כלים שלובים- פאזות האש והאדמה

מבנה תודעת האדם בר"ס – חלק ב'
פאזות האש והאדמה

בחלק הראשון של המאמר הבנו כי הבסיס לתפיסה שלנו טמון ב- Yi. ה- Yi יוצר את המושגים, נותן לדברים את משמעותם, כשם שברמה הפיזית נותנת האדמה, אשר עמה מהדהדת נשמת ה- Yi, את הצורה לחומר. החיבור בין ה-Yi וה- Zhi, יוצר מטרה מוגדרת לחיות לאורה.

ל- Yi שני תפקידים, הוא זה אשר יוצר את המושגים ובונה את תפיסתו של האדם, ובמקביל הוא זה אשר אוגר את המידע שמגיע מן הסביבה בזיכרון.

ה-Yi מדגיש את הקשר של פאזת האש ופאזת האדמה בתיווך התודעה, והידע הטמון בלב, אל העולם הפיזי. כדי להבין זאת נתבונן במערכת היחסים בין שתי תנועות אלו.

הכלים השלובים – פאזת האש ואדמה

עד כה הבנו כי למעשה לא מתקיים מגע ישיר של אש התודעה עם העולם, במאמר זה אתייחס אל פאזת האדמה והאיברים המהדהדים עימה כמתווכי התודעה אל העולם[1].

כאשר מסתכלים ברמה של חמש הפאזות אנו רואים שה-Yi מהדהד עם פאזת האדמה ומאוחסן בטחול. ברמה הפיזית איברי האדמה, הטחול והקיבה, מקבלים מזון והופכים אותו לחומר טהור יותר. אותו חומר יתאחד ויתמוך בתמציות בתוך הגוף  (Jing Wei (微   精, כך שלמעשה איברי האדמה, הטחול והקיבה, מתווכים בין מה שאינו "אני" למה ש"אני"[2].

אם כן מהו אותו חלק המהווה "אני", ומהו החלק אשר אינו "אני" שהוזכר לעיל?

 התפיסה הסינית מתארת שני חלקים המשפיעים על האדם, האחד מגיע מן השמיים, הרמה של Heaven, נקרא השמיים המוקדמים. השני מגיע מן הארץ, Earth, נקרא השמיים המאוחרים. השמיים המוקדמים מתארים מצב אידיאלי של הקיום בו הכל הרמוני ומחובר אל ה-Dao,  ברמת האדם הם מבטאים למעשה את כל מה שניתן לאדם בזמן העוברות. השמיים המוקדמים נותנים לאדם את המבנה הייחודי לו בשני רבדים. האחד ברמת הרוח, והשני ברמת הגוף והמבנה הפיזי. שני חלקים אלו מגדירים את הייחוד האישי לכל אדם, מה שאנו נקרא לו לכאורה "אני". ברמת הרוח זו ה-Shen המאוחסנת בלב ומייצגת את החיוניות של היקום בתוך הגוף. היא מהווה את החלק הרוחני, המקבל את המסרים מן השמיים[3]. בו זמנית היא מהווה את המודעות הנוכחת אל הרגע הזה. ברמה הפיזית המבנית, מהווה ה-Jing  (התמצית החיונית המאוחסנת בכליות), את הכוח החיוני ליצירת חיים. ה-Jing הוא הייצוג  החומרי, הייני ביותר בגוף, הטומן בחובו את המבנה הפיזי והפוטנציאל החבוי בו. שתי איכויות אלה ה-Shen, וה-Jing מהוות את החיבור אל אשר קיבלנו עוד בעוברות מן השמיים, ובכך הן מהוות את הייצוג של ה"אני"[4] בגוף. האחד ברמה הפיזית המבנית, והשני ברמת התודעה. השפעת השמיים המוקדמים מתרחשת על ידי הקשבה ל"סדר" של השמיים, לתנועה המתרחשת ביקום והפנמתה בגוף. ציות לצו השמיים יביא לאותו שפע ובריאות ושגשוש שצוין בפרק 8 של ה-SuWen. התנגדות לסדר השמיים, לתנועה המתרחשת כל הזמן ביקום, מובילה לאי סדר, כאוס ומחלות. הקשר בין שני כוחות אלו המגיעים מן השמיים המוקדמים חיוני. ה-Shen תלויה בנוכחות ה-Jing כדי לשכון בגוף.

הרמה של הארץ, Earth,  רמה המתוארת במושג השמיים המאוחרים, מבטאת את הקיום היומיומי. רמה זו מחוברת אל הצורה הארצית של הגוף. אברי ה-Zang Fu מהדהדים עם השמיים המאוחרים.

הטחול והקיבה הם איברי ההזנה. הם מספקים הזנה לגוף ותומכים הן ברמה הפיזית, והן ברמה הרוחנית תודעתית. אך אותו חומר אשר הטחול מספק  אינו חלק מן ה"אני" של האדם. מבחינה פיזיולוגית הטחול מעביר את ה-Gu Qi, החומר המותמר מן המזון ברמה הפיזית, ואת ה- Yi, הרוח השוכנת בטחול ברמה המנטאלית, אל הלב. שם נותן הלב את החותמת האדומה והופך את ה –Gu Qi לדם, ואת ה-Yi למחשבה (Si). הלב למעשה נותן לחלק שאינו "אני", המגיע מן הטחול, את החותמת המחברת אותו עם ה"אני". מכאן אנו יכולים להסיק כי אותו תהליך חתימה של הדם, נעשה על ידי החיבור של ה-Shen עם הדם. אותה Shen, אשר הלב חותם בעזרתה את הדם, מייצגת את ה"אני".

גם במושג "אני" אשר מגיע מן השמיים המוקדמים יש פרדוקס, לכן אני מציינת מושג זה במרכאות, בפרדוקס זה נעסוק בהמשך המאמר.

בתהליך החתימה אשר מבצע הלב על ה- Gu Qi וה- Yi, נוצר מבנה תודעה חדש, תודעת האגו[5]. עם היווצרות הדם והמחשבה נוצרת תודעה אשר קשורה בחומר הפיזי. תודעת האגו נוצרת מעצם חתימת הלב את ה-Shen בדם וב-Yi. מצד אחד יוצר תהליך החתימה תקשורת ושליטה של הלב בכל הממלכה, והעברת המסר של ה-Dao המגיע מתקשורת של ה-Shen  עם השמיים לכל הגוף. מנגד, תהליך החתימה יוצר תחושה של קביעות, והזדהות עם הצורה, החומר והמחשבה. תודעת האגו הינה תודעה אשר מזדהה עם המחשבות והתפיסות של האדם. האגו אינו יכול לחיות ברגע ההווה. הוא נסמך על העבר, הוא קשור ב- [6]Yi, אשר אוצר בתוכו את העבר כזיכרון. בכל רגע בו נפגשת תודעת האגו עם רגע ההווה, היא למעשה שופטת אותו, או מנתחת אותו בהסתמך על העבר. היא אינה פוגשת את רגע ההווה כפי שהוא, אלא משחזרת את העבר, ועל פיו מתייחסת אל ההווה. דבר זה נובע מתוך אותה הזדהות מוחלטת של תודעת האגו עם המחשבה. כך בונה האדם לעצמו דימוי של אישיותו בהתאם להתניות אישיות, סביבתיות או תרבותיות. שיפוט רגע ההווה על פי העבר, הוא זה אשר מוביל את תודעת האגו לעסוק גם בעתיד. העיסוק בעתיד הוא למעשה סיפוק אשליה של פורקן, עונג, או הבטחה של אושר עתידי, ומנגד ניבוי אסונות וקשיים. חיבור ה-Shen עם הדם יוצר אשליה של תחושת עצמי מוגדרת וזרם מחשבות בלתי פוסק. אותה תחושת עצמי מוגדרת היא למעשה "אני" קטן בתוכנו, "אני" אשר מזדהה עם הצורה של הדברים, ומאמין שהאדם החושב, הוא "אני". תודעת האגו קשורה בשמיים המאוחרים שהוזכרו קודם לכן. תודעה זו מרחיקה את האדם מן ה-Dao שלו, והיא זו אשר עלולה להטיל חשיכה בממלכה וכאוס, כפי שהוזכר בפרק 8 ב-Suwen .תודעת השמיים הקדומים, היא התודעה הקשורה ב-Shen, היא החיבור אל ההוויה הפנימית, אל הרגע הזה. היא מתבטאת על ידי שמחה והתרוממות הרוח כאשר חווים את רגע ההווה במלואו.

הדם אשר נוצר על ידי הטחול והלב, מסייע להעביר את המסר השמימי אל כל הגוף דרך מעטפת הלב, Xin Bao Luo.

האשליה

ההיבט הפיזי של התודעה קשור עם התהליך שיוצרת נשמת ה-Yi והחיבור אל הדם[7]. זהו למעשה חלק מהמבנה הפיזי רוחני של האדם. האדם, כדי לחיות בעולם, צריך להיות מעוגן בחומר, בדם. כפי שראינו כבר ברמת ה-Hun  וה-Po. אך אותו עיגון בחומר יוצר תחושה של קביעות וממשות או במילים אחרות , "אני קטן", שהינו תוצר של תודעת האגו. "אני" אשר מאמין שמחשבותיו הן הווייתו האמיתית, וכי הינו בעל עצמי מוגדר וקבוע. תהליך חתימת הדם יוצרת הזדהות עם החומר והצורה, ועימה נוצר אותו "אני קטן" אשר לא רק רואה עצמו כאישיות קבועה אלא גם מנכס לעצמו אובייקטים בעולם ומכנה אותם "שלי". מורה הדרך אקהרט טולה מתאר תהליך זה בספרו "ארץ חדשה" כך:

 "המילה "Identification" נובעת מן המילה הלטינית "idem" שפירושו "אותו דבר", והמילה " facere" שפירושה " לעשות". משמעות צירוף המילים , הזדהות הינה תהליך בו אני הופך משהו לאותו הדבר, אותו הדבר כמוני. "אני מעניק לו תחושת עצמי, וכך הוא הופך להיות חלק מן ה"זהות" שלי…  אני מנסה למצוא את עצמי בחפצים אבל לעולם איני מצליח לגמרי, בסופו של דבר אני מאבד את עצמי בתוכם. זהו גורלו של האגו"[8] .

האגו מזדהה עם המחשבות אשר נוצרות בלב על ידי ה- Yi, וכך הוא מקבע אותן כהגדרות אשר יוצרות את תפיסת עולמו, ומבחינתו הן מהוות את ה"עצמי" שלו. החיבור אל הדם יוצר תחושה של ממשות, אשר הינה אשליה בבסיסה. כאן אנו יכולים לראות את הדואליות הקיימת ברמת התודעה[9]. התודעה השמימית, זו אשר מהווה את הארעיות בעולם ומחוברת אל השינוי המתמיד המתחולל בו, זו אשר מחוברת אל השמיים ואינה מחפשת הגדרה מוגבלת. הנוכחות אל הרגע זה. מולה התודעה הארציתתודעת האגו, המנסה לייצר עבורה זהות קבועה, "אני" מוגדר וגשמי, בעל עצמי מוגדר.

כאשר האדם נצמד ומזדהה עם עולם החומר, עם תודעת האגו, עם מחשבותיו, רגשותיו ותפיסתו, הוא חווה סבל תמידי. סבל זה נוצר מתוך הפרדוקס המתקיים בין עולם הרוח, ועולם החומר בכל רגע ורגע. היצמדות אל עולם החומר מולידה תשוקה בלתי פוסקת ורעב מוגבר, ובכך אנו רואים את חוסר האיזון באיבר הקיבה אשר מחד קשור אל הרעב הטבעי, אשר תפקידו להוביל אותנו לספק לעצמנו מזון פיזי או רוחני, ולהשתוקק לחיים מתוך חיבור אל החומר. אך מנגד כאשר תשוקה זו הופכת בלתי מאוזנת היא עלולה להיהפך לחמדנות ותחושת חסר מתמדת, או להרעבה. במצב זה האדם מתמסר אל עולם החומר ומתנתק ממהותו המהדהדת עם פאזת האש אשר הוזכר קודם. הפרדוקס בין עולם החומר ועולם הרוח הוא למעשה תוצר הבריאה מעצם חיבור הנשמה עם הגוף (Shen , Hun ודם).  ומנגד, הסבל הנוצר כתוצאה מאשליית הקביעות והממשות בעולם, ומהזדהות עם המחשבות יכול להוות חלק חשוב בתהליך הצמיחה של התודעה של האדם. הסבל עצמו הוא למעשה הכוח אשר מניע את האדם לקום ולהתחבר אל החלקים הגבוהים יותר של תודעתו, המודעות הערה.

התרת האשליה

עד כה עסקנו באיברי האדמה, טחול וקיבה. עתה ארחיב מעט בנושא מעטפת הלב, אשר מהדהדת אף היא עם פאזת האש ועם איכות האדמה על פי השעון הסיני.[10]

חיבור ה- Shen והדם היוצר את תחושת ה"אני" הקבוע הוא תהליך פיזיולוגי. הלב מהדהד עם ה- Void מצב בו טרם התגלו הדברים, וזקוק לשליחים אשר יעבירו ויעזרו להטמיע את ה-Dao וה-Shen לכל הגוף.

אם נסתכל על מעטפת הלב ניתן לראות שתי אפשרויות בשפה הסינית המיוחסות אל פונקציה זו. האחת נקראת Xin Bao Luo והשניה [Xin Zhu[11. שתי אפשרויות אלה מייצגות את משמעות תפקוד מעטפת הלב.

Xin bao luo :

Xin  心– לב

Bao  包-  היא מעטפת השומרת על דבר מה בעל חיוניות רבה, יקר ערך.  מעטפת זו שומרת ומגינה, קיימת בסימנית זו משמעות של לאסוף יחדיו על מנת לשמר, לתחזק את מה שהיא מכילה בתוכה.

Luo 络-  במשמעות של חיבור, סימנית הזהה למרידאני החיבור. חלק אחד של הסימנית ניתן לראות חוט משי, בחלק השני של הסימנית ללכת בדרך משלו (On its own way).

אם כן מה המשמעות Bao Luo כאשר אנו מתייחסים אל הלב? מעטפת הלב שומרת על משהו יקר ערך אשר הלב מכיל בתוכו, ה-Shen, המודעות הערה. הלב אשר מיוצג כחלל, זקוק לא רק להגנה, (מעטפת של אותו Void) אלא גם לקשר תמידי עם כל חלקי הממלכה, מסלול אשר ייצור תקשורת.

 Xin Zhu:

 Zhu 主 משמעותו– אדון, שליט. Zhu הוא החלק האקטיבי של תפקיד זה. מעטפת הלב מסייעת ללב לתפקד כשליט האחראי על משהו. מבחינה אטימולוגית [Zhu[12 משמעותו מנורה עם להבה בוערת בתוכה. הכוונה לאדם, אדון, שליט המפיץ אור סביבו על ידי התרחבות, או יצירת שלוחות.[13]

משמעות סימנית זו האדון האחראי על יישום דברים, הבאתם לידי מימוש. לאדון ישנה סמכות ומחויבות מתוך שליטה או ארגון. במקרה של מעטפת הלב האחריות שלה היא על הדם, ועל ה-Mai 脈, מסלולי הזרימה, הנושאים ומזרימים את הדם בתוכם.

למעשה אנו רואים את החלוקה בין הלב Xin, אשר מהווה Void המכיל בתוכו את ה-Shen  וה-Dao, לבין מעטפת הלב. מעטפת הלב מסייעת ללב לשלוט בממלכה, על ידי ביטוי הסגולה [De[14 של הדרך. שני המושגים המגדירים את מעטפת הלב, שהוזכרו קודם, מדגישים את תפקידה האקטיבי והדינמי של מעטפת הלב ביחס ללב. מצד אחד שליטה, הפצה והזרמה של אור ה-Shen, ומנגד, הגנה ויצירת תקשורת דרך הדם אל כל הממלכה[15]. חשוב להדגיש שלא סתם מעטפת הלב אינה איבר פיזי, אלא תפקוד. כאן אנו רואים את התפיסה ההפוכה הקיימת בפילוסופיה הסינית. מהות מעטפת הלב, כתפקוד ולא כאיבר פיזי ממשי, חשובה כדי להבין את הפרדוקס הטמון כבר בפיזיולוגיה של מעטפת הלב. מעטפת הלב מהווה משכן הרוח והחומר שחברו בלב, ומקום היווצרות ה"אני" הקטן- מה שהוזכר לעי"ל כתודעת האגו. המקום בו נוצרת אשליית הקביעות וההצמדות אל החומר. מצד אחד תודעת האגו יוצרת הזדהות עם החומר מעצם הפיזיולוגיה שלה, ומנגד היא אינה קשורה באיבר פיזי, בחומר. תודעת האגו קשורה בפונקציה, משהו שאינו פיזי, תפקוד דינמי בלבד- שהוא מעטפת הלב. כאן אנו רואים את שני המימדים המרכיבים את המציאות, צורה והתכחשות לצורה. מעצם היות מעטפת הלב רק פונקציה דינמית היא כבר סותרת במהותה את אשליית הקביעות, איך דבר יכול להיות קבוע, ממשי, אם במהותו הוא מהדהד עם משהו שאינו קבוע ואין לו קיום פיזי ממשי?

הבנה זו ניתן לראות גם דרך התבוננות ב-Shen וב-Jing אשר הוגדרו קודם כ"אני". ה-Shen, כפי שציינתי קודם, נמצאת בתקשורת עם השמיים ופועלת על פי "סדר" השמיים, להיות בקשר עם השמיים משמעותו להיות בשינוי מתמיד מתוך הקשבה לתנועה המתרחשת ביקום ברגע הנתון. וה-Jing, הוא חומר פיזי מותנה באורח החיים של האדם, ההולך ומתכלה כל הזמן. שני מושגי ה"אני " אשר התקבלו מן השמיים המוקדמים במהותם הם דינמיים ומשתנים כל הזמן. אם כך מי "אני"?

הפנמה

במאמר זה עמדנו על שני ההיבטים של התודעה. התודעה המחוברת אל העולם הפיזי דרך הדם, "תודעת האגו"- ה"אני" הקטן. תודעה המצויה בקונפליקט מתמיד. ומנגד התודעה הערה המחברת אותנו אל ההוויה האמיתית .התודעה הערה מהדהדת עם "סדר" השמיים, ועם המציאות של הרגע הזה. אותה תודעה ערה היא החלק המודע בנו, הנוכחות אל הרגע הזה. תודעה זו חווה רק את רגע ההווה, היא חסרת זמן. מנגד, תודעת האגו המחוברת לזמן, העבר והעתיד[16]. מבנה התודעה של האדם בנוי משני חלקים אלו. ישנה חשיבות לצמצום התודעה הערה לתוך הגוף הפיזי. כדי שהאדם יממש את טיבעו האמיתי, כשם שהעז מממשת את טבעה, זקוק האדם לעשות תהליך של צמיחה אשר יזקק עבורו את הפרדוקס של תודעת האגו. לשם כך צריכה להתבצע טרנספורמציה של השמיים המאוחרים (של תודעת האגו) אל השמיים המוקדמים, כדי להיות במודעות ערה. לשם כך על האדם ללכת מעבר לידיעה היודעת, כפי שמציין צ'ואנג דזה בפרק הרביעי מתוך הספר האמיתי של פריחת הדרום :  " לחיינו יש גבול, ולידיעה אין גבול: מי שמנסה לדעת את הבלתי מוגבל על פי המוגבל, יש סכנה שייעצר, ואם הוא נעצר, ורואה בזאת ידיעה, הרי שזאת סכנה ותו לא".

העצירה אותה מזכיר צ'ואנג דזה היא אותה היצמדות של האגו אל התפיסות, המחשבות והרגשות. הליכה מעבר למוגבל, היא התפתחות התודעה הערה. לשם כך זקוק האדם לתהליך של חקירה ותרגול פנימי. לשם התהוות התהליך צריכה להתרחש הפנמה. לתהליך ההפנמה מסייע איבר נוסף אשר אף הוא מהדהד עם פאזת האש ועם איכות האדמה על פי חודשי השנה הסינים, בן הזוג של הלב, המעי הדק  [Xiao chang[17.  אם נתבונן דרך חודשי השנה והשעון הסיני, ניתן לראות את הלב מהדהד עם החודש החמישי של השנה. כבר במיקום של הלב בחודש החמישי אנו רואים את התחלת הנסיגה פנימה משיא היאנג. בחודש השישי הנחשב למרכז (החודש האמצעי), אנו רואים את המעי הדק. הסימנית של המעי הדק Xiao chang מייצגת את נסיגת השמש בחזרה אל האדמה. הלב הביא אותנו אל החיבור עם השמיים, והמעי הדק מושך ומרכז את האור אשר הלב קיבל מן החיבור אל השמיים, את ה-Yang Qi חזרה פנימה אל הגוף. תנועה זו מתרחשת לשם תהליך של עיכול, הפנמה. בארבעת החודשים הראשונים של השנה, הטבע חושף את האנרגיה החוצה וניתן לראות תהליך של צמיחה מואצת. ברמה של האדם,  זו תקופה בה האדם ממקד עצמו בצמיחה והתרחבות ברמת הצורה[18]. בחודשים החמישי והשישי הטבע עוצר את הצמיחה המהירה ומתחיל את הנסיגה פנימה. כאשר תנועת הצמיחה מואטת, נסוגה, מתחיל תהליך ההפנמה. המעי הדק, ברמה הפיזית, יודע להפיק מן המזון את החלקים יקרי הערך, הנחוצים להזנת הגוף, ולהעביר אל המעי הגס את הפסולת אשר אינה נחוצה לגוף. ברמה המנטאלית והרוחנית, מסייע המעי הדק להפנים את התהליכים הרוחניים. הוא מרכז את האור פנימה וכך מסייע להגיע לבשלות. המעי הדק מסייע בתהליך הפסקת ההתעסקות עם העולם החיצוני. פיתוח הנוכחות, והתרחבות מעבר לצורה. מגבלות הצורה שומרות אותנו כלואים בתגובות האגו, היוצרת אומללות וסבל. התעלות מעבר לעולם הצורה, מתרחשת על ידי כניעה מוחלטת אל רגע ההווה, והקשבה דרך ה[Qi [19 אל אשר מתרחש כאן ועכשיו. אז תהיה ממלכת הלב בשלווה, שפע ובריאות. פיתוח המודעות הערה, מסירה מעלנו את השלשלאות הקושרות אותנו אל עולם החומר, וכך אנו מממשים את מהותנו כשם שהעז מממשת עצמה מעצם קיומה.

" צורה פירושה מגבלה, אנו נמצאים כאן לא רק כדי לחוות מגבלות, אלא גם כדי שתודעתנו תצמח מעבר להן." אקהרט טולה.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

תמונה: freeimages.com/rogerkirby.

המחברת:
שרון חסיד אדמוני
מטפלת ברפואה סינית עתיקה
sharon.a.hassid@gmail.com


[1] מאמר זה עוסק רק ברובד של פאזת האדמה, אם כי ישנם איברים נוספים אשר מתווכים את הלב.
[2]  Spleen and stomach. : Claude Laerre  and Elisabeth Rochat de la Vallee.  Monkey Press.  עמ' 8.
[3] הסימנית הסינית shen  מורכבת מחלק המציין את פעולתה shi- שפירושו לחשוף, להביא לידי ידיעה, או התייחסות עתיקה יותר במשמעות של משהו שיורד מטה מן השמיים, קשר אל האבות הקדמונים zong, מקום להיאסף במטרה לסגוד לאבות הקדמונים. הסימנית השניה shen- סימנית פונטית מייצגת התרחבות- התפתחות או מפגש היוצר התחלה של חיים . מתוך הרצאה של אליזבט רושט דה לה וואלה ה shen"".תל אביב ינואר 2008.
[4] לכאורה
[5] השתמשתי במושג תודעת האגו בהסתמך והתייחסות למושג כפי שמשתמש אקהרט טולה בספריו.
[6]  במאמר זה אנו רואים את הקשר של האגו עם ה-Yi, עם הדם ומעטפת הלב, כפונקציה שאמונה על העברת המסר ויצירת תקשורת  של הלב וה-Shen  עם שאר הגוף, אך ישנם איברים נוספים הקשורים עם תודעת האגו כמו הכבד והראות אשר בחרתי לא להרחיב עליהן במאמר זה.
[7] ה-Yi אשר יוצר את התפיסה, הזיכרון, והמחשבה הנוצרת בתוך הלב.
[8]  אקהרט טולה :ארץ חדשה עמוד 24 . הוצאת אופוס 2006.
[9] אותה דואליות ניתן לראות בגוף על ידי שני המרידיאנים, הלב הקשור ב-shen ונצחיותה, ומנגד מעטפת הלב, הקשור בהיבט הפיזי החומרי של ה-shen, מסיע אותה בגוף הפיזי, וקשור בזמן ובהבנת סופיות הגוף הזה, ומתוך כך הפחד מן המוות.
[10] במאמר זה בחרתי להתייחס אל איברי האש והאדמה והקשר ביניהם, לא התייחסתי לאיברים אחרים והיחסים שלהם עם הלב, כמו למשל הריאות אשר אף הן מסייעות להעביר את המסר של הקיסר ולהן תפקיד חשוב וקשר עם הלב, או הכבד ותודעת האגו וכו'.
[11] בפרק 8 ב-Suwen מוזכרת מעטפת הלב בשם של הנקודה ren17 – Tan zhong .Zhong- משמעותו מרכז, Tan הוא מזבח ממנו סגולת הקיסר יכלה להקרין לעבר כל הממלכה. מקום נקודה זו הוא האספות ה-Qi בחזה, הקשר לחיים. כל ה-Qi מופץ דרך המרידיאנים ממרכז החזה. הריאות, האדמה והלב, כל אלה תורמים בהפצתו. ה-Qi מסמל את אחדות החיים.
[12] Wieger  lesson  83D
[13] Heart master  Triple Heater. Monkey press/Clude larre and Elisabeth Rochat de la Vallee
[14] הסימנית  De מורכבת משלושה גופנים Chi צעדים, Zhi אנך, ו -Xin לב. בחיבור שלוש סימניות אלו המשמעות של De היא הליכה ישר אחרי הלב, שוב סמל למשהו אקטיבי.
[15] מכאן התפתחה הגישה של טיפול דרך מעטפת הלב, כאשר ישנו חוסר איזון ברמת ה-Spirits, כיוון שהלב הוא Void, אז אינו יכול להיות בפתולוגיה, ואת הפתולוגיה אנו נראה ברמה הארצית יותר היא מעטפת הלב, והדם.
[16] תודעת האגו הקשורה בדם, בצורה, ובגוף הפיזי מבחינה פיזיולוגית אכן קשורה לזמניותו של הגוף בעולם. לגוף יש מספר שנים ואז הוא מתכלה, מת.
[17] במאמר זה אני חשתי מחויבות להזכיר את תפקידו החשוב של המעי הדק, אם כי בחרתי לא להאריך ולפרט על כל איכויותיו של המעי הדק.
[18] רכישת ידע, פיתוח כישורים, הקמת עסקים וכו'.
[19] כפי שהוזכר בתחילת המאמר.

בבליוגרפיה:

1-     The yellow emperor's classic of internal  medicine and the difficult  classic-  Su Wen chapter 8. DR.Henry C. Lu Ph.D, published by the Academy of Oriental Heritage.
2-      The yellow emperor's classic of internal  medicine and the difficult  classic- Ling Shu chapter 8. DR.Henry C. Lu Ph.D, published by the Academy of Oriental Heritage.
3-      Spleen and stomach. Claude larre and Elisabeth Rochat De La Valle .Monkey press.
4-     Heart Master Triple Heater. Claude larre and Elisabeth Rochat De La Valle .Monkey press.
5-     The Heart. . Claude larre and Elisabeth Rochat De La Valle .Monkey press.
6-      Shen – הרצאה מאת Elisabeth Rochat De La Valle   ,מרכז אלה תל אביב 2007.
7-     Hun and PO – הרצאה מאת  Elisabeth Rochat De La Valle, מרכז אלה תל אביב ינואר 2008.
8-     Yi and Zhi- הרצאה מאת Elisabeth Rochat De La Valle , מרכז אלה תל אביב יוני 2008.
9-     The Heart- הרצאה מאת Heiner frehauf באתר האינטרנט  www.classicalchinesemedicine.org.
10- The small intestine, Xiao chang- הרצאה מאת heiner frehauf , באתר האינטרנט  www.classicalchinesemedicine.org.
11- "ארץ חדשה" להתעורר לתכלית חייך, אקהרט טולה. הוצאת אופוס 2006.
12- "להרבות טוב בעולם" בוזהיזם מדיטציה פסיכוטרפיה, אסתר פלד. הוצאת רסלינג 2007.

Total
0
Shares
13 comments
  1. שלום שרון
    כמה נקודות שעלו כאשר קראית את המאמר:

    "מבחינה פיזיולוגית הטחול מעביר את ה-Gu Qi, החומר המותמר מן המזון ברמה הפיזית, ואת ה- Yi, הרוח השוכנת בטחול ברמה המנטאלית, אל הלב. שם נותן הלב את החותמת האדומה והופך את ה -Gu Qi לדם, ואת ה-Yi למחשבה (Si). "

    —-למיטב ידיעתי אין ללב שום מגע ישיר עם צ'י המזון (Gu Qi) כך שהלב אינו יכול להפוך את צ'י המזון לדם. למעשה, התיאור המופיע בקאנון הפנימי מסביר שהצ'י המזין והנוזלים מגיעים אל הלב ושם יאנג הלב צובע אותם באדום ונוצר הדם. הצ'י המזין הוא הרבה יותר מרק צ'י המזון. הוא תוצר של חיבור בין צ'י השמיים (הצ'י הצלול מהנשימה) וצ'י האדמה (צ'י המזון) לכדי צ'י החזה אשר לאחר איחוד של השניים משמש להתהוות הצ'י המזין והצ'י המגן. לכן החיבור כביכול בין הטחול ללב כפי שמוצג אינו נכון. לעניות דעתי גם החיבור בין הכוונה (Yi) והלב או המחשבה אינו נכון. בקאנון נאמר :所以任物者谓之心,心有所忆谓之意,意之所存谓之志,因志而存变谓之思
    אפשר לראות שיש כאן הכרה של הסביבה על ידי הלב, זכירה של הלב היוצרת כוונה, והצטברות ושמירה של הכוונה היוצרת רצון שלבסוף הופך למחשבה. כלומר, הכיוון הוא מהלב החוצה בתהליך יצירת החשיבה ולא מן החוץ פנימה. כלומר, הכוונה לא נוצרת בטחול ונשלחת אל הלב אלא נוצרת בלב והצטברות של מידע לכדי זיכרון והבנה יוצרת עם הזמן יכולת לחשוב. זאת המשמעות המקורית של הכתוב בפרק זה בקאנון (פרק 8 בציר השמימי).

    "הלב למעשה נותן לחלק שאינו "אני", המגיע מן הטחול, את החותמת המחברת אותו עם ה"אני". מכאן אנו יכולים להסיק כי אותו תהליך חתימה של הדם, נעשה על ידי החיבור של ה-Shen עם הדם. אותה Shen, אשר הלב חותם בעזרתה את הדם, מייצגת את ה"אני".
    "

    —-אני לא רואה כיצד אנו יכולים להסיק את אותו תהליך חתימה של הדם והחיבור בין הShen והדם כפי שמוצג במאמר. היכן נטען שהshen חותמת את הדם? מהיכן החיבור ל"אני"?

    "חשוב להדגיש שלא סתם מעטפת הלב אינה איבר פיזי, אלא תפקוד. כאן אנו רואים את התפיסה ההפוכה הקיימת בפילוסופיה הסינית. מהות מעטפת הלב, כתפקוד ולא כאיבר פיזי ממשי, חשובה כדי להבין את הפרדוקס הטמון כבר בפיזיולוגיה של מעטפת הלב."

    —-מעטפת הלב היא דבר פיזי. עיקר התיאוריה הסובבת את מעטפת הלב נכתבה כאלף שנים חמש מאות לאחר הקאנון הפנימי (שם היא מוזכרת מעט מאד) ולמעשה די מוסכם שהיא קיימת. אם ניקח בחשבון שכבר בתקופת הקאנון הפנימי התייחסו לאיברים כבשר ודם ולא כדימוי (דבר שהתהווה רק במאות האחרונות) כתוצאה מניתוחים של גופות ובחינה אנטומית (ראו מידות ומשקל איברים בקאנון השאלות הקשות nan jing) הם כנראה כן הצליחו לזהות את העורקים העוטפים את הלב (xin bao luo הערוצים של מעטפת הלב) וגם את הקרום העוטף את הלב (Xin bao מעטפת הלב). למעשה, הפרשנים והתיאורתיקנים החשובים ברפואה הסינית אפילו מחברים בין המעטפת למחמם המשולש ושאו יאנג בעזרת רעיון רקמת החיבור. על כן אינני רואה סיבה לטעון שהמעטפת אינה איבר פיזי.

