צמחי מרפא בשיפור איכות העוברים בטיפולי IVF – סיכום מחקר

שילוב מנצח- IVF וצמחי מרפא סינים
IVF

רקע
איכות הביציות בטיפולי IVF הוא מרכיב מהותי בהצלחת התהליך. נשים עם ביציות ועוברים באיכות נמוכה חוות כישלונות חוזרים ונשנים, ומתקשות להרות. למרות ההתפתחות הטכנולוגית הרבה שנרשמה בטיפולי ההפריה, לא נרשמה התקדמות משמעותית בשיפור איכות הביציות או העוברים.

מחקר שהתפרסם השנה מצביע על פתרון אפשרי, של שימוש בצמחי מרפא סיניים לשיפור איכות הביציות. המחקר בדק את ההשפעה של פורמולת קאמפו בשם
MACH – macrophage-activating Chinese mixed herbs על 30 נשים עם איכות עוברים נמוכה, שעברו לפחות שלושה טיפולי הפריה ללא הריון.
הפורמולה פותחה על ידי Kojima, שבדק 200 צמחים ובדק אם הם משפיעים על ייצור של אינטרפרון, שמשפעל תאי מקרופאג'. הפורמולה נבדקה במחקרים קודמים ונמצא שהיא משפרת את התמונה הקלינית והמעבדתית של החולים בהפטיטיס C, מטפלת בתופעות של גיל המעבר ושל תסמונת קדם וסתית.
הפורמולה מכילה ארבעה צמחים, Che qian zi, Jin Yin hua, Nan Gua Zi, Hong Hua, שלהם הוסיפו מרכיבים פרוביוטיים ופרהביוטיים. ככל הנראה, היא משפיעה על מערכת החיסון ועל המערכת ההורמונלית.
תוצאות המחקר היו מרשימות: בקרב 90% מהנשים נמצא שיפור ניכר במדדי העוברים. אחוז העוברים הטובים מתוך סך הביציות שנשאבו עלה פי 1.9, היחס בין הבלסטוציסטים הבשלים חלקי מספר העוברים שהוחזרו עלה פי 1.4, רמות ה-FSH ירדו אצל נשים שהיו עם FSH גבוה מ-10 לפני מתן הצמחים, ושיעור ההריונות הכולל היה 33.3%. לא נרשמו אירועי בטיחות, וכל הנשים סיימו את המחקר.
לסיכום מלא של המחקר, כולל פרוטוקול טיפולי ותוצאות מלאות, לחצו כאן.

הערות למטפלים ברפואה סינית

תוצאות המחקר טובות, אולי טובות מדי, וצריך להתייחס אליהן במידה רבה של זהירות וביקורתיות. עם זאת, הפורמולה מציעה כיווני מחשבה ואסטרטגיה טיפולית לא שגרתיים, ועשויה להרחיב את ההתייחסות הטיפולית לתגובה שחלתית נמוכה ולאי פריון בגיל מבוגר.
הפורמולה היא פורמולה מודרנית, והצמחים בה נבחרו על פי הפעילות הביוכימית שלהם וצורפו יחד. למעשה, הפורמולה מזכירה יותר פורמולה של צמחי מרפא מערביים, רק בשימוש עם צמחים סיניים. למרות זאת אפשר להעריך את הפעילות שלה דרך הידע המוכר של הצמחים המרכיבים אותה.

באופן מסורתי מיוחסת תגובה שחלתית נמוכה לחולשה של הכליות, בעיקר ל-Jing ול-Yin. אוסף הצמחים כאן אינו עובד דרך הכליות, אלא דרך הוצאת חום, סילוק לחות ורעילות והנעת דם. זהו כיוון טיפולי שאנחנו משתמשים בו במרפאה באי פוריות בגיל המבוגר, בחוסר איזון הורמונלי וכאשר התגובה השחלתית נמוכה. המחקר מאשר שהאסטרטגיה הזו עשויה להיות מתאימה.
הניסיון מראה שהאסטרטגיה הזאת יעילה גם לפתרון של בעיות גיל המעבר: לפעמיםXiao Chai Hu Tang או Zhi Dan Xao Yao Wan עובדים טוב יותר מאשרLiu Wei Di Huang Wan. העיקרון הזה תקף גם בדיקור: פרוטוקולים של הרפואה היפנית, לדוגמה, מטפלים בטחול ובכיס המרה כדי להקל על גלי חום ותופעות אחרות של גיל המעבר.
מעניין לציין שהפורמולה הזאת פותחה דווקא ביפן, בתוך המסגרת הנוקשה של הקאמפו. רפואת הצמחים היפנית משתמשת בפורמולות קלאסיות בלבד, ללא אפשרות להוסיף או להוריד צמחים, להתאים מודיפיקציה אישית או אפילו לשנות את מינוני הצמחים. ההתקדמות הטכנולוגית בהבנה של צמחי המרפא מחד גיסא ושל הבעיה הרפואית מאידך גיסא מציעה דרך חדשה לבחור את הטיפול, שמבוססת על עבודת מעבדה ולא על ניסיון קליני רב שנים. הגישה המודרנית נותנת פתח לשלב בין צמחים לתרופות ולהוסיף תוספי מזון ומרכיבים אחרים לתוך פורמולות מוכרות. כמו בכל התקדמות טכנולוגית, גם כאן יהיו מי שיתמכו ומי שיתנגדו לכך נחרצות.

Ushiroyama T, Yokoyama N, Hakukawa M, Sakuma K, Ichikawa F, Yoshida S. Clinical efficacy of macrophage-activating Chinese mixed herbs (MACH) in improvement of embryo qualities in women with long-term infertility of unknown etiology. American Journal of Chinese Medicine, 2012;40(1):1-10.

לתקציר המחקר ב- Pubmed לחץ כאן

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

:סיכם והוסיף הערות
אביב מסינגר
מטפל ברפואה סינית
aviv@briat.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts