צ'י ניי טסאנג – טיפול מהבטן

צ'י ניי טסאנג הוא טיפול ששורשיו מגיעים אחורה עד אלפי שנים במנזרים טאואיסטיים ברצועות ההרריות של סין. הנזירים תרגלו את העיסוי בכדי לנקות רעלים ולהחיות את גופם, ובכך לשמר ולתחזק את הרמה האנרגטית הגבוהה הנדרשת לביצוע תרגולים רוחניים עילאיים. בהתאמה פרקטית לימינו אנו, לטיפול זה תועלות מקיפות מאספקטים פיזיים עד לרגשיים-מנטאליים והתפתחותיים.

התרגום המילולי של צ'י ניי טסאנג chi nei tsang הוא:
צ'י – אנרגיה
ניי- פנימי
טסאנג – איברים פנימיים (קרביים)
פירוש המשמעות הוא עבודה עם האנרגיה של האיברים הפנימיים או התמרה אנרגטית של האיברים הפנימיים. בניגוד לטיפולי מגע אחרים בהם המטופל שוכב באופן פסיבי במנוחה, צ'י ניי טסאנג מצריך נשימה עמוקה אל תוך אזורים שונים של הטורסו, כשידיי המטופל עובדות באזור רקמות הבטן. זמן רב מושקע בטיפול האזור סביב הטבור, ובשימוש בטכניקות ספציפיות לטהר את הגוף ולשחרר את דפוסי המתח הייחודים של המטופל.

כשחסימות אלו הותרו, חווה המטופל רכות והקלה באזור הבטן וקלילות רבה יותר ביציבה ובתנועה. תחושות מעודנות בבטן ובגוף מקבלות חופש ומקום, בהשפעת העבודה האנרגטית והמרצת מחזור הדם והנוזלים הלימפטיים. וכן, חל שיפור בפעולות העיכול ובכוחות החיים כאשר הגוף מפיק תועלת רבה יותר מחומרי המזון.
חשוב לציין, כי אין דומה הטיפול בעיסוי הבטן צ'י ניי טסאנג לטיפולי הבטן הנהוגים כיום במתודות שונות ברפואת המזרח כגון שיאצו וטווינה. הדבר נכון הן בטכניקות המגע עצמן, והן בהשקפה הטיפולית אשר יחד מכוונות לתהליך אישי של התפתחות וריפוי גוף-נפש דרך מגע.

מה קורה בטיפול?
תחילת טיפול באבחון מקיף של אורח חיים, תזונה והנושאים הפיזיים או רגשיים מנטאליים איתם מתמודד המטופל. בדרך כלל יש קשר ישיר בין אורח החיים לבין אותו כאב או גורם אשר מפריע לאדם בחייו,  ומתוך כך תינתן למטופל תכנית מפורטת על שינוי. לאחר האבחון, ניגשים לבדוק איך נושאי האבחון מקבלים ביטוי בבטן, ומתחילים את העיסוי.
טיפול המגע בצ'י ניי טסאנג ננעשה  על מזרן או מיטת טיפולים. המטופל נשאר לבוש בבגדים נוחים כאשר רק אזור הבטן מעצם הפיוביק עד לכלוב הצלעות נותר חשוף. המטופל שכוב על גבו, רגליו מורמות קלות והברכיים מכופפות ונתמכות תחת כרית, כדי  לשחרר את המתח השרירי הנוצר  בעת שכיבה על הגב עם רגליים ישרות.

תחילה מקבל המטופל זמן להירגע בשכיבה, ומתחילים להכין את הגוף לעבודה הטיפולית דרך נענועים ושחרורים ריתמיים, וכן עבודת נשימה מונחית. כאשר נשימות עומק בוססו, מתחילה החקירה יחד של המתחים בחלל הבטן. המטפל מאתר ולוחץ באזורים החסומים, והמטופל נושם אל תוך אזורי המתח או כאב ואיתה עבודת שחרור עמוקה מתרחשת.
כשאדם מסוגל להרגיש ולפתוח מקומות אלו, תכופות מתרחש שחרור פיזי או רגשי. רגשות קשים, תמונות, זיכרונות ובכי שנשכחו עולים אל פני השטח. דפוסים נושנים של יציבה והחזקת מתח שרירי משתחררים מכבליהם. לעתים שחרור שכזה הינו קשה להתמודדות, ולכן במרחב הטיפול ישנו מקום ומסגרת מכילה ותומכת אשר מלווה את כל התכנים שעולים אצל האדם בתהליך.

הטיפול בצ'י ניי טסאנג הוא של שניים, גם המטפל וגם המטופל נותנים יד בתהליך זה של התמרה ושינוי בכדי להגביר את אפקטיביות הטיפול. למשל, יהיה טיפול בבטן טוב ככל שיהיה, אם המעיים מלאים בגזים שמקורם במזון אשר אינו בריא עבור אותו אדם, לא תהיינה אפשרות אמיתית לריפוי. על המטופל ליטול אחריות לבריאותו, ולהיות מוכן לעשות את השינויים הנדרשים באורח חייו אם ברצונו להרגיש טוב יותר.
בנושא התזונה המטופל יקבל הנחיות שבועיות והמלצות לתפריט יומי המותאם אישית אליו ולתהליך אותו הוא עובר עם הטיפול. תרגילי גוף ולימוד עיסוי עצמי, עבודת נשימה, ומדיטציה והדמיה, יינתנו על פי הצורך.
מהות הטיפול היא לסייע למטופל להתמודד עם הקושי בחייו, ובעזרת הכוונה אמפטית ללמד אותו לרפא את עצמו. דרך זו מעודדת עצמאות, דרך תהליך ממוקד של עבודת גוף-נפש ושינוי אורח חיים כאשר העבודה הטיפולית עמוקה בכל המישורים.
אם כן, מדובר בתהליך ומכלול שלם של התפתחות מודעת אותו עובר המטופל. זהו מסע אמיץ ולא פשוט, אך עם זאת בדרך כלל מרגישים שינוי עוצמתי כבר בתום הפגישה הראשונה. עוצמת הטיפול ובעקבותיו התקווה לשינוי אמיתי, הם הנותנים למטופלים רבים את הכוחות להתחיל את תהליך הריפוי.

מפת איברי חלל הבטן ברפואה הסינית

מה חשיבות העיסוי באזור הבטן?

חכמים טאואיסטיים נוכחו לראות שבני אדם מפתחים באופן תדיר חסימות אנרגטיות באיברים הפנימיים, אשר מקבלות ביטוי של נוקשות פיזית בטורסו. חסימות אלו קורות במרכזו של פעילויות החיוניות של הגוף, ומגבילים את זרימת אנרגיית החיים (צ'י).

היצמדות לרגשות שליליים כגון פחד, כעס, חרדה, עצב ודאגה הם חלק עיקרי בפגיעה של האיברים וכוח החיים. ההיצמדות הרגשית מתבטאת גם בהיצמדות פיזית של סיבי השריר בבטן. עם התרת ההיצמדות הפיזית, ניתנת האפשרות לשחרור ההיצמדות הרגשיות.

אזור הטבור הוא אזור מפתח בגופנו. הוא נקרא גם "הצלקת הראשונית" משום שמכאן העובר התחבר לאמא ברחם לראשונה. גם חומרים מזינים וגם פסולת עושים את דרכם בחבל הטבור, ובגלל זיכרון גוף עתיק זה, לרעלנים יש נטייה להצטברות באזור זה.
הבטן היא גם המרכז האנרגטי שלנו, או הליבה שלנו. שם נשמרת האנרגיה שלנו, חיובית או שלילית. אם אזור זה חסום ברעלנים פיזיים או רגשיים, הוא לא יתפקד במלואו. בחיפוש מתמיד למוצא פורקן,  כל רגש או אנרגיה שלילית אשר לא קיבלה ביטוי חופשי, יוצרות מפלט של מעגל מתמיד של מתח בגוף. כשאלו לא משתחררים, הם מצטברים באזור חלל הבטן וטבור. הגוף שלנו יכול לעבד חלק מהאנרגיה הזאת, אבל לעתים תכופות הוא לא עומד בקצב שאנו מעמידים לו. כך המרכז האנרגטי שלנו נעשה גדוש ודחוס, ובסופו של דבר מתנתק משאר הגוף.

פילוסופיה טאואיסטית ורפואה סינית

היסודות הפילוסופיים של צ'י ניי טסאנג הם בטאואיזם, שהיא הפילוסופיה התומכת בכל מערכת הרפואה הסינית העתיקה ומסורתית. בין אלו ניתן למנות ספקטרום רחב של טיפולי מגע רפואיים כגון צ'י קונג, כיוון עצמות, דיקור ואף ניתוחים, שנחשבו בעת העתיקה לצורה הנמוכה ביותר של הרפואה, ונעשה בהם שימוש רק לאחר הזנחה או שיבושים חוזרים של עקרונות רפואה מהותיים אשר הביאו את הדבר להכרח.

בדומה לדיקור, שימוש בצמחי מרפא ונדבכים אחרים של הרפואה הסינית, צ'י ניי טסאנג מבוסס על חוויותיהם של הטאואיסטיים את הכוחות הפנימיים והחיצוניים שיוצרים ומקיימים את החיים. כוחות אלו, שמקורם בשלושה מישורי קיום בסיסיים (אדמה, טבע, כוכבים), מזינים ומעניקים לנו את הפוטנציאל הפיזי, מנטאלי-רגשי, ורוחני. עבור הטאואיסטיים, קיום חיים תלוי בתנועה החופשית והרמונית של כוחות אלו. באורגניזם האנושי, הם מקבלים את ביטויים בשלוש אנרגיות  או "שלוש האוצרות":

אנרגיית המהות המינית – jing
אנרגיית החיוניות – chi
אנרגיית הרוח – shen

דרך עבודת מודעות עצמית והתמרה פנימית, ניתן להגביר את הטרנספורמציה הטבעית של jing  ל-chi , ושל chi לshen, לצמיחה רוחנית ובריאות טובה. עם זאת, הטאואיסטיים עומדים על כך שמצבי דחק וסטרס, הרגלי נשימה ויציבה שגויים, תזונה לקויה, טראומה ופציעה, מביאים בסופו של דבר לחסימות אנרגטיות בתוך האדם. הם מאמינים כי חסימות אלו, אשר משבשות את האיזון הטרנספורמטיבי בין יין ויאנג ותנועת המעבר בין חמשת הפאזות, הם השורש של חלק ניכר של החולי שלנו.

לפי הפילוספיה הטאואיסטית, איברנו הפנימיים הם מקור החיים והמוות. איברים חיוניים אלו נחשבים כמכילים את המהות הרוחנית של האדם, ומקשרים זאת גם לסיבה שהמצרים הקדומים השקיעו כה רבות לשימורם אחר המוות. כשאנו פתוחים לעכל, תרתי משמע, את הביטויים של חיים אלו בגופנו מבחינה פיזית רגשית מנטאלית ורוחנית, אנו פתוחים לחיים.

מהן תועלות הטיפול?

במישור הפיזי צ'י ניי טסאנג עובד ומשפר את תפקודם של האיברים הפנימיים. העיסוי פותח סתימות וחסימות באזור חלל הבטן ובכך ממריץ רבות את זרימת מערכת הדם והלימפה. הבטן נפתחת לרכות וטונוס האיברים נשמר בצורה נכונה במקום נוקשות הטורסו וקריסה של המעי. בעקבות כך, גם הזרימה של נוזל המרה נפתחת, מערכת החיסון מתחזקת, עיבוד השומנים בגוף נעשית בצורה טובה יותר, וישנה עלייה של תפקוד הכבד והכליות.

משום שהטיפול מתייחס למבנה ומיקום האיברים הפנימיים, הוא מעורר אותם לעבודה בריאה יותר ומסייע בתיקון בעיות מבניות באיברים שמקורם בחוסר איזון. שחרור מתח עמוק זה מחזיר החיוניות לאיברים אלו, מסלק רעלנים, ומסייע בבעיות עיכול ועצירות. כאבי גב, תכופות כתוצאה של לחץ בטני מצבטר על עצבי עמוד השדרה, מופחתים עקב שחרור המתח בבטן. כמו כן, כאבי צוואר וכתפיים ובעיות הקשורות ביישור מוטעה misalignment   של כפות הרגליים רגליים ואגן. בנוסף הטיפול מסייע בעת כאבי מחזור,  ונושאים מיניים אצל גברים ונשים.

במישור הנפשי צ'י ניי טסאנג עוזר לאנשים לפתח מודעות רבה יותר לרגשות שלהם. כל עולמנו הרגשי הלא מעובד מאוחסן במערכת העיכול שלנו וממתין להתייחסות שלנו. עיכול רגשי דל הוא אחד הסיבות העיקריות לבריאות לקויה. הטיפול מסייע בגילוי ופרישה של הרגשות ונותן יתר הבהרה של עולמנו הרגשי. בכי וצחוק משתחררים, הנשימה נפתחת ומתרחבת לאפיקים חדשים, זיכרונות עולים וחלומות מתגלים. יש לציין, שמעבר לתחום הפיזי, גם בתחום הרגשי ישנה השפעה מורגשת של הטיפול במהלך הזמן שבין טיפול לטיפול.

בפילוסופיה הטאואיסטית, כל אחד מהאיברים הפנימיים שלנו מכילים אנרגיה מסוימת, אשר מקבלת ביטוי בהתאם למצב איזונה. למשל הטחול יבטא מצב של הרמוניה ושלווה במצב של איזון, או חרדה ודאגה במצב של חוסר איזון. הכבד יבטא רגשות נדיבות וטוב לב באיזון, וכעס ותסכול במצב של יציאה מאיזון. דרך הטיפול נוכל לשחרר אנרגיה לא מעוכלת, אשר מקבלת את ביטויה בעייפות ודיכאון, ולפתוח חזרה את המקום של שמחה וטוב לב שהם הטבע המאוזן שלנו.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
אייל ארליך
מטפל בצ'י ניי טסאנג


Total
0
Shares
1 comment
  1. תודה רבה לך אייל , מאמר יפהפה הנותן המון השראה.
    עיסוי בטן זהו עיסוי המצריך מיומנות ורגישות גבוהה בגלל שהבטן היא סוג של "מקדש" הנמצא בגוף שצריכים לבוא אליו בחרדת קודש.
    אולי יעניין אותך שקיימת שיטה של ביואנרגיה שפיתחה גרדה בויסן תלמידתו של וילהלם רייך , המבוססת על טיפולי מגע , שיחות , ובדיקה באמצעות סטטוסקופ של רעשי העיכול בבטן. הסיבה היא כי אופי הרעשים בבטן מציגים את מצבו הרגשי של האדם. ניתן לקרוא על כך בהרחבה כאן :
    http://www.mistican.co.il/Index.asp?ArticleID=228&CategoryID=102&Page=4

כתיבת תגובה
Related Posts