גיל המעבר

יפה- סיפור מקרה
גיל המעבר

יפה היא אשה בשיא כוחה בת 54, נשואה באושר. כאשר הגיעה אלי לראשונה, תלונתה העיקרית הייתה פצע כואב וצורב בקצה הלשון.

יפה מעידה על עצמה כוורקוהולית, היא עובדת שעות ארוכות ועמוסות בעבודה שפעם אהבה והיום כבר לא כל-כך. הטלפונים ממשיכים לרדוף אחריה גם מעבר לשעות העבודה, ולמרות שהיא מוערכת מאוד במשרדה, הייתה שמחה מאוד לשנות כיוון מבחינה מקצועית. יחד עם זאת, היא חוששת לעזוב את המקום המוכר והבטוח בו היא נמצאת, וגם לא בטוחה לאיזה כיוון היא רוצה להתקדם.
השבועות האחרונים היו עמוסים במיוחד בעבודה, ונוסף על כך, חופשה שתכננה עם בעלה במשך זמן רב (ושלה ציפתה  מאוד) התבטלה מסיבות שונות, דבר שעורר תסכול רב.

כאמור, יפה מתלוננת על הפצע שבקצה לשונה. הפצע כואב ושורף "ממש כמו כוויה". לדבריה, הוא הופיע לראשונה לפני כשבועיים ומאז הוא בא והולך בצורה מחזורית ומעניינת: הפצע מופיע בטיפ או סמוך לו, שורף מאוד ומפריע לאכול ולשתות. לאחר יום או שניים, הפצע נעלם ובמקומו מופיע כאב בצידי הצוואר אשר מפריע לבליעה. בהמשך הכאב נודד אל העורף, ונעלם עם הופעתו של פצע חדש בלשון. כל מחזור שכזה נמשך 4-5 ימים.

דברים נוספים: מזה מספר שנים סובלת מגלי חום, עם החמרה מסוימת בחודשים האחרונים. הם מופיעים בעיקר בלילה, והגרועים שבהם מתחילים באפיגסטריום ועולים כלפי מעלה מלווים בהזעה רבה.
יפה נרדמת בקלות אך לקראת ארבע בבוקר השינה נפגמת עד שקמה בחמש להליכה היומית שלה. היא אינה צמאה באופן מיוחד, מקפידה על תזונה מאוזנת, לחייה,פניה ובית החזה העליון מעט אדומים, היציאות והשתן סדירים ותקינים ומדי פעם היא סובלת מכאבי ראש עמומים ומכבידים.
דופק: חלש. דק בעמדת הכליות. מהירות תקינה. לשון: סגלגלה, מחורצת, טיפ אדום.

האבחנה המרכזית שלי הייתה חום בלב על רקע חולשה של יין הכליות והלב וסטגנציה של צ'י הכבד וכיס-המרה. ניתן היה לראות באופן יפה את ניסיונו של הגוף לנקז את החום מהלב דרך מרידיאן הלב אל מרידיאני המעי-הדק ושלפוחית השתן. מכאן נגזר העיקרון הטיפולי של סיוע לתהליך הניקוז של החום מהלב, ובנוסף, חיזוק יין הכליות והלב והנעת צ'י הכבד וכיס המרה, והרגעת הנפש. שיטת הטיפול שנבחרה: טיפול משולב בדיקור, צמחים ושיאצו.

דיקור

הצירוף הבסיסי שחזר בכל הטיפולים היה ht5 + si7 + bl60
Ht5 – Tongli – Penetrating the Interior נקודת החיבור של הלב. מרגיעה נפש, מסדירה את צ'י הלב, מסייעת ללשון (מרידיאן החיבור עובר דרך הלב מגיע לבסיס הלשון), מנקזת עודפים מהלב.  כנקודת חיבור,ht5 משפרת את הקשר בין האיבר למרידיאן וטובה לטיפול בהפרעות פיזיות על רקע נפשי. מה דאן –יאנג בחר בה כאחת מתוך אחת-עשרה ה – heavenly star points
Si7 – Zhizheng – Branch of the Upright נקודת החיבור של מרידיאן המעי הדק. מקשרת בין המעי-הדק והלב. נקודה חשובה להרגעת הנפש. שמה, תמיכה בנכון/ביושר, מעיד על יכולתה לעזור לאדם להקשיב ללבו. יחד עם זאת שייכת לשכבת ה-Tai Yang ולחיצון – משחררת חום, מניעה צ'י במרידיאן ומפחיתה כאב.
Bl60 – Kunlun נקודת הנהר והאש של מרידיאן שלפוחית השתן. מנקה חום ומורידה יאנג העולה מעלה, מורידה עודפים בעיקר מהמחמם העליון, פותחת את החיצון ומשחררת רוח, מפחיתה כאב, משפיעה על הכליות ומפחיתה מלאות בחזה.

נקודות נוספות שנדקרו: cv3/4/14 ,gb40, sp6, k6/25/27, liv3

צמחים: שילוב של dao chi san  עם zhi bai di huang wan בטינקטורה.

שיאצו: בעיקר עבודת kyo (חיזוק המקומות החלשים). נעשה במקביל לדיקור. התמקד בשחרור ו"פתיחת" אזור הראש והצוואר, עבודה על מרידיאני הכליות והלב ואזור ההארה (hara) ובנקודות ספציפיות כגון: gb21, st12, yintang, k1. בסיום כל טיפול דיווחה על תחושת שחרור ורגיעה.

לאחר הטיפול הראשון נעלם הפצע אתו הגיעה לטיפול. כעבור מספר ימים הוא חזר ובעקבותיו כאבי בליעה בימין ואחר-כך בשמאל.
לאחר הטיפול השני דיווחה על נקודה אדומה עם ראש לבן שהציקה לה אך הייתה פחות כואבת ושורפת מלפני-כן. כאבי הבליעה נעלמו וכאבי העורף הופיעו לסירוגין.
לאחר הטיפול הבא, נעלמו כאבי הצוואר והעורף. הצריבה בלשון הופיעה מדי פעם למספר דקות קצר.
לאחר הטיפול הרביעי, דיווחה על פצע גדול שיצא, נעלם כעבור יום ומאז לא חזרה התופעה.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Michelle Dennis

המחבר:
אופיר מיכאליס
מטפל ברפואה סינית
ofir_tcm@walla.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts