סקירת הספרים " A Walk Along The River I & II" 
 מאת דר' Yu Guo-Jun

ד״ר Yu Guo-Jun בספרים ובסדנה פה בארץ
ד״ר Yu Guo-Jun

אין הרבה ספרים בספרות המקצועית המתורגמת של הרפואה הסינית העוסקים בדיון מקרים (case studies). מתוכם מעטים עוד יותר הם ספרי דיון קליני העוסקים בטיפול בצמחי מרפא ומעטים עוד יותר הם אלה שמרחיבים ומסבירים לעומק את האבחון והטיפול המוצע. רוב הספרים מציגים סיפורי מקרה פשוטים יחסית ובאים להדגים שימוש במרשם כזה או אחר. חסרים לנו כאוויר לנשימה ספרים שמביאים לנו דוגמאות למקרים קשים, אמיתיים מהקליניקה. לכן, כאשר אחזתי לראשונה בספרו הראשון של דר' Yu Guo Jun, הבנתי שמצאתי פרח נדיר. הוא נדיר לא רק בגלל כל מה שנאמר לעיל, אלא מכיוון שמאחורי הדיון במקרים בספר זה עומד קלינאי רב נסיון, מאסטר אמיתי. הוא מגיש את המקרים בחן, בבהירות עצומה ובעומק רב. כל דיון המוצג בספר הוא חוויה מעשירה ומעניינת, כמנת קינוח עשירה וטעימה. אני יכול להעיד על עצמי שככל ששקעתי בקריאת הספר כך חשתי כסועד המתענג על סעודת מלכים, ובה כל מנה מגבירה את התיאבון, עד שאינו יכול להפסיק עד שיגמור לאכול את כל המנות.

מדובר בזוג ספרים בהוצאת הספרים Eastland הנקראים A Walk along the River, המכילים אוסף סיפורי מקרה מהקליניקה של דר' יו. הכרכים מחולקים לפרקים העוסקים בתחומים שונים של הרפואה הסינית. כל פרק עוסק בכמה מקרים הנוגעים בנושא הפרק. בכרך הראשון הפרקים עוסקים בדרכי הנשימה, מחלות לבביות, מחלות גסטרואנטרולוגיה, מחלות כבד, כליות ובעיות עוריות. בכרך השני הפרקים עוסקים בבעיות גינקולוגיות, ילדים, אף אוזן גרון, מערכת הראיה וטיפולי "חיסון" לקראת החורף.

בהקדמה לספר השני, אנו למדים שדר' יו מעולם לא התכוון ללמוד רפואה. הוא נקלע בטעות לעולם הרפואה הסינית והתחיל לתהות על קנקנה מתוך סקרנות אינטלקטואלית. מן הרגע שהבין את כוחה האמיתי של הרפואה הסינית, הוא החליט להעמיק וללמוד אותה והפך בהדרגה ל "מורעל".
במהלך הקריירה שלו,  דר' יו פגש את Dr Jiang Er-Xun, רופא מפורסם בעיר Leshan והצטרף לקבוצה של תלמידים/רופאים בראשתו של דר' ג'יאנג שמטרתה היתה לימוד וטיפול במקביל במקרים מורכבים שאף אחד אחר לא הצליח לטפל בהם. מלימודיו עם דר' ג'יאנג ומהניסיון הקליני שצבר,  דר' יו זכה להתפרסם כרופא בזכות עצמו, שמטפל עד היום במקרים שרופאים אחרים כשלו בהם.

מי שראה את סדרה הטלוויזיה "House"', מכיר בודאי את הרופא המפורסם שמצליח לפתור מקרים קשים שאף אחד לא מבין. מעין שרלוק הולמס רפואי שמצליח לאבחן מקרים מסובכים על סמך פרטים מעטים ומתוך הבנה רפואית עמוקה. דר' יו הוא הגרסה הסינית ל "House." כמעט כל סיפורי המקרים שהוא מציג בספר מתחילים ממטופל הסובל ממחלה קשה או כרונית שאף רופא מערבי או סיני לא הצליח לפצח. לאחר פירוט המקרה, דר' יו מציג את האבחנה שלו ומתאר כיצד ניגש לפתור את המקרה הנידון.

