על דיקור ודיבור

סקירה על טיפולים ברפואה סינית שנתנו במהלך מבצע "צוק איתן"
על דיקור ודיבור

אנו פועלים כחלק אינטגראלי מצוות רב-מקצועי במרכז 'אמונה' לטיפול במשפחה בעיר שדרות. זהו מרכז טיפולי הוליסטי, המספק טיפולים פרטניים, זוגיים ומשפחתיים, טיפולים לילדים, קבוצות וסדנאות במגוון שיטות קונבנציונאליות. לצד כל אלה, מתקיים במרכז מעל לשש שנים פרויקט רחב היקף של טיפולי רפואה משלימה. שילוב זה, שנרחיב עליו בהמשך, הוא ייחודי הן ביחס לשאר מרכזי 'אמונה' לטיפול במשפחה הקיימים ברחבי הארץ, והן ברמה הארצית. הטיפולים מסובסדים הודות לתורמים התומכים בפרויקט. הטיפולים לנשים נעשים על-ידי מטפלות – גלית אברהם (רפואה סינית ושיאצו), תמי נוי (עיסוי) וחוה מהלר (רפואה סינית, טווינה ועיסוי), והטיפולים לגברים על-ידי מטפל – בן-ציון שקלאר (רפואה סינית ושיאצו). במהלך מבצע 'צוק איתן' המשכנו את עבודתנו כמטפלים ברפואה סינית, ובמאמר זה נחלוק את הניסיון המקצועי והייחודי שהצטבר אצלנו בתקופה זו.

התקפות הטילים ואזעקות 'צבע אדום' במהלך מבצע 'צוק איתן' השפיעו על מצבם הגופני והנפשי של התושבים באופן ניכר, בעיקר בצורה של מתח וחרדות. מטבע הדברים, בזמן מלחמה נדחים עיסוקים רבים כולל טיפולי בריאות ואף טיפולים נפשיים. אולם, במהלך 'צוק איתן' מספר הטיפולים 'קפץ' בעשרות אחוזים (בעיקר בקרב נשים), משום שהטיפול נתן מענה ישיר למצוקות המלחמה.

הדגש בסקירה זו יהיה על כך שגם טיפולים סטנדרטיים שכולנו מכירים יכולים להיות משמעותיים דווקא בתחום הנפשי. נפתח בסקירה כללית של חוה מהלר, על יתרונות הטיפול ברפואה סינית ובמגע והמסקנות שנולדו מכך. לאחר מכן, נסקור כמה סיפורי מקרה שבהם טיפלנו (גלית אברהם ובן-ציון שקלאר). השתדלנו לבחור מקרים בהם מאורעות המלחמה היוו הסיבה העיקרית לטיפול, וכן מקרים בהם היה שילוב של רפואה סינית וטיפול נפשי. לבסוף, נסקור את 'מעגל הריפוי' – קבוצת טיפול ייחודית שעיקרה טיפול בדיקור בנקודות אוזן ושעת הרפיה.

ההיבט הנפשי – יתרונות הרפואה הסינית על הטיפול הקונוונציונלי
אחד היתרונות של הטיפול באספקט הנפשי ברפואה משלימה הוא האפשרות לגעת במטופלים, דבר שאיננו מקובל מבחינה אתית בטיפול הפסיכולוגי. על פי ניסיוננו, רוב המטופלים ובמיוחד המטופלות שהגיעו לטיפול במהלך המבצע היו 'צמאות' למגע, ורובן סבלו במיוחד מכאבים ומתח בשכמות, כאבי גב תחתון וברכיים. אחת המטופלות תיארה את תחושת האחריות של הורים בעוטף עזה כעול של ממש על השכמות. ידוע לכולנו שמתח ודאגות מצטברים פעמים רבות בגוף ובעיקר בשכמות, בצוואר, במרידיאני הכבד וכיס-המרה ועוד. כך שתופעה זו הייתה מובנת מאליה מבחינתנו, גם אם בשפה הרפואית או הפסיכולוגית הדבר הוא חידוש או לפחות בלתי מוסבר. במובן מסוים, הרגשנו באותה תקופה שמעבר למגע, תרומתנו הגדולה למטופלים הייתה בכך שיכולנו לומר להם בפשטות שמה שהם מרגישים איננו מורה על קיום בעיה אצלם. עצם הידיעה הזו הקלה על מצבם הרגשי והפיזי! הקבלה וההקשבה למצוקותיהם תרמו לאפקט הטיפולי.

כלי חשוב נוסף שלנו כמטפלים היה עצם הנוכחות: לא רק להיות שם איתם אלא להיות 'בעל הבית' – להעביר מסר שאנחנו אנשי מקצוע מנוסים בהקלת מצבים מעין אלה, ושאנו חזקים ויציבים למענם.

השפעות בריאותיות עקב מצב הדחק
נתקלנו בתגובות שונות של מטופלים למצב הדחק שהביאה הלחימה. תופעה ייחודית הייתה הקלה שחוו חלק מהמטופלים החולים במחלות כרוניות. רבים דיווחו על שינוי לטובה בסימפטומים שונים, רוב השינויים היו סובייקטיבים, וחלקם מדידים. דוגמא לשינוי סובייקטיבי: מטופלים שמתמודדים עם טראומות מעברם שלא קשורות למצב הביטחוני דיווחו על הקלה בזמן המלחמה הן בתחושה הפיזית והן בסימפטומים הנפשיים; דוגמא אחרת: מטופלת אחת במצב פרה-סוכרתי דיווחה בשבוע הראשון של המבצע שרמת הסוכר בדם שלה ירדה באופן דרמטי (ונשארה נמוכה לאורך כל תקופת הלחימה).

לעומתם, היו שסבלו מהחמרה של בעיות כרוניות או חזרה של בעיה שסבלו ממנה בעבר. אין זה מחקר שיטתי ואין לנו מספיק מידע המאפשר הסקת מסקנות, אולם נראה לנו, שהייתה הקלה בבעיות שעיקרן הוא 'חסר' (כמו במקרה הסוכרתי דלעיל), עקב התגייסות הכוחות של הסובלים להתמודד עם המצב, ואילו בעיות של 'עודף' הוחמרו. נראה שהסיבה היא שבמהלך המבצע אנשים חוו מצב הישרדותי שגרם להם לגייס יותר כוחות מבשיגרה, דבר שהוביל להתמקדות פחותה בבעיות אחרות.

לפני שנסקור את הטיפולים להלן חשוב להגיד את המובן מאליו. כולנו למדנו שהכבד אחראי ברפואה הסינית על יכולת התנועה החלקה, ההתפתחות וההתקדמות, אך כשהוא כואב ותקוע נוצרים חסמים, כעסים ותסכולים. ניתן לומר שטיפול במרידיאן הכבד מתאים מבחינה תיאורטית למצב מלחמה ושבפועל הוא אכן היה מרכזי בטיפולים. ראינו כי אזור Liv9 הסמוכה לברך כאב כמעט אצל כל המטופלים, לרוב עם הקרנה לברך. דוגמה נוספת: בערך חודש אחרי הפסקת האש שילוב הנקודות הידוע כ'ארבעת השערים' התאים למטופלים רבים וכל מי שקיבל אותו דיווח על הרגשה טובה ושיפור בסימפטומים, למרות שהסימפטומים יכלו להיות מאוד שונים.

כחודשיים מתום מבצע 'צוק איתן', התחילו לפנות אלינו אנשים ששמו לב בזמן האחרון שמשהו מפריע או כואב להם "מאז הקיץ" או "בחודשים האחרונים". בעיקר כאבי שרירים, תחושה כללית לא טובה ומתח נפשי. למאורעות המלחמה ישנן אדוות למשך זמן ארוך.

סיפורי מקרה – טיפולים במהלך 'צוק איתן'
בזמנו, כשהוקם הפרוייקט שלנו על-ידי ד"ר דוד מנדל ומנהלת המרכז הגב' תמי בק, הרציונל היה לתת מענה לתחומים הסומטיים (הגופניים) שנפגעים כתוצאה מטראומה. המקרים שלהלן מביעים את הצורך ברפואה סינית גם באספקטים אחרים ולא רק בתחום הגופני, ובחלקם ניתן לראות את הממשק שבין סוגי הטיפול:

מטופלת בת 14, תלמידה תושבת שדרות (מטפלת: גלית אברהם)
המטופלת הופנתה ממרכז חוסן (מרכז לטיפול רגשי עקב המצב הביטחוני) בשדרות. היא הייתה "סגורה" ולא מוכנה להיפתח לטיפול שיחתי. אביה הגיע אתה וסיפר על השתלשלות העניינים. הילדה היתה סגורה, מאוד מכונסת, לא מדברת או מחייכת וכל גופה נוקשה.

המצב הבריאותי תקין, עד היום לא היו חרדות ולא פחדה מהמצב הביטחוני ולא מ'צבע אדום', הרגישה רגועה ובטוחה. בעקבות חדירת המחבלים לקיבוץ ניר-עם קיבלה התקף חרדה קשה והופנתה למיון כשהיא סובלת מקשיי נשימה, רעד, בכי וכאבים בלתי מוסברים. בבית-החולים ניתנו לה כדורים להרגעה והפנו אותה לטיפול פסיכולוגי. מאז מרגישה קושי בנשימה, כובד בבטן, לא מצליחה להירדם, חוסר תאבון, כאבי ראש, כאב גב עליון שמקרין ללב.

אבחנה
כאשר הגוף והנפש לא יכולים להתמודד עם סיטואציה, נוצרת טראומה. בשפה הסינית, שוק שמפריד בין הלב לכליות – המהווים את ציר החיים. ציר זה, משמעותו הביטחון והאמון הבסיסי שקיים בכל אדם, ומהווים מעין 'בית' אליו נפש האדם יוצאת ובאה. כאשר ציר החיים נפגע לא ניתן לטפל בכלים היומיומיים והרגילים כמו שיחה, אלא יש לחבר מחדש בין הלב לכליות. החזרת האמון בהתנהלות הרגילה של החיים, היא מעין 'כוונון' מחדש כמו כיוון של כלי נגינה.

עקרון הטיפול במקרה זה הוא שחרור המתח הרב והרגעת הנפש.

פירוט הטיפול
טיפול 1: לא הסכימה שהמטפלת תיגע בה וביקשה רק דיקור.
השתמשתי בנקודות בגב המשפיעות על האספקטים הנפשיים של האברים השונים: (ריאות) Bl42; (לב) Bl44; (טחול) Bl47; (כבד) Bl49; (כליות) Bl52.
טיפול 2: דיברה קצת וסיפרה שקשה לה לנשום ומרגישה מועקה ולא ישנה. הסכימה לטיפול מגע.
בטיפול: שיאצו גב + כוסות רוח + דיקור כמו הטיפול הראשון + Ht7, Pc6, Sp6, Shenmen(דיקור אוזן) להרגעת הלב והנפש.
טיפול 3: סיפרה שהטיפול מאוד עזר לה, היא מסוגלת לנשום בקלות ורוצה שוב את אותו הטיפול. בסוף הטיפול סוף סוף חייכה (דבר שגרם לי להתרגשות גדולה).

הטיפולים הבאים היו דומים ולאחר שבעה טיפולים היה שיפור משמעותי, נראה היה שמטרות הטיפול הושגו ושהיא יכולה לקבל טיפול פסיכולוגי ללא תמיכת טיפולי הדיקור. אולם אביה חשש וביקש שנמשיך בדיקור במקביל לטיפול ב'חוסן'. המשכנו לטיפול חיזוק ומניעה פעם בחודש.

מטופלת בת 15, תושבת שדרות (המטפלת: גלית אברהם)
מתחילת 'צוק איתן' סובלת מחרדות, נפיחות בבטן, מעי רגיש, עצירות, רעידות בידיים, שינה לא טובה, לא רגועה. מרגישה משהו תקוע בגרון, חוסר שקט.

לשון: טיפ אדום, צבע סגלגל.       דופק: מיתרי.

אבחנה
המתח הרב והחרדות גורמים לחוסר שקט המתבטאים גם בגרון וביכולת הדיבור וגם בשיבוש בתהליכי העיכול. ב- TCM הסינדרום מוכר כ-liv qi stg. + plum pit.

בהשוואה למקרה הקודם מקרה זה הוא נפוץ יחסית, והפגיעה איננה ב'ציר החיים' אלא ב'ציר היומיום' ביכולת להתמודד עם התרחשויות היומיום בנחת ובקור רוח. מטרת הטיפול היא להרגיע את תנועת הכבד ולשחרר את החסימה בבטן – הכבד מסמל את התגובה שלנו אל מה שקורה: בשוויון נפש או במתח וכעס. הטיפול מנסה לעזור ביצירת דרך התמודדות עם המציאות, בצורה חלקה יותר ורגועה יותר. לכן רוב נקודות הדיקור פעלו על הכבד ועל הבטן.

פירוט הטיפול
טיפול 1: לשחרור חסימות מהכבד: Bl17, 18; Liv 13,3; לחיזוק מע' העיכול: Bl20; Sp6.
טיפול 2: דיווח: עדיין יש נפיחות בטנית.

בנוסף לדיקור הקודם הוספתי נקודות בבטן ונקודות השפעה על הבטן: Cv12, St21, St36.

במהלך הטיפולים הבאים הטיפול חזר על עצמו עד שהרגישה שהוקל לה לגמרי.

מטופל בן 32, תושב שדרות (המטפל: בן-ציון שקלאר)
במהלך שירות מילואים היה בקרבת נפילה של אחד הפצמ"רים. הוא הצליח לרוץ מהר ולתפוס מחסה. לאחר הנפילה הסתובב לאחור, ראה ענן שחור וריח שריפה, ואת חבריו פצועים קשה (חלקם נהרגו). הוא עזר לטפל בחבריו ולאחר מכן גילה שנפצע בעצמו מרסיסים. במיון הוצאו הרסיסים הקטנים ומאז הוא בבית וגם לא חזר לעבודה. הגיע לטיפול כ-3 שבועות לאחר המקרה.

המטופל חווה טראומה נפשית ונכנס למתח רב. מאז, מטופל ב'מרכז חוסן' שם מעבד את הזיכרונות ומצליח להתגבר עליהם אט-אט. עם זאת, סובל ממצבי רוח משתנים, לחץ בחזה, חולשה ולאות ברגליים וגם כאב פיזי באזור הכתף, דלקת ריאות, אינסומניה (ישן כשעתיים בלילה).

לשון: סימני שיניים עם 'קוצים' קטנים, חיפוי לבן במרכז ומאחור. דופק: מיתרי.

אבחנת מגע: מרידיאני היין ביד היו עמוסים ותפוסים בעיקר ממרכז האמה לכיוון כף היד. אזור החזה בעודף, אזור הלב בבטן (שיאצו) בעודף.

אבחנה
המתח בעקבות הטראומה יצר מצב עוררות תמידי שפגע בשינה וכן פגיעה במערכת הנשימה ובמעטפת הלב. הדבר מתבטא בלחץ בחזה, דלקת הריאות, מצבי רוח משתנים ועוד. בנוסף, ישנו כאב פיזי בכתף. כך שיש כאן פגיעה בכמה רבדים – גופני, נפשי ('ציר היומיום' שהוזכר לעיל), וטראומה ('ציר החיים'). הטיפול ניסה לענות גם על הבעיה הגופנית, גם להרפות את המתח וגם לכוונן מחדש את הלב והנפש ולהרגיע את המחשבות.

פירוט הטיפול
טיפול 1: שיאצו במרידאני הידיים (ימין עמוסה יותר). טיפול מרידיאני ברגל שמאל המקביל לאזור החזה (הדמיה): Kid3, 7, 9, 5; Liv 3,5. אזור החזה והסטרנום נרגע והשתחרר. עברנו להדרכה של נשימות: הנחת הידיים על החזה, סטרנום ובטן. לאט לאט הנשימות העמיקו והוא נרדם.

טיפול 2: סיפר על מתח ותגובות אימפולסיביות, חוסר חשק כללי וכן קושי וחוסר עניין להיות בחברת אנשים. הכאב בחזה הלך וירד משמעותית אך חזר מעט. דלקת ריאות (לוקח אנטיביוטיקה).

שלב א': מסאז' ושיאצו + כוסות רוח על השכמות.
שלב ב': דיקור. עקרון טיפולי (שיחזור על עצמו): הרגעת הנפש ופתיחת החזה, איזון והורדת יאנג הכבד, ושחרור מרידיאן Si בו עיקר הכאב בכתף: R: Tw5, Si3, Kid3, Sp6.   L: Pc 5, 6, 7; Ht5; St40.

טיפול 3: דיווח כי השיעול נרגע ודלקת הריאות נעלמה. סיפר על הקושי לישון בלילה, חושש מהחזרה לעבודה.
שלב א': שיאצו בגב.
שלב ב': דיקור + שיאצו בצוואר.
L: Tw5; Kid3, Liv3.   R: pc6, 5; Ht5; Gb41.. באוזן: Shenmen, Zero.

טיפול 4: דיווח כי הצליח לישון עוד שעת שינה. רוצה להתמקד יותר בכאב בכתף, האזורים הכואבים הם בקרבת האקרומיון: Li13,8, Si9
L: li4, Tw5; Liv3, kid 9-10. R: Pc6, Gb41. ; דו-צדדי: Gb12, 20, Anmian.

מטיפול 5 ואילך, מרגיש יותר טוב וחזק. עדיין קושי להכנס לשינה עמוקה אך השינה ארוכה יותר.

כחודשיים לאחר המקרה חזר לעבודה והתחיל בלימודים חדשים. בגלל העומס הוא איננו מגיע לטיפולים יותר.

מעגל הריפוי
במקביל לטיפולים הרגילים ברפואה סינית ומקצועות המגע, נפתחה שבועיים לפני תחילת מבצע 'צוק איתן' סדרת טיפולים הנקראת 'מעגל ריפוי' במרכז אמונה בשדרות. מעגל ריפוי הוא טיפול קבוצתי בדיקור סיני המיועד להקל על סימפטומים של טראומה ופוסט-טראומה, כגון: מצוקה רגשית, קשיי הירדמות ושינה, סיוטים, קושי בריכוז, עצבנות יתר, ערנות יתר, כאבי ראש ומיחושים נוספים, פלפיטציות, קוצר נשימה, חוסר/עודף תיאבון, עייפות ותשישות ועוד. הטיפול מבוסס על פרוטוקול טיפולי שנקרא NADA – National Acupuncture Detoxification Association, אשר במקור מיועד לגמילה מהתמכרויות. הטיפול מאזן את מערכת העצבים ומשפיע על הורמונים במוח. כך שפתיחת הקבוצה בסמוך למבצע הייתה עיתוי מושלם.

הסדרה כללה 13 טיפולים, אחת לשבוע והתקיימה במשך כל הקיץ, כאשר בימים מסוימים הטיפול התקיים בממ"ד של מרכז אמונה, עקב ירי הקסאמים על שדרות. הטיפולים בוצעו על-ידי גלית וחוה.

בקבוצה היו בין היתר חיילת שנתפסה בשטח בזמן יירוט שסבלה מסיוטים, נדודי שינה וחוסר יכולת לבכות; אישה שהבית של בנה נפגע מקסאם שבעקבות כך פחדה לצאת מהבית; ואדם שעבר תאונת דרכים מאוד קשה וסבל מכאב אורטופדי ונוירולוגי.

העובדה שאנשים המשיכו לבוא לטיפולים במהלך כל הקיץ, גם בימים בהם נשמעו אזעקות לאורך שעת הטיפול, מעידה על חשיבות הטיפול עבורם. רוב המטופלים של מעגל הריפוי דיווחו על תחושה טובה ושחרור מתח בזמן הטיפול ובימים שאחריו, וכן שיפור בשינה ומצב הרגשי אחרי הטיפול.

סיכום
סקירה זו נולדה מתוך הבנה כי הטיפולים ב'צוק איתן' חשפו ביתר שאת את הייחודיות של מרכז הטיפולים שלנו, ככזה המשלב טיפול נפשי קונוונציונלי עם טיפולי דיקור ומגע. לרוב, הטיפולים שלנו נעים על הציר שבין הגוף לבין הנפש, אולם מצב המתח המתמיד הצריך טיפול שעיקרו טיפול נפשי. בנוסף, פעמים רבות הכלים המילוליים הקונוונציונליים, חסומים בפני המטפל והוא נזקק לעזרתן של תרופות או כפי שהראינו לטיפול נפשי הנעשה באמצעות הגוף.

יש עוד הרבה לעשות על-מנת להנגיש את האפשרות הזו גם במקומות אחרים: ראשית, ישנו צורך להכיר בכך ולדעת באילו מקרים ניתן יהיה להיעזר בתחום אחר כדי לסייע למטופל; שנית, ישנו צורך לתרגם את השפה הטיפולית הסינית ואת המונחים הנפשיים כך שתיווצר הפריה הדדית; שלישית, יש לפעול על-מנת להנגיש את הטיפולים לכלל האוכלוסייה.

במהלך השנה המטפלים במרכז נפגשים להדרכות משותפות, ומתחילים להירקם שיתופי פעולה מעניינים ומועילים, ואנו מכירים זה את עולמו של זה – הן מבחינת אופי המקרים והקשיים שעומדים בפני המטפלים, הן באבחנה והן בדרכי הטיפול. מטרתה של הסקירה הזו, היא להביא למודעות את הנעשה במרכז הטיפולי בשדרות, ולהתחיל את המהלך בצורה רחבה יותר.

התמונה: freeimages.com/David Reimer

המחברים:
בן ציון שקלאר, חוה מהלר וגלית אברהם
מטפלים ברפואה סינית
bshklar@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts