופל אך גם את המטפל: מכיוון שכשהוא מבצע זאת נכון הוא מטפל בגופו בעזרת ההתנגדות שהוא מבצע על המטופל.

"רופאים, מטפלים ותרופות לא מרפאים את המחלה, רק הטבע עושה זאת"

בנוסף לטיפול  בקליניקה יש גם דרך לימוד של סוטאי עצמי: תרגילים שניתן לעשות לבד בבית או במשרד ובכך לשמור על הגוף גמיש זורם ובריא.
במונחים פיזיולוגיים שיטת הסוטאי מביאה רגיעה לשרירים, מפרקים, לשלד ולשאר הגוף ובכך שומרת על איזון נכון וטוב של הגוף ומחזקת אותה מכל התקפה של פתוגנים חיצוניים מרמת האנרגיה ועד לרמה הפיזית , תוך שמירה על החוק המסנכרן בין תנועה לנשימה.
דר' השימוטו אמר שאם נתבונן בטבע נראה שהחתול עובד לפי עקרונות הסוטאי כך למשל כשהוא מתעורר משינה הוא מבצע תרגילי מתיחה, שהם פעולת גומלין לפעולה שעשה קודם לכן. פעולת המתיחה של החתול מתאימה גם לנו בני האדם במצבים ובבעיות רבות ניתן לראות שתנועה זו יוצרת תיקון למצב גופני ירוד וכואב.

לסיכום:
שילוב של מספר פרמטרים חשובים בתוך חיינו יכול לשפר את בריאותנו כך שלא יהיו תקלות חסימות ומכאובים. כל מה שצריך לעשות הוא לסנכרן את עצמינו עם הסביבה הפנימית והחיצונית שלנו ובכך לגרום להרמוניה. פעולות פשוטות כמו תרגילים וחשיבה נכונה יתפעלו את הגוף באופן נכון וטוב וישמרו על הגוף. צריך לשמור על כך שהגוף יבצע תמיד את התנועה לכיוון הנוח והקל וללא כאב.
מניסיוני ב-12 השנים האחרונות טיפול בסוטאי מביא תוצאות מעולות ומיידיות למגוון רחב של בעיות.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/DevinKho

המחבר:
עדי זיו
מטפל ברפואה סינית עתיקה
adiziv@netvision.net.il

Total
0
Shares
1 comment
  1. היי עדי , כתבה כל כך יפה , החוזרת לעקרונות הפשוטים והטבעיים של הרפואה שלפעמים נוטים לשכוח , לא קראתי מזמן.
    תודה רבה לך !

כתיבת תגובה
Related Posts