עד כאן התרחיש די דומה לשאר הספרים העוסקים בחקר מקרים. אך מנקודה זו מתחילה החגיגה האמיתית. לאחר שתוצאות המקרה מפורטות, אנו זוכים לשמוע דיון מעניין בין דר' יו לתלמידיו. זהו "פינג-פונג" של שאלות ותשובות בין התלמידים למורם, בו הם מנסים להבהיר את כוונותיו של דר' יו בדרך האבחון ובחירת העיקרון הטיפולי. לא פעם אני מוצא שהשאלות שעולות לי מקריאת המקרה, מועלות על ידי אחד התלמידים של דר' יו. פורמט זה מעניק לספר נופך מעמיק יותר ומלמד. הדיון בין התלמידים לדר' יו מאיר היבטים שונים שללא הדיון לא היינו נותנים עליהם את הדעת. חלק מהדיונים כוללים ציטוטים מטקסטים קלאסיים כמו ה Shang Han Lun ואחרים ומסתבר שדר' יו הוא לא רק קלינאי בכיר אלא גם ידען גדול המסתמך על הקלאסיקות באבחנותיו ובטיפוליו.

לדוגמא, בפרק העוסק בהתקררויות, מוצג מקרה של אישה הסובלת מחום נמוך, צמרמורות וחולשה. היא טופלה, כמו רוב המטופלים שמגיעים לדר' יו, על ידי רופאים מערביים ורופאים שמטפלים ברפואה סינית וקיבלה מרשמים שונים להתקררויות וחולשה כמו Yin Qiao San  ו Bu Zhong Yi Qi Tang, אך כל אלו לא עזרו לה. דר' יו איבחן מקרה זה כמקרה של פתוגן חבוי ונתן לה את המרשם Gui Zhi Chai Hu Tang שהביא להחלמה מלאה. בדיון על המקרה, דר' יו' מרחיב על השימוש במרשם זה ומסביר מדוע הוא יעיל ביותר לטיפול בהתקררויות בשל חולשה. הדיון גולש לשאלה כיצד מאבחנים מטופלים חלשים ומדוע מרשם זה יכול לטפל גם במצבים שאינם רק במערכת Shao Yang. בהמשך הדיון אנו למדים על מודיפיקציות מעניינות שהוא מוצא לאותו מרשם כמו להחליף את Dang Shen ב Xian He Cao. רובנו למדנו שזהו צמח עיקרי להפסקת דימומים, אבל האם ידענו שיש לו תכונות מחזקות והוא נחשב למעין "סטרואיד" לחיזוק מטופלים חלשים? בהמשך דר' יו דן בשאלת הסכנה בשימוש ב – Chai Hu אצל מטופלים חלשים.  תוך כדי השיג והשיח אנחנו מעמיקים וזוכים לתופינים שונים מן הניסיון הקליני של הרופא.