    "בתהליך החתימה אשר מבצע הלב על ה- Gu Qi וה- Yi, נוצר מבנה תודעה חדש, תודעת האגו"

    —-על סמך מה זה מבוסס? האם יש מקורות סינים הטוענים כך? מהו אותו מושג "תודעת האגו" במקורות הסינים?

    אני חושב שחסרים כאן הרבה קישורים למקורות התומכים בכל טיעון שמוצג.

  2. לאחר חקירה בכתבים דאואיסטים, בודהיסטים, יהודים ושל מורי דרך שונים נוצרה בי ההבנה כי כולם מדברים על אותו הדבר.כולם מדברים על שחרור "ממבנה" מנטאלי " ארצי" יותר של הנשמה הנאחז במחשבות שלו ונתון לשליטתם. בבודהיזם מבנה זה נקרא אגו, ביהדות יצר ( או עמלק כדימוי) בדאואיזם לא נתנו לכך שם מוגדר, אלא התייחסו אל ה"מבנה " הארצי באופן לא ישיר ע"י התייחסות דווקא אל המודעות כבהירות – או הקרנה בהירה shen ming . סיבת כתיבת המאמר, נבעה מתוך דחף עמוק להבין את הפער בין בהירות המחשבה למחשבה, בין המבנה הארצי למבנה השמימי, אם אפשר לקרוא לזה כך. מאמר זה נבע מתוך אותה הבנה כי אם ישנו מצב תודעתי "נמוך" , אשר גורם לנו להיצמד אל דברים, מחשבות, ידע , כוח, אל הרצון להיות צודקים תוך הפיכת האחר לטועה וע"י כך להגדיר את עצמנו , אז אם כן כהיכן נמצא מבנה זה בגוף, ואיך הוא בכלל נוצר, ו כיצד מdיעים אל אותו מצב הקרנה בהירה או מה שנקרא מודעות ערה. במאמר השתמשתי במושג אגו כיוון שהוא רווח ונהיר יותר לקוראים- ועוד יותר מתוך זה שאין לכך ביטוי ישיר ברפואה הסינית. אלא רק אותה בהירות הרוח שהזכרתי לעיל.
    מתוך כך תהיתי אם לענות לך על הערותיך, האם אוכל להשיב מבלי שהאגו יהיה מעורב, ללא רצון להוכיח צדקתי. לא רציתי לצאת למאבק. אך הערה אחת שלך חייבה אותי לענות ואני שמחה עליה, כיוון שהיא אכן הערה חשובה לגבי למאמר, ובו זמנית דרשה ממני להמתין עד שתעלה בי התשובה שאינה באה מן האגו.
    הערתך לגבי הGu qi- התהליך אותו תיארת של יצירת הצי והדם, נלמד כבר בשנה הראשונה ללימודים, לכן חשבתי שהוא נהיר, ומתוך כך קיצרתי את התהליך, אך מקיצור זה השתמע חוסר דיוק אשר לא שמתי לב אליו, ובשמחה אשנה זאת במאמר.
    לגבי ה yi , אני יודעת שישנו ה yi המצוי בלב אשר הוזכר ,אך ישנו גם ה yi המצוי בטחול, ואת הקשר ביניהם וההשפעה שלהם אני ממשיכה לחקור ואשמח לשיתופי פעולה.
    לעניות דעתי ישנם מקומות שאת המאבקים והתנצחויות האגו אנו יכולים להשאיר בצד במיוחד בתחום שלנו.
    בברכה שרון.

  3. הי שרון
    אני לא מבין מספיק בכל התורות האלו על מנת שאוכל למצוא בהם מכנה משותף, אבל לעניות דעתי, למרות שהתהיה האנושית דומה, המסקנות של כל תורה שונות ואין הקבלה בין הגישות שלהן. אולי שווה לשאול פרופסור לפילוסופיה מזרחית את דעתו בנושא, הוא בטוח מבין בזה טוב ממני. אני גם חושב שהמטרות של כל אחת מהתורות הללו שונות האחת מהשניה.
    אני מקווה שלא הצטייר שאני מנסה להוכיח צידקתי או צדק כלשהו. אני שואף להסתמכות על מקורות של יודעי דבר שחקרו בנושא ולא להסתמך על האגו או התובנות העצמיות שלי בעת חקירת דבר מה.
    לגבי הערתך האחרונה, צר לי שאת חושבת (אולי הבנתי לא נכון) שאני מגיב כאן מתוך אגו או מרצון להתנצח ולהאבק. אני יוצא מתוך נקודת מבט שכאשר אני כותב מאמר אני מנסה להיות הכי מקצועי שאפשר ומוכן ואף מצפה לקבל הערות, תהיות ואף תיקונים למאמר, דבר שמאפשר לי לחדד את הבנתי ודברי ומקדם אותי. זה גם מקדם את התחום בארץ מכיוון שכל כותב (כולל אני) יודע שיש אנשים שקוראים ועשויים להגיב או לתקן אותנו ולכן חשוב להיות מקצועי ביותר ולספק מקורות לטיעונים. במידה ואין מקורות ואני רק מביע את דעתי, אני טורח לציין זאת על מנת שיקחו זאת בחשבון. על כן הנחתי שגם כותבי מאמרים אחרים מעוניינים בדיון ענייני ולא ימהרו להסיק שמדובר בנסיון התנצחות או אגו.על כן אסיים כאן את הדיון מבחינתי.

  4. לניצן : ואולי חבל שאינך מנסה להסתמך על תובנותיך העצמיות ! 🙂 מקצועיות איננה נמדדת בהכרח בספרים ובתימוכין.
    כאשר הייתי צעיר ויפה , למדתי לא מעט בישיבות , והיה לי ידע מקיף ונרחב בספרות יהודית לדורותיה לפחות כמו הידע שלך היום בספרי הרפואה הסינית. גם אני דרשתי תימוכין וביסוס לכל אמירה , ומבחינתי זה היה "מקצועי" ואחראי מאוד.
    אלא שמבחינות מסוימות , מרוב ספרים על אלהים איבדתי את אלהים בעצמו. ולקח לי שנים עד שהבנתי זאת , ועוד יותר שנים עד שהעזתי להודות בכך בפני עצמי.
    וזה היה אחד הדברים הכי מפחידים שעשיתי בחיי – ניפוץ "קליפת הידע" בנושא היהדות. ההבנה שחלחלה לתוכי אט אט שבעצם אינני באמת מכיר את אלהים , גם אני יודע הרבה ממה שאמרו עליו "יודעי דבר".
    ההבנה שאלהים לא נמצא בכל הספרים שלמדתי שנים רבות ובניתי את עצמי מסביבם , היתה פשוט מפחידה. הספרים יכולים לתת לך מכסימום "השראה". לא יותר מכך. אבל הדרך לאלהים היא אישית ונעשית בבדידות מזהירה.
    מצאתי שגם בתחום הרפואה זה בדיוק אותו הדבר. וגם כדי לרפא באמת , צריך למצוא את האלהים שלך בפנים ולא להסתתר מאחורי "מקורות יודעי דבר" . במפגש עם אלהים אתה עומד ערום כביום היוולדך , ללא ספרים וציטוטים להסתתר מאחוריהם – רק אתה ואלהים !
    וכדי שיצא המרפא האמיתי שבך , או האומן האמיתי שבך , צריך לאמץ גישה זו לשאר תחומי החיים.

  5. הי יוסף. איזה מזל שמדובר ברפואה המטפלת בגוף הפיזי ולא באלוהים המטאפיזי. זה הבדל תהומי שלא ניתן לגשר עליו במילה או שתיים. אתה משווה בין שני דברים שלא ניתן להשוותם כלל. האחד הוא ידע רפואי שהצטבר על ידי תלמידי חכמים מנסיונם הרב במשך אלפי שנים ובחינה של הגוף הפיזי האנושי ותגובתו לטיפולים. השני, כמיהה של האדם לאל כל יכול שאינו ניתן לתפישה וכתיבת חיבור על כך.
    האחד הוא מאגר מידע מעשי שהתחדש במשך 3000 שנים.
    השני הוא דיון על הלא נודע שלא השתנה הרבה במשך 3000 שנים.

    אני מצטער, אבל ההשוואה שלך אינה רלוונטית. אלוהים לא נמצא בספרים אבל הידע העצום של הרפואה הסינית כן נמצא בהם ואף נעדר לחלוטין ממי שרוצה למצוא אותו לבד ללא הנחיית החכמים.

    על אלוהים עוד אפשר להתווכח אם קיים או לא. על היעילות הפיזית של הרפואה הסינית אי אפשר.

    כדי להיות רופא טוב צריך לאמץ את גישת הלמדנות והחקירה ולא את גישת האמונה.

    מי שרוצה לחפש מחט באוקיאנוס, רצוי שתהיה לו מפה ולא יסתמך על אמונה שימצא אותה מבפנים.

    לדעתי, גישתך היא הגישה המזיקה ביותר לרפואה הסינית (יכול להיות שתהיה טובה למרפא כללי אבל לא לרפואה הסינית).ידע של 3000 שנה לא מגיע בהארה. תחשוב על זה.

  6. מה בדיוק "פיזי" ברפואה הסינית ? אתה יכול להראות לי אולי מרידיאנים "פיזיים" ? יין ויאנג "פיזיים" ? חמשת האלמנטים "פיזיים" ?

    כל אלו הם השלכות של מושגים מופשטים בלבד !
    כל הרפואה הסינית בה אתה עוסק איננה "פיזית" (חוץ מאשר המחט. ולמען האמת בשלב מסוים אפשר גם בלעדיה).

    מי שמחפש רפואה "פיזית" באמת , עם תצפיות מדויקות על גוף האדם , יכול למצוא כזאת בבית החולים הסמוך למקום מגוריו. ומהבחינה ה"פיזית" נטו היא הרבה יותר מוצלחת מרפואה הסינית – כי אתה רואה באופן "פיזי" בדיוק על מה היא מדברת , היא לא זורקת לך תיאוריות "לא פיזיות" ולא מוכחות בעליל כמו יין ויאנג או חמשת האלמנטים או מרידיאנים. בקרוב גם אולי יהיו רובוטים שימדדו דופק , ואפליקציה בסמארטפון שתבדוק לשון , ואז בכלל תהיה רפואה סינית פיזית לגמרי 🙂

    ועוד משהו : אלהים \ הדאו הם פיזיים בדיוק כפי שהם אינם פיזיים , הם פשוט מעבר להגדרות הללו של פיזי או לא פיזי.

    אפשר לדבר הרבה הרבה על ידע של 3000 שנה , ואפשר פשוט לחוות. בניגוד לדיעה שאתה מצטט על "הארה בן רגע" , לדעתי דווקא נדרש ידע רב כדי ללמוד "לחוות" , אך זה ידע מעשי ותרגולי ופחות ידע תיאורטי. אני מדבר למשל על ידע בצ'י גונג , מוזיקה , הילינג ועוד. כל עיסוק אינטנסיבי באלו מסייע מאוד לחוות. אם אפתח "בית ספר" יום אחד (חלום :-)) זה מה שילמדו באינטנסיביות בשנה ראשונה . . .

    הידע מהספרים עוזר ומועיל מאוד , ואני אישית מוציא על ספרים המון כסף , אך כאשר הספר בא לפני החוויה שלך , הוא פשוט "ממסך" אותך מלראות. אני בעד לימוד ספרים ותיאוריות כמה שיותר , אך להעמיד את הספרים במקומם – ראשית מגיע הראש שלי , ואחר כך מגיע הלב שלי , ורק אחר כך מגיע תורו של הספר.

  7. רב מי שקורא להכיר את הכתבים, מטפל בקליניקה, חווה מדיטציה ומתרגל צ'י גונג.
    רפואה סינית היא פיזית לכל דבר. מי שלא רואה את זה לא עוסק ברפואה סינית.

  8. הלוואי ובאמת כל מטפל ברפואה סינית יתרגל צ'י גונג \ מדיטציה. בלי זה , פשוט אינני מבין איך אפשר לטפל.
    (הסתייגות קטנה : אינני חושב שכל המדיטציות \ הצ'י גונג הם שווי ערך , אך ברור שכל תרגול הרבה יותר טוב מכלום).
    רפואה סינית איננה רק "פיזית" , כפי שהדגמתי קודם , אך גם איננה "לא פיזית". זה בדיוק כפי שאינני יכול להתייחס לצ'י רק כמשהו "פיזי" או רק כמשהו "לא פיזי".
    כנ"ל הדאו \ אלהים \ ההויה . . . הם מעבר לפיזי ול"לא פיזי". כשאתה במדיטציה וחווה את הBEING , אתה פשוט נמצא מעבר להגדרות הללו.

    הצ'י (שזה ה3) , בא לאחר היין והיאנג (ה2). הוא נוצר מההרמוניה בין הקצוות ומהאיחוד בינהם. בכך ה3 בעצם מגלה את הדאו (ה1) בעולמינו.
    כל התגלות של ה1 בעולמינו שלא דרך ה3 , הצ'י , איננה אפשרית ! כי עולמינו ותפיסתינו מתחילים רק מה2 , מהיכולת להפריד ולהבחין בין דברים. לכן רק דרך ה3 , אנו יכולים "להציץ" אל ה1 , ואין לנו שום אפשרות לתפוס את ה1 כפי שהוא.
    ממילא מאחר ומהות הצ'י היא המספר 3 , הרמוניה בין קטבים , כל עיסוק בצ'י איננו "פיזי" ואיננו "לא פיזי".

    (רק אל תשאל אותי היכן זה כתוב :-))

  9. לא זה המקום לדיון הזה ולא כאן המקום להתווכח אבל בוא ואחדש לך. הרפואה הסינית איננה דאואיזם (הושפעה ממנו אך לא נוצרה ממנו). הרפואה הסינית מושתתת בעיקרה דווקא על הרעיון שהאחד המקורי ממנו התפצלו היין והיאנג הוא הצ'י המקורי ההיולי שהיה בתוהו ובוהו (בשונה מדאואיזם הרואה בדאו כקודם ליין ויאנג). וזאת הסיבה מדוע יש להיזהר כאשר מערבבים דבר אחד באחר. זה הבסיס לטאי ג'י צ'ואן והבסיס לרבות מתרגולות הצ'י גונג. אבל את כל זה אי אפשר לגלות מתוך התבוננות פנימית אלא רק מחקירה וקריאה של הכתבים. כל טוב יוסף

  10. מה שכתבתי בא מהתבוננות פנימית שלי (אני רק לא קורא לדאו "דאו" אלא "הוויה" ), וגם תרגולת הצ'י גונג "שהמצאתי" בנויה על העיקרון הזה , ועל הצורה של 8 שוכב שמייצגת עקרון זה.
    שני עיגולי ה8 הם היין והיאנג ועקרון ה3 מבחינתי זו הנקודה באמצע ה8 המהרמנת אותם.
    וזוהי רק ההתחלה של תורה שלימה ועמוקה שאכן אין כאן מקומה.
    רק אומר כי סוד הריפוי וההרמוניה , זה הפיכת ה2 ל3. הפיכת 2 העיגולים הנפרדים לצורת 8. איחוד ההפכים בנקודה אחת בינהם. ההגעה למקום שאיננו "יש" ואיננו "אין" ונמצא בינהם.
    הגעתי לזה דרך משחק ותרגול והתבוננות פנימית (למרות שזכיתי גם למורים טובים שלימדו אותי על "חון טון" ומה שאמרת).

  11. ולכן אינך עוסק ברפואה סינית אלא בפיתוח כלשהו יחודי לך ובמקום שיהיה מבוסס על נסיון של אלפי שנים הוא מבוסס על נסיון של כמה שנים. כבר סיכמנו את זה בעבר. בנוגע לאמנויות לחימה…כבר אמרו לך בעבר בפורומים לכך, שאדם ללא נסיון בלחימה וללא נסיון באמנות לחימה לא יכול להמציא אמנות לחימה יש מאין על אחת כמה וכמה כאשר אינו מתנסה בלחימה ומנסה להמציא את זה מהתבוננות פנימית. סמוך על אנשים שכבר הלכו בדרך ההתנסות המעשית וההכוונה האישית של מורה ויודעים על מה הם מדברים.רב האמנויות המורכבות התחילו מלחימה פרופר ורק לאחר מכן הונחה עליהם פילוסופיה ולא להיפך, כפי שאתה מנסה לעשות.
    כל התפתחות טכנולוגית או מחשבתית התבססה על ידע קודם, זאת הסיבה שסמארטפון עם מסך מגע הומצא רק עכשיו ולא לפני 10, 20, 30 , 100, 1000 שנים למרות שהחומרים היו קיימים. קודם הומצא הרעיון לשלוח מידע הרחק. אחר כך גילו דרך לשלוח מידע ללא חיווט. משם המשיכו להקטנת הטלפון והפסקת חיוג אנלוגי (חוגה) ועם הזמן המשיכו להקטין את הטלפון. אחרי שהטכנולוגיה איפשרה מיזעור של הטלפון למשהו מאד קטן רק אז נכנסו מסכי מגע וגם משם התקדמנו ברזולוציה, נצילות חשמל, מהירות עיבוד ועוד. זאת גם הסיבה שכאשר המציאו את המכונית הראשונה היא לא נראתה כמו פרארי מודרנית. והמטוס של האחים רייט לא דמה כלל למטוסי הקרב המתקדמים. ידע נצבר, נסיון נצבר וחכמה נצברת ועם הזמן הם מתפתחים ומתקדמים. אתה מנסה להמציא מכונית מרחפת לפני שהבנת את עקרונות האווירונאוטיקה, מנוע מכאני או כל ידע טכנולוגי אחר הקשור בכך. לא סתם נאמר שחכם מסתמך על נסיונם של אחרים.

  12. וכאילו שהרפואה הסינית כל ימיה הייתה מקשה אחת . . . מספיק להסתכל כאן באתר ולראות דיקור של דר' טאן , דר' טאנג , דיקור אוזן , דיקור קרקפת , סו ג'וק , דיקור יפני , דיקור סטמס , דיקור לפי אלמנטים . . הרבה מאלו אינם סיניים , האם גם למטפלים העוסקים בכל סוגי הדיקורים הללו תגיד שהם "לא עוסקים ברפואה סינית" ?
    בשורה תחתונה הדבר היחיד שמשנה זה מה יעיל ומה עוזר , אחרת פשוט מתאבנים והופכים להיות סוג של "דת" שמרנית.
    (וכמובן שיש הרבה שיטות טובות ועוזרות)

    לגבי לחימה – היה מישהו סנוב שלא אהב שכתבתי בפורום שם כי הוא טען שאני לא בעל ידע בלחימה (והוא צודק) , אך חשדתי שגם הוא לא "לוחם גדול" בלשון המעטה , ופשוט הזמנתי אותו ללחימה משותפת עם כפפות ומגינים, והוא ברח כמו שפן. מבחינתי בכך I REST MY CASE.

    ואז הציע מישהו אחר , כנראה לוחם אמיתי והגון וישר יותר ממנו , פניתי אליו בפברואר כפי שסוכם , ביקשתי ממנו שיקבע לנו תאריך למפגש ביום ד' שנוח לו , עד היום לא קיבלתי הזמנה כזו.
    (יש לציין שכן קיבלתי ממנו הזמנה לסדנה בהדרכתו ביום ו' , אך זה יום שיש לי בו מטופלים).

  13. נ.ב. אני כרגע מחלים לאחר שבוע אשפוז מההרפתקאה האחרונה שלי (שאיננה קשורה ללחימה . ..) כך שכרגע אני בהחלט לא זקוק לקרבות , ומעדיף שהמצב ישאר על כנו. 🙂
    ככה זה כשאתה שפן הנסיונות של עצמך.

כתיבת תגובה
Related Posts