דר' Yu Guo-Junמלבד ההעמקה והשיתוף בניסיון הקליני של דר' יו, אנחנו לומדים ממנו על עקרונות חשובים בטיפול בצמחי מרפא. במקרה אחר, מגיע מטופל הסובל מכאבי ראש, הקאות, כאבי גרון וסימנים מובהקים לחום פנימי כגון עצבנות רבה, פה יבש, צמא רב, לשון אדומה ודופק מהיר. אנחנו לומדים שהמטופל קיבל מרופאים קודמים מרשמים שונים ומשונים ובהם המרשם Xiao Chai Hu Tang  משולב עם Wu Zhu Yu Tang – אך ללא כל מזור. דר' יו בוחן את המקרה על ידי תשאול מעמיק וחשיבה יוצאת דופן ומסיק שהטיפול הנכון יהיה המרשם Wu Zhu Yu Tang. הוא מסביר שהרופא הקודם התקרב לטיפול הנכון, אבל לא העז לשים את כל הז'יטונים על המרשם הנכון. בדיון שמופיע לאחר הצגת המקרה, עולה השאלה כיצד העז דר' יו להשתמש במרשם כה מחמם במקרה בו מופיעים סימנים ברורים של חום. הרי כל תלמיד מתחיל בלימודי הרפואה יודע שבמצבים של חום אין להשתמש במרשמים חמים כמו Wu Zhu Yu Tang! דר' יו מזהיר אותנו מדוגמתיות יתר וחשיבה נוקשה בבואנו לטפל. הוא מראה לנו שבזכות תשאול מעמיק והתמקדות בסימפטומים עיקריים השימוש במרשם זה מוצדק קלינית. כיצד הוא עושה זאת? את זאת אשאיר לכם לגלות.

אני חש שאני עושה עוול לספר בסקירה הקצרה הזאת. הייתי רוצה לחלוק אתכם עוד ועוד חוויות מן הקריאה בספר החשוב הזה, כגון המרשם מיוחד לטיפול בהרפס זוסטר, המרשם המופלא לטיפול בוורטיגו, השימוש יוצא הדופן של Gui Pi Tang ועוד ועוד. אך מכיוון שאני חייב לסיים, אני מזמין אותם לצאת עם דר' יו לטיול. טיול לאורך גדת הנהר של הרפואה הסינית כפי ששם הספר נקרא. צאו יחד עם דר' יו לחוות את עוצמת הרפואה שלנו ואת יופיה הרב. זהו טיול המתאים לכל מטפל בצמחים, מהתלמיד שאך סיים את לימודיו ועד להרבליסט עתיר הניסיון. לא תצטערו על כך, שכן "אם יוצאים, מגיעים למקומות נפלאים…"

* תמונה: Xiaolong Wong

המחבר:
גיא סדן
מטפל בקליניקה הירושלמית לרפואה סינית 
עוזר הוראה בתוכנית ללימודים מתקדמים ברפואה סינית-  Graduate Mentorship Program
guysedan@gmail.com

* * *

ד״ר יו מגיע לארץ!!
במרץ 2019 היה לי הכבוד לטוס לארה"ב ולהשתתף בסדנה עם דר' יו ועם מתרגמו ושותף בכתיבת ספרו השני מייקל פיטצג'ראלד. התרגום הנפלא של מייקל יחד עם הטקסטים הכתובים המפורטים שקיבלנו אפשרו לי לחזור לקליניקה עם תובנות חדשות וליישם ישר את שלמדתי. היה לי ברור מהמפגש הראשון עם דר יו שאני רוצה להזמינו לבקר וללמד בישראל. לשמחתי הרבה, הוא הביע התלהבות רבה והסכים מייד!
אנו שמחים ומתרגשים להזמין אתכם לסדנה בישראל בת 3 ימים עם דר' יו ומייקל פיטצג'ראלד שתתקיים בין התאריכים 13-15.11.2019
דר' יו נדיב ביותר במידע שלו, מצטט מהקלאסיקות בצורה מעוררת השתאות, סובלני לשאלות ומרצה נפלא. האינטראקציה שלו עם מייקל מאפשרת חוויה לימודית ייחודית והזדמנות חד פעמית לפגוש את אחד מגדולי הרופאים בסין כיום.
בואו ללמוד מהמאסטר עצמו בשלושה ימים מרתקים בהם נדון במחלות ילדים, נדבר על אש השר (האש המיניסטריאלית) ושימושה הקליני ונלמד כיצד מזקקים מקרים מורכבים לכדי טיפול יעיל ופשוט.

מהרו להירשם, מספר המקומות מוגבל. ההרשמה המוקדמת מסתיימת ב 12.10.19.
לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן.
קרן סלע וצוות ה ICCM

